Lebih Baik Kemerosotan Ekonomi Dari Mati Tun M





Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkongsi pengalaman melihat sekumpulan pekerja projek menunggu bas pekerja di tepi jalan dalam keadaan tidak mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP).
Beliau berkata, ketika pulang dari pejabat di Yayasan kepimpinan Perdana, beliau melihat kira-kira 20 bercangkung sederet tanpa penjarakan fizikal, ada yang memakai pelitup muka di bawah dagu malah ada beberapa orang yang tidak memakai pelitup langsung.

“Saya tak fikir mereka sudah disuntik. Tetapi yang jelas ialah mereka tidak ikut SOP. Cara mereka dekat diri antara mereka tetap memudahkan jangkitan.
“Saya percaya di tempat-tempat kerja lain pun cara pekerja abaikan SOP tentu begitu.
“Tidak ternampak tandil atau overseer sesama mereka yang boleh menegur cara SOP mereka,” katanya.
Katanya, SOP memang baik tetapi cara SOP diamal oleh para pekerja dan orang ramai tidak seperti yang dikehendaki terutamanya dalam keadaan jangkitan memang mudah.
Dr Mahathir berkata, sejak tiga hari lalu angka kes baru mencecah lebih daripada 7000 dan besar kemungkinan jumlah akan meningkat lagi.
Katanya, peningkatan jumlah ini membuktikan SOP kurang atau tidak berkesan.
“Tetapi ramai orang yang tidak dijangkiti. Kenapa begitu ramai yang dijangkiti tiap hari tetapi ramai yang tidak dijangkiti atau belum dijangkiti. Mungkin mereka yang mengurus wabak ini tahu,” katanya.
Beliau turut menyentuh tentang SOP di masjid di mana para jemaah menjauhkan diri semasa sembahyang namun selepas selesai masing-masing tidak menjauhkan diri malah semasa keluar masjid ada yang mendekati sesama mereka.

Dr Mahathir berpendapat bahawa pihak polis dan frontliners lain perlu menentukan jarak sosial diamal dengan baik.
“Memandang bahawa virus ini boleh ditiup angin, adalah lebih baik jarak perpisahan sejauh dua meter.
“Semasa bekerja, pekerja tidak mengikut jarak antara mereka. Demikian juga ditempat beli belah,” katanya.
Bekas Perdana Menteri yang juga Ahi Parlimen Langkawi itu di akhir catatannya berkata, ekonomi akan merosot kerana lockdown tetapi lebih baik kemerosotan ekonomi dari kematian.
“Saya tak hendak komen bagaimana darurat berkesan dalam pengawalan wabak Covid-19,” katanya.
Perkembangan terkini menyaksikan sebanyak 7,857 kes baharu positif Covid-19 direkodkan hari ini (27Hb Mei) – jumlah tertinggi sejak wabak tersebut melanda negara Februari tahun lalu.
Itu pandangan Tun mengenai SOP yang tidak dipatuhi dikalangan pekerja yang dicatat di Blog Chedet.cc dan disiarkan oleh MalaysiaGazette, Tun menekan 'Ekonomi akan merosot kerana lockdowntetapi lebih baik kemerosotan ekonomi dari kematian'.
Berikut adalah sebahagian laporan dari Berita Harian dengan tajuk 'COVID-19: Mimpi ngeri semakin hampir' yang melaporkan kluster-kluster baru tempat kerja yang semakin bertambah..
KUALA LUMPUR: Malaysia semakin diasak mimpi ngeri lonjakan 10,000 kes harian baharu COVID-19, selepas tiga hari berturut-turut mencatat kes melepasi angka 7,000 pada Selasa, Rabu dan semalam.
Ini ditambah penularan varian baharu pandemik COVID-19 yang lebih ganas serta kluster baharu yang masih terus dilaporkan berlaku, terutama di tempat kerja yang semakin membimbangkan.

Di sebalik penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 bermula 12 Mei lalu, sebanyak 115 kluster tempat kerja dengan 5,392 kes dilaporkan sehingga 26 Mei 2021 dan lebih separuh (62 kluster) membabitkan sektor pengilangan.
Semalam, sebanyak 20 kluster baharu dilaporkan dan tujuh daripadanya kluster tempat kerja yang kebanyakannya kilang.
Sementara itu, setakat 23 Mei lalu, negara mencatat 12 kes baharu varian Afrika Selatan B.1.351 di Kedah, Perlis, Pulau Pinang, Selangor dan Johor, menjadikan jumlahnya 78 kes.
Satu kes baharu varian India B.1.617 dikesan di Wilayah Persekutuan Labuan, menjadikan jumlah enam (6) kes.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menetapkan empat varian membimbangkan (VOC) sebagai kerisauan global iaitu United Kingdom, Afrika Selatan, Brazil dan India.
WHO baru-baru ini menyatakan Varian B1617 (India) setakat ini ditemui di 60 wilayah dan negara, sementara Varian B117 ditemui di 149 negara dan wilayah, B1351 pula dikesan di 102 negara dan wilayah, manakala varian dari Brazil dikenal pasti di 59 negara dan wilayah.
Sehingga pukul 12 tengah hari semalam, Malaysia menambah sebanyak 7,857 lagi kes harian baharu COVID-19, yang tertinggi sejak kes positif pertama COVID-19 dikesan di negara ini pada 25 Januari 2020.
Selangor kekal menjadi penyumbang terbesar, sebanyak 2,675 kes, diikuti Sarawak 772 kes dan Kelantan 754 kes.
Pada Selasa (25 Mei), kes harian baharu COVID-19 direkod sebanyak 7,289 kes sementara pada Rabu (26 Mei), meningkat kepada 7,478 kes.
Pada kedua-dua hari ini, Selangor menyumbang kes harian baharu terbanyak iaitu 2,642 kes (Selasa) dan 2,455 kes (Rabu).
Kes kumulatif yang direkod semalam sebanyak 541,224 kes sementara kes aktif dengan kebolehjangkitan COVID-19 menghampiri 70,000 iaitu 69,408 kes.
Berikut rekod kes harian baharu yang dicatat sepanjang tempoh rangkuman mingguan 22 Mei hingga 27 Mei 2021:-
- 22 Mei 6,320 kes - 23 Mei 6,976 kes - 24 Mei 6,509 kes - 25 Mei 7,289 kes - 26 Mei 7,478 kes - 27 Mei 7,857 kes.
Bilangan pesakit yang dimasukkan ke unit rawatan rapi (ICU) terus meningkat. Begitu juga bilangan pesakit yang memerlukan bantuan pernafasan. Setakat semalam, sebanyak 771 kes direkod di ICU dan 392 daripada memerlukan bantuan pernafasan.
Sebagai langkah siap siaga, Kementerian Kesihatan (KKM) terpaksa meminta hospital swasta untuk menambah katil ICU, selain turut menggunakan Ordinan Darurat Seksyen 3 iaitu mengambil alih hospital baharu yang belum digunakan seperti Hospital Cyberjaya dan Hospital Pakar Kanak-Kanak Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) untuk merawat pesakit COVID-19.
Dengan 541,224 kes kumulatif, Malaysia kini di tangga ke-41 dalam senarai 216 negara yang dilanda pandemik COVID-19.
Di hadapan Malaysia ialah Nepal dengan 542,256 kes dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) 563,215 kes


Nampaknya COVID-19 ini telah meletakkan Kerajaan dalam dilema.. nak dilaksanakan 'Total Lockdown' akan memberikan kesan kepada ekonomi.. 
Ekonomi yang parah.. akan menyebabkan rakyat marah kepada Kerajaan..
Hmmm... dah jadi ditelan mati emak..diluah mati bapak.. nasib hangpa la.. gatai nak ambil alih Kerajaan sangat hangpa tanggung laa..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/05/lebih-baik-kemerosotan-ekonomi-dari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 446 hits
HAMZAH RIE NADS Anwar pernah meminta bapanya memulangkan kembali pemberian tanah beribu ekar di Sabah kerana tidak mahu pemberian tanah tersebut kerana beliau ketika itu berjawatan Timbalan Perdana Menteri Anwar tidak mahu amalan kronisme m...
Ekonomi Akan Lebih Baik Tahun Ini Kata Pm

Ekonomi Akan Lebih Baik Tahun Ini Kata Pm

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 181 hits
Ekonomi akan lebih baik tahun ini kata PM Dikemas kini 5 jam yang lalu Diterbitkan pada 23 May 2021 11 35PM
Lebih Baik Bentuk Kerajaan Darurat Johari Abdul

Lebih Baik Bentuk Kerajaan Darurat Johari Abdul

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 252 hits
Kelemahan Kerajaan Perikatan Nasional dalam menangani wabak Covid 19 yang dikritik hebat kalangan rakyat sejak kebelakangan ini memerlukan suatu penyelesaian radikal dan segera Ahli Parlimen Sungai Petani Datuk Johari Abdul berkata kerajaan...
Vincenzo Cassano Dari Vincenzo Atau Kim Doki Dari Taxi Driver Siapakah Hero Gelap Lebih Baik

Vincenzo Cassano Dari Vincenzo Atau Kim Doki Dari Taxi Driver Siapakah Hero Gelap Lebih Baik

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 584 hits
Tak dinafikan bahawa temah hero gelap semakin mendapat tempat dalam dunia K Drama Lihat saja kejayaan naskhah Vincenzo dan Taxi Driver yang baru sahaja menamatkan tayangan baru baru ini Mempunyai personaliti yang berbeza anti hero yang mana...
Story Yg Lebih Baik Utk Minda Rakyat

Story Yg Lebih Baik Utk Minda Rakyat

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 267 hits
Bukan sahaja kerajaan gagal tetapi JUGA Pembangkang dan semua pemimpin politik dan yg tidak berpolitik termasuk yang PALING atas
Hubungan Seks Jadi Lebih Baik Jika Suami Isteri Kongsi Kerja Rumah

Hubungan Seks Jadi Lebih Baik Jika Suami Isteri Kongsi Kerja Rumah

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 219 hits
Pasangan suami isteri yang bahagia dikatakan mempunyai hubungan kelamin lebih seksi dan hangat Malah hubungan seks suami isteri juga jika dijaga dengan baik mampu membuatkan pasangan tampak lebih muda dan bertenaga Jika anda perasan ada ses...
Jika Perdana Menteri Hanya Mampu Umum Ketatkan Pkp3 0 Lebih Baik Rakyat Minum Kacip Fatimah

Jika Perdana Menteri Hanya Mampu Umum Ketatkan Pkp3 0 Lebih Baik Rakyat Minum Kacip Fatimah

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 205 hits
Oleh ANINA SAADUDIN Seharian dari pagi rakyat tunggu keputusan mesyuarat yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Rakyat nak tahu hasil pemikiran kepala otak barisan Menteri dan Timbalan Menteri seramai 73 orang yakni yang terbesar dalam se...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia