Leaky Gut Inilah Cara Menyembuhkannya Secara Semulajadi




 
Leaky Gut : Inilah Cara Menyembuhkannya Secara SemulajadiSistem penghadaman tidak pernah bebas daripada pelbagai masalah. Salah satu masalah sistem penghadaman yang ramai orang alami ialah usus bocor.
Usus yang bocor juga boleh menyebabkan seseorang mengalami sakit gastrik. Tetapi jangan takut terlalu banyak ubat gastrik.
Malangnya, ramai di antara kita masih tidak tahu apa itu usus bocor. Mari ketahui lebih lanjut mengenai usus bocor.
Apa Itu Leaky Gut?Usus bocor adalah gangguan sistem penghadaman yang berkaitan dengan kebocoran usus. Dalam erti kata lain, kebocoran usus sering dirujuk sebagai usus bocor (1).




Masalah kesihatan ini menunjukkan keadaan apabila dinding usus kecil rosak. Ini membolehkan zarah makanan yang tidak dicerna, bahan sisa, dan bakteria memasuki saluran darah (2).

Apabila bahan asing memasuki saluran darah, ia boleh menyebabkan tindak balas autoimun.
Bukan itu sahaja, tetapi ia juga menyebabkan reaksi alahan dan keradangan, seperti kerengsaan usus, alahan makanan, migrain, ekzema, arthritis, hingga keletihan kronik.

Di samping itu, usus bocor mencetuskan kerosakan pada sel-sel dalam usus kecil. Akibatnya, usus kecil tidak dapat menghasilkan enzim yang diperlukan untuk mencerna makanan sepenuhnya.

Jika itu berlaku, maka badan tidak dapat menyerap nutrien penting. Ini boleh menyebabkan keadaan yang lebih teruk, seperti ketidakseimbangan hormon yang melemahkan sistem imun (3).

Sebenarnya, dunia perubatan masih tidak mengenali usus bocor. Sebabnya, masih terdapat kajian yang terhad untuk menangani masalah kesihatan ini dan hasilnya berubah.

Walau bagaimanapun, beberapa pakar kesihatan bersetuju bahawa pembentukan jurang di dinding usus boleh berlaku dalam penyakit kronik.


(MESTI BACA) Mengenai Baring Selepas Makan: Alasan Untuk Menjaganya!


Punca Leaky Gut atau Usus BocorSelepas mengetahui penjelasan tentang apa itu usus bocor, kini kita beralih kepada puncanya. Sebenarnya, punca utama usus bocor masih belum pasti (4).
Bagaimanapun, berdasarkan kajian Gastroenterologi dan Hepatologi Klinikal, kebocoran yang berlaku pada dinding usus adalah berkaitan dengan zonulin (5).
Zonulin adalah protein yang mempunyai fungsi untuk mengawal sistem penapisan di dinding usus (6).
Jika protein ini aktif, maka orang yang terdedah kepada tindak balas protein ini akan lebih berisiko untuk mengalami usus bocor.
Selain itu, terdapat beberapa punca lain yang boleh mencetuskan usus bocor. Berikut ialah pembentangan.


1. Kesihatan Usus yang Tidak BaikUsus adalah organ pencernaan yang mempunyai fungsi penting. Fungsi utamanya adalah untuk menyerap air dan nutrien makanan.
Kerana fungsi ini, adalah penting untuk kita sentiasa memberi perhatian kepada kesihatan usus.
Jika kesihatan usus terganggu, ia boleh memberi kesan negatif, salah satunya adalah usus bocor. Di dalam usus, terdapat berjuta-juta bakteria, baik bakteria bermanfaat mahupun bakteria berbahaya.
Jika keseimbangan bakteria baik dan bakteria jahat terganggu, ia boleh menjejaskan prestasi dan fungsi penghalang dinding usus.


2. Pengambilan makananSatu punca lain ialah mengambil makanan tertentu yang boleh mencetuskan usus bocor.
Sebagai contoh, jika seseorang mempunyai kepekaan terhadap gluten soya atau produk tenusu, maka makanan ini boleh menjadi pencetus usus bocor.


3. Mengambil alkohol secara berlebihanAlkohol memberi kesan buruk kepada kesihatan, terutamanya jika kita mengambilnya secara berlebihan.



Terlalu kerap mengambil alkohol boleh meningkatkan kebolehtelapan usus. Ini boleh menyebabkan dinding usus kecil rosak.

Oleh itu, zarah makanan yang belum melalui proses pencernaan, bahan sisa, dan bakteria boleh memasuki saluran darah.


4. Penyakit CrohnCrohn adalah sejenis penyakit yang berkaitan dengan usus bocor. Crohn adalah penyakit radang usus. Penyakit ini boleh menyebabkan keradangan pada semua lapisan dinding sistem penghadaman.
Jika kebolehtelapan usus dalam penyakit Crohn meningkat, ia boleh menimbulkan risiko usus bocor.
Adakah Terdapat Simptom Usus Bocor?Kejahilan orang ramai tentang apa itu usus bocor, sering menyebabkan mereka mengabaikan gejala usus bocor.
Ini kerana sesetengah orang menganggap gejala yang ditunjukkan sebagai masalah kesihatan biasa, seperti keletihan atau kurang pengambilan makanan.

Antara simptom usus bocor yang patut kita ketahui antaranya seperti berikut.
🔴 Cirit-birit kronik.
🔴 Sistem imun yang lemah.
🔴 Terlalu aktif.
🔴 Sakit sendi.
🔴 Kehilangan ingatan.
🔴 Keletihan yang meluas.
Jika anda mengalami satu atau lebih gejala di atas, maka anda perlu mula berhati-hati dengan usus bocor.
Cara Mengatasi Usus Bocor Secara SemulajadiWalaupun ia diklasifikasikan sebagai sejenis penyakit yang agak serius, kita boleh mengatasinya secara semulajadi.
Malah, rawatan ini boleh kita lakukan di rumah. Untuk butiran lanjut, mari kita lihat pembentangan berikut.
1. Lactobacillus AcidophilusProbiotik Lactobacillus acidophilus menunjukkan janji untuk merawat penyakit radang usus dan gangguan keradangan usus yang lain (7).
Strain probiotik LA1 mempunyai kesan terapeutik yang boleh menjana peningkatan pesat dan berterusan bagi penghalang usus yang rosak ini.

Ia juga merawat keradangan usus dengan berkesan dengan memelihara dan memulihkan halangan usus.

2. KombuchaKombucha adalah sejenis teh yang mempunyai banyak khasiat. Kombucha mempunyai sifat antibakteria yang boleh meningkatkan mikroflora dalam usus.
Kombucha dan makanan ditapai lain penuh dengan antioksidan dan probiotik atau bakteria hidup yang meningkatkan kesihatan sel-sel usus.
Jadi, ia dapat mengekalkan kesihatan penghadaman dan meningkatkan fungsi imun.


3. Makan Makanan Kaya SeratCara seterusnya untuk menangani usus bocor ialah makan makanan yang kaya dengan serat.

Makanan yang mempunyai kandungan serat yang tinggi dapat mengekalkan keseimbangan bakteria untuk memudahkan penghadaman. Salah satu sumber serat terbaik ialah beri

Beri adalah sumber serat yang hebat yang boleh membantu melambatkan pergerakan makanan melalui sistem pencernaan

Apabila kita mengambil buah beri, ia tidak akan mudah berlapar jadi ia membantu mengurangkan jumlah kalori

4. StrawberiStrawberi adalah salah satu jenis beri yang dapat mengekalkan daya tahan dan pencernaan yang sihat. Dalam 100 gram strawberi terdapat 1.8 gram serat.




Selain itu, ia juga mengandungi pelbagai kandungan nutrisi lain seperti kalsium, zat besi, magnesium, kalium, vitamin C, hingga folat.


5. Beri biruBeri biru adalah sejenis beri yang sangat baik untuk mengekalkan kesihatan tubuh badan terutamanya sistem penghadaman (8)
Anthocyanin yang terkandung dalam blueberry boleh membantu melindungi tubuh daripada kerosakan yang disebabkan oleh tekanan oksidatif.
Dalam 100 gram beri biru terdapat lebih kurang 2.4 gram serat.
Beberapa nutrien lain yang terdapat dalam beri biru termasuk protein, kalsium, magnesium, fosforus, kalium, vitamin C, folat, vitamin A, hingga vitamin K.


6. Beri hitamBeri hitam adalah salah satu jenis buah beri yang mengandungi vitamin, serat, mineral, dan kalori yang sangat baik untuk kesihatan tubuh badan (9).
Bukan sahaja bagus untuk menangani masalah penghadaman, kandungan polifenol dalam beri hitam juga boleh membantu mengurangkan risiko mendapat penyakit jantung dan kanser.

Selain itu, beri hitam juga sangat baik untuk pesakit kencing manis untuk membantu usus kecil memecahkan gula dengan mudah.

Diabetes adalah penyakit yang berkaitan dengan usus bocor. Dalam 100 gram beri hitam terdapat 5.3 gram serat.

Sementara itu, nutrien lain yang terkandung dalam beri hitam termasuk protein, fosforus, vitamin A, lutein dan zeaxanthin, vitamin K, folat, fosforus, hingga kalsium.


(MESTI BACA) Mengenai 5 Ubat Sakit Perut Cirit Birit Bahan Semulajadi!


7. RaspberiBukan sahaja memenuhi pengambilan serat dalam badan untuk mengatasi usus bocor sahaja.


Raspberi juga mampu meningkatkan sensitiviti hormon insulin dalam badan untuk mengawal paras gula dalam darah.
Ini menjadikan raspberi sangat baik untuk pesakit kencing manis sebagai pencetus penyakit usus bocor.
Raspberi juga mempunyai kandungan kalori yang rendah, dan kaya dengan mineral dan vitamin. Dalam 100 gram raspberi terdapat kandungan serat sebanyak 6.5 gram.
Bahan-bahan lain yang boleh kita temui dalam raspberi termasuk protein, kalsium, fosforus, vitamin C, kolin, beta karotena, lutein dan zeaxanthin, hingga magnesium.


8. Kismis hitamBukan sahaja baik untuk menangani masalah pencernaan, kismis hitam juga berguna untuk meningkatkan sistem imun, mempunyai kesan antimikrob, anti-radang, dan anti-kanser (10).

Selain daripada tinggi serat, bahan lain yang terdapat dalam kismis hitam termasuk protein, karbohidrat, kalsium, zat besi, magnesium, kalium, vitamin C, hingga vitamin A.


(MESTI BACA) Mengenai Pelbagai Gerd Simptom Berbahaya Yang Anda Perlu Tahu!


RingkasanUsus bocor adalah masalah kesihatan yang masih menjadi misteri. Walau bagaimanapun, kita masih perlu memerhatikannya.
Selain daripada mengambil sumber makanan yang kaya dengan probiotik dan serat, jangan lupa amalkan gaya hidup sihat.
Anda juga boleh menambah suplemen semulajadi yang boleh membantu menguatkan sistem usus anda.
Seperti senaman yang kerap, untuk rehat yang mencukupi. Itulah penjelasan tentang apa itu usus bocor dan cara mengatasinya.
Jika anda mengalami simptom usus bocor, selain mengamalkan diet yang sihat, jangan berlengah-lengah untuk berunding dengan doktor anda.
Dengan cara itu, kita boleh mendapatkan rawatan dan rawatan yang betul.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.tengkubutang.com/2023/03/leaky-gut-inilah-cara-menyembuhkannya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Kek Buah Sukatan Cawan Ikut Cara Ni Barulah Lebih Cepat Masak

Resipi Kek Buah Sukatan Cawan Ikut Cara Ni Barulah Lebih Cepat Masak

papar berkaitan - pada 13/3/2023 - jumlah : 211 hits
Bagi penggemar Kek Buah tapi nak yang dalam sukatan cawan resipi perkongsian saudari Hadiyana Che Halim ni boleh anda cuba Resipinya cukup mudah dan tidak memerlukan masa yang lama untuk dimasak Kek Buah Kukus memerlukan masa yang panjang u...
Mengungkap Rahasia Cara Memasak Artichoke Yang Enak Dan Lezat

Mengungkap Rahasia Cara Memasak Artichoke Yang Enak Dan Lezat

papar berkaitan - pada 13/3/2023 - jumlah : 106 hits
Hai teman teman kali ini kita akan membahas tentang Artichoke Pasti banyak yang belum tahu kan apa itu Artichoke adalah sejenis sayuran yang sangat populer di Italia dan Spanyol Sayuran ini berbentuk seperti bunga dengan daun daun besar dan...
Bapa Harap Isu Dilalui Hafidz Roshdi Selesai Cara Baik Kami Bukan Seperti Yang Difitnah

Bapa Harap Isu Dilalui Hafidz Roshdi Selesai Cara Baik Kami Bukan Seperti Yang Difitnah

papar berkaitan - pada 13/3/2023 - jumlah : 118 hits
Bapa pelakon kontroversi Hafidz Roshdi iaitu Roshdi Ahmad berharap konflik rumah tangga dilalui anaknya bersama isteri Nurul Shuhada Mat Shukri dapat diselesaikan dengan sebaik mungkin Menurut laporan Sinar Harian namun dia menyerahkan insi...
Lengan Robot Ini Mampu Dikontrol Otak Begini Cara Kerjanya

Lengan Robot Ini Mampu Dikontrol Otak Begini Cara Kerjanya

papar berkaitan - pada 14/3/2023 - jumlah : 109 hits
Perkembangan teknologi brain computer interface yang memungkinkan manusia mengontrol mesin menggunakan otak Kini ada inovasi baru terkait BCI atau antarmuka otak yaitu lengan robot yang mampu memahami sinyal otak tanpa perlu masukan dari pa...
5 Cara Menyembunyikan Nomor Hp Dari Getcontact Terbaru

5 Cara Menyembunyikan Nomor Hp Dari Getcontact Terbaru

papar berkaitan - pada 12/3/2023 - jumlah : 331 hits
Selamat Datang di Blog Orang IT Langsung saja pada postingan kali ini saya akan berbagai tutorial bagaimana cara agar nomor handphone tidak bisa dicari pada aplikasi getcontact sehingga privasi kita tetap terjaga sebagai anonim Getcontact s...
Cara Renew Roadtax Di Pejabat Pos

Cara Renew Roadtax Di Pejabat Pos

papar berkaitan - pada 12/3/2023 - jumlah : 142 hits
Renewal roadtax adalah satu perkara penting bagi semua pemilik kenderaan di Malaysia Sama ada anda memandu kereta atau motosikal roadtax yang sah perlu dimiliki untuk mengelakkan saman dan masalah undang undang yang tidak diingini Selalu ad...
Cara Menjaga Hati Dengan Mudah

Cara Menjaga Hati Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 11/3/2023 - jumlah : 123 hits
Nak tau macam mana cara nak menjaga hati dengan mudah Perbanyak zikir Tahukah korang berzikir adalah ibadah untuk mengingati dan mendekatkan diri kita dengan Allah SWT Jadi kita sangat sangat sangat digalakkan untuk selalu berzikir tak kira...
Senarai Semak Cara Memastikan Perkembangan Janin Yang Sihat

Senarai Semak Cara Memastikan Perkembangan Janin Yang Sihat

papar berkaitan - pada 11/3/2023 - jumlah : 239 hits
Perkembangan janin dalam tempoh kehamilan adalah waktu yang harus dititikberatkan dan penjagaan yang sesuai perlu dilakukan agar janin tumbuh membesar dengan sihat dan normal sesuai dengan usianya Ada beberapa perkara yang boleh dan tidak b...
Cara Mengatasi Stres Dan Kecemasan Tanpa Menggigit Kuku Pada Gigi

Cara Mengatasi Stres Dan Kecemasan Tanpa Menggigit Kuku Pada Gigi

papar berkaitan - pada 11/3/2023 - jumlah : 97 hits
Halo teman teman di HealLife Kali ini kita akan membahas sebuah kebiasaan yang sering dilakukan oleh banyak orang terutama anak muda yaitu menggigit kuku pada gigi Sebenarnya kebiasaan ini bisa sangat merugikan bagi kesehatan kita Yuk kita ...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan