Layan Nafsu Adik Ipar Malam Raya




Abang ipar layan nafsu adik ipar main malam raya. Biarpun tahu perbuatan itu haram dan dilarang Islam, namun gara-gara mengikut hasutan bisikan iblis dan syaitan ia tetap diteruskan. Hukum dunia pula, jika ditangkap dan sabit oleh mahkamah, boleh disumbat ke dalam penjara atau denda wang. Malu besar jika diketahi umum. 

Cerita layan adik ipar mudah masuk akhbar, televisyen dan media sosial. Wartawan media sosial paling gelojoh sebarkan berita sensasi. Masing-masing hendak jadi yang pertama sebar peristiwa menjadi tarikan orang ramai. Berita main dengan adik ipar malam raya pasti tular.  

Perbuatan layan adik ipar malam raya itu kira menyusahkan diri sendiri. Itu tidak termasuk bahaya mungkin akan terjadi. Padah besar perlu ditanggung akibat perbuatan itu.  


Namun, apakan daya aku. Aku kena juga layan kehendak adik iparku pada malam Raya Puasa atau malam Aidilfitri. Dia dah minta beberapa hari dulu. 


Mulanya aku kata tidak boleh, tetapi dia memaksa. Dia nak juga. Katanya, sekali main pun tidak apalah. Ia teringin dan ghairah sangat hendak rasai seperti kawan lain. Kawan dia kata seronok main.  


Paling aku tidak faham, isteri aku suruh main dengan adiknya. Dia tidak kisah asal adik dia puas. Katanya, layanlah kehendak adik sekali sekala. Lebih-lebih lagi malam raya untuk gembira.


Malam raya sepatutnya buat ibadat. Bertakbir, bertahmid atau setidaknya buat persiapan Aidilfitri. Tetapi malam Raya Puasa ini dosa pula yang dilakukan. Jauh sangat daripada apa dituntut agama.   


Dalam aku menolak, terfikir juga, apa salahnya. Aku pun boleh tumpang gembira sekali. Sudah lama aku teringin hendak main mercun. Peluang jangan ditolak. Kali terakhir main mercun kira-kira 10 tahun lalu. 

Tapi main mercun boleh dikira bala. Tidak kisahlah. Apa yang penting tahu jaga. Pasti perkara buruk boleh dihindarkan. Jangan lebih-lebih main sudahlah. Aku akan jadi abang ipar hebat. Bapa mertua pun tidak kisah aku main.  


Adik ipar aku memang bernafsu nak main mercun dan bunga api. Dia mendesak biarpun sudah berkali-kali aku nyatakan pada adik iparku bahawa membakar mercun mendatangkan bahaya.


Mungkin boleh sebabkan kecederaan dan maut. Tetapi dia tetap merengek hendak juga. Dah ramai yang putus jari, buta mata dan melecur. Mercun meletup di tangan. Hancur tangan dan menyebabkan cacat kekal. Menyesal tidak guna lagi.


Sebab itu, perbuatan itu dikira haram dan perlu dijauhkan oleh umat Islam. Berdasarkan kaedah fikah, sesuatu yang bahaya adalah diharamkan.Islam ingin umatnya selamat dari kecelakaan dan keburukan. Menjauhkan yang buruk itu wajib.


Firman Allah SWT yang bermaksud: "Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke dalam kebinasaan." (Surah al-Baqarah, ayat 195)


Manakala Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tidak ada kemudaratan dan tidak boleh memudaratkan.” (Hadis riwayat Ibnu Majah).


Membakar mercun membazirkan wang. Sepatutnya duit diguna untuk tujuan lain. Boleh disedekah kepada fakir miskin, anak yatim dan orang berjihad.  


Membelanjakan wang bukan pada tempatnya satu perbuatan boros yang didorong oleh syaitan. Firman Allah SWT: “Sesungguhnya orang yang boros itu adalah saudara syaitan, sedangkan syaitan itu pula sangat kufur kepada Tuhan.” (Surah al-Isra, ayat 27).


Seksyen 4(2) Akta Bahan Letupan 1957 memperuntukkan undang-undang sesiapa yang bersalah mengilang, memiliki atau mengimport mercun atau bunga api, boleh dihukum penjara lima tahun atau denda RM10,000 atau kedua-duanya.


Mereka yang menyimpan mercun juga boleh didakwa di bawah Seksyen 135 (1)(d) Akta Kastam 1967 iaitu menyimpan atau memiliki barangan larangan. 


Jika sabit kesalahan, pihak yang terlibat boleh didenda tidak kurang dari 10 kali ganda dan tidak melebihi 20 kali ganda nilai barangan itu atau penjara maksimum tiga tahun atau kedua-duanya sekali.


Berhati-hati dan beringat-ingatlah. Banyak kes kecelakaan mercun disebabkan orang dewasa tidak mengawai anak atau ahli keluarga masing-masing. Jangan kerana hendak bergembira, lain pula jadinya. Tragedi mercun merosakkan kemeriahan hari raya. 


Alangkah menyesalnya atas apa yang berlaku. Namun, yang terlanjur terjadi tidak boleh diundur lagi. Nasi sudah jadi bubur. Nasib badan tidak fikir panjang.


Biarlah kita tidak menunaikan kehendak anak atau saudara mara, asalkan kita tidak terjebak dengan perbuatan yang membahayakan. Memberi anak bermain mercun samalah memberi mereka sebutir bom. 


Ikutlah ajaran Islam yang melarang kita melakukan perkara bahaya dan membazir. Puasa melatih kita sikap takwa. Bersih diri daripada perbuatan ditegah. 
Ibadat puasa menjadikan fitrah, suci bersih. Tetapi, jika masih melakukan amalan ditegah, bermakna ibadat puasa belum sempurna atau tidak mampu jadi perisai atau penghalang melakukan keburukan. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2021/06/dwd.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pizza Kari Raya Satukan Kita Semua Di Hariraya

Pizza Kari Raya Satukan Kita Semua Di Hariraya

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 382 hits
Hai pembaca kesayangan Kali ni Misz ella nak kongsikan tentang pizza Pizza Hut Malaysia telah melancarkan Pizza Kari Raya untuk dinikmati oleh kita semua Pizza Kari Raya dibuat khas bagi meraikan kedatangan hari raya Pizza Kari raya ini san...
Tak Kesian Ke Kalau Baby Lahir Nanti Positif Covid 19 Wanita Hamil Mengaku Ziarah Hari Raya Punca Positif Covid 19

Tak Kesian Ke Kalau Baby Lahir Nanti Positif Covid 19 Wanita Hamil Mengaku Ziarah Hari Raya Punca Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 273 hits
Jarang berkongsi situasi yang dihadapi di hospital bersama umum setiap hari namun kes yang diterima seorang doktor di Hospital Melaka malam tadi menjentik hatinya untuk berbuat demikian Jam di dinding menunjukkan waktu 3 pagi Dr Tasha sedan...
Menu Raya Pkp 1 Syawal Aidilfitri 2021

Menu Raya Pkp 1 Syawal Aidilfitri 2021

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 384 hits
MENU RAYA PKP 1 SYAWAL Dah 25 Syawal cerita 1 Syawal untuk tahun 2021 ini masih tak abes lagi di abadikan dalam blog Rugi juga kalau tak di abadikan kan Boleh di katakan Raya Dalam Sejarah tahun ini Raya PKP lain dari yang lain Tahun lepas ...
10 Jenis Surat Diterima Pakai Di Sekatan Jalan Raya

10 Jenis Surat Diterima Pakai Di Sekatan Jalan Raya

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 355 hits
Polis telah menyenaraikan 10 surat kebenaran dari agensi dan kementerian termasuk Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri yang diterima pakai dalam sekatan jalan raya
Video Lelaki Seret Oyen Atas Jalan Raya Ditahan Polis

Video Lelaki Seret Oyen Atas Jalan Raya Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 263 hits
TELUK INTAN Seorang lelaki yang dipercayai menyeret seekor kucing dalam satu video yang tular di laman media sosial sejak semalam di Kampung Melayu Langkap dekat sini menyerah diri kepada pihak polis malam tadi Ketua Polis Daerah Hilir Pera...
Let S Raya Vibes Dengan Sharp Re Raya Berpeluang Menang Hadiah Gempak

Let S Raya Vibes Dengan Sharp Re Raya Berpeluang Menang Hadiah Gempak

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 270 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Setiap tahun syarikat korporat di Malaysia pasti akan tampil dengan video kreatif sempena Aidilfitri Bukan sekadar hiburan kemunculan iklan raya turut dinanti seluruh rakyat Malaysia kerana mesej yang ing...
Reconnecting Talian Raya Dari Realme Malaysia Di Lanjutkan Lagi Sehingga 14 Jun 2021

Reconnecting Talian Raya Dari Realme Malaysia Di Lanjutkan Lagi Sehingga 14 Jun 2021

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 379 hits
Berita baik peminat realme Malaysia baru baru ini telah mengumumkan pelanjutan tarikh akhir permainan Menyambungkan Talian Raya Mini hingga 14 Jun 2021 Rakyat Malaysia digalakkan untuk tinggal di rumah dalam tempoh mencuba ini sambil bersen...
Adab Sekatan Jalan Raya

Adab Sekatan Jalan Raya

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 395 hits
Adab Adab Semasa Melalui Sekatan Jalan Raya 1 Perlahankan Kenderaan Berhenti Pemeriksaan Polis 2 Buka tingkap pintu Kenderaan anda buka lampu dalam kend kalau tak nak kena suluh nanti sakit mata 3 Memberi Salam tanda hormat dan ucapan terim...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Bila Tutup Dapo

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas