Layakkah Pemimpin Tiada Ilmu Pengetahuan Diberi Penghormatan Memerintah



Oleh: Mohamad Saja
Syarat utama menjadi pemimpin yang baik adalah wisdom dan ilmu pengetahuan. Tak kira jawatan anda di peringkat mana. Tapi bagi saya sifat amanah dan bertanggungjawab itu lahir dari wisdom bukan sekadar ilmu pengetahuan.
Dalam suasana politik negara yang kucar kacir, rakyat yang mempunyai wisdom nampak kesalahan sebenar berpunca dari siapa. Nak komen nanti kata kita tidak taat pemimpin. Tapi layakkah pemimpin yang tiada wisdom diberi penghormatan dan ketaatan?
Istihar darurat tanpa pelan hadapi covid. Dalam covid tanpa skim makanan, wang dan kelonggaran pinjaman bank. PN buka pintu keranda untuk UMNO, Pas dan PBBM. Malah Darurat berkemungkinan membawa sekali nama baik istana.
Darurat menyusahkan rakyat
Istana perlu bertindak segera kerana darurat dalam Covid 19 akan menyusahkan rakyat. Dalam PKPB pun rakyat sengsara. Bagaimana dengan mangsa banjir. Bantuan banyak dari Kuala Lumpur dan Selangor. Darurat akan menyebabkan pergerakan bantuan menjadi sukar.
Orang yang mahu memberi bantuan mula berkira-kira untuk menyimpan kerana darurat adalah satu keadaan di mana pergerakan dan pelbagai kemungkinan akan berlaku.
Dengan keadaan sistem pengurusan Covid 19, banjir dan bantuan kewangan kepada rakyat yang masih tidak menunjukkan kemampuan mengurus dengan baik oleh kerajaan. Kamu nak bunuh rakyat?. Kami yang berpendapatan pun dapat melihat betapa rakyat dibebankan dengan pelbagai musibah.
Kamu masih bercakap tentang kuasa. Darurat bukan nak jaga rakyat tapi nak pertahankan kuasa. Tak puas lagilah kemusnahan yang kamu buat kepada negara. Membazir wang rakyat dengan jumlah menteri yang ramai. Dengan jawatan bertaraf menteri yang duduk rumah memancing.
Mana orang agama?
Mana orang agama? Negara ini macam tak ada orang agama dan ulama yang menegur. Semua bisu sebab jawatan. Bisu demi kuasa. Bisu kamu bersama dengannya adalah dosa yang kamu akan dipertanggungjawabkan di akhirat.
Rakyat minta wang KWSP kamu kata tabungan masa depan. Tabung masa depan apa kalau masa depan tak wujud, kalau esok lusa keluarga tidak makan. Rakyat minta menteri patuh SOP. Sudahnya menteri yang kena jangkitan dan sebarkan Covid.
Malah menterilah yang menyebabkan rakyat sangsi kawalan ke atas penyebaran Covid boleh dihaluskan. Kerana menteri sendiri langgar, menteri sendiri yang tiaak dikenakan denda. Bukan orang biasa, duduk dalam Majlis Syura Ulama Pas.
Agama sekadar barang jualan untuk hidup. Mana RUU hudud, mana kes Adib dan mana integriti? Semua itu adalah bayangan dajal akhir zaman bila kemusnahan dimulakan oleh orang agama bukan dari orang jahil.
Kita tengoklah nanti bagaimana isu darurat akan digunakan oleh pihak berkuasa ke atas rakyat. Insyallah pasaran saham mesti menjunam. Adakah ini kerja penasihat Azmin? Pasal mahu membunuh ekonomi dia memang pandai. Kerja mereka hanya mahu kuasa dan kekal memerintah. Dia sorang sahaja yang pandai. Yang lain ikut dia saja.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/31230

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Pria Disabilitas Palestina Kuasai Ilmu Karate

Kisah Pria Disabilitas Palestina Kuasai Ilmu Karate

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 256 hits
Kisah Pria Disabilitas Palestina Kuasai Ilmu Karate Youssef Abu Amira terlahir tanpa kaki dan tangan Dengan keterbatasannya pria 24 tahun lulusan sekolah hukum itu mampu menguasai teknik dan jurus jurus karate dengan tekad kemauan dan seman...
Pengusaha Kafe Tersohor Kongsi Ilmu Ini Bahagian Daging Orang Siam Panggil Daging Harimau Menangis

Pengusaha Kafe Tersohor Kongsi Ilmu Ini Bahagian Daging Orang Siam Panggil Daging Harimau Menangis

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 451 hits
Daging Harimau Menangis Salah satu sajian daging panggang yang dinikmati bersama sos istimewa Hangat diperkatakan sejak akhir akhir ini berikutan ada isu melibatkan jenama Daging Harimau Menangis Jika dilihat pada bahagian bahagian pada see...
Ilmu Terpenting Elon Musk

Ilmu Terpenting Elon Musk

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 238 hits
Siapa tak kenal Elon Musk Elon Musk bergelar manusia terkaya didunia pada tahun 2021 membuktikan kerjaya sebagai usahawan adalah No 1 di dunia Sekarang ramai yang berlumba lumba nak berjaya macam Elon Musk Perkara yang baik tak salah untuk ...
5 Situs Untukmu Yang Mau Belajar Bisnis Penuh Ilmu Bergizi Yang Bisa Diakses Gratis

5 Situs Untukmu Yang Mau Belajar Bisnis Penuh Ilmu Bergizi Yang Bisa Diakses Gratis

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 169 hits
Ilmu bisnis nggak harus mahal dan muluk muluk kok di beberapa situs ini pun banyak panduan teknisnya Coba cek deh
Ilmu Tarik Duit Bawah Sejadah

Ilmu Tarik Duit Bawah Sejadah

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 1217 hits
Astaghfirullahalazim Ingatkan ilmu tarik duit tipu atau dongeng selama ni Rupanya ilmu tarik duit ini wujud Bukan silap mata memang benar benar duit orang ramai dapat ditarik This is a content summary only Visit my website for full links ot...
3 Macam Golongan Manusia Saat Memperoleh Ilmu Dari Allah

3 Macam Golongan Manusia Saat Memperoleh Ilmu Dari Allah

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 234 hits
Sebagaimana zaman kegelapan yang telah menelan habis semua kebenaran Tentu setiap insan yang masuk ke dalamnya akan terjauhkan dari cahaya Ilahi Namun Allah SWT berkehendak lain Dalam sebuah kegelapan zaman telah diturunkan Nur Muhammad seb...
Heboh Sj 182 Jadi Sorotan Netizen Ilmu Cocokologi Dibantah Pakai Rahasia Ilahi S Sabtu J Januari 182

Heboh Sj 182 Jadi Sorotan Netizen Ilmu Cocokologi Dibantah Pakai Rahasia Ilahi S Sabtu J Januari 182

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 162 hits
Jatuhnya pesawat Sriwijaya air SJ182 jenis pesawat Boeing 737 500 yang lepas landas dari Soekarno Hatta menuju Pontianak hilang kontak pada 14 40 WIB Duka menghiasi sosial media berbagai komentar keprihatinan hingga kaitan nomor penerbangan...
Hiburan Rasa Sayang Nak Tinggal Jadi Seronok Bandi Amuk Khatam Al Quran Setelah 3 Tahun Tuntut Ilmu

Hiburan Rasa Sayang Nak Tinggal Jadi Seronok Bandi Amuk Khatam Al Quran Setelah 3 Tahun Tuntut Ilmu

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 482 hits
Penyanyi rock terkemuka Bandi dari kumpulan Amuk memberitahu bahawa dia telah berjaya khatam Al Quran setelah hampir tiga tahun menuntut ilmu Sumber Harian Metro Bandi Amuk turut mendedahkan bahawa dia pernah membaca Al Quran sambil mata te...
Seorang Lagi Pemimpin Umno Sanggah Annuar Musa

Seorang Lagi Pemimpin Umno Sanggah Annuar Musa

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 200 hits
Maaf ya Biasanya kalau beza sesama sendiri kita hanya bercakap dalam bilik Oleh kerana 2020 dah nak tutup tirai rasanya nak ikut sama sembang di serambi Biarlah jiran dengar Sejak PRU ke 14 berlaku 12 pilihanraya kecil 7 daripadanya BN mena...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree