Lata Payung Setiu


Lata payung terletak dlm daerah setiu terengganu,Mempunyai air nya yg sangat jernih dan dikatakan salah satu yg terjernih dimalaysia..Terletak dilaluan pekan langkap-pelung dan kg basung hulu terengganu.lata payung terletak dikampung payung setiu,Kampung payung terletak 8 km  dari laluan langkap pelung dan kg basung hulu terengganu.Nama lata payung diambik dari nama kg payung..Lata kg payung dibahagikan kpd dua bahagian iaitu bahagian luar dan bahagian dalam..Bahagian luar hanya ditepi jalan dikampung payung dan bahagian dalam terletak jauh sedikit dari kg payung iaitu didalam hutan simpan setiu,Bahagian luar sesuai utk mandi manda tetapi bahagian dalam lata payung tidak sesuai untuk mandi manda sekeluarga lebih2 lagi anak2 kecik..Bahagian dalam mempunyai tebing yg curam dikedua2 tebing nya,sangat bahaya jika terjadi fenomena kepala air,tempat ini telah banyak terjadi kejadian lemas.Tempat ini tak digalakan utk mandi manda oleh penduduk tempatan dan pihak berkuasa sendiri.Papan tanda larangan utk mandi manda telah dipacak oleh pihak berkuasa..Mungkin dgn sebab2 bahaya lah lata payung dibahagian dalam nya mmg dah dijaga seperti yg sepatutnya,Banyak wakaf yg rosak teruk dan tidak dibaiki,Laluan bertangga simen nya tidak diurus lansung,Semak samun dimerata2 tempat.Jambatan gantung yg dibina dibiarkan buruk,Bangunan yg dibina kelihatan sangat menyeramkan,mungkin ada hantu tinggal kat situ.heeeee

Sungai Lata payung bernama sungai sarut,Sungai sarut berulukan gunung sarut,Gunung sarut mempunyai ketinggian 1229 meter dari paras laut.Gunung sarut sentiasa didaki oleh pendaki tempatan dan pendaki luar

Kesimpulan nya lata payung hendak lah dikunjungi dimasa2 yg tertentu sahaja,Tidak patut sama sekali mandi dikawasan yg membahaya,Penduduk tempatan sendiri kurang senang dgn kpd pengunjung yg degil dan tak dengar nasuhat,Dinasihatkan supaya mandi dibahaian luar sahaja,Jangan sesekali mandi dikawasan dalam yg bahaya.Kemudahan yg ada hanya lah tandas,surau dan wakaf2.Gerai jualan telah di usahakan oleh penduduk tempatan dan hanya ada dibahagian luar sahaja,Dibahagan dalam mungkin ada gerai sementara dan dihari2 yg tertentu sahaja.

Harapan.
Lata payung boleh dibina semula supaya tak membahaya kpd pengunjung seperti membina kolam yg besar yg tak terbabit dgn fenomena kepala air.Pembinaan kolam2 yg dimaksudkan memerlukan kos yg sangat tinggi,Pembinaan didalam aliran sungai sendiri mmg tak memberi apa2 kesan sbb aliran sungai berjeramnya sangat bercerun,Sebarang binaan didalam aliran tak memberi apa2 makna jika terjadi fenomena kepala air.Harap pihak berkuasa memikirkan sesuatu utk keselamatan pengunjung..sekian

Dari kuala terengganu ke lata payung 63km
Dari Kuala berang ke lata payung 60km


GAMBAR2 BAHAGIAN LUAR.







GAMBAR2 BAHAGIAN DALAM









Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://alamiindah.blogspot.com/2019/02/lata-payungsetiu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setiu Board Walk

Setiu Board Walk

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 110 hits
Pintu MasukSetiu board walk Satu kawasan tanah basah didaerah setiu Kawasan ni terletak ditepi sungai setiu berhampiran dgn pantai laut china selatan Nama yg dibagi sebegitu rupa aku sendiri pun tak tau sebab musabab nya Mungkin untuk dibac...
Sediakan Payung Sebelum Hujan Jangan Sudah Terhantuk Baru Hendak Terngadah

Sediakan Payung Sebelum Hujan Jangan Sudah Terhantuk Baru Hendak Terngadah

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 98 hits
Sudah sampai masa untuk buat imej sandaran pemacu C komputer saya Tapi malas sungguh nak buat Imej sandaran ini penting kalau terjadi pemacu cakera keras rosak atau masalah lain yang menyebabkan tak dapat boot masuk ke Windows Sebab mudah n...
Perlu Payung Hukum Jika Pemerintah Ingin Data Mikro Pemain E Commerce

Perlu Payung Hukum Jika Pemerintah Ingin Data Mikro Pemain E Commerce

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 31 hits
Sejauh ini para pemain e commerce merasa keberatan memberikan data mikro kepada pemerintah Sebab ada banyak hal yang harus dipertimbangkan Seperti peruntukkan penggunaan data itu sendiri
Nasib Baik Sekarang Beby Dah Comel Payung Gambar Throwback Andi Bernadee Buat Netizen Terhibur

Nasib Baik Sekarang Beby Dah Comel Payung Gambar Throwback Andi Bernadee Buat Netizen Terhibur

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 67 hits
Penyanyi lelaki yang meningkat naik menerusi platfom YouTube Andi Barnadee dilihat semakin diterima oleh peminat peminat muzik tanah air Mempertaruhkan single pertamanya iaitu Satu Peluang nama Andi kian meniti dibibir netizen berikutan lag...

Nampak Tak Mana Silapnya Lepas Sejam Gambar Diambil Ibu Hilang 2 Anak Dalam Kemalangan

Video Daripada Tukar Moara Baik Tukar Perdana Menteri Tmj

Baca Ayat Ini Sebanyak 7 Kali Selepas Solat Fardhu Pesanan Ustaz Ebit Lew

Penyamun Melawat Penyamun

10 Fesyen Selebriti Hollywood Yang Ditiru Semula Dalam Versi Bajet Ini Serius Menghiburkan

Mahathir Tak Faham Perlembagaan Shad Saleem

Dua Penulis Pro Pembangkang Disoal Siasat Bukit Aman Viralhancing

Dr Mahathir Bidas Pengkritik Mb Johor



Projek Kereta Api Salekhard Igarka Idea Gila Joseph Stalin Untuk Kuasai Kawasan Artik

Ini Sebab Mengapa Anda Susah Nak Genggam Tangan Sebaik Sahaja Bangun Tidur

Ini Sebab Kenapa Kereta Buatan Amerika Syarikat Tak Laku Di Jepun

8 Fakta Dan Fungsi Sebenar Paru Paru Yang Ramai Tak Tahu

5 Filem Superhero Marvel Paling Mengecewakan


Kisah Antara Tukang Gunting Dan Ustaz

Menunaikan Solat Magrib

Santapan Minda Selepas Menunaikan Solat Magrib

Saya Mahu Malaysia Jadi Nombor 1 Jawapan Syed Saddiq Isu Bts

Pahang Mampu Cabar Harimau Selatan

Anak Kembar Autisme Dipandang Sinis Ibu Kecewa Mentaliti Orang Sekeliling