Lantikan Zahid Membingungkan Anwar Pegang Kewangan Cetus Kegusaran



(Berita Harian) – Badan pemikir, Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS) menzahirkan kegusaran terhadap pengumuman senarai Kabinet yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, malam tadi.
Sambil menyifatkan pengumuman itu amat dinantikan baik di peringkat domestik mahupun antarabangsa, namun IDEAS menyifatkan keputusan Anwar melantik Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai Timbalan Perdana Menteri di sebalik pertuduhan sedang dihadapinya di mahkamah amat membingungkan.
Ketua Pegawai Eksekutif IDEAS, Dr Tricia Yeoh, berkata pihaknya juga menggesa pengasingan peranan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan kerana tiada pengawasan terhadap portfolio paling penting dalam Kabinet.
“Walaupun mencapai kestabilan, pelantikan Zahid Hamidi sebagai TPM yang memegang portfolio strategik memberi isyarat salah daripada kerajaan yang berikrar untuk mematuhi prinsip tadbir urus yang baik.
“Walaupun tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah dan melalui semua proses rayuan sudah memadai untuk mengekalkan kerusi di Parlimen, ahli-ahli Kabinet yang dilantik perlu mempunyai standard yang lebih tinggi.
“Hal ini penting untuk memastikan keyakinan dan kepercayaan orang ramai terhadap kerajaan hari ini,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Tricia berkata, langkah Anwar melantik diri sendiri sebagai Menteri Kewangan juga tidak selaras dengan prinsip tadbir urus yang baik yang sebelum ini diisytiharkan beliau sebagai agenda teras Kerajaan Perpaduan.
“Komitmen untuk mengasingkan portfolio juga telah dibuat dengan jelas dalam manifesto pilihan raya PH sebelum ini.
“Skandal rasuah 1MDB, sebahagiannya dipermudahkan dengan membenarkan seorang individu memegang dua jawatan penting Kabinet ini secara serentak.
“Tiga pentadbiran (Perdana Menteri) sebelum ini telah cuba mengubah tradisi ini dengan melaksanakan pengasingan kuasa antara jawatan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Walaupun secara politik sukar untuk menamakan Menteri Kewangan dalam kerajaan perpaduan, peranan perlu diasingkan untuk proses semak dan imbang,” katanya.
Beliau berkata, IDEAS mencadangkan Perdana Menteri harus komited untuk mencari seorang Menteri Kewangan yang sesuai; seseorang yang boleh melaksanakan kerajaan yang telus dan bertanggungjawab.
Katanya, Menteri Kewangan juga perlu mengawasi pembaharuan fiskal seperti melaksanakan Akta Tanggungjawab Fiskal yang tergendala sejak sekian lama.
“Perdana Menteri menunaikan sebahagian daripada janjinya ketika sidang media pada 24 November lalu untuk mewujudkan Kabinet yang lebih kecil.
“Kami juga melihat perwakilan wanita, belia dan wilayah yang lebih baik dalam barisan Kabinet ini. Hal ini dicerminkan menerusi lima jawatan menteri dengan lima ahli politik wanita, empat ahli politik belia, dan enam wakil Borneo termasuk jawatan Timbalan Perdana Menteri.
“Bagaimanapun, kami amat berharap Perdana Menteri tidak mengikut langkah pentadbiran sebelum ini yang melantik timbalan menteri dan duta khas bertaraf menteri, untuk memuaskan hati pelbagai pihak dan menjadikan saiz Kabinet terlalu besar,” katanya.
Beliau berkata, pada masa sama, IDEAS mengucapkan tahniah kepada semua menteri yang telah diberi tanggungjawab dan peluang untuk berkhidmat kepada negara dan rakyat kerana sudah tiba masanya untuk melaksanakan manifesto pilihan raya yang dijanjikan oleh gabungan mereka kepada pengundi.
Katanya, walaupun setiap gabungan menekankan aspek dasar yang berbeza dalam manifesto masing-masing, kebanyakannya berkongsi matlamat yang sama iaitu untuk meringankan beban rakyat dan mempercepat pembaharuan institusi.
Beliau berkata, IDEAS berharap pembaharuan institusi utama yang disebut oleh BN dan PH ketika tempoh berkempen seperti janji untuk menggubal Undang-undang Pendanaan Politik dan pengasingan kuasa antara peranan Pendakwa Raya dan Peguam Negara akan dilaksanakan dengan pantas.
“Sehubungan dengan itu, kami berharap akan dapat menjalin hubungan rapat dengan Menteri Undang-undang yang baru dilantik serta semoga beliau akan melaksanakan pembaharuan ini secara agresif dalam masa terdekat.
“Selain itu, kami juga berharap untuk meneruskan hubungan dengan Kementerian Kewangan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pendidikan berkenaan isu-isu yang diperjuangkan oleh IDEAS mengenai pembaharuan perolehan awam, belanjawan, ekonomi, perdagangan, kesihatan dan pendidikan,” katanya.
Pada masa sama, IDEAS menggesa Perikatan Nasional (PN) untuk memainkan peranannya sebagai pembangkang yang berkesan dan adil kepada kerajaan sedia ada.
Katanya, mereka harus melaksanakan rancangan membentuk Kabinet Bayangan tidak lama lagi untuk terlibat secara konstruktif dalam pembuatan dasar.
“Menerusi pembentukan Kabinet Bayangan dan memberikan kritikan yang membina terhadap dasar-dasar kerajaan, PN akan berjasa besar kepada negara bukan sahaja melalui menyediakan mekanisme semak dan imbang kepada kerajaan, tetapi juga dengan mengalihkan naratif awam semasa daripada propaganda politik yang memecahbelahkan.
“IDEAS menggesa semua pihak yang melobi pelantikan politik ke dalam kementerian, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan badan berkanun persekutuan (FSB) untuk meneruskan semangat pengorbanan dan kemurahan hati dalam memastikan kerajaan perpaduan yang stabil.
“Kejayaan kerajaan ini bergantung kepada tanggungjawab kolektif setiap Ahli Parlimen daripada parti-parti utama yang telah membentuk kerajaan kerana negara memerlukan kestabilan politik dan juga komitmen terhadap prinsip.
“Oleh itu, sebarang pelantikan di bawah pentadbiran ini pada masa hadapan seharusnya dapat menangani kedua-dua keperluan secara sama rata dengan mengambil kira semua alternatif yang tersedia,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/12/03/lantikan-zahid-membingungkan-anwar-pegang-kewangan-cetus-kegusaran/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Reformasi Apa Jika Anwar Turut Pegang Kementerian Kewangan

Reformasi Apa Jika Anwar Turut Pegang Kementerian Kewangan

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 66 hits
agendaily com3 12 2022Skrip sama pernah dilaungkan Ahli Majlis Presiden Pakatan Harapan yang juga Presiden AMANAH Mohamad Sabu ketika Datuk Seri Najib Razak menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Tindakan Pengerusi Pakatan Harapan Dat...
Jawatan Tpm Dan Menteri Kewangan Bermasalah Apa Kata Anwar Sendiri Pegang Portfolio Kewangan

Jawatan Tpm Dan Menteri Kewangan Bermasalah Apa Kata Anwar Sendiri Pegang Portfolio Kewangan

papar berkaitan - pada 2/12/2022 - jumlah : 153 hits
Selepas Anwar Ibrahim dilantik sebagai Perdana Menteri pada 24 November lalu selain jawatan Timbalan Perdana Menteri yang menjadi tumpuan utama tumpuan lain ialah berkenaan barisan kabinet yang bakal dilantiknya Memimpin sebuah kerajaan per...
Pengumuman Kabinet Anwar Menteri Kewangan Zahid Dan Fadillah Tpm

Pengumuman Kabinet Anwar Menteri Kewangan Zahid Dan Fadillah Tpm

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 312 hits
malaysiakini comDiterbitkan Dec 2 2022 8 26 PMPerdana Menteri Anwar Ibrahim sebentar tadi mengumumkan barisan senarai anggota kabinetnya Dalam sidang media yang disiarkan secara langsung Anwar mengumumkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi da...
Anwar Tangguh Umum Barisan Kabinet Isu Lantikan Zahid Buat Kepala Pening

Anwar Tangguh Umum Barisan Kabinet Isu Lantikan Zahid Buat Kepala Pening

papar berkaitan - pada 2/12/2022 - jumlah : 113 hits
Anwar tangguh umum barisan Kabinet isu lantikan Zahid buat kepala pening Bersih menggesa ahli politik kluster mahkamah tidak dilantik sebagai anggota Kabinet yang baharu Nampaknya pengumuman barisan Kabinet kerajaan Pakatan Harapan Barisan ...
Anwar Saya Pegang Portfolio Kewangan Untuk Tingkat Keyakinan Pada Ekonomi

Anwar Saya Pegang Portfolio Kewangan Untuk Tingkat Keyakinan Pada Ekonomi

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 188 hits
Geraldine TongPerdana Menteri Anwar Ibrahim berkata dia turut memegang portfolio kewangan kerana ingin meningkatkan keyakinan peniaga tempatan dan pelabur asing terhadap ekonomi negara Dalam sidang media yang disiarkan secara langsung malam...
Lantikan Zahid Menteri Kalah Pru15 Jejas Kredibiliti Kabinet Anwar

Lantikan Zahid Menteri Kalah Pru15 Jejas Kredibiliti Kabinet Anwar

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 196 hits
BANGI 8 Jamadilawal 1444H Sabtu Veteran politik Tan Sri Rafidah Aziz mempertikaikan dua isu besar dalam pembentukan Kabinet kerajaan campuran yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam
Anwar Needs Middle Malaysia And Umno Not Zahid

Anwar Needs Middle Malaysia And Umno Not Zahid

papar berkaitan - pada 1/12/2022 - jumlah : 174 hits
In the past few days several opinion leaders have emerged to defend the rumoured appointment of embattled Umno president Ahmad Zahid Hamidi as deputy prime minister They try to appear as realists arguing that Prime Minister Anwar Ibrahim ha...
Kenapa Anwar Jadi Menteri Kewangan

Kenapa Anwar Jadi Menteri Kewangan

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 110 hits
NASUHA RAHMANRamai yang masih ingat ucapan Mat Sabu sewaktu kempen PRU 14 yang lalu Mat Sabu membuat perumpamaan kepada bekas Perdana Menteri semasa itu Najib nak pakai duit Najib tanya Najib Najib cakap nanti dia bincang dengan Najib Lepas...
Portal Dakwa Anwar Akan Pilih Zahid Sebagai Tpm Balas Jasa Anak Murid

Portal Dakwa Anwar Akan Pilih Zahid Sebagai Tpm Balas Jasa Anak Murid

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 110 hits
agencaily com30 11 2022Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama anak muridnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di Istana Negara Laporan sebuah portal mendakwa Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bakal menjadi pilihan cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats