Lantik Zahid Reformasi Terbesar Dilakukan Anwar Sindir Pemuda


agendaily.com4/12/2022
Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Afnan Hamimi Taib Azamudden.
Laungan reformasi (perubahan atau pem­baharuan yang mengarah kepada keadaan lebih baik) oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dan penyokongnya tatkala dipecat daripada kerusi Timbalan Perdana Menteri dan UMNO pada 1998, menoktah apabila pembaharuan yang dibawanya ialah melantik individu yang dituduh makan rasuah ke dalam Kabinetnya.

Ini adalah perkara baharu dalam agenda reformasinya setelah menghalalkan ungkapan “seseorang itu adalah tidak bersalah sehingga dirinya dibuktikan bersalah oleh pihak mahkamah di akhir proses perbicaraan”, sedangkan dia sendiri sebelum ini menentangnya.

Tindakan itu disindir Dewan Pemuda PAS Malaysia yang menzahirkan setinggi-tinggi tahniah kepada kerajaan Anwar atas pengumuman barisan Kabinet yang cukup mantap dan membawa semangat reformasi.

“Pemuda PAS melihat pengumuman ini pasti memberikan ‘kelegaan dan kegembiraan’ kepada rakyat, khususnya pengundi PH yang tekad melawan kleptokrasi dan mahukan semangat reformasi dalam pentadbiran kerajaan baharu.

“Reformasi terbesar kabinet Kerajaan Campuran kali ini adalah dengan pelantikan Dato Seri Zahid Hamidi, Presiden UMNO yang berdepan 47 pertuduhan di mahkamah dalam kes Yayasan Akalbudi, sebagai Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah.

“Pelantikan ini selaras Tawaran ke-2 dalam 10 Manifesto Pakatan Harapan, iaitu untuk memerangi rasuah dan mengukuhkan institusi demokrasi,” kata Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Afnan Hamimi Taib Azamudden, dalam kenyataan hari ini (4 Disember 2022).

Untuk rekod, perbicaraan kes rasuah Zahid yang melibatkan dana Yayasan Akalbudi (YAB) ditangguhkan ke Januari tahun depan sementara menunggu rayuan berhubung keputusan kenyataan saksi.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Collin Lawrence Sequerah menetapkan 21 hari untuk perbicaraan iaitu 16 hingga 19 Januari; 30 hingga 31 Januari; 7 hingga 9 Februari; 27 hingga 30 Mac; 10 hingga 13 April; dan 15 hingga 18 Mei.

Zahid, 69, mula dibicarakan pada 18 November 2019 terhadap 47 pertuduhan iaitu 12 pertuduhan pecah amanah, lapan pertuduhan rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan puluhan juta ringgit milik YAB.

Pada 23 Januari lalu, Hakim Sequerah memerintahkan Zahid membela diri terhadap semua tuduhan itu setelah mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadapnya.

Mengulas lanjut, Afnan Hamimi yang juga Ahli Parlimen Alor Setar berkata Kabinet ‘Reformasi’ ini juga turut dianggotai Nga Kor Ming, seorang pemimpin DAP ekstrem yang masyhur dengan ceramah berbaur perkauman, sebagai Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

“Ini bukti Pakatan Harapan(PH) sangat menyanjung perpaduan dan menolak perkauman. Dengan pelantikan ini, hasrat DAP untuk melaksanakan Pilihan Raya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) bakal terlaksana dengan jayanya,” katanya.

Menurutnya kejayaan paling besar Kabinet ‘Reformasi’ ini, adalah apabila PH tidak meletakkan semula menteri-menteri mereka yang dicanang sebagai memberi kejayaan dan kebanggan dalam Kabinet PH 2020.

Ini katanya termasuk, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad tidak dipilih sebagai Menteri Kesihatan, walaupun menang di kerusi Kuala Selangor pada PRU-15, sebaliknya, lawan beliau di kerusi Parlimen tersebut yang kalah dilantik pula menjadi Menteri.

Sehubungan itu, beliau berkata Pemuda PAS Malaysia sekali mengucapkan tahniah atas pembentukan Kabinet ‘Reformasi’ ini.

“PAS akan terus memainkan peranan kami semaksimum mungkin dalam menjadi pembangkang berwibawa yang akan menyemak imbang setiap tindak tanduk kerajaan campuran PH-BN ini!,” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/lantik-zahid-reformasi-terbesar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Terpaksa Terima Hakikat Zahid Ketua Blok Terbesar Sokong Ph Mujahid

Anwar Terpaksa Terima Hakikat Zahid Ketua Blok Terbesar Sokong Ph Mujahid

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 101 hits
bharian com my Disember 3 2022 5 14pmDatuk Seri Dr Mujahid Yusof NSTP L MANIMARANIPOH Naib Presiden Parti Amanah Negara Datuk Seri Mujahid Yusof melihat pelantikan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai sebahagian daripada anggota Kabinet...
A Kadir Jasin Anwar Ambil Langkah Harakiri Jika Lantik Zahid Jadi Tpm

A Kadir Jasin Anwar Ambil Langkah Harakiri Jika Lantik Zahid Jadi Tpm

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 130 hits
Yasmin RamlanPerdana Menteri Anwar Ibrahim dianggap mengambil langkah harakiri jika akhirnya dia memilih Ahmad Zahid Hamidi sebagai timbalan perdana menteri atau memberikan sebarang jawatan dalam kerajaan kepada Presiden Umno berkenaan Toko...
Media Indonesia Perlekeh Reformasi Dicanang Anwar Selepas Lantik Kluster Mahkamah

Media Indonesia Perlekeh Reformasi Dicanang Anwar Selepas Lantik Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 143 hits
agendaily com5 12 2022Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama anak muridnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di Istana Negara Langkah Datuk Seri Anwar Ibraim melantik pemimpin kluster mahkamah dalam barisan Kabinetnya dikritik hebat pihak media negar...
Lantik Zahid Langkah Tak Popular Tapi Anwar Terpaksa Penganalisis

Lantik Zahid Langkah Tak Popular Tapi Anwar Terpaksa Penganalisis

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 174 hits
Alena NadiaPelantikan Ahmad Zahid Hamidi sebagai timbalan perdana menteri mungkin tidak popular dalam kalangan ramai orang tetapi ia adalah keputusan yang tidak dapat dielakkan kata penganalisis Penganalisis sosiopolitik Prof Awang Azman Aw...
Anwar Akan Gugurkan Segala Kes Di Mahkamah Muhyiddin Buka Rahsia Zahid Hamidi

Anwar Akan Gugurkan Segala Kes Di Mahkamah Muhyiddin Buka Rahsia Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 140 hits
Keputusan rasmi bagi penamaan calon Perdana Menteri yang ke sepuluh masih lagi menjadi tanda tanya hingga kini apabila Yang Di pertuan Agong telah melanjutkan tarikh proses hingga esok
Pengumuman Kabinet Anwar Menteri Kewangan Zahid Dan Fadillah Tpm

Pengumuman Kabinet Anwar Menteri Kewangan Zahid Dan Fadillah Tpm

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 325 hits
malaysiakini comDiterbitkan Dec 2 2022 8 26 PMPerdana Menteri Anwar Ibrahim sebentar tadi mengumumkan barisan senarai anggota kabinetnya Dalam sidang media yang disiarkan secara langsung Anwar mengumumkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi da...
Anwar Zahid Coup Fails Bn To Remain In Opposition Won T Back Ph Pn Says Ismail

Anwar Zahid Coup Fails Bn To Remain In Opposition Won T Back Ph Pn Says Ismail

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 169 hits
Barisan Nasional will not be backing anyone to form the government and will remain in the opposition says Umno vice president Ismail Sabri Yaakob Ismail said this was the decision made by BN s Supreme Council Thank God BN s Supreme Council ...
Anwar Tangguh Umum Barisan Kabinet Isu Lantikan Zahid Buat Kepala Pening

Anwar Tangguh Umum Barisan Kabinet Isu Lantikan Zahid Buat Kepala Pening

papar berkaitan - pada 2/12/2022 - jumlah : 119 hits
Anwar tangguh umum barisan Kabinet isu lantikan Zahid buat kepala pening Bersih menggesa ahli politik kluster mahkamah tidak dilantik sebagai anggota Kabinet yang baharu Nampaknya pengumuman barisan Kabinet kerajaan Pakatan Harapan Barisan ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Tuai Nenas Md2 Belakang Rumah

Mee Goreng Mamak Udang Galah Lempeng Kelapa Gula Merah Di Hotel Tamu

Anwar Bentuk Atmosfera Baru Politik

Pengalaman Jaga Anak Bersunat Kaedah Laser

Lirik Lagu Seribu Setia Siti Nordiana

Selamat Jalan Pak Jokpin