Lanjut Moratorium Tidak Untungkan Golongan Bekerja Sendiri



Tindakan kerajaan Perikatan Nasional (PN) melanjutkan moratorium bayaran balik pinjaman bank selama 3 bulan lagi secara terpilih tidak menyelesaikan masalah rakyat keseluruhan, terutama golongan yang bekerja sendiri.
Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, moratorium yang lebih bersifat pilihan mungkin akan mencicirkan sebahagian rakyat sebagai mana siri bantuan kerajaan sebelum ini.
Tegas beliau, moratorium berasaskan pertimbangan pihak bank biasanya tidak begitu mesra terhadap golongan marhaen.
“Pada hemat saya ia adalah penyelesaian jangka pendek bagi satu masalah yang amat besar.
“Hampir 20% tenaga kerja di negara ini adalah bekerja sendiri. Semasa PKP, kumpulan ini benar-benar terkesan dengan kehilangan sumber pendapatan dengan lebih 90% mengalami pengurangan mendadak pendapatan dan sekurang-kurangnya 50% kehilangan terus pendapatan.
“Langkah yang diumumkan (maratorum) tidak memastikan manfaat diterima oleh yang bekerja sendiri dan di dalam sektor yang tidak rasmi.
Moratorium tambahan dan kelonggaran dalam pembayaran pinjaman bergantung pada permohonan serta kelulusan yang akan dilaksana oleh bank-bank.
“Justeru apa yang diumumkan itu tidak akan dijamin secara automatik, dan bank pula menggunakan budi bicara mereka menentukan siapa layak atau tidak layak. Saya mendesak kerajaan bersikap telus dan penuh kebertanggungjawaban dalam memastikan manfaat serta langkah yang diumumkan itu benar-benar sampai kepada mereka yang kesesakan hidup dengan seberapa cekap yang termampu,” kata Anwar dalam satu kenyataan.
Ketua Pembangkang di Parlimen itu juga mengingatkan sebelum ini kerajaan PN telah secara salah menggambarkan jumlah rangsangan fiskal yang disuntiknya ke dalam ekonomi dan kelancaran pengagihan bantuan langsung kepada rakyat Malaysia. Tidak mustahil pelanjutan moratorium kali ini juga akan mengalami nasib yang hampir sama.
“Saya kecewa dengan pengulangan fakta-fakta yang samar sementara tantangan sebenar merundung rakyat Malaysia tidak dapat ditangani secara baik.
“Saya gesa kerajaan beri keutamaan dalam membangunkan penyelesaian tuntas kepada masalah pengangguran, kemiskinan dan jurang pendapatan yang melebar, mewujudkan program keselamatan sosial mampan bagi mendukung kumpulan masyarakat miskin sementara ekonomi bergelut untuk pulih, dan turut menyediakan lebih banyak bantuan kepada rakyat serta pengusaha-pengusaha PKS yang kini menghadapi masalah kewangan ketika wabak,” katanya lagi.
Semalam Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan pelanjutan penangguhan bayaran balik pinjaman bank. Berbeza dengan moratorium sebelum ini yang dinikmati seluruh rakyat, penangguhan kali ini hanya dinikmati oleh kelompok yang kehilangan pekerjaan atau menghadapi pemotongan gaji, bergantung kepada penilaian sesebuah bank ke atas kedudukan kewangan pelanggan mereka.
Permohonan lanjutan moratarium boleh dilakukan peminjam yang layak bermula 7 Ogos ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28997

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saran Lanjut Moratorium Secara Automatik Kepada B40 M40

Saran Lanjut Moratorium Secara Automatik Kepada B40 M40

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 193 hits
HAH ALAM Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia menggesa kerajaan melanjutkan moratorium secara automatik sekurang kurangnya selama enam bulan lagi kepada semua isi rumah B40 dan M40 di negara ini Setiausaha Agung MTUC J Solomon berkata kerajaan...
Topeng Muka Kain Buat Sendiri

Topeng Muka Kain Buat Sendiri

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 235 hits
Assalamualaikum dan selamat sejahtera Topeng muka kain buat sendiri Minggu lepas 22 Julai 2020 hari Rabu bermulanya sesi persekolahan bagi sekolah rendah untuk pelajar darjah 1 2 3 dan 4 Seminggu sebelumnya bermula sesi sekolah untuk pelaja...
Sedapnya Moist Carrot Cake Untuk Si Manja Mama Buat Sendiri Je Kat Rumah Paling Senang Dan Mudah Nak Buat

Sedapnya Moist Carrot Cake Untuk Si Manja Mama Buat Sendiri Je Kat Rumah Paling Senang Dan Mudah Nak Buat

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 294 hits
Kek merupakan menu utama dalam setiap majlis harijadi Tapi biasanya kek yang ditempah di kedai mungkin tidak sesuai untuk diberikan kepada bayi anda yang baru berusia kurang dari setahun Apa kata buat sendiri kek harijadi untuk si manja mam...
Umno Nasihat Bersatu Ukur Baju Di Badan Sendiri

Umno Nasihat Bersatu Ukur Baju Di Badan Sendiri

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 311 hits
Umno mula menunjukkan taring apabila memasihatkan Bersatu agar mengukur baju di badan sendiri sebelum beria ia mahu bertanding berpuluh puluh kerusi dalam pilihan raya umum ke 15 Timbalan Pengerusi Umno Johor Nur Jazlan Mohamed berkata untu...
Kisah Nyata Nenek Tua Renta Digugat Anak Dan Cucu Sendiri Gara Gara Harta Warisan Serakah Semua Durhaka

Kisah Nyata Nenek Tua Renta Digugat Anak Dan Cucu Sendiri Gara Gara Harta Warisan Serakah Semua Durhaka

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 212 hits
Kisah Nyata Nenek Tua Renta Digugat Anak dan Cucu Sendiri Gara gara Harta Warisan Adalah Darmina seorang nenek berusia 78 tahun warga Kelurahan Kedondong Raye Kecamatan Banyuasin III Kabupaten Banyuasin Nenek ini sedang berjuang menghadapi ...
Orang Hebat Percaya Pada Diri Sendiri

Orang Hebat Percaya Pada Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 475 hits
Thomas Edison sewaktu bersekolah pernah diberitahu gurunya bahawa dia terlalu bodoh untuk belajar apa apa Di akhir hayatnya beliau mempunyai kekayaan bernilai RM800 juta dalam nilaian sekarang Oprah Winfrey dipecat dari pekerjaan pertamanya...
Nak Menyakat Budak Last Sendiri Terkena Jawapan Adik Memang Win

Nak Menyakat Budak Last Sendiri Terkena Jawapan Adik Memang Win

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 254 hits
Video yang tular di mana seorang budak lelaki dihentikan oleh sebuah kereta kerana berbasikal dengan cara berbahaya Dalam perkongsian yang telah meraih 21 7 ribu retweets dan 17 ribu likes seorang budak lelaki berkaca mata dilihat sedang me...
Tak Perlu Bandingkan Anak Sendiri Dengan Anak Orang Lain Dia Adalah Dia Semua Pandai

Tak Perlu Bandingkan Anak Sendiri Dengan Anak Orang Lain Dia Adalah Dia Semua Pandai

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 255 hits
Hentikan budaya membanding bandingkan anak orang dengan anak kita Sepatutnya ibu bapa perlu meyakinkan anak anak dan menghargainya dengan cara didikan keluarga kita Namun masyarakat kita ada satu budaya yang menjadikan anak orang lain sebag...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Wbsl Buah Tangan Istimewa Daripada Husam

Lunch Di Ayam Gepuk Tooyu Jitra Kedah

Poll Who Will Win The Kuala Kubu Bharu By Election

Jadi Andalan Banyak Orang Inilah Berbagai Fitur Menarik Laptop Tipis Zenbook S 13 Oled Ux5304

How To Maximize Retirement Planning In Malaysia

Amd Ryzen 7 5800u Processor Gaming Yang Menyaru