Langkah Menteri Kewangan Ugut Penjawat Awam Dikesali


 
"Kalau memerangi Covid-19 dan membayar gaji kakitangan awam, khususnya mereka di barisan hadapan, bukan keperluan luar biasa, apa lagi?" kata Kadir dalam tulisannya di facebook
Oleh MALAYSIA DATELINENovember 17, 2020 Pelbagai pihak telah mempertikaikan kenyataan Menteri Kewangan, Datuk Tengku Zafrul Abdul Aziz, yang membuat ugutan apabila dia dilaporkan berkata bahawa gaji penjawat awam dan petugas barisan hadapan dalam peperangan melawan pandemik Covid-19 tidak dapat dibayar jika Belanjawan 2021 tidak diluluskan oleh Parlimen.

Tokoh wartawan, Datuk A Kadir Jasin berkata, beberapa pihak termasuk Ketua Pembangkang Parlimen, Anwar Ibrahim, dan peguam aktivis Haniff Khatri telah mempertikaikan kenyataan Tengku Zafrul itu.

Menurut beliau, Haniff telah merujuk kepada Perkara 102 Perlembagaan Persekutuan mengenai perkara itu.
“Kalau memerangi Covid-19 dan membayar gaji kakitangan awam, khususnya mereka di barisan hadapan, bukan keperluan luar biasa, apa lagi?” kata beliau dalam tulisannya di facebook.“Jadi nampak seolah-olah Menteri Kewangan telah tersilap atau sengaja bermain politik dengan menimbulkan kebimbangan rakyat jelata khususnya kakitangan awam,” kata bekas Penasihat Media Perdana Menteri itu.
Bagi beliau, adalah perbuatan jahat memperalatkan kakitangan awam bagi memaksa penerimaan belanjawan yang cacat dan tidak berpatutan.
Tengku Zafrul sepatutnya menasihati Perdana Menteri, Muhyiddin Mohd Yassin, dan Kabinet, mengenai bagaimana memperbaiki cadangan Belanjawan itu dengan mengambil kira cadangan Ahli Dewan, termasuk wakil-wakil Pembangkang,” kata beliau dalam tulisan itu.
Bagi Kadir, Tengku Zafrul kena ingat bahawa dia hanyalah budak hingusan dalam tendang terajang politik.
“Yang akan ditendang keluar kalau dia gagal meyakinkan majoriti Ahli Dewan Rakyat mengenai Belanjawan 2021adalah kerajaan Perikatan Nasional,” kata beliau.
Katanya, boleh jadi ada baiknya Ahli Dewan dari kedua-dua belah pihak berpakat melaksanakan peruntukan Perkara 102 (a) dan (b) supaya pentadbiran asas negara dan usaha memerangi Covid-19 tidak terjejas akibat ketidakpersetujuan mengenai Belanjawan 2021.
Lagipun, katanya, bukan semua Ahli Dewan dari parti-parti yang menganggotai Kerajaan PN bersetuju dengan cadangan Belanjawan.
“Hanya mereka yang mendapat habuan sebagai Menteri, Timbalan Menteri dan jawatan GLC saja yang mati-matian menyokongnya,” kata beliau.
Bagi Kadir, boleh jadi tujuan Tengku Zafrul dilantik menjadi Menteri Kewangan adalah untuk membebaskan kementerian itu daripada politik kepartian.
“Jadi eloklah dia tidak bermain politik melainkan tujuannya selepas ini adalah menjadi ahli politik sepenuh masa,” katanya.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/langkah-menteri-kewangan-ugut-penjawat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Kewangan Hambar Dan Cuba Ugut Suara Majoriti

Menteri Kewangan Hambar Dan Cuba Ugut Suara Majoriti

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 216 hits
Menteri Kewangan membayangkan sekiranya Belanjawan 2021 yang dibentang kerajaan Perikatan Nasional tidak diluluskan maka ia tidak akan dapat membayar segala komitmen termasuk pembayaran gaji penjawat awam dan akan mengesankan para petugas b...
Penjawat Awam Terengganu Terima Bonus Rm800

Penjawat Awam Terengganu Terima Bonus Rm800

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 209 hits
KUALA TERENGGANU Lebih 13 000 penjawat awam di negeri Terengganu bakal menerima bonus sebanyak RM800 ringgit berbanding RM500 pada tahun sebelumnya Menteri Besar Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata penambahan insentif sebanyak RM300...
Intipati Ucapan Belanjawan 2021 Oleh Menteri Kewangan Senator Tengku Datuk Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz

Intipati Ucapan Belanjawan 2021 Oleh Menteri Kewangan Senator Tengku Datuk Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 411 hits
Intipati Ucapan Belanjawan 2021 Oleh Menteri Kewangan Senator Tengku Datuk Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz Assalamualaikum Sekarang ramai yang tertunggu apa belanjawan 2021 yang diumumkan pada 6 November 2021 kan Lagi sebulan nak melangkah ket...
Ramai Puji Sikap Terbuka Menerima Pandangan Menteri Kewangan Berbanding Dengan Menteri Kewangan Sebeum Sebelum Ini

Ramai Puji Sikap Terbuka Menerima Pandangan Menteri Kewangan Berbanding Dengan Menteri Kewangan Sebeum Sebelum Ini

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 203 hits
Pembentangan bajet kali ini di dapati tidak meliputi keseluruhan rakyat dan malah ramai pihak termasuk usahawan yang terjejas covid19 langsung tidak diambilkira Sikap keterbukaan ini sangat baik untuk mengatasi kekurangan kelemahan tetapi t...
Anwar Bidas Zafrul Kaitkan Gaji Penjawat Awam Dengan Sokongan Belanjawan

Anwar Bidas Zafrul Kaitkan Gaji Penjawat Awam Dengan Sokongan Belanjawan

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 270 hits
Kenyataan menteri kewangan bahawa kerajaan tak dapat membayar gaji penjawat awam dan menjejaskan petugas barisan hadapan sekiranya belanjawan tidak diluluskan disifatkan ketua pembangkang Anwar Ibrahim sebagai berbaur ugutan Menteri Kewanga...
Penjawat Awam Kedah Petugas Barisan Hadapan Dapat Bantuan Khas

Penjawat Awam Kedah Petugas Barisan Hadapan Dapat Bantuan Khas

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 389 hits
Penjawat awam Kedah petugas barisan hadapan dapat bantuan khas Alor Setar Kerajaan negeri Kedah hari ini mengumumkan bantuan khas kewangan RM1 000 kepada penjawat awam di negeri ini serta sumbangan one off RM200 kepada petugas barisan hadap...
Hajiji Tidak Pernah Salahkan Penjawat Awam Kata Pegawai

Hajiji Tidak Pernah Salahkan Penjawat Awam Kata Pegawai

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 223 hits
November 15 2020 Gambar Hajiji yang tertera dalam kenyataan tular menyalahkan penjawat awam di media sosial KOTA KINABALU Setiausaha akhbar kepada Hajiji Noor Lucy Irene Yong berkata ketua menteri Sabah itu tidak pernah menuduh atau menyala...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik