Langgar Undang Undang Tidak Menyalahi Kod Moral Pas



Pelanggaran perintah kuarantin wajib selama 14 hari oleh menteri PAS tidak termasuk kod etika moral parti itu.
Bekas timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri Mohamed Hanipa Maidin, berkata PAS mempunyai versi moral “suci” yang tersendiri.
“Berdasarkan kenyataannya presiden PAS yang menyamakan pelanggaran moral dengan penafsiran yang sangat ketat iaitu pelanggaran tingkah laku moral.
“Pelanggaran kuarantin nampaknya terlepas dari versi pelanggaran kod moral PAS,” katanya dipetik.
Pada 1 Sept lalu, PAS menegaskan parti itu sangat mementingkan isu moral dan maksiat dalam kalangan pemimpin serta anggota partinya.
Jika didapati ada antara mereka melakukan kesalahan membabitkan moral atau dosa, maka tindakan tegas termasuk pecat akan diambil, kata presidennya Abdul Hadi Awang.
“Yang penting moral dulu… kalau buat sesuatu maksiat yang bercanggah dengan lslam dan moral, kita pecat dia,” katanya kepada media di Kuala Lumpur hari ini.
Abdul Hadi sebelum itu menghadiri Konvensyen Setengah Tahun Perikatan Nasional (PN) dan ditanya mengenai isu kegagalan salah seorang pemimpin PAS, Dr Khairuddin Aman Razali, mematuh prosedur operasi standard (SOP) Covid-19.
Ahli Parlimen Kuala Nerus yang dilantik menjadi Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi itu didapati gagal melakukan kuarantin kendiri selama 14 hari selepas pulang dari Turki.
Dia tiba di negara ini pada 7 Julai dan hadir di Dewan Rakyat kurang dari tujuh hari kemudian. Walaupun memberikan beberapa alasan sebelum itu Khairuddin kemudian mengakui kesalahan tersebut dan menawarkan gajinya sebagai menteri selama empat bulan untuk disumbangkan kepada tabung Covid-19.
Dia juga dikompaun maksimum RM1,000. Polis pula sudah mengambil keterangan Khairuddin dan beberapa anggota keluarganya yang bersama mengikut kunjungan ke Turki itu.
Mursyidul Am PAS, Hashim Jasin, pula mempertahankan Khairuddin dengan mengaitkannya dengan salah satu kisah dalam al-Quran membabitkan kejadian burung hudhud pada zaman Nabi Sulaiman.
Dalam pada itu, Mohamed Hanipa berkata maka tidak hairanlah jika parti itu menyokong kerajaan pintu belakang yang tidak bermoral.
“Ya, rakyat biasa yang kerajaan perintah menjalani kuarantin dengan sewajarnya dijatuhkan hukuman denda sebanyak RM 12,000 dan hukuman penjara 5 tahun oleh majistret di hospital (merujuk kepada pencetus ‘kluster Sivagangga).
“Bagaimana dengan menteri dari PAS? Adakah dia diperlakukan dengan cara yang sama? Jawapannya adalah tidak. Dia didenda sebanyak RM 1000 dan denda itu terlalu sedikit,” katanya.
Menurut Hanipa, tidak pernah lagi dalam sejarah sistem perundangan hukum dikenakan terlebih dulu sebelum penyiasatan selesai.
Selain memiliki kod moral yang tersendiri, dua pemimpin PAS iaitu mursyidul am dan timbalan presidennya begitu bersungguh-sungguh mempertahankan menteri berkenaan.
Tidak sekadar menyifatkan ia bukan satu kesalahan besar, bahkan pemimpin PAS berkenaan telah menyalahkan Kementerian Kesihatan (KKM) dalam isu berkenaan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29555

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Akan Pecat Ahli Langgar Nilai Moral Tuan Guru Haji Hadi Awang

Pas Akan Pecat Ahli Langgar Nilai Moral Tuan Guru Haji Hadi Awang

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 250 hits
PAS mementingkan nilai moral yang tinggi dalam kalangan ahli dan pemimpin parti itu dan jika ada yang melanggarnya serta melakukan tindakan yang bercanggah dengan Islam maka mereka boleh dipecat kata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang...
Pas Pecat Pemimpin Tak Berakhlak Langgar Undang2 Tak Apa

Pas Pecat Pemimpin Tak Berakhlak Langgar Undang2 Tak Apa

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 202 hits
PAS mementingkan nilai moral yang tinggi dalam kalangan ahli dan pemimpin parti itu dan jika ada yang melanggarnya serta melakukan tindakan yang bercanggah dengan Islam maka mereka boleh dipecat kata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang...
Melanggar Undang Undang Bukan Kesalahan Moral

Melanggar Undang Undang Bukan Kesalahan Moral

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 220 hits
ZAHARIN MOHD YASINPada Hadi Awang dari PAS melanggar undang undang dan peraturan menyusun dan mengatur masyarakat bukan kesalahan moral Ohhh begitu ya Al Quran hadis dan sunnah tidak mengajar kelakuan itu satu kesalahan moral dari ajaran Is...
Akumenteri Kod Diskaun Untuk Vip Langgar Sop

Akumenteri Kod Diskaun Untuk Vip Langgar Sop

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 392 hits
Pada 24 Ogos 2020Oleh Aziera NHNampaknya Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan akan tamat dalam masa kurang dari 10 hari Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan yang bermula dari bulan Mac 2020 lepas pelbagai usaha telah diambil oleh p...
Setelah Lama Berdiam Diri Mufti Perlis Bidas Pas

Setelah Lama Berdiam Diri Mufti Perlis Bidas Pas

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 618 hits
SITI NUR ZAWANI MISCON Susulan perumpamaan diberikan kepada Datuk Dr Khairuddin Aman Razali yang diibaratkan sebagai seekor burung hud hud oleh Mursyidul Am Pas Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin juga tampil membidas kenyataan ya...
Pas Gesa Siasat Dalang Pencerobohan Tanah Tanam Durian Musang King Di Raub

Pas Gesa Siasat Dalang Pencerobohan Tanah Tanam Durian Musang King Di Raub

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 382 hits
KUALA LUMPUR Pencerobohan tanah haram di beberapa kawasan melibatkan Raub Pahang perlu disiasat secara telus bagi mengetahui siapakah dalang di sebalik jenayah tersebut Menurut Naib Presiden PAS Senator Ustaz Idris Ahmad pencerobohan terseb...
Lembik Usah Mimpi Umno Pas Menang Mudah Pru 15

Lembik Usah Mimpi Umno Pas Menang Mudah Pru 15

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 203 hits
BANGI 13 Muharram 1442H Selasa UMNO dan PAS berkemungkinan tidak akan menang mudah pada Pilihan Raya Umum ke 15 setelah melihat sikap lembik parti berkenaan dalam menangani beberapa isu negara kebelakangan ini Pemerhati politik Mohd Lutt
Pemuda Pas Menyokong Penambahan Sekolah Vernakular Di Malaysia

Pemuda Pas Menyokong Penambahan Sekolah Vernakular Di Malaysia

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 507 hits
Pemuda PAS menyokong supaya sekolah vernakular terus dibuka tetapi berharap pendidikan dan pembelajaran bahasa kebangsaan Bahasa Malaysia akan diperbaiki lagi Ini selepas Ketua Armada Bersatu Wan Ahmad Fahysal Wan Ahmad Kamal bertegas mahu ...
Kemasukan Pemegang Pas Jangka Panjang Dari India Indonesia Dan Filipina Disekat

Kemasukan Pemegang Pas Jangka Panjang Dari India Indonesia Dan Filipina Disekat

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 306 hits
PUTRAJAYA Kerajaan mengumumkan sekatan ke atas pemegang pas jangka panjang dari India Indonesia dan Filipina berkuatkuasa 7 Sept Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob mengumumkan pemegang pas jangka panjang itu merangkumi pemegang pas penduduk ...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional