Lamine Yamal Biodata Lengkap Penjaring Termuda Euro 2024


Lamine Yamal Biodata Lengkap : Penjaring Termuda EURO 2024
Nama Lamine Yamal menjadi fenomena semalam apabila beliau mencipta sejarah sebagai penjaring termuda EURO 2024 dengan membawa pasukan Sepanyol berjaya menewaskan Perancis 2-1 di Munich untuk mara ke pantas final.
Untuk artikel pada kali ini, kami akan membawa anda mengenali dengan lebih rapat dengan sosok individu cukup dikenali ramai, Lamine Yamal biodata lengkap mengenainya.
Baca juga:
Biodata Shalin Zulkifli Biodata Azizulhasni Awang Biodata Faisal Halim Lamine Yamal Biodata Lengkap NamaLamine Yamal Nasraoui EbanaNama GelaranLamine Yamal, Lamine, YamalTarikh Lahir13 Julai 2007 Tempat LahirEsplugues de Llobregat, SepanyolPekerjaanPemain bola sepakPosisiPenyerangTahun Aktif2013 – sekarangPasukan TerkiniBarcelona
SepanyolKetinggian180 cmKaki UtamaKiriBerat badan72 kgAkaun Media SosialInstagram @lamineyamal
Facebook @Lamineyamal10
TikTok @lamine.yamal Kehidupan Peribadi Lamine Yamal mempunyai darah campuran Arab dan Guinea. Ayahnya, Mounir Nasroui berasal dari negara Magribi manakala ibunya, Sheila Ebana pula berasal dari Guinea.
Dengan latar belakang keluarganya yang pelbagai ini, ia memberikan kelebihan kepada dirinya dalam memahami dan menghayati budaya yang berbeza.
Lamine dilahirkan di Sepanyol dan menghabiskan sebahagian besar kehidupan kanak-kanaknya bermain bola sepak di bawah Barcelona.
Walaupun sibuk dengan karier bola sepaknya, Lamine tidak sesekali melupakan persekolahannya sama seperti remaja-remaja yang lain.
Beliau bahkan mendapat keputusan yang cemerlang dalam pembelajaran sehingga lulus dalam peperiksaan pendidikan menengah.
Kisahnya yang menekankan betapa pentingnya pendidikan walaupun untuk mereka yang berada di landasan menuju kejayaan dalam sukan sentiasa menjadi inspirasi para remaja.
Kredit: Instagram @lamineyamal Kerjaya & Profesional Lamine Yamal menyertai Barcelona FC dari kelab tempatnya iaitu CF La Toretta ketika usianya 7 tahun. Karier bola sepaknya dibentuk di akademi terkenal Barcelona FC, La Masia yang telah melahirkan ramai bintang bola sepak terkemuka seperti Lionel Messi, Xavi, dan Andres Iniesta.
Namanya mula meningkat naik pada tahun 2022 ketika bermain dalam Barcelona U-19.
Pada 29 April 2023, Lamine membuat penampilan sulungnya ketika berusia 15 tahun, menjadikannya pemain pertama yang paling muda dalam sejarah kelab tersebut dengan kemenangan 4-0 menentang Real Betis.
Pada musim 2023/24, beliau mencipta lebih banyak sejarah apabila Sepanyol menentang Georgia dalam kelayakan EURO 2024 pada 8 September lalu.
Pada 8 Oktober lalu, Lamine Yamal menjadi penjaring termuda dalam sejarah Liga dengan gol pertama Barca ketika mereka kembali seri 2-2 di Granada.
Semasa kempen Euro 2024 Sepanyol, dia memecahkan dua rekod lagi. Pada usia hanya 16 tahun dan 338 hari, pemain sayap Barcelona itu menjadi pemain termuda yang pernah muncul dalam Kejohanan Eropah, memecahkan rekod Kacper Kozlowski dengan memulakan perlawanan pembukaan Kumpulan B pada 15 Jun lalu.
Kemudian pada separuh akhir, beliau menjadi penjaring gol termuda EURO 2024 dan kembali mencipta sejarah baru dalam dunia bola sepak dunia.
Pencapaian Lamine Yamal Bintang bola sepak termuda ini telah berjaya memenangi beberapa anugerah dalam arena sukan bola sepak. Antaranya adalah seperti:
Player of the Match, EURO 2024-Semi Final La Liga U23 Player of the Month: August 2023 La Liga U23 Player of the Season: 2023–24 Tuttosport’s The Youngest Award: 2023 Globe Soccer Awards – Emerging Player: 2024 IFFHS Men’s Youth (U20) UEFA Team: 2023 UEFA European Under-17 Championship Top Scorer: 2023 UEFA European Under-17 Championship Team of the Tournament: 2023 La Liga Goal of the Month: March 2024 Kredit: Instagram @lamineyamal Kredit: Instagram FC Barcelona @lamine.yamal VAMOSSS ESPAÑOLES, estamos en la final. Todos juntos el domingo🇪🇸❤️
♬ sonido original – Lamine Yamal Fakta Menarik Mengenai Lamine Yamal Lamine Yamal adalah pemain termuda dalah sejarah pasukan Barcelona. Beliau adalah pemain termuda yang menjaringkan gol dalam EURO 2024 ketika aksi menentang Perancis. Beliau sangat mengidolakan Lionel Messi dan juga terinpirasi oleh gaya permianan Neymar dan Ronaldinho. Nilai pasaran Lamine Yamal sekarang ini telah mencecah €90.00 million walaupun baru berusia 16 tahun. Kejayaan Lamine mendapat perhatian seluruh dunia terutamanya media sukan di Sepanyol selalu menulis mengenai bakat luar biasa yang dimilikinya. Beliau sering dibandingkan dengan Lionel Messi dari segi kemahiran teknikal yang luar biasa, kelajuan dan ketangkasan di atas padang. Beliau sering bermain sebagai penyerang sayap. Lamine Yamal mempunyai pengikut di Instagram seramai 11.2 juta orang dan TikTok seramai 6.8 juta orang. Tahniah Lamine Yamal! Semoga kejayaan saudara menjadi motivasi dan inspirasi kepada anak-anak muda di luar sana yang berminat dalam kerjaya sukan bola sepak sekaligus dapat mengharumkan nama negara di pentas dunia.
Sumber:
Instagram @lamineyamal Lamine Yamal Profile. FC Barcelona Lamine Yamal: The Teenager with The World At His Feet. FIFA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/lamine-yamal-biodata/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=lamine-yamal-biodata

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Foto Cetak Sejarah Ini Gol Cantik Lamine Yamal Yang Antarkan Spanyol Ke Final Euro 2024

Foto Cetak Sejarah Ini Gol Cantik Lamine Yamal Yang Antarkan Spanyol Ke Final Euro 2024

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 102 hits
Tim Matador julukan Spanyol sukses menumbangkan Prancis berkat gol bersejarah yang dicetak Lamine Yamal
Gol Sendiri Belgium Bantu Perancis Layak Ke Suku Akhir Euro 2024

Gol Sendiri Belgium Bantu Perancis Layak Ke Suku Akhir Euro 2024

papar berkaitan - pada 2/7/2024 - jumlah : 122 hits
DUESSELDORF Perancis mara ke peringkat suku akhir Kejohanan Eropah 2024 apabila melakar kemenangan tipis 1 0 ke atas Belgium dalam aksi kalah mati kejohanan sebentar tadi Skuad Les Bleus menguasai permainan perlawanan namun tetap buntu menc...
Biodata Bella Astillah Wakil Malaysia Di Wuhu Shenshan Music Festival 2024

Biodata Bella Astillah Wakil Malaysia Di Wuhu Shenshan Music Festival 2024

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 199 hits
Baru baru ini Bella Astillah telah dipilih menjadi wakil Malaysia untuk membuat persembahan di Wuhu Shenshan Music Festival 2024 Bella menyanyikan lagu Sumandak Sabah dan lagu dalam Bahasa Mandarin dalam persembahan tersebut Untuk artikel p...
5d4n Dalat Ho Chi Minh Mui Ne 2024

5d4n Dalat Ho Chi Minh Mui Ne 2024

papar berkaitan - pada 6/7/2024 - jumlah : 165 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Hari terakhir dan episod alkisah percutian KK bakal berakhir disini aduh sekejap saja kan rasanya lima hari berlalu rasa macam baru dua hari di Vietnam haha tapi begitulah setiap cerita pasti akan ada p...
Penstrukturan Semula Ptptn Jadual Bayaran Balik 2024

Penstrukturan Semula Ptptn Jadual Bayaran Balik 2024

papar berkaitan - pada 6/7/2024 - jumlah : 194 hits
Penstrukturan Semula PTPTN Jadual Bayaran Balik 2024 Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional baru baru ini memperkenalkan Kempen Penstrukturan Semula PTPTN RM300 Ini adalah sebuah inisiatif untuk menggalakkan peminjam yang mempunyai tu...
Foto Berburu Perlengkapan Outdoor Di Indofest 2024

Foto Berburu Perlengkapan Outdoor Di Indofest 2024

papar berkaitan - pada 6/7/2024 - jumlah : 93 hits
Pameran yang menawarkan berbagai produk peralatan luar ruang ini digelar hingga 7 Juli 2024
Pru Uk 2024 Anwar Ibrahim Perlu Ambil Perhatian

Pru Uk 2024 Anwar Ibrahim Perlu Ambil Perhatian

papar berkaitan - pada 7/7/2024 - jumlah : 146 hits
PRU UK 2024 Anwar Ibrahim perlu ambil perhatian ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be vtOGYJCbvv4 src in org https www youtube com embed vtOGYJCbvv4 wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube c...
Kampung Chengal Lempong Dipilih Sebagai Kampung Angkat Madani Peringkat Kebangsaan 2024

Kampung Chengal Lempong Dipilih Sebagai Kampung Angkat Madani Peringkat Kebangsaan 2024

papar berkaitan - pada 7/7/2024 - jumlah : 107 hits
KUANTAN Kampung Chengal Lempong di sini dipilih sebagai Kampung Angkat Madani Peringkat Kebangsaan 2024 Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata program Kampung Angkat Madani merupakan salah satu cara dilakukan kerajaan dalam menila...
Parpol Andalkan Artis Untuk Menang Pilkada 2024 Seberapa Efektif

Parpol Andalkan Artis Untuk Menang Pilkada 2024 Seberapa Efektif

papar berkaitan - pada 7/7/2024 - jumlah : 92 hits
Ujang memandang fenomena majunya artis dalam Pilkada 2024 bisa jadi hanya sebagai cara Partai untuk mengejar popularitas
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Sepiring Celebrates 9 Years Of Uniting Malaysians Through Authentic Local Flavours


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Generate Unique Brand Names

Sesekali Belanja Anak Anak Fruit

Pencarian Bakat Penulis Muda

Filem Reeza Gtr

Tip Masak Ketam Telur Masin Sedap Tak Guna Banyak Bahan

Perubahan Gred Sspa Senarai Jawatan Disatukan Ditukar