Lahir Minggu Ke 36 Dengan Berat 1 83kg Ibu Ini Kongsikan 5 Tip Naikkan Berat Anak Pramatang


Melahirkan bayi seberat 1.83kg pada minggu ke-36 kehamilan ialah pengalaman yang dilalui ibu ini. Tetap kuat semangat dan kini permata hatinya membesar dengan sihat dan ceria.
Puan Syadiyah Sajuddin berkongsi dengan Pa&Ma tentang bagaimana dia menambah berat badan anaknya yang lahir pramatang selepas kelahiran. Tip ini boleh juga digunakan kepada ibu bapa lain yang mempunyai anak lahir cukup bulan.
“Armel Mikayla lahir pada 36 minggu 3 hari iaitu pada 26 Disember 2016. Berat badannya ketika dilahirkan ialah 1.83kg. Punca saya bersalin ialah air ketuban bocor (leaking) secara tiba-tiba. Saya bersalin secara normal selepas 24 jam pecah air ketuban,” kata beliau.

SENTIASA BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH
Melalui proses kelahiran yang awal daripada tarikh jangkaan tidak membuatkan ibu ini down. Katanya reda dan bersangka baik dengan ujian yang Allah berikan. Anak pramatang sangat kuat semangat dan dia akan membesar seperti kanak-kanak lain. Cuma kata ibu ini, anak pramatang memerlukan sedikit pemerhatian dan jagaan rapi sehingga usia 2 tahun.
MAHU ANAK MEMBESAR DENGAN BAIK
Walau pun lahir pramatang, ibu ini mahu anaknya melalui kehidupan seperti anak-anak lain dan membesar dengan sihat. “Saya mahu anak saya sihat seperti kanak-kanak lain dan buktikan bahawa saya mampu membesarkan dia dengan baik walaupun dia tak membesar ketika didalam kandungan,” kata Syadiyah.

5 TIP MEMASTIKAN ANAK PRAMATANG CEPAT NAIK BERAT BADAN
Syadiyah turut berkongsi tips bagaimana untuk menaikkan berat badan Mikayla. Ia tentu boleh ditiru oleh ibu-ibu lain juga.
#1 Pastikan anak menyusu dengan kerap dan mencukupi.
#2 Jaga waktu tidur anak dan bedung. Kata Syadiyah, Mikayla tidur berbedung sehingga 9 bulan. Ia penting supaya dia boleh tidur dengan nyenyak.
#3 Jaga keselesaan dan kebersihan anak. Ia termasuk dari segi tempat tidur dan pakaian yang selesa supaya anak tidak senang jatuh sakit atau meragam.
#4 Jaga emosi anak. Jangan biarkan anak menangis terlalu lama. Stress akan membantutkan perkembangan minda dan fizikal kanak-kanak. “Seingat saya, Mikayla jarang menangis sejak dia lahir. Perut tak pernah kembung dan aktif macam biasa. Dia seorang anak yang ceria dan mudah tersenyum, ” kata ibu ini.
#5 Selain itu, Syadiyah memberikan anaknya vitamin doktor ada bekalkan . “Selepas dia lahir due to poor weight gain ketika lahir, doktor berikan vitamin. Boleh dapatkan di farmasi.”

SYUKUR KERANA MIKAYLA MEMBESAR KUAT DAN SIHAT
Kegembiraan menjadi milik ibu ini tatkala melihat cahaya mata yang dulu sekecil 1.83kg sudah pun membesar seperi kanak-kanak normal.
“Alhamdulillah Armel Mikayla baru menyambut ulangtahunnya yg ke -2 pada 26/12/18 lepas. Berat terkini Armel 13kg. Susu masih kuat , makan pun berselera. Soal makan, saya takpernah menghadkan pemakanan dia.
“Tapi saya langsung tak berikan dia makanan ringan atau makanan manis seperti coklat, minum bergas atau makanan segera. Mikayla lebih suka lauk seperti ayam, sayur-sayur hijau, telur rebus, kekacang , keju, biskut , mee , pasta dan udang!,” kata Syadiyah yang memohon doa semua berharap Armel Mikayla kekal sihat dan aktif macam kanak-kanak lain.

PESANAN KEPADA IBU-IBU HAMIL
Melalui kelahiran anak pramatang tidak mudah. Justeru ibu-ibu perlu kuat. Dia turut menyarankan agar ibu tidak terlalu penat dan stres.
“Untuk ibu-ibu atau bakal ibu diluar sana , jangan pernah rasa menyesal atau terlalu bersedih jika melahirkan anak pramatang. Sesungguhnya hanya ibu-ibu yang kuat sahaja terpilih untnk merasai pengalaman manis sebegini.
“Jaga pemakanan ketika mengandung. Jangan skip ubat daripada doctor. Jangan terlalu penat / stress. Ingat! Anak ialah pemberian tuhan yang sangat-sangat bermakna. Hargai apa yg ada depan mata. Insya Allah , Dia gandakan pahala utk mu di sana nanti,” kata Syadiyah.
ANAK PRAMATANG TIDAK LEMAH & TIDAK SUSAH NAK BELAJAR.
Syadiyah juga turut berkongsi video telatah Mikayla. perkembangannnya sangat baik, lantas menangkis tanggapan sesetengah orang yang yg kata anak pramatang ni lemah dan susah untuk mempelajari sesuatu.
AKSI MIKAYLA “Jd saya nak betulkan stigma masyarakat yang anak pramatang tetap boleh membesar dan belajar selaras dengan tumbesaran mereka. Buktinya, Mikayla boleh bercakap, menerima ,mendengar & memberi arahan dan memahami setiap apa yg kami sampaikan,” kata Syadiyah.
The post Lahir Minggu Ke-36 Dengan Berat 1.83kg , Ibu Ini Kongsikan 5 Tip Naikkan Berat Anak Pramatang appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/lahir-minggu-ke-36-dengan-berat-1-83kg-ibu-ini-kongsikan-5-tip-naikkan-berat-anak-pramatang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lahir Anak 25 Minggu 700 Gram Ibu Ini Pesan Wanita Hamil Jangan Stres Terlalu Aktif

Lahir Anak 25 Minggu 700 Gram Ibu Ini Pesan Wanita Hamil Jangan Stres Terlalu Aktif

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 688 hits
Pengalaman ibu ini yang melahirkan anak pramatang pada usia kandungan 25 minggu dengan berat badan semasa lahir hanya 700gram Puan berkongsi mengenai perjalanan hamil dan melahirkan permata hatinya Muhammad Akid bin Mohd Fazli yang genap be...
Nak Anak Hafal Al Quran Dari Kecil Ibu Ayah Kena Usaha Buat 5 Tip Penting Ini

Nak Anak Hafal Al Quran Dari Kecil Ibu Ayah Kena Usaha Buat 5 Tip Penting Ini

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 392 hits
Kebanyakan ibu bapa ak anak hafal al quran dari kecil ibu ayah kena gigih Cuba fahami buat 5 tip penting yang dikongsikan ibu ini Puan Lina Karim dari Islamic Parenting Network yang mempunyai pengalaman mendidik dua orang anak yang sedang m...
Baru Solat Anak Duduk Depan Menangis 3 Tip Ini Membantu Ibu Ayah Solat Dengan Tenang

Baru Solat Anak Duduk Depan Menangis 3 Tip Ini Membantu Ibu Ayah Solat Dengan Tenang

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 913 hits
Solat yang khusyuk tercapai apabila hati fikiran perasaan dan seluruh pancaindera tunduk patuh kepada Allah sepanjang waktu mengerjakan solat Semasa solat itulah waktu kita berhubung secara langsung dengan Allah Tapi ada waktu tertentu kita...
Doktor Kongsi 10 Tip Naikkan Paras Hb Ibu Hamil Anemia Rupanya Ada Jenis Makanan Boleh Gagalkan Usaha

Doktor Kongsi 10 Tip Naikkan Paras Hb Ibu Hamil Anemia Rupanya Ada Jenis Makanan Boleh Gagalkan Usaha

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 416 hits
Hb rendah semasa mengandung memang bukan perkara asing Walau pun ia banyak berlaku tidak bermakna ia boleh dipandang remeh Ada kalangan ibu yang buntu selepas mencuba pelbagai cara tapi paras Hb tidak naik ulasan pakar O G ini mungkin memba...
Berat Turun 10kg Hanya Dalam 10 Hari Ibu 3 Anak Ini Buktikan Mampu Cabar Diri

Berat Turun 10kg Hanya Dalam 10 Hari Ibu 3 Anak Ini Buktikan Mampu Cabar Diri

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 294 hits
6869 SHARES Dalam menjaga berat badan untuk sentiasa kekal dan ideal semua orang perempuan tahu bukanlah satu kerja yang mudah Kita perlu sentiasa konsisten dan memerlukan disiplin yang tinggi dalam pengambilan makanan sehari harian disampi...
Anak Selalu Sebut Perkataan Tak Baik Ini Beberapa Tip Yang Ibu Bapa Perlu Lakukan

Anak Selalu Sebut Perkataan Tak Baik Ini Beberapa Tip Yang Ibu Bapa Perlu Lakukan

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 443 hits
Anak anak kecil akan suka mencuba dan ingin tahu Mereka akan menggunakan perkataan yang pelik pelik dan baru mereka dengar tanpa benar benar faham maksudnya seperti orang dewasa faham Oleh itu kita perlu sangat RELAKS Jangan cepat mengelaba...
Terlalu Aktif Ketika Hamil Anak Lahir Pramatang Dan Terpaksa Berada Dalam Wad 7 Bulan

Terlalu Aktif Ketika Hamil Anak Lahir Pramatang Dan Terpaksa Berada Dalam Wad 7 Bulan

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 574 hits
Biasanya ibu pertama kali mengandung mereka masih dalam fasa nak belajar sesuatu yang baru Mungkin apa yang kita buat sebelum mengandung terpaksa dihadkan Bagi sesetengah wanita apabila disahkan mengandung ada yang langsung tak boleh buat k...
Tips Maintain Badan Selepas Bersalin Cara Saya Ibu Kepada 4 Orang Anak Kongsikan Rahsia Rileks Media

Tips Maintain Badan Selepas Bersalin Cara Saya Ibu Kepada 4 Orang Anak Kongsikan Rahsia Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 459 hits
Tips maintain badan lepas bersalin cara saya I am a mother of 3 1 Jarak setahun setahun setengah sorang ya 4 orang anak dlm masa 6 tahun bukan kerja mudah Jaga body figure lagi susah So lets check this out 1 Keep br3ast f3 eding your baby T...
Ibu Ini Berjaya Memandu Jauh Sendiri Bersama Anak Kecil Tanpa Suami Hanya Dengan Lakukan 8 Tip Ini

Ibu Ini Berjaya Memandu Jauh Sendiri Bersama Anak Kecil Tanpa Suami Hanya Dengan Lakukan 8 Tip Ini

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 421 hits
Bukan perkara yang mudah untuk isteri memandu sendiri dengan jarak yang jauh bersama anak anak kecil tanpa suami disisi Kebiasaanya anak kecil terlalu banyak ragam dan kerenah yang harus dilayan Bagaimana cara untuk mengatasinya Bagaimana u...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air