Lahir Hanya Tulang Semata Berkat Menyusu Badan Terus Bam Bam


Ibu mana yang tak sedih bayi yang dilahirkan tak seperti anak-anak orang lain. Walaupun lahir di usia 38 minggu dan dikira cukup bulan, tapi beratnya tak mencecah berat normal. Disebabkan terlalu kecil, nampak seperti ‘bayi yang sakit’.

Namun kuasa Allah dan semangat tak berputus asa seorang ibu, Puan Surina Abdul Rahman, anak lelaki yang diberi nama Muhammad Damien Riyadh, lahir 8 Jun 2021 membesar dengan sihat dari sehari ke sehari dan tak nampak pun seperti bayi yang ada masalah sewaktu awal kelahiran.
Berikut perkongsian dan tips Puan Surina untuk ibu-ibu yang mengalami masalah sama. Paling penting jangan down dan fikirkan nak yang elok je untuk anak.

Pada mulanya anak saya ini membesar dengan baik dalam kandungan. Tetapi masa kandungan cecah 33 minggu nak masuk ke 34 minggu dan saya scan di klinik doktor tengok baby ni kecil. Ukuran kepala/perut/peha kecil dengan berat janin 1.7kg. Anggaran baby tu kecil beberapa minggu ke belakang.
Jadi klinik kesihatan rujuk saya ke hospital tempat saya nak bersalin (HUKM). Selepas itu, saya pergi ke HUKM dan doktor scan semua dan dapati memang baby kecil. Berat 1.7kg macam tu (sama dengan klinik kesihatan)

Mulai hari itu bermula lah rutin check up saya 2 minggu sekali. Jadi next check up adalah masa kandungan saya 35 minggu++.. Doktor scan lagi sekali dan dapati baby tak berkembang sangat sebab berat baby hanya 1.8kg sahaja. Ukuran baby pun jauh ke belakang dari usia sebenar dia.
Sepatutnya doktor nak suruh admit je bersalin memandangkan saya elective czer. Tapi bila doktor jumpa dengan pakar berbincang, mereka setuju tunggu saya genap 37week sebab air ketuban saya ok. Aliran darah ke baby ok, semua ok, berat je tak cantik.

Apabila buat last check up saya semasa kandungan 36 minggu++ dan doktor estimate baby dalam 2kg++ boleh jadi kurang dari 2kg boleh jadi lebih 2kg.
Masa deliver 38week berat baby saya 2.33kg memang kecillah. Perut, peha semua kecil je. Kalau baby lain pegang tu sedaplah juga gebu, tapi anak saya rasa tulang je.
Bagaimanapun, kini perkembangannya sangat positif dan alhamdulillah sekarang dah capai berat 7 kilogram di usianya 5 bulan.

Tips Naik Berat Baby
Menurut Surina, apa yang dia lakukan sehingga graf anaknya naik cantik dan konsisten adalah:
Saya breastfeeding baby kerap. Selang 40 minit saya breastfeed dia. Siang malam sama je. Masa dia awal-awal lahir kuning tinggi dan lama. Hampir 2 bulan baru hilang. Saya banyak baca untuk naikkan berat bayi, kena keep breastfeed waktu malam. Jadi saya ikut petua ni. Alhamdulillah memang berat baby naik cantik dan duduk di line putih sahaja. Masa mula-mula sedih dan down sebab rasa anak kita ni tak “senormal” budak-budak lain yang lahir gebu, bam bam dan sihat.
Tapi kebetulan masa bersalin tu dalam tempoh PKP dan tiada siapa pun tak boleh datang tengok baby. Jadi lega la juga sebab kadang bila orang datang tengok kata ‘eeh kecil yaa’ lagi la rasa down.
Mujurlah ada ahli keluarga yang memahami dan rakan-rakan yang selalu bagi pandangan. Kalau tak mungkin sedih juga.
Kredit: Surina Abdul Rahman

Teruja nak dapat baby, tapi masih banyak persiapan yang perlu dibuat. Mental dan fizikal pun kena mantap sebelum si manja lahir nanti. Mahu belajar segalanya tentang cara-cara menguruskan bayi baharu lahir? Jom sertai E-Workshop Pa&Ma : A-Z Uruskan Newborn Baby! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/urus-newborn-baby-a-z/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post “Lahir Hanya ‘Tulang’ Semata.” Berkat Menyusu Badan, Terus Bam Bam appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/lahir-hanya-tulang-semata-berkat-menyusu-badan-terus-bam-bam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setahun 9 Bulan Masih Lagi Menyusu Badan Ke Kenapa

Setahun 9 Bulan Masih Lagi Menyusu Badan Ke Kenapa

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 218 hits
Assalamualaikum Selamat Petang Breastfeeding atau dalam bahasa melayunya menyusu badan Nur Dhia bulan ni dah pun masuk setahun 9 bulan Dia masih lagi berpeluang untuk teruskan breastfeeding Syukur di atas rezeki yang Allah berikan Alhamduli...
11 Kekonyolan Yang Hanya Terjadi Di Kota Magelang Jangan Depok Dan Bekasi Terus Yang Dibully

11 Kekonyolan Yang Hanya Terjadi Di Kota Magelang Jangan Depok Dan Bekasi Terus Yang Dibully

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 201 hits
Magelang merupakan hidden gem bagi kamu yang cari yang absurd absurd Nggak cuma Depok dan Bekasi aja yang konyol
Teknik Kurus Badan Terbaik Oleh Kevin Zahri

Teknik Kurus Badan Terbaik Oleh Kevin Zahri

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 172 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Kegemukan atau obesiti menjadi suatu topik yang hangat pada masa kini Mempunyai tubuh badan yang langsing dan cantik menjadi idaman setiap manusia Tidak hairanlah jika pusat pusat gimnasium atau pusat pus...
Ini Berlaku Pada Organ Tubuh Badan Ketika Naik Syahwat

Ini Berlaku Pada Organ Tubuh Badan Ketika Naik Syahwat

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 131 hits
Berkemungkinan anda meneka bagaimana ekspresi atau keadaan diri anda ketika mencapai klimaks semasa hubungan intim dengan pasangan Menggelikan kah Atau seksi kah Ketika orgasm rasa sensasi akan mengalir ke pelbagai bahagian tubuh seperti ma...
Petua Kuruskan Badan Minum Teh Hijau

Petua Kuruskan Badan Minum Teh Hijau

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 99 hits
Petua Kuruskan Badan Minum Teh Hijau Untuk membakar lemak di dalam badan lemak tersebut perlu dihancurkan oleh sel lemak dan dihantar ke saluran darah untuk digunakan sebagai tenaga Contohnya This is a content summary only Visit my website ...
Cara Memperoleh Berat Badan Ideal

Cara Memperoleh Berat Badan Ideal

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 120 hits
AssalamualaikumSetelah lebih kurang 3 bulan pza duduk rumah semakin lama badan ni kelihatan membengkak pula hahahaha mana tak nya duduk rumah mak masak sedap lepas tu hati pun senang nak fikir apa lagi tak ada masalah nak difikirkan Semua a...
Mengharumkan Badan

Mengharumkan Badan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 129 hits
Petua 1Kisar sehingga 15 hingga 20 helai daun pandan Tapis dan ambil jusdaun pandan untuk dujadikan sebagai mandian Campurkan dengan airbiasa Lakukan sekali seminggu Ia baik untuk mengatasi masalah bau badan yang tidak enak hingga menjejask...
Tanda Tanda Kesihatan Pada Tubuh Badan

Tanda Tanda Kesihatan Pada Tubuh Badan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 161 hits
1 Sakit di bahagian bahu Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang 2 Kebas tangan Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar 3 This is a content summary only Visit my website for full links...
Turun Berat Badan Dengan Air Rendaman Asam Gelugur

Turun Berat Badan Dengan Air Rendaman Asam Gelugur

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 137 hits
Kalau nak turun 5kg amalkan ini 1 Malam sebelum tidur2 Asam gelugur sekeping3 Masukkan ke dalam segelas air suam4 Tutup gelas5 Bangun pagi minum air rendaman ini sebelum pergi mandi Amalan ini boleh menurunkan berat badan kempiskan perut tu...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya

Menikahi Ibu Kandung Humor Kampung By Dr Hm Rakib S H M Ag Pekanbaru