Lagi Pkpd Di Perak Terengganu


Oleh AMREE AHMAD ISMAIL SABRI YAAKOBPUTRAJAYA: Dua lokaliti masing-masing di Perak dan Terengganu dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) selama 14 hari yang bermula lusa.
Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, antaranya di Pusat Pemulihan Akhlak Batu Gajah dan kuarters petugas di Jalan Brewster, Daerah Kinta, Perak.
“Sehingga kini, Kementerian Kesihatan melaksanakan 81 ujian saringan dan daripada jumlah itu, sebanyak 29 kes positif direkodkan,” katanya dalam satu kenyataan akhbar hari ini.
Baki 45 saringan, ujarnya, sedang menunggu keputusan dan hasil penilaian risiko bersama pelbagai agensi dalam Jawatankuasa Teknikal, kerajaan bersetuju melaksanakan PKPD.
Langkah itu, jelas beliau, bagi memudahkan saringan secara bersasar ke atas semua tahanan, staf dan kontak rapat yang terlibat untuk memastikan tiada lagi jangkitan dalam komuniti.
PKPD di lokaliti ini bermula 14 Februari hingga 27 Februari dengan prosedur operasi standard (SOP) seperti tempat lain antaranya tiada pergerakan keluar masuk dan lawatan ahli keluarga.
Institusi itu yang asalnya Kinta Prison dan dibuka pada 1902, diubah sebagai pusat pemulihan akhlak oleh Jabatan Penjara Malaysia pada 1983 bagi tahanan Akta Dadah Berbahaya.
“Turut dikenakan PKPD serentak ialah tiga perkampungan di Mukim Pasir Akar, Daerah Besut, Terengganu melibatkan sejumlah 2,152 orang penduduk tempatannya,” katanya.
Ia ujar beliau, meliputi Kampung Darau-Awek, Kampung Padang Baloh dan Kampung Lepan Kejor susulan pelaksanaan 570 ujian saringan oleh Kementerian Kesihatan di tiga lokaliti itu.
Daripada jumlah tersebut, katanya, sebanyak 21 kes positif Covid-19 direkodkan dan kerajaan bersetuju PKPD bagi mengawal pergerakan selain mengurangkan penularan baharu wabak.
Tiga perkampungan itu berkeluasan keseluruhan hampir 18 hektar sering menjadi laluan pilihan pelancong tempatan dan asing untuk pergi bercuti di Pulau Perhentian berdekatan.
Dalam pada itu, PKPD di Penjara Simpang Renggam dan kuarters kakitangan di Daerah Kluang, Johor, ditamatkan secara rasmi pada 14 Februari ini seperti yang dijadualkan.
“Kementerian Kesihatan selesai melakukan 476 ujian saringan dan daripada jumlah tersebut, sebanyak 294 kes positif pandemik berkenaan telah pun direkodkan,” katanya.
Bagaimanapun, jelasnya, kementerian itu melaporkan trend penurunan dan terkawal serta kes positif terakhir yang dlaporkan ialah pada 11 Februari lalu iaitu hanya sejumlah dua kes.
Pelaksanaan PKPD di lokaliti itu bermula pada 1 Februari lepas setelah kementerian tersebut mendapati 100 tahanan, enam kakitangan dan dua kontak rapat sebagai positif Covid-19.
Penjara itu yang berupaya menampung 1,400 banduan, dibuka sejak 1986 lalu atas kawasan seluas 83 hektar serta pernah diwartakan sebagai institusi tahanan reman dan prabebas. – UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/lagi-pkpd-di-perak-terengganu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Awani Ringkas Pkpd Dua Di Terengganu 1 Di Perak Mef Sokong Lanjutan Pkp Dengan Sop Lebih Ketat

Awani Ringkas Pkpd Dua Di Terengganu 1 Di Perak Mef Sokong Lanjutan Pkp Dengan Sop Lebih Ketat

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 194 hits
PKPD Dua di Terengganu 1 di Perak MEF sokong lanjutan PKP dengan SOP lebih ketat SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK h...
Pkpd Di Tiga Kampung Di Terengganu Ismail Sabri

Pkpd Di Tiga Kampung Di Terengganu Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 172 hits
Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob hari ini memaklumkan tiga kampung di Terengganu diletakkan bawah Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Sehingga kini KKM telah melaksanakan 570 ujian saringan dan daripada jumlah itu sebanyak 21 kes pos...
Panas Umno Akan Bertanding Semua Kerusi Di Terengganu Termasuk Kerusi Pas

Panas Umno Akan Bertanding Semua Kerusi Di Terengganu Termasuk Kerusi Pas

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 423 hits
February 19 2021 Umno Terengganu yakin parti itu dapat merampas semula kerajaan negeri itu daripada PAS jika mereka bertanding di semua kerusi DUN serta parlimen pada pilihan raya umum akan datang Pengerusi Umno Terengganu Ahmad Said berkat...
Rangkuman Perlawanan Uitm Fc 1 1 Terengganu Fc Ii

Rangkuman Perlawanan Uitm Fc 1 1 Terengganu Fc Ii

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 214 hits
Pasukan TFC II kendaIian BadruI Afzan RazaIi puIa berkunjung ke Stadium UiTM Shah AIam untuk menyertai kejohanan PiaIa Bandaraya Shah AIam membabitkan tiga pasukan iaitu UiTM FC dan Sri Pahang FC Keputusan perlawanan malam ini Terengganu FC...
Bring It On Ppbm Man Says To Terengganu Umno

Bring It On Ppbm Man Says To Terengganu Umno

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 207 hits
Rosol Wahid won his seat on an Umno ticket but later switched to PPBM He says he is ready to take on any challenge from his old party PETALING JAYA The sole PPBM elected representative in Terengganu has played down a declaration by the stat...
Court Proceedings Against Terengganu Exco Member Postponed

Court Proceedings Against Terengganu Exco Member Postponed

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 174 hits
Court proceedings at the Magistrate s Court against Terengganu state executive council member Dr Alias Razak for an offence under the Companies Act 2016 was postponed today as he had to attend the weekly state executive council meeting Coun...
Terengganu Fc Pra Musim Di Johor Terengganu Fc Ii Di Shah Alam

Terengganu Fc Pra Musim Di Johor Terengganu Fc Ii Di Shah Alam

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 233 hits
KUALA TERENGGANU Terengganu FC mengasah taji di Johor manakaIa pasukan adik berstatus feeder cIub Terengganu FC II ke Shah AIam sebagai persiapan menghadapi saingan Liga MaIaysia musim ini Ketua Pegawai Operasi Terengganu FootbaII CIub Sdn ...
Umno Tak Akan Beri Peluang Pada Pas Ppbm Bertanding Di Terengganu Kata Ahmad Said

Umno Tak Akan Beri Peluang Pada Pas Ppbm Bertanding Di Terengganu Kata Ahmad Said

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 205 hits
February 19 2021 4 00 PMKetua Umno Terengganu Ahmad Said berkata kerusi PPBM di Parlimen Hulu Terengganu juga milik Umno berikutan penyandangnya Rosol Wahid melompat parti dengan menyertai PPBM PETALING JAYA Umno Terengganu tidak akan membe...
Senarai Rasmi Pemain Perak 2 Liga Perdana 2021

Senarai Rasmi Pemain Perak 2 Liga Perdana 2021

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 359 hits
Senarai Rasmi Pemain Perak 2 Liga Perdana 2021 MUSIM perpindahan pemain untuk fasa pertama dijangka dibuka pada 29 November 2020 sehingga 20 Februari 2021 bagi kancah Liga Perdana Malaysia musim 2021 Musim perpindahan pemain ini perlu digun...
Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku

Perlis Tak Ada Airport Tapi Ada Flight

Selamat Hari Raya Aidilfitri Kepada Sahabat Ksdd Yang Tercinta