Lagi Main Politik Di Bulan Mulia


 

Sebenarnya seawal Mac Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek sudah berkata tidak ada keperluan kantin sekolah ditutup pada bulan puasa. Dan apabila sehari sebelum Ramadan beliau mengulangi (kali ini dengan jelas) kantin sekolah akan beroperasi sepanjang Ramadan saya jangka tidak akan ada isu seperti apa yang berlaku pada tahun-tahun terdahulu.
Rupanya saya silap.Soal kantin sekolah dibuka pada bulan puasa ini dijadikan juga isu. Oleh PAS yang menyifatkan langkah itu “keterlaluan”. Ketua Dewan Ulama PAS Pusat Ahmad Yahya berkata arahan menteri pendidikan “seolah olah tidak menghormati bulan Ramadan dan sengaja mencetuskan polemik”.
Cetus polemik? Pelik. Bagi saya apabila Ahmad berkata apa yang beliau kata mengenai operasi kantin sekolah beliaulah yang mencetuskan polemik kerana sebelum itu tiada siapa yang bercakap hal ini.
Juga pelik Ahmad memilih untuk bersuara pada hari pertama Ramadan walhal menteri sudah mengumumkan 20 Mac lalu. Kalau tidak setuju dan tuduh arahan menteri “keterlaluan” beliau mempunyai satu bulan untuk menyatakan bantahan. Namun seperti dikata tadi beliau membangkang apabila umat islam sudah mula berpuasa.Mengapa tunggu lama-lama?
Ada beberapa tindakan Fadhlina pada masa lalu yang saya tidak setuju malah bantah. Tetapi kali ini khususnya soal kantin sekolah saya setuju dengan beliau kerana sebab yang diberi munasabah dan betul. Kata beliau “kantin mesti dibuka tapi mesti ada dari segi pendidikan berkaitan kesedaran dan rasa hormat khususnya sekolah yang ada pelajar bukan Islam, proses pendidikan untuk memberi kesedaran dan ada rasa hormat menghormati antara satu sama lain.”
Tetapi bagi Ahmad itu tidak menghormati Ramadan. Mungkin beliau melihat arahan si menteri hanya mencakupi hormat akan hak orang bukan Islam dan bukan rasa hormat kepada umat Islam yang berpuasa.
Mungkin apa yang beliau maksudkan ialah apabila kantin dibuka seperti biasa pelajar bukan Islam akan makan minum secara terbuka dan ini pada pandangannya “tidak hormat Ramadan dan pelajar Islam”.
Pelajar bukan Islam kata beliau boleh datang ke sekolah dengan bekal makanan dan “makan di ruangan yang dibenarkan” tanpa perlu arahan kantin dibuka. Apa atau dimanakah “ruangan yang dibenarkan yang beliau maksudkan itu?”
Adakah beliau mencadangkan ruang tertentudiadakan? Tidakkah ini bermakna wujud pula “kantin mini”? Atau adakah beliau lupa pada 2013 pelajar bukan islam terpaksa makan di tandas sekolah? Ada juga kes pelajar bukan Islam makan waktu rehat di bilik stor. Pelik jika beliau lupa kerana ini isu besar waktu itu .
Seperkara lagi, jika kantin tidak dibuka di mana pelajar perempuan Islam yang tidak boleh berpuasa mahu makan? Agama membenarkan mereka tidak puasa.Lalu keperluan mereka mesti diambil kira. Mungkin kantin diubah sesuai untuk tujuan ini tetapi hakikatnya kantin beroperasi sepanjang Ramadan.
Sememangnya soal orang tidak hormat orang berpuasa kerap dijadikan modal konon demi mempertahankan kesucian agama. Kata seorang kawan melalui Facebook “kalau nak minta kantin tutup di bulan puasa maksudnya iman umat Islam di Malaysia amat lemah.” Ertinya tak tahan tengok orang lain makan minum di depan mereka.
Seorang lagi kawan menghantar teks di kumpulan WhatsApp yang saya anggotai tetapi tidak memberitahu sama ada ia merujuk kejadian tertentu atau bercakap secara am. Mesejnya berbunyi: Daripada Anas bin Malik RA berkata maksudnya “kami selalu bermusafir bersama sama Nabi SAW dan orang yang berpuasa tidak mengkritik mereka yang berpuasa dan orangyang berpuasa tidak pula mengkritik yang berpuasa – Riwayat Bukhari.”
Jujur saya akui saya kerdil soal agama lalu tidak pasti sama ada istilah “mengkritik” tepat atau digunakan seperti yang disebut. Namun saya faham akan ertinya.
Kata Ahli Parlimen Bangi Syahredzan Johan sikap PAS dalam isu kantin sekolah menunjukkan parti itu serta Perikatan Nasional “bukanlah jawapan yang betul untuk politik negara.”
Menurut beliau “sekali lagi PAS dan PN membuktikan pendirian politik mereka tidak serasi dengan negara pelbagai kaum dan agama dan mereka lebih cenderung mengeluarkan kenyataan yang memecahbelahkan masyarakat bukan memupuk perpaduan”.
Saya setuju, Akan tetapi Syahredzan ialah anggota DAP. Oleh itu PAS boleh menyifatkan kata-kata beliau sesuatu yang sememangnya dijangka datang dari parti lawan.
Namun oleh kerana PAS sebuah parti politik pada hemat saya ada unsur politik melalui kenyataan ketua Dewan Ulamanya . Maksud saya untuk score some political points demi sokongan orang Melayu di peti undi kelak.
Mungkin mesej Ahmad boleh dibaca bagi tuduhan kerajaan tidak sensitif terhadap perasaan orang Melayu Islam. Itu ringkasnya.
Saya tahu pasti ada orang Melayu yang setuju dengan pendapat Ahmad. Namun jika dilihat reaksi di platform media sosial dan terutama ruang komen di portal berita pendirian Ahmad disanggah rata-rata oleh orang Melayu sendiri. Malah ada melemparkan kata-kata kesat ke atas beliau yang tidak manis diulangi disini.
Kesimpulannya jika PAS menyarankan sokongan orang Melayu dalam isu ini ia tersalah langkah. Dan sekadar mengesahkan pandangan (atau tuduhan?) PAS main politik sempit. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/03/lagi-main-politik-di-bulan-mulia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tengku Mahkota Pahang Ingatkan Pemimpin Jangan Main Isu Politik Yang Memecahbelahkan Rakyat

Tengku Mahkota Pahang Ingatkan Pemimpin Jangan Main Isu Politik Yang Memecahbelahkan Rakyat

papar berkaitan - pada 10/3/2024 - jumlah : 100 hits
KUALA LIPIS Tengku Mahkota Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah mengingatkan pemimpin di negeri itu supaya mengelak daripada memainkan isu politik yang boleh memecahbelahkan perpadu...
Foto Meningkatkan Keimanan Santri Di Bulan Ramadan Ponpes Modern Daarut Tarqiyah Primago Gelar Tadarus Alquran Massal

Foto Meningkatkan Keimanan Santri Di Bulan Ramadan Ponpes Modern Daarut Tarqiyah Primago Gelar Tadarus Alquran Massal

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 63 hits
Kegiatan tadarus Alquran yang dilakukan secara rutin ini dalam rangka meningkatkan keimanan santri di bulan suci Ramadan
Niat Puasa Di Bulan Ramadan Dalam Pelbagai Bahasa Di Dunia

Niat Puasa Di Bulan Ramadan Dalam Pelbagai Bahasa Di Dunia

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 145 hits
Niat puasa untuk Tahun 2024 buat ingatan semua dalam pelbagai bahasa Ada bahasa jawa bahasa inggeris bahasa arab dan lain lainBahasa InggerisI m fasting tomorrow s intention to perform the fard in the month of Ramadan this year because Alla...
Stok Sambal Geprek Untuk Bulan Puasa

Stok Sambal Geprek Untuk Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 114 hits
Buat sambal geprek bukan bila tiba bulan puasa Ramadan je Memang kena sentiasa kena ada stok dalam peti ais tu Tak ada sambal kurang sikit selera makan Ada sambal laju menyuap Tahu tahu nasi dah nak habis Tapi tak ada lah sampai bocor periu...
10 Cara Memperbaiki Diri Sepanjang Bulan Ramadan 2024

10 Cara Memperbaiki Diri Sepanjang Bulan Ramadan 2024

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 147 hits
Bulan Ramadan 2024 telah tiba dengan penuh keberkatan dan harapan bagi umat Islam di seluruh dunia Setiap tahun kedatangan bulan suci ini tidak hanya dirayakan sebagai waktu untuk meningkatkan ibadah tetapi juga sebagai masa untuk merefleks...
Kelebihan Bulan Ramadan Dari Segi Spiritual Kesihatan

Kelebihan Bulan Ramadan Dari Segi Spiritual Kesihatan

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 92 hits
Kelebihan Bulan Ramadan Dari Segi Kesihatan Spiritual Bulan Ramadan adalah merupakan bulan suci yang dinantikan oleh umat Islam Pada bulan ini umat Islam diwajibkan untuk berpuasa setiap hari bermula daripada terbit matahari sehinggalah ter...
Buka Kantin Bulan Ramadan Wanita Keadilan P Pinang Sanggah Ketua Ulama Pas

Buka Kantin Bulan Ramadan Wanita Keadilan P Pinang Sanggah Ketua Ulama Pas

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 95 hits
Wanita KEADILAN Pulau Pinang melahirkan rasa kecewa atas kenyataan Ketua Dewan Ulama Pas Datuk Ahmad Yahya yang mendakwa Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek sebagai tidak menghormati bulan Ramadan dan sengaja mencetuskan polemik apabila menga...
6 Kelebihan Membaca Penghulu Istighfar Di Bulan Puasa

6 Kelebihan Membaca Penghulu Istighfar Di Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 108 hits
6 Kelebihan Membaca Penghulu Istighfar di Bulan Puasa 7 atau Sayyidul Istighfar adalah salah satu doa memohon pengampunan dosa yang penting dalam Islam Istighfar bermaksud memohon keampunan dari Allah SWT Di dalam bulan puasa ini umat Islam...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit

5 Pilihan Laptop Desain Grafis Dibawah 10 Juta Paling Worth It

Designing The New Model 3 Performance

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid