Lagi Kelonggaran Untuk Sektor Perdagangan Pengedaran


Oleh AMREE AHMAD  ALEXANDER NANTA LINGGI PUTRAJAYA: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna hari ini menyenaraikan beberapa lagi kelonggaran aktiviti dalam Pelan Pemulihan Negara (PPN).

Menterinya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata, ia susulan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada Rabu lalu dan melibatkan kesemua fasa.

“Kemudahan tambahan ini diberikan kepada penerima vaksin lengkap bagi aktiviti sektor perdagangan pengedaran untuk bantu pemulihan sektor peruncitan domestik,” katanya.

Menerusi kenyataan di sini, beliau memaklumkan dua negeri Fasa 1 PPN iaitu Kedah dan Johor kini dibenarkan kedai pakaian, fesyen dan aksesori termasuk di gedung beraneka.

Ini meliputi kasut, selipar, beg, stoking, jam dan sebagainya yang turut membolehkan bilik acu pakaian n ada disediakan sarung tangan pakai buang bagi kegunaan pelanggan.

Kedai bunga dan nurseri sertai peralatan kegiatan luar iaitu perkhemahan dan memancing juga boleh erasi tetapi pelanggan dihadkan masuk dengan maksimum masa dua jam.

Bagi lapan negeri dan dua Wilayah Persekutuan dalam Fasa 2 PPN, Alexander berkata, kelonggaran sama turut dinikmati untuk semua premis jualan pakaian, fesyen dan aksesori.

“Tambahan diberi bagi pusat pengedaran dan jualan kenderaan termasuk pandu uji selain kedai gunting rambut, salun dan pusat kecantikan meliputi semua perkhidmatan,” jelasnya.

Begitu juta kedai kosmetik, penjagaan kulit dan minyak wangi yang kini dibolehkan penguji digunakan dengan khidmat rundingan oleh pakar perunding atau pekerja di premis tersebut.

Negeri Fasa 2 meliputi Pulau Pinang, Perak, Kelantan, Terengganu, Pahang, Melaka, Sabah serta terbaharu kelmarin iaitu Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.
 Sementara tiga negeri yang beralih kepada Fasa 3 PPN pula iaitu Perlis, Negeri Sembilan dan Sarawak menikmati kelonggaran semua perkhidmatan kedai gunting rambut dan salon.

Selaras pembukaan semula sub-sektor dan aktiviti tambahan itu ujarnya, pihak kementerian menyeru pengguna dan peniaga bersama-sama mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

Langkah itu dengan memastikan semua ahli keluarga dan pekerja premis sudah menerima vaksin demi menjaga kesihatan rakyat keseluruhan serta kelangsungan hidup perniagaan.

“Pihak penguat kuasa kementerian juga menjalankan pemantauan dan pemeriksaan setiap hari bagi memastikan tiada pelanggaran SOP yang beri kesan penularan Covid-19,” katanya.

Alexander menambah, pemain industri dan orang ramai boleh menghubungi Sekretariat Perdagangan Pengedaran dan Industri Perkhidmatan jika ada sebarang pertanyaan lanjut.

Pihak urus setia kementerian berkenaan ujarnya, boleh membantu menerusi talian ‘hotline’ 03-8882 5881 / 5905 atau mengajukan melalui e-mel kepada [email protected]. -UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/lagi-kelonggaran-untuk-sektor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Kemuka Cadangan Reformasi Sektor Pendidikan

Ph Kemuka Cadangan Reformasi Sektor Pendidikan

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 160 hits
Jawatankuasa Pendidikan Pakatan Harapan hari ini mengemukakan cadangan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk mereformasi sektor pendidikan negara Kata mereka tempoh pandemik Covid 19 ini merupakan waktu paling sesuai u...
Surplus Neraca Perdagangan Agustus 2021 Perkuat Eksternal Ekonomi Ri

Surplus Neraca Perdagangan Agustus 2021 Perkuat Eksternal Ekonomi Ri

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 250 hits
Bank Indonesia menilai surplus neraca perdagangan Indonesia di Agustus 2021 sebesar USD 4 74 miliar berkontribusi positif dalam menjaga ketahanan eksternal perekonomian Indonesia Apalagi nilai surplus perdagangan yang ditorehkan tersebut me...
Menteri Pppa Penanganan Yatim Piatu Covid 19 Dilakukan Lintas Sektor

Menteri Pppa Penanganan Yatim Piatu Covid 19 Dilakukan Lintas Sektor

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 127 hits
Kemen PPPA melakukan berbagai upaya untuk memastikan anak anak yang orang tuanya meninggal akibat Covid 19 tetap mendapat hak pengasuhan Langkah ini penting untuk dilakukan agar dapat melindungi hak seluruh anak Indonesia termasuk mereka ya...
Taufan Ida Merosakkan Sektor Tenaga As

Taufan Ida Merosakkan Sektor Tenaga As

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 105 hits
Pada 29 Ogos Taufan Ida melanda Pantai Teluk Louisiana Pada mulanya kelajuan angin mencapai 240 km j Hal ini khas untuk taufan kategori 4 yang merupakan siklon tropika yang mencapai intensiti Kategori 4 pada skala Saffir Simpson Taufan yang...
Belanjawan 2022 Disyor Tumpu Lebih Sektor Kesihatan Pks

Belanjawan 2022 Disyor Tumpu Lebih Sektor Kesihatan Pks

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 117 hits
Kerajaan perlu rangka strategi tarik pelabur asing ke Malaysia BANGI Belanjawan 2022 yang akan dibentangkan pada 29 Oktober depan dijangka menyaksikan peningkatan peruntukan terhadap sektor kesihatan memandangkan negara masih berperang deng...
Pasaran Bergerak Ke Julat Perdagangan Ketika Pertemuan Fomc Semakin Hampir Dolar As Tidak Akan Melepaskan Kedudukannya

Pasaran Bergerak Ke Julat Perdagangan Ketika Pertemuan Fomc Semakin Hampir Dolar As Tidak Akan Melepaskan Kedudukannya

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 194 hits
Walaupun indeks saham di AS ditutup di zon merah sekali lagi negatif tersebut tidak tersebar ke pasaran Asia Komoditi menunjukkan dinamik yang baik tembaga bertambah 3 93 pada hari Jumaat aluminium meningkat kepada 2 98 dan minyak juga mela...
Pelan Perdagangan Eurusd Untuk 10 September 2021

Pelan Perdagangan Eurusd Untuk 10 September 2021

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 190 hits
Prospek teknikal EURUSD mengukuh dalam julat yang ketat setelah jatuh ke tahap rendah pada tahap 1 1806 pada hari Khamis Pasangan ini dijangka melonjak lebih tinggi ke arah zon 1 1865 70 pada siang hari sebelum mencari rintangan semula Ia d...
31 Ogos 2021 Kemungkinan Besar Perdagangan Beli Di Ethereum

31 Ogos 2021 Kemungkinan Besar Perdagangan Beli Di Ethereum

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 145 hits
Pasangan ETH USD telah membuat pergerakan menaik yang luas sejak 19 Julai Sejak itu pasaran Kripto telah meningkat pada Ethereum dengan kenaikan HARIAN baru setiap hari Sekitar tahap harga 3333 harga baru untuk Ethereum telah ditetapkan Sej...
Idea Perdagangan Untuk Emas

Idea Perdagangan Untuk Emas

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 144 hits
Emas mencecah 1833 pada hari Jumaat berikutan unjuran yang disampaikan pada dan Ia berlaku di tengah data yang mengecewakan di pasaran buruh AS Rancangan Keputusan Tahniah kepada mereka yang mengikuti strategi dan mengambil posisi dagangan ...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Prk Kuala Kubu Bharu Sock Tao Garis Lima Teras Dalam Manifesto

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Kento Momota Tak Berjaya Masuk Gelanggang Buat Kali Terakhir Sebelum Gantung Raket

Pegawai Perbendaharaan As Jumpa Pihak Berkuasa Malaysia Berhubung Sekatan

Wallahu A Lam Bishawab Tulisan Arab Arti Penggunaan Yang Benar

Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China