Lagenda Nang Nak





Baca je tajuk terus berdiri bulu roma, lagenda hantu Nang Nak ni antara yang paling popular di negara Gajah putih, Thailand. Tapi apa kisah disebalik Nang Nak ni?

Mengikut kisah lagenda yang diceritakan turun temurun di sana, Nak merupakan seorang wanita yang sangat cantik tinggal bersama suaminya yang bernama Mak. Nang Nak bermaksud 'Cik Nak', mereka ni tinggal bersama di satu kawasan tebing sungai yang bernama Phra Khanong, terletak dalam kawasan Bangkok.

Kisah hantu ini bermula pada sekitar pemerintahan Raja Rama Keempat iaitu sekitar tahun 1800, cerita lagenda ini dikisahkan apabila Mak dikerah untuk menyertai peperangan ketika itu, dalam peperangan yang sengit tersebut, Mak telah cedera parah dan dia telah mendapat rawatan di hospital tengah bandar Bangkok.

Malangnya ketika itu Nak dan bayi yang dikandung meninggal dunia akibat komplikasi semasa melahirkan anak sulung mereka, waktu tu Mak memang tak tahu yang isteri dia dah meninggal.




Bila dah dapat rawatan di Bangkok, Mak ni balik ke kampung halaman dia. Mak rasa sangat gembira bila tengok isteri dia dah bersalin. Tapi apa yang Mak ni rasa tak senang bila orang kampung bercakap pasal mereka, katanya Mak ni sebenarnya tinggal bersama hantu.

Hanya Mak sahaja yang nampak isteri dan anak dia dan itu sebabnya orang kampung kata dia tinggal dengan hantu. Jadi Mak pada mulanya rasa macam tak percaya, mungkin orang kampung ni iri hati dengan dia.

Namun pada satu hari, bila Nak tengah menyediakan makanan yang dipanggil Nam Phrik, lebih kurang macam sambal belacan jugalah. Bila Nak ni perah limau nipis, limau tu terjatuh, dan Nak ni memanjangkan tangannya untuk ambil limau tu.

Tanpa dia sedari, Mak tengah memerhatikan tangan dia yang panjang tu, dari situlah Mak percaya cerita orang kampung yang sebenarnya isteri dan anak dia dah mati, bertukar menjadi hantu.

Dia tahu yang dia perlu lari dari rumah tu, bila waktu malam menjelma, Mak bagitahu isteri dia yang hantu ni nak pergi tandas. Dia apa lagi terus berlari sekuat hati dan dia dikatakan menyorok dalam semak yang ditumbuhi dengan pokok Naat.

Orang Thailand percaya hantu atau roh jahat ni takkan datang dekat bila ada pokok Naat ni. Mak pulak lari ke sebuah tempat nama dia kuil mahabut, dekat situ pun hantu Nak ni tak boleh masuk sebab orang sana percaya tempat ni merupakan tempat suci.

Nak dapat tahu yang suami dia dah larikan diri,l akibat mulut orang kampung yang bercakap pasal kematian Nak ni. Hantu nak mula mengganggu penduduk kampung tersebut sehingga keadaan kampung tak tenang.


Selepas hantu Nang Nak ni kacau penduduk kampung, pawang akhirnya berjaya tangkap roh hantu ni dan letak dalam tembikar tanah lalu dibuang dalam sungai.

Kalau nak tahu, penduduk disana ada buat tempat sembahan kecil khas untuk Nang Nak ni. Berada dalam kawasan kuil mahabut tu, patung dan juga lukisan gambar Nang Nak dipamerkan dekat situ. Ada orang yang datang untuk meminta hajat dengan membawa kain berwarna dan juga buah, bunga serta colok.

SUMBER

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/05/lagenda-nang-nak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Nak Tolong Orang Ramai Berpusu Pusu Rembat Bahan Mentah Dari Lori Kemalangan

Bukan Nak Tolong Orang Ramai Berpusu Pusu Rembat Bahan Mentah Dari Lori Kemalangan

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 399 hits
Baru baru ini berlaku satu kemalangan di Kilometer 13 jalan Saratok Betong di Saratok Sarawak pagi tadi melibatkan dua buah lori yang bertembung Sebuah lori membawa muatan bahan binaan manakala sebuah lagi membawa bahan mentah berupa daging...
Ke Mana Muhyiddin Nak Bawa Perikatan Nasional

Ke Mana Muhyiddin Nak Bawa Perikatan Nasional

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 289 hits
Ahad lalu satu MoU dikeluarkan mengandungi deklarasi persetujuan antara BERSATU BARISAN NASIONAL PAS Gabungan Parti Sarawak Parti Bersatu Sabah dan Parti Solidariti Tanah Airku untuk membentuk PERIKATAN NASIONAL Namun belum sempat MoU itu m...
Nak Tanya Anak Tak Pandai Bercakap Macam Mana Nak Pastikan Mereka Cukup Menyusu

Nak Tanya Anak Tak Pandai Bercakap Macam Mana Nak Pastikan Mereka Cukup Menyusu

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 454 hits
Menjadi kerisauan para ibu ketika menyusu badan pada bayi adakah mereka cukup minum Takut pula masih tak cukup tapi sesi penyusuan dah dihentikan Bukan apa nak ditanya anak masih tak boleh nak beritahu Lagi lagi kalau bayi tertidur semasa d...
Tak Pernah Bawa Anak Jumpa Doktor Gigi Sebab Tu Bila Anak Sakit Gigi Dia Takut Nak Ke Klinik

Tak Pernah Bawa Anak Jumpa Doktor Gigi Sebab Tu Bila Anak Sakit Gigi Dia Takut Nak Ke Klinik

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 395 hits
Sebagai seorang ibu tidak dapat menafikan terdapat cabaran dalam membesarkan seorang anak terutamanya apabila berkaitan dengan kesihatan Nak suruh makan ubat pun susah apatah lagi untuk berjumpa doktor Macam nak berperang setiap kali nak ba...
Jaga Pemakanan Ketika Menyusu Kalau Nak Anak Lebih Pintar Amalkan Pemakanan Ini Untuk Ibu Menyusu

Jaga Pemakanan Ketika Menyusu Kalau Nak Anak Lebih Pintar Amalkan Pemakanan Ini Untuk Ibu Menyusu

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 388 hits
Sebarang makanan untuk ibu menyusui adalah amat penting terutama dalam tempoh dua hingga tiga minggu terawal Inilah waktunya tubuh anda mula menghasilkan susu ibu dan anda perlu mengamalkan pengambilan vitamin untuk ibu menyusu Hal ini kera...
Sapo Nak Baco Khutbah

Sapo Nak Baco Khutbah

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 374 hits
DIALOG ANAK ABAH DI PAGI RAYAANAK Abah ghayo ni tak buleh solat di mosojid kono solat di ghumah ABAH Yooolah Abah tau ANAK Abih tu sapo nak baco kutubah ABAH Omak kaulah Dio dah biaso kutubah pagi potang siang malam ANAK Haaa OMAK Wow Ganti...
Najib Nak Jadi Pm Lagi

Najib Nak Jadi Pm Lagi

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 1158 hits
Hari ini kalangan pemimpin UMNO mendedahkan Datuk Seri Najib Tun Razak sebenarnya meminta untuk dilantik menjadi Pengerusi Barisan Nasional boss ku ada angan angan nak jadi PM lagiSetelah doa PAS memohon untuk dihancurkan UMNO dipanjatkan P...
Roti Nak Expired Buat Kuih Lapis Koko Roti Gardenia Lembut Sangat Sedap

Roti Nak Expired Buat Kuih Lapis Koko Roti Gardenia Lembut Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 465 hits
Biasanya roti yang dibeli jika dah nak tamat tempoh daripada membazir kebanyakannya akan buat puding roti atau agar agar roti Namun kali ini anda boleh cuba resipi baru dengan membuat kuih lapis Resipi dari Biela Nabila via group MAHN boleh...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment