Kwsp 3 6 Juta Rakyat Malaysia Tak Mampu Bersara


Seramai 3.6 juta pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berusia 55 tahun ke bawah hanya mempunyai kurang RM1,000 di dalam akaun.
klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt) 28 % pencarum hanya ada kurang RM1,000 Rakyat Malaysia tidak mampu bersara dan akan bekerja sehingga hujung nyawa kerana ramai yang tidak mempunyai wang simpanan persaraan mencukupi.


Seramai 3.6 juta atau 28 peratus pencarum KWSP yang berumur bawah 55 tahun mempunyai simpanan kurang daripada RM1,000 di dalam akaun satu dan dua selepas Covid-19.

KWSP telah mengeluarkan RM101 bilion untuk skim di bawah i-Sinar, i-Lestari dan i-citra.
Lebih mengejutkan, seramai 3.6 juta pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berusia 55 tahun ke bawah hanya mempunyai kurang RM1,000 di dalam akaun, manakala 6.1 juta lagi memiliki simpanan kurang RM10,000.


Ketua Pegawai Strategi KWSP, Nurhisham Hussein berkata, perkara itu amat membimbangkan lebih-lebih lagi apabila ramai ahli KWSP telah mengurangkan, malah mengosongkan simpanan persaraan mereka ketika pandemik akibat desakan hidup.

“Sebanyak 6.8 juta pencarum pula mempunyai simpanan kurang daripada RM10,000 di akaun satu dan 9.8 juta pencarum mempunyai baki yang sama di akaun dua. Apa yang paling membimbangkan adalah mereka yang mempunyai jumlah hampir sifar dalam akaun simpanan mereka.

Penutupan ekonomi menyeluruh dilaksana sepanjang tempoh PKP 3.0 akan memberi kesan berganda terhadap ekonomi rakyat. - Gambar hiasan
“Secara keseluruhannya, terdapat peningkatan sebanyak 2.2 juta pencarum di bawah 55 tahun yang mengosongkan akaun mereka selepas Covid-19. Oleh itu sebanyak 3.6 juta pencarum (sebelum ini hanya 1.4 juta) mempunyai kurang daripada RM1,000 di dalam akaun satu dan dua,” katanya


Pakar Ekonomi daripada Universiti Tun Abdul Razak, Profesor Emeritus Dr Barjoyai Bardai berkata, ini diburukkan lagi dengan lebih 50 peratus rakyat Malaysia hanya berpendapatan RM2,000 ke bawah.

Jadi katanya, ini merupakan sesuatu yang membimbangkan apabila semua kumpulan pekerja tidak boleh mengharapkan simpanan KWSP untuk bersara.


“Itu merupakan satu keadaan kritikal. Jika sebelum ini dinyatakan bahawa 46 peratus penyimpan mempunyai simpanan kurang RM10,000 juga membimbangkan apatah lagi jika kurang daripada RM1,000.

[MULTIMEDIA] Rakyat Malaysia tidak mampu bersara dan akan bekerja sehingga hujung nyawa kerana ramai yang tidak mempunyai wang simpanan persaraan mencukupi.



Jumlah itu amat rendah berbanding simpanan asas RM240,000 yang diperlukan untuk menjalani kehidupan selama 20 tahun selepas persaraan pada usia 55 tahun.


Timbalan Ketua KWSP (Operasi), Datuk Mohd Naim Daruwish, berkata, simpanan yang kurang RM50,000 itu tidak mencukupi untuk mereka menjalani kehidupan harian yang memerlukan perbelanjaan asas RM1,000 sebulan.

"Purata jangka hayat rakyat Malaysia meningkat kepada 75 tahun dan ia bermakna kita akan menempuh tempoh persaraan selama 20 tahun jika kita bersara pada usia 55 tahun.

"Berdasarkan kajian KWSP, tahap pengurusan kewangan secara bijak atau literasi kewangan dalam kalangan rakyat negara ini hanyalah 36 peratus dan ia jauh ketinggalan berbanding Singapura 59 peratus dan Myanmar 52 peratus," katanya.

Naim berkata, keadaan sedemikian mungkin menyebabkan peningkatan gelandangan yang terpaksa bergantung harapan untuk mendapatkan makanan dan tempat tinggal daripada kerajaan.

Sehubungan itu, KWSP yang mempunyai 14.6 juta pencarum dan 530,000 majikan serta menguruskan dana berjumlah RM940 bilion berusaha memberikan pendidikan kepada anggota masyarakat mengenai kepentingan literasi kewangan.

SOURCE: Sinar Harian

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/10/kwsp-36-juta-rakyat-malaysia-tak-mampu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pangkalan Data Mengandungi 4 Juta Data Rakyat Malaysia Dijual

Pangkalan Data Mengandungi 4 Juta Data Rakyat Malaysia Dijual

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 280 hits
Adnan Shukor dalam ciapan Twitternya pada Selasa menunjukkan tangkap layar forum pasaran pengkalan data tersebut Pangkalan Data JPN Pada masa ini disenaraikan untuk dijual dengan harga sekitar RM 35 500 SHAH ALAM Pangkalan data dipercayai m...
Kempen Vaxxed To Go Agoda Beri Insentif Kepada Rakyat Malaysia Yang Lengkap Vaksinasi

Kempen Vaxxed To Go Agoda Beri Insentif Kepada Rakyat Malaysia Yang Lengkap Vaksinasi

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 306 hits
Kempen Vaxxed To Go Agoda menjanjikan tawaran dan faedah percutian eksklusif kepada pelancong yang lengkap vaksinasi Rakyat Malaysia kini mendapat sedikit kelonggaran untuk melancong semula dan dapat meninggalkan keresahan akibat duduk di r...
Apa Macam Melayu Isle Masa Ph Dulu Hentam Kemain Sekarang Bagaimana Pula Ya Wahai Rakyat Malaysia Lihat Ini

Apa Macam Melayu Isle Masa Ph Dulu Hentam Kemain Sekarang Bagaimana Pula Ya Wahai Rakyat Malaysia Lihat Ini

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 201 hits
PULANG PAKU BUAH KERAS NGATA ORANG TUHAN DAH BALAS MOHD MUKHLIS Bagi menghormati bulan Oktoberfest kerajaan Melayu Isle yang sekongkol dalam kerajaan bersama lebai PAS benarkan jual arak sampai hujung bulan Jangan lupa memandu lepas mabuk k...
Dalam Belanjawan Terkesan Belanja 38 Juta Untuk Baiki Sri Perdana Dan Tidak Untuk Faedah Rakyat

Dalam Belanjawan Terkesan Belanja 38 Juta Untuk Baiki Sri Perdana Dan Tidak Untuk Faedah Rakyat

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 241 hits
Belanjawan 2022 fokus rakyat masih terkesan Covid 19 kata PM October 2 2021 Belanjawan 2022 juga akan menumpukan kepada pelaksanaan inisiatif jangka pendek selari dasar dan strategi RMK12 kata Ismail Sabri Yaakob KUALA LUMPUR Belanjawan 202...
Cinta Domino S Utuk Rakyat Malaysia Bertambah Besar Dan Kuat Dengan Samasamajaga

Cinta Domino S Utuk Rakyat Malaysia Bertambah Besar Dan Kuat Dengan Samasamajaga

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 324 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan yang dikasihi sekalian Dengan wabaknya awan gelap selama ini kita semua bersama sama menantikan cahaya di hujung terowong Kini lebih dari sebelumnya ...
Rakyat Malaysia Hebat Pkp Covid 19

Rakyat Malaysia Hebat Pkp Covid 19

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 393 hits
Alhamdulilah rakyat malaysia kita hebat Apabila PKP dilaksanakan pada hari pertama kita susah hati tentang pekerjaan dan duit makan Tetapi selepas sebulan kita pula yang bersungguh supaya ia dilanjutkan Kita rela berkorban susah hari ini de...
Siasat Segera Kebocoran Identiti Rakyat Malaysia

Siasat Segera Kebocoran Identiti Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 223 hits
Wanita KEADILAN Johor memandang serius sindiket membocor dan cuba menjual maklumat peribadi rakyat Malaysia yang didedahkan oleh media arus perdana semalam Menurut Ketua Wanita KEADILAN Johor Napsiah Khamis Mahran berita kebocoran melibatka...
Renovate Seri Perdana Bukan Berharga Rm30 Juta Tapi 38 Jota Kot Kaya Kaya Negara Kita Untuk Rakyat Kerajaan Tak Da Duit

Renovate Seri Perdana Bukan Berharga Rm30 Juta Tapi 38 Jota Kot Kaya Kaya Negara Kita Untuk Rakyat Kerajaan Tak Da Duit

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 293 hits
BOB KELANANGSebelum ini kita dimaklumkan bahawa kos ubahsuai Seri Perdana adalah RM30 juta kita dah melenting marah bila mana kos itu sampai cecah RM30 juta Rupanya Kos renovate Seri Perdana bukan berharga RM30 juta tapi ianya adalah bernil...
Usa Beri Radar Jarak Jauh Bernilai Rm100 Juta Kepada Malaysia

Usa Beri Radar Jarak Jauh Bernilai Rm100 Juta Kepada Malaysia

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 288 hits
Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat telah mengeluarkan kontrak bernilai US 25 1 juta kepada syarikat Lockheed Martin untuk membekalkan sebuah radar jarak jauh kepada Malaysia Pakej termasuklah alat ganti dan latihan kepada anggota anggota T...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

App Inarah

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life