Kurnia


Bayangkan jika anak kesayangan anda diberitahu bahawa dia tiada harapan, malah anak anda akan mati. Semua ini berlaku, dan dari situlah kehidupan kami sekeluarga berubah dengan serta-merta! Inilah sekelumit kisah hidup adik Izz.


Kisah ini bermula pada November 2013 apabila adik Izz (ketika itu berumur 7 bulan) secara tiba-tiba mengidap penyakit usus kronik, atau Short Bowel Syndrome atau Sindrom Usus Pendek. Simptom penyakit yang dialami adik Izz bermula dengan demam panas dan muntah-muntah. Pada awalnya, kami menyangka ia hanyalah demam dan penyakit biasa. Namun apabila adik Izz mula hadapi kesukaran bernafas dan tidak sedarkan diri, adik Izz terus dimasukkan ke ICU.
Ketika di ICU, keseluruhan tubuh adik Izz menjadi kehitaman dengan perutnya yang semakin mengembung. Badannya menjadi begitu lemah dan kesihatannya bertambah teruk hari demi hari, dan tidak sedarkan diri. Pembedahan pertama dilakukan dan adik Izz disahkan mengalami usus terbelit (twisted more than 4 times). Atas sebab-sebab tertentu, adik Izz ditukarkan pula ke Hospital K dan mendapatkan rawatan intensif di sana.
Ketika diberitahu tentang keseriusan penyakit adik Izz, dan peluang untuk hidup tipis, kami memang tidak boleh terima. Waktu itu hanya Allah sahaja yang tahu perasaan ini. Hanya air mata dan doa yang tidak terputus sahaja yang menjadi peneman saban hari. Beberapa siri pembedahan dilakukan, namun hanya 5cm sahaja usus adik Izz yang dapat diselamatkan. Disebabkan itulah adik Izz memerlukan TPN (Nutrisi Parenteral).


TPN For Life
Usus yang pendek akan sebabkan adik Izz kekurangan nutrisi kerana dia tidak dapat mencerna dan menyerap dengan secukupnya. Oleh kerana adik Izz akan bergantung dengan TPN (Nutrisi Parenteral) for life, Hospital K sarankan Home Parenteral Nutrition (HPN) Program. Iyalah, takkan adik Izz nak habiskan seumur hidupnya di hospital kan? Jadi HPN program bolehkan adik Izz yang menerima rawatan di hospital, menerima rawatan di rumah pula. (Boleh kan kalau skip cerita pasal HPN ni? hehehe). 
Untuk sampai ke tahap hari ini, adik Izz telah jalani 27 kali pembedahan, 4 kali prosedur di dewan bedah dan habiskan masanya selama 880 hari di wad. Adik Izz kini masih lagi dengan HPN Program dan dia memerlukan TPN setiap hari selama 10-12 jam. Bolehlah dikatakan episod sedih dan fasa pahit kehidupan adik Izz mungkin banyak yang sudah berlalu, namun kami tak pernah melupakan jasa ramai ibu bapa, anggota keluarga, teman-teman dan orang yang kami tidak kenali yang sanggup dan banyak membantu kami.
Kami berharap, kepada ibu-ibu bapa-bapa yang mempunyai anak berpenyakit kronik dan mempunyai masalah kesihatan, usahlah berputus harap dan perlu kuat dan sabar untuk mengharunginya. Carilah sokongan dan bantuan yang disediakan, usahlah memendam rasa seorang diri. Kami percaya, Allah memberikan semua ujian, dan Allah jugalah yang akan memberikan kita jalan kemudahan dan jalan penyelesaian. Mesti kekal positif.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ekjozbuluh.blogspot.com/2018/10/kurnia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lirik Alum Dini Kurnia

Lirik Alum Dini Kurnia

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 225 hits
Isun weruh dewek riko ambi wong liyoMelaku bareng gandengan tanganIsun osing nyongko riko kari tegoNgendoi cemeng welas ikiBuang isun buang welas hang onoRing ati iki uwis sirnoMergo ati iki
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Beraya Rumah Sis Lin Makan Laksa Sarawak

Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale