Kurma Menjadi Andalan Buka Puasa



Kurma identik sebagai makanan manis untuk berbuka puasa. Tak hanya manis rasanya, tapi memiliki gizi yang baik dibanding manisan buah kering lainnya.

Kebiasaan mengonsumsi makanan manis saat berbuka puasa juga merupakan salah satu kebiasaan yang dilakukan para nabi. Bahkan kebiasan itu telah menjadi sunnah rasul.

Seperti dikutip dari laman Glamour.com, rasa manis buah kurma tidak seperti buah kering lainnya. Rasa manis dan masyirnya yang mudah meleleh di lidah memiliki banyak manfaat bagi kesehatan, terutama saat dikonsumsi untuk berbuka puasa.

Mengapa? Sifatnya yang mudah meleleh membuat kurma mudah dicerna. Hal ini tepat dikonsumsi saat buka puasa karena organ pencernaan, khususnya lambung membutuhkan makanan lembut setelah sehari tak tersentuh makanan.

Tak hanya itu, kurma juga mengandung gula dan air sehingga membuatnya semakin mudah dicerna dan sampai ke darah. Kurma juga mengandung kalium yang bermanfaat mengendalikan tekanan darah dan membantu kerja otot.

Kurma memang memiliki kandungan kalori lebih tinggi dibanding buah kering lainnya. Namun, kandungan kaliumnya mampu menekan natrium atau garam berlebih penyebab hipertensi. Itulah mengapa pengidap hipertensi juga sangat disarankan mengonsumsi kurma. Cukup konsumsi 5 buah kurma sehari demi mencukupi kebutuhan kalium harian.

Para peneliti di University of Scranton menambahkan, kurma juga memiliki konsentrasi polyphenol tertinggi dibanding buah-buahan kering lainnya. Sebagai antioksidan, polyphenol berperan bagi kekebalan tubuh terhadap infeksi dan serangan penyakit.

Keajaiban Kurma

Kurma, merupakan salah satu makanan khas saat bulan Ramadhan tiba. Setiap kali menjelang berbuka puasa, buah manis berwarna cokelat terang hingga gelap ini sering menjadi menu perdana berbuka.

Dikutip dari Arab News, pakar kesehatan Paul Gross dalam bukunya 'Buah-buahan Super' menyebutkan ada beberapa faktor yang membuat jenis buah tertentu dikategorikan sebagai buah super. Yakni nutrisi, kandungan fitokimia, warna serta berbagai uji klinis mengenai manfaat buah.

Kurma atau dalam bahasa ilmiahnya dactylifera phoenix merupakan buah asli dari Semenanjung Arab, Timur Tengah dan Afrika Utara. Warna kurma beragam, dari coklat terang hingga mendekati warna hitam. Bentuknya pun berbeda-beda, dari persegi panjang, bulat kecil hingga berukuran besar dan panjang. Kebanyakan buah potensial ekspor itu berupa kurma kering.

Kurma kaya akan gizi, fitokimia, air dan gula alamiah untuk mempertahankan kesehatan suku badui saat di padang pasir. Kandungan fruktosa dan glukosa dalam kurma adalah sumber energi sekaligus kaya asam amino.

Keuntungan lain kurma, buah ini rendah lemak namun kaya serat dan prebiotik dan pitosterol, yang membantu mengendalikan kadar kolesterol. Kurma kaya akan selenium, kalium, kalsium, magnesium, mangan, dan besi yang meningkatkan kekebalan serta melindungi jantung, membangun massa tulang, dan meningkatkan sel darah merah.

Vitamin B dan C di dalamnya juga penting bagi kesehatan dan kekebalan tubuh. Asam lemak omega dalam kurma terbukti menyehatkan jantung, kulit, dan otak yang mirip dengan minyak zaitun.

Kurma juga berfungsi sebagai buah detoksifikasi dan mengurangi radikal bebas dalam tubuh dengan kandungan karotenoid, polifenol, anthocyanin, proanthocyanidins oligomer, tanin, luteolin, quercetin, dan apigenin.

Dari studi para ilmuwan Abu Dhabi, kurma terbukti mampu menekan bakteri menembus membran sel dan mencegah infeksi serta lebih tahan disimpan dalam jangka waktu lama.

Di Arab, sejak dahulu, kurma telah dikenal sebagai pengobatan tradisional untuk banyak kondisi, mulai dari gangguan pencernaan dan pernafasan dan membangun tulang untuk kehamilan, kelahiran,membantu ibu menyusui, meningkatkan sperma, meningkatkan dorongan seksual, dan kesuburan hingga energi selama melahirkan, dan mencegah pendarahan.

Jadi, sungguh cocok jika Anda memilih kurma sebagai menu berbuka untuk memulihkan energi setelah seharian berpuasa.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.casmair.com/2012/07/kurma-menjadi-andalan-buka-puasa.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+Liga_sport+(Liga_Sport)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Buka Puasa

Doa Buka Puasa

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 97 hits
Doa Buka Puasa1 Artinya Telah hilanglah dahaga telah basahlah kerongkong semoga ada pahala yang ditetapkan jika Allah menghendaki riwayat Abu Daud Nasaai Baihaqi dari Ibn UmarHadith Sahih2 Artinya Ya Allah kerana Mu aku berpuasa dan atas re...
14 Koleksi Resepi Sup Sedap Untuk Buka Puasa Dan Sahur

14 Koleksi Resepi Sup Sedap Untuk Buka Puasa Dan Sahur

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 212 hits
14 Koleksi Resepi Sup Untuk Buka Puasa Dan Sahur Sup adalah menu hidangan yang sedap dan mudah untuk disediakan Bagi yang sibuk dengan kerja menu sup adalah menu yang berkhasiat yang mana korang boleh buat dalam tempoh masa yang singkat seb...
Info Tokey Kurma No 1 Datuk Yusof Taiyoob

Info Tokey Kurma No 1 Datuk Yusof Taiyoob

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 257 hits
Anda pasti pernah dengar produk kurma berjenama Yusof Taiyoob bukan ingin tahu sejarah kehidupan pemilik produk ini sehingga beliau mampu bergelar datuk Usahawan Melayu Islam yang sangat sinonim dengan produk kurma nya ini bernama Datuk Yus...
Hiburan Thailand Buka Pintu Untuk Pelancong Warganegara Malaysia Tak Perlu Kuarantin

Hiburan Thailand Buka Pintu Untuk Pelancong Warganegara Malaysia Tak Perlu Kuarantin

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 190 hits
Negara Thailand telah membuka sempadan negaranya bermula semalam selepas 19 bulan dan telah menerima ribuan pelancong dari negara serta wilayah yang berisiko rendah ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementLapangan Terbang Suvarnabhumi di Bangkok kin...
Prn Melaka Selagi Belum Umum Calon Bersatu Masih Buka Pintu Kepada Umno Kata Rosol

Prn Melaka Selagi Belum Umum Calon Bersatu Masih Buka Pintu Kepada Umno Kata Rosol

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 256 hits
Rosol Wahid yang juga Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna berkata partinya tidak mahu bersikap hidung tak mancung pipi tersorong sorong PETALING JAYA Bersatu enggan bersikap hidung tak mancung pipi tersorong sor...
Sekolah 5 Negeri Buka Mulai 21 22 November

Sekolah 5 Negeri Buka Mulai 21 22 November

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 162 hits
Oleh Institusi pendidikan di Kedah dibuka 21 November Perak Perlis Pulau Pinang dan Sabah mulai 22 November foto hiasan BERNAMA KUALA LUMPUR Kementerian Pendidikan Malaysia mengumumkan pengoperasian institusi pendidikan di bawah seliaannya ...
Umur Dah 35 Tahun Tapi Belum Kahwin Sekali Heliza Helmi Buka Mvlut Tarik Perhatian

Umur Dah 35 Tahun Tapi Belum Kahwin Sekali Heliza Helmi Buka Mvlut Tarik Perhatian

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 248 hits
Menjengah usia 35 tahun penyanyi Heliza Helmi menjelaskan tidak timbul rasa tertekan untuk mendirikan rumah tangga biarpun semakin meningkat usia Heliza berkata keutamaan diletakkan kepada keluarga dan misi kem4nusiaannya Sejujurnya saya ti...
Keputusan Pas Buka Jalan Bn Kembali Progresif Khaled

Keputusan Pas Buka Jalan Bn Kembali Progresif Khaled

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 115 hits
Keputusan PAS buka jalan BN kembali progresif Khaled Keputusan PAS untuk bertanding bawah lambang Perikatan Nasional pada pilihan raya negeri Melaka membuka jalan kepada Barisan Nasional kembali ke laluan sederhana pelbagai budaya dan progr...
Isyarat Dagangan Pasangan Mata Wang Usd Jpy Untuk 02 03 November 2021 Buka Pesanan Menjual Jika Harga Melantun Semula

Isyarat Dagangan Pasangan Mata Wang Usd Jpy Untuk 02 03 November 2021 Buka Pesanan Menjual Jika Harga Melantun Semula

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 225 hits
Sewaktu sesi dagangan Asia pasangan mata wang USD JPY diniagakan di sekitar SMA 21 yang terletak pada tahap 113 86 Selepas membuat percubaan untuk menembusi saluran trend menurun pasangan mata wang ini sedang diniagakan semula Jika tekanan ...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip