Kunci Rezeki Nasihat Berharga Ustaz Ebit Lew Kepada Suami Yang Hadapi Kesempitan Rezeki


Semalam pusing-pusing bazar Ramadhan niat dakwah dan rindu kampung. Lalu pasar malam ramai orang. Tengah berjalan. Ternampak seorang abang bersama isteri dan 3 orang anaknya. Dia sedang marah-marah isterinya. Menjerit perkataan kesat dan maki hamun isteri. Anak-anak semuanya di marah..depan ramai orang..sedih saya…Saya cuma doa ya Allah hari pertama Ramadhan ini berilah hidayah pada abang ini untuk berubah. Dia baik tapi dia jahil. Beri dia sifat lemah lembut..tak sanggup tengok orang maki hamun dan malukan isteri dan anak-anak depan ramai orang macam tu..
Malam tadi sebaik sampai masjid. Masa nak turun kereta. Ada seorang abang ini sapa saya.Ustaz ebit lew ke?Kenal saya tak. Takkan tak kenal dah. Ko balik barapa hari. Sapa lak yer..puas pikir..rasa macam tak sebaya…dia lebih tua dari saya.. dalam hati saya kata. Terima kaseh ya Allah kabulkan doa saya. Benarlah doa kita makbul bulan Ramadhan ini..Ustaz pernah ceramah tempat saya di Kuala Lumpur. Saya balik sekejap jer katanya..Boleh saya nak tanya apa doa supaya rezeki mencurah-curah. Sebenarnya hidup saya sempit banyak hutang. Tak pernah cukup.. kerja sendiri. Berniaga sikit-sikit… muka dia berubah. Dah lama buntu. Tak pernah cerita dengan sesiapa..Saya tanya dia..ada mak ayah lagi tak?Dah takde ustaz…Selalu tak doakan mereka. Ziarah kubur mereka. Sedekah amalan buat mereka..
Kunci Datangnya Rezeki
Abang ada berapa orang anak. Ada 3 ustaz. Sayangi isteri. Masuk rumah beri salam. Peluk keluarga. Itulah kuncinya. Doa isteri dan anak-anak abang penting. Allah yang bagi rezeki. Dia punya semuanya…Dia terus kata. Tuler ustaz. Saya baran pada isteri dan anak-anak. Penyakit tu tak boleh buang lagi.Betul abang. Penyakit kita tetapi kenapa nak sakitkan isteri dan anak-anak..Itulah sebab utamanya abang. Walau isteri dan anak kita tak balas panas baran kita. Mereka sabar. Tapi Allah maha melihat. Dia bagi rezeki pun sentiasa sayang kita. Allah bagi amanah isteri anak anak. Supaya kita jaga mereka. Jangan sakiti mereka. Jangan jadikan mereka orang dizalimi. Doa mereka makbul. Doa ahli keluarga kita. Mungkin dia tak bantu berniaga. Tak bagi duit pada kita. Tak bagi idea. Tetapi doa mereka ajaib. Doa isteri dan anak-anak kita..
Maksud Apa Itu Keluarga?

Ramai orang baik, rajin, tapi selalu sakitkan isteri dan anak-anak. Hari-hari kata anak bodoh, tak guna, degil…makhirnya semua doa itu kembali pada diri kita sendiri. Keluarga maksudnya bahagia, tempat perlindungan, cinta, hormat, tanggungjawab, jujur….jika rumahtangga jadi tempat marah, maki hamun, menyakiti…apa lagi yang tinggal..Belajarlah sayangi mereka. Abang tunggulah. Tengoklah bagaimana rezeki abang lepas ni. Janji Allah rezeki dalam silaturrahim, solat, dan rajin berusaha…- ebit lew.
Amalkan Suap Anak Dan Isteri Makan, InshaAllah Murah Rezeki

Semasa saya ditaman petang tadi, telah datang seorang lelaki. Kami pun berbual. tengah-tengah kami berbual, lelaki ni telah meluahkan perasaan. Katanya dia ada masalah. Lelaki ini menceritakan tentang kehidupannya dengan keluarga, kehidupan yang beliau hadapi sangat sempit dan tidak tenteram. Kata beliau, dia dan isteri sering bertengkar sahaja.“Saya dah usaha macam-macam dah bang, macam-macam cara dah saya buat, Tak tahu nak buat macam mana dah” kata lelaki itu.Masa awak makan dengan isteri, awak ada suapkan makanan kat dalam mulut isteri awk tak?” saya tanya.

“Tak pernah bang, kalau saya buat, nanti saya dikatakan buang tebiat pulak” jawabnya.“Awak pernah tak suapkan makanan dalam mulut anak-anak awak tak?” Tanya saya lagi.“Pun tak pernah, kenapa awak tanya macam tu?” Jawap lelaki itu lagi.” Kalau awak nak tahu, Mak ayah kita dulu tak kaya pun, tapi kehidupan dirorang penuh dengan kasih dan sayang, rezeki mereka pun cukup je. Kehidupan mereka tenang dan berkat. Tahu tak sebab apa? Sebab Allah janji kalau kita menghargai keluarga, rezeki bertambah.”
“Perasan tak sekarang?”
Dah banyak orang kita tak makan sekali dengan keluarga. Kalau ada pun, time makan tu masing2 leka main henset atau pun sibuk melayan tv. Allahu…”“Awak percayalah la apa yang saya nak cakapkan ni, bila isteri makan dari tangan suami, dia akan rasa bahagia. Lagi-lagi kalau suami dia buat kerana cinta, kerana Allah, biar pun beberapa suap je, nikmatnya tak terkata. Kena pula isteri buat-buat tergigit jari sikit. Hehe!”“Awak pun tahu kan? makan satu bekas yang sama itu sunnah. Kalau awak nak tahu, saya dan keluarga makan satu dulang bila dirumah, kami 3 beranak. Kadang2-kadang tu anak dan saya berebut nak suap mak dia.”
Mulai hari ni, Cuba abang amalakan apa yang saya sampaikan ni. Percayalah la bang, Orang yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi. Abang kasihilah isteri dan anak-anak, nanti lihatlah bagaimana rezeki akan datang mencurah-curah”.Selepas beberapa bulan kami terserempak dia pasaraya. Beliau meluru kepada saya.
“Terima kasih atas nasihat yang awak bagi dulu, saya buat apa yang awak cakap masa kat hospital dulu. sekarang saya nampak hasilnya, keluarga kami bahagia sangat-sangat. Bila saya suap isteri saya dan isteri saya suapkan saya, kami terasa sangat nikmat. inilah antara nikmat dunia yang kami rasa.Ya Allah, berilah kami terus dapat menikmatinya dan bersama dalam syurga.”Mulai hari ni, Cuba korang amal kan apa yang saya sampaikn ni. Percayalah lah, Orang yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi. Korang Kasihilah isteri dan anak-anak, nanti lihatlah bagaimana rezeki akan datang mencurah-curah”.
The post Kunci Rezeki & Nasihat Berharga Ustaz Ebit Lew Kepada ‘Suami’ Yang Hadapi Kesempitan Rezeki appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/kunci-rezeki-nasihat-berharga-ustaz-ebit-lew-kepada-suami-yang-hadapi-kesempitan-rezeki/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menangislah Untuk Jadi Ayah Suami Yang Hebat Ustaz Ebit Lew Kongsi 3 Amalan Hebat

Menangislah Untuk Jadi Ayah Suami Yang Hebat Ustaz Ebit Lew Kongsi 3 Amalan Hebat

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 507 hits
Ramai yang mengimpikan untuk mejadi suami dan ayah yang hebat Bagaimanakah amalan suami dan ayah yang hebat Ustaz Ebit Lew didatangi oleh seorang lelaki yang bertanyakan pendapat bagaimana cara untuk menjadi suami dan ayah yang hebat untuk ...
Ustaz Ebit Lew Pesan Suami Belajarlah Lihat Kebaikan Isteri Barulah Anak Pun Rasa Bahagia

Ustaz Ebit Lew Pesan Suami Belajarlah Lihat Kebaikan Isteri Barulah Anak Pun Rasa Bahagia

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 359 hits
Berkasih sayang dalam rumah tangga bukan semata mata bagi nafkah yang cukup tapi sikap tolenrasi dan memahami antara pasangan kunci kebahagiaannya Kehadiran anak juga pembawa rezeki untuk keluarga Sebab itu pentingnya persefahaman yang baik...
Awie Baru Balik Jelajah 30 Masjid Ustaz Ebit Lew

Awie Baru Balik Jelajah 30 Masjid Ustaz Ebit Lew

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 280 hits
Foto Instagram Ebit Lew KUALA LUMPUR Penceramah bebas Ebit Lew berkongsi pengalamannya melawat vokalis Wings Datuk Awie baru ini baru ini Beliau berkata perasaan sebak hadir kerana rockers itu masih memberi senyuman dan sanggup mendengar na...
Punca Rezeki Datang Tanpa Diduga Bila Isteri Makan Dari Tangan Suami

Punca Rezeki Datang Tanpa Diduga Bila Isteri Makan Dari Tangan Suami

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 463 hits
Bila masuk bab suap menyuap ni rasa kita kali terakhir makan suap menyuap adalah sewaktu makan beradab Selepas itu tiada lagi adegan suap isteri ataupun suami ketika makan dengan alasan malu Malu orang nampak malu anak anak pandang Suami ke...
Cara Menjadi Suami Dan Ayah Yang Baik Oleh Ebit Liew

Cara Menjadi Suami Dan Ayah Yang Baik Oleh Ebit Liew

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 411 hits
Sebak di airport tadi jumpa beberapa orang dapat berkongsi nasihat Ada seorang abang ini baik sangat orangnya Beliau menangis tanya soalan bagaimana ingin menjadi suami dan ayah yang baik Beliau menangis bantu saya ustaz Saya ingin bawa ist...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Unboxing Series Amgras Tripod S01 Pro

Manusia Tidak Mengetahui Akhir Sesuatu Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Dap Lagi Ambil Tindakan Begini Meggajarnya

Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar

Happy Birthday