Demam Campak Punca Simptom Dan Rawatan Yang Sesuai


Demam campak adalah ancaman yang biasa menyerang golongan kanak-kanak. Ia amat mudah berjangkit dan merbahaya jika tidak dikesan dan diberikan rawatan segera.
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan demam campak dan rawatannya yang perlu anda tahu.
Baca juga:
Air Cap Badak Bacaan Suhu Badan Normal Uphamol 650 Apa itu demam campak? Demam campak juga dikenali sebagai cacar air atau chicken pox yang biasa kita sebut.
Demam ini adalah jangkitan yang berlaku disebabkan oleh virus Varicella Zoster (famili herpesvirus) dan kerap menyerang golongan kanak-kanak.
Ia boleh merebak dalam beberapa cara seperti udara dan sentuhan. Melalui udara adalah apabila seseorang yang menghidap cacar air apabila mengalami batuk atau bersin.
Manakala melalui sentuhan adalah kerana partikel virus yang terdapat pada cecair yag keluar daripada ruam lepuh atau vesikel.
Punca demam campak Kebiasaannya, golongan pada peringkat usia kanak-kanak, remaja dan awal dewasa lebih mudah mendapat cacar air daripada jangkitan tersebut. Puncanya adalah kerana:
Demam campak disebabkan virus campak Melalui cecair pernafasan (batuk atauk bersin) Sentuh permukaan dicemari cecair pernafasan seperti alat permainan Simptom demam campak Kebanyakkan orang yang menghidap cacar air mempunyai simptom ringan tetapi cepat sembuh.
Antara 10 hingga 12 hari selepas dijangkiti penyakit, pesakit mula akan menunjukkan tanda dan gejala seperti:
Demam tinggi Batuk, selesema dan sakit kepala Mata berair dan sensitif kepada cahaya Sakit otot Ruam merah kecil Dua atau tiga hari kemudian akan mula timbul ruam-ruam, bermula pada bahagian muka dan kepala kemudian merebak ke bahagian badan, tangan dan kaki.
Ruam ini akan kekal selama 4 hingga 7 hari. Ketika ruam timbul suhu badan biasanya sangat tinggi.
Beza kayap dan cacar air Kayap (Shingles)Cacar Air (Chicken Pox)Jangkitan kedua apabila VZV aktif semula dalam pesakit demam campakJangkitan pertama oleh Varicella
zoster virus (VZV)Orang dewasa yang berumur lebih dari 50 tahun jika jangkitan pertama (demam campak) telah berlaku.Lebih 90% jangkitan berlaku sebelum mencecah umur remajaMengakiti orang tua lebih dari umur 50 tahunMenjangkiti kanak-kanak dan dewasaRasa “semut-semut”, kebas pada tempat ruam, demam ringan, rasa letih, kemudian terbentuk lepuh sakit sarafBermula dengan demam ringan, hilang selera makan, sakit kepala, rasa letih, diikuti ruam yang gatal dan kemudian terbentuk lepuhRuam adalah setempat, berdekatan dengan saraf (belakang badan, dada, muka)Ruam kebiasaannya luas merangkumi dada, abdomen, muka, tangan dan kakiVirus boleh berjangkit melalui sentuhan rembesan, lepuh yang boleh mengakibatkan cacar airVirus boleh berjangkit melalui sentuhan rembesan, lepuh seseorang yang sudah dijangkiti Cacar air boleh menyebabkan komplikasi? Kebanyakkan individu yang dijangkiti cacar air akan sembuh dengan sempurna.
Walau bagaimanapun, kadang kala boleh juga terjadi kompikasi yang serius terutamanya golongan yang menghidapi masalah kekurangan zat makanan dan imun yang rendah.
Antara komplikasinya adalah seperti:
Jangkitan pada telinga Jangkitan pada paru-paru (pneumonia) Jangkitan pada otak (encephalitis) Cirit-birit Kematian Radang otak Pencegahan yang boleh diambil Demam campak boleh dicegah melalui pemberian suntikan immunisasi MMR (Measles, Mumps and Rubella) pada usia 12 bulan dan kemudian ketika berumur 7 tahun.
Ibu bapa perlulah memainkan peranannya untuk memastikan anak mendapat imunisasi.
Jika anak anda terdedah kepada individu dijangkiti campak dan belum lagi menerima imunisasi, bawa anak anda segera untuk berjumpa doktor.
Cara merawat demam campak Umumnya, tiada rawatan khas bagi merawat demam campak. Namun anda boleh mengambil langkah awal dengan mengenal pasti demam ini melalui simptom dan gejala sebelum ia menjadi komplikasi yang teruk.
Bawa anak anda ke klinik kesihatan atau hospital yang berdekatan dengan segera jika disyaki dijangkiti.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan demam campak dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Demam Campak: Simptom, Punca Dan Cara Mengelakkannya. My Sihat Chickenpox (varicella) – Symptoms, Treatment, Vaccine. Healthdirect Cacar Air (Chicken Pox): Punca, Tanda, Simptom & Rawatan. Harian Post

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/demam-campak/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=demam-campak

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hfmd Punca Simptom Rawatan Amp Risiko Jangkitan Di Malaysia

Hfmd Punca Simptom Rawatan Amp Risiko Jangkitan Di Malaysia

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 117 hits
Baru baru ini Kementerian Kesihatan Malaysia mengeluarkan kenyataan berkenaan laporan HFMD yang menunjukkan bilangan kes sudah melepasi paras amaran kebangsaan iaitu sekitar 1 150 kes seminggu Penyumbang yang paling tinggi adalah di Sabah d...
Penyakit Ain Tanda Rawatan Dan Doa Terhindar Dari Hasad

Penyakit Ain Tanda Rawatan Dan Doa Terhindar Dari Hasad

papar berkaitan - pada 27/1/2024 - jumlah : 99 hits
Sejak akhir akhir ini kita selalu dengar tentang penyakit ain yang berlaku dalam masyarakat Namun masih tidak ramai yang tahu apakah sebenarnya penyakit ain ini dan kesannya kepada kehidupan Justeru artikel pada kali ini kami akan berkongsi...
Lelaki Peluk Raba Pekerja Rawatan Kecantikan Diburu

Lelaki Peluk Raba Pekerja Rawatan Kecantikan Diburu

papar berkaitan - pada 8/2/2024 - jumlah : 107 hits
ASLIZA MUSALELAKI yang diburu kerana disyaki mencabul kehormatan seorang wanita di hadapan sebuah premis rawatan kecantikan di Hutan Melintang Bagan Datuk bulan lalu Foto IHSAN PDRMBAGAN DATUK Polis giat mengesan seorang lelaki yang disyaki...
Simptom Hiv Lelaki Dan Perempuan Yang Tidak Boleh Diabaikan

Simptom Hiv Lelaki Dan Perempuan Yang Tidak Boleh Diabaikan

papar berkaitan - pada 3/2/2024 - jumlah : 102 hits
Apakah simptom HIV bagi lelaki dan perempuan yang perlu dikenali pasti di peringkat awal Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan simptom HIV yang perlu anda tahu Baca juga Ujian Saringan HIV Pra Perkahwinan
Awak Taknak Kahwin Ke Luah Perasaan Ini Punca Ahn Bohyun Putus Dengan Jisoo Bp

Awak Taknak Kahwin Ke Luah Perasaan Ini Punca Ahn Bohyun Putus Dengan Jisoo Bp

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 103 hits
Mesti ramai kan yang masih tertanya tanya sebab Ahn Bo hyun dan Jisoo BLACKPINK berpisah selepas hanya 2 bulan bercinta ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini Ahn Bo hyun telah muncul dalam temu bual di saluran YouTube Geean84 bersama Lee Si eon s...
Lando Norris Mengatakan Mobil Mclaren Tidak Sesuai Dengan Kekuatannya Saat Ia Mengecilkan Ekspektasi Gp Hungaria

Lando Norris Mengatakan Mobil Mclaren Tidak Sesuai Dengan Kekuatannya Saat Ia Mengecilkan Ekspektasi Gp Hungaria

papar berkaitan - pada 6/2/2024 - jumlah : 114 hits
Lando Norris menjelaskan mengapa mobil McLaren tidak sesuai dengan kekuatan mengemudinya Norris tidak berharap McLaren mengulangi penampilan Silverstone di GP Hungaria saksikan langsung GP Hungaria di Sky Sports F1 F1 Juniors disiarkan lang...
Beg Clutch Yang Sesuai Untuk Lelaki

Beg Clutch Yang Sesuai Untuk Lelaki

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 145 hits
Beg clutch yang sesuai untuk lelaki A women s strapless purse that is carried in the hand Inilah maksud Clutch bag kalau korang nak tahu tapi sekarang nih dah banyak barang barang yang perempuan guna di lelaki kan Maksud aku ada sesetengah ...
Suami Wajib Cuba Resepi Lempeng Pisang Kurma Madu Ini Sesuai Untuk Ibu Berpantang

Suami Wajib Cuba Resepi Lempeng Pisang Kurma Madu Ini Sesuai Untuk Ibu Berpantang

papar berkaitan - pada 22/1/2024 - jumlah : 101 hits
Seorang pengguna Facebook telah berjaya mencuri tumpuan setelah berkongsi satu resepi iaitu Lempeng Pisang Kurma Madu di akaun miliknya Mana tidaknya resepi yang diperbuat daripada buah itu sangat sesuai dinikmati oleh wanita berpantang ker...
Cerita Wanita Calon Pekerja Luar Negeri Berharap Gaji Besar Meski Tidak Sesuai Prosedur

Cerita Wanita Calon Pekerja Luar Negeri Berharap Gaji Besar Meski Tidak Sesuai Prosedur

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 133 hits
Fatin warga Lombok Tengah Nusa Tenggara Barat mengaku masih bersedih dan belum menerima kenyataan bahwa dirinya gagal berangkat kerja ke Dubai di 2024
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku