Kuih Lepat Liat



Saya ingin mengucapkan selamat tahun baru 2020 kepada semua pembaca dan follower blog Azie Kitchen. Tahun 2020 adalah lebih signifikan kerana saya mengingati tahun ni lama sebelum ketibaannya dengan pengenalan Wawasan 2020 pada tahun 1991 oleh Perdana Menteri Dato Seri Dr Mahathir Mohammad pada ketika itu. 

Saya dan mungkin ramai lagi beranggapan wawasan tersebut terlalu berpandangan jauh kerana sangat lama masanya ketika itu. Tapi hari ini kita telah melangkah ke tahun 2020. Apa apa pun, masa akan sentiasa berputar tanpa mengira jika telah bersedia atau belum. Usia akan meningkat setahun lagi. 

Azam saya untuk mengubah diri menjadi lebih baik. Ingin menambah amalan soleh, ingin lebih bersabar, ingin mengurangkan apa sahaja aktiviti yang tidak memberi faedah. Pendek kata ingin menjadi seorang yang lebih baik dalam apa sahaja supaya saya menjadi seorang yang lebih solehah. 

Selain itu, saya ingin fokuskan kepada kehidupan lebih sihat. Ingin mengurangkan makan atau kuantiti apa yang dimakan. Ingin perbanyakkan buahan dan sayuran. Ingin banyakkan aktiviti riadah dan exercise. Betapa mahalnya harga dan nikmat kesihatan. Dengan kesihatan yang baik, kita dapat berbuat banyak amal ibadah. Insya Allah. 

Meletakkan azam mungkin mudah tapi untuk menjadikan ianya satu kenyataan memerlukan satu kekuatan dalaman. Cukup setakat ini dahulu, sekarang kita masuk pula bab resepi dan masakan. 

Hari ini saya ingin kongsikan satu resepi kuih tradisional yang terkenal di negeri negeri belah utara. Kali pertama saya makan kuih ini yang disediakan oleh kakak ipar saya. Menurut beliau, arwah abang ipar sangat menggemari ini. 

Kuihnya seperti kuih lepat cuma berbeza dengan penggunaan tepung beras pulut sahaja. Kuih kuih seperti ini memang tidak berapa digemari oleh anak anak muda. Hanya saya dan Ros sahaja yang makan. Jadi saya buat hanya separuh adunan sahaja. Sekadar untuk merasai keenakan kuih lepat liat. 

Kalau anda belum pernah lagi merasainya, bolehlah buat dan rasai sendiri keenakan dan keunikan rasa kuih lepat liat. Sekali sekala kita merasai kuih yang famous di tempat lain juga, supaya kita boleh masuk geng bila ada yang bersembang mengenainya. Hahaha. 

Jom layan resepi di bawah ini dan juga video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba..


Kuih Lepat LiatOleh: Azie KitchenMenghasilkan 6 biji
Bahan A:1 cawan tepung pulut1/2 cawan santan segar1/2 cawan gula merah1/4 cawan gula pasir1/4 sudu kecil garam
Bahan B:Daun pisang Kelapa parut - gaul dengan sedikit garam
Cara cara:Satukan bahan A kecuali tepung beras pulut di dalam kuali dan masak atas api sehingga gula larut. Tak perlu hingga mendidih.

Angkat dan tapis air gula yang dimasak tadi. Sejukkan.
Kemudian tuang air gula tadi ke dalam bekas berisi tepung pulut sedikit demi sedikit. Uli dan adun hingga menjadi sebati. Pastikan doh jadi lembut dan tidak keras.


Sediakan daun pisang dan sapu sedikit minyak di permukaannya. Ambil 1 sudu besar adunan, letak atas daun pisang yang telah disapu minyak tadi. Leperkan.
Kemudian letakkan inti kelapa dengan secukupnya. 

Bungkus kuih dengan kemas dan susun dalam periuk kukusan. Kukus selama 40 minit hingga masak. 

Bila dah masak, angkat kuih dan sejukkan. Sedia untuk dinikmati. 


Nota: Inti adalah opsyenal. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aziekitchen.com/2020/01/kuih-lepat-liat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lepat Liat Sukatan Cawan

Lepat Liat Sukatan Cawan

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 477 hits
Bahan2 cawan tepung pulut 1 cawan gula merah 1 2 cawan santan pekatdaun pisangsedikit garam 1 cawan gula merah masak dengan sedikit air supaya menjadi 1 2 cawan air gula merah 1 2 cawan santan pekatmaksudnya 1 2 cawan santan pekat campur 1 ...
Azyma Care Sabun Tanah Liat

Azyma Care Sabun Tanah Liat

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 438 hits
AZYMA CARE SABUN TANAH LIATSelalu tulis tentang makeup nak kongsi juga penjaan body wash sabun mandi yang Lisa gunakan baru baru ni Lisa jenis cerewet sikit memilih sabun mandi sebab kulit Lisa yang sensitif dan lembut mudah kena iritasi ka...
Resepi Kuih Cakoi Sedap Makan Dengan Sekaya

Resepi Kuih Cakoi Sedap Makan Dengan Sekaya

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 715 hits
Cakoi ni makanan kudapan waktu petang yang sedap dimakan time masih panas Kalau dah sejuk dah kurang nikmatnya kan Dulu masa kecil kecil selalu beli kuih cakoi ni kat pasar pagi Teluk Intan Sekarang ni banyak orang jual kat pasar pasar tani...
Kuih Lapis Sunset

Kuih Lapis Sunset

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 341 hits
Kuih Lapis SunsetBy Kak Wan ResipicitarasawanTepung keluaran CAP POKOK sesuai untuk semua jenis kuih muih dan kudapan Tepung PulutTepung UbikayuTepung JagungBahan bahan500 gm tepung ubikayu Cap POKOK250 gm tepung beras500 gm gula halus1600 ...
Kuih Ros Tepung Pulut

Kuih Ros Tepung Pulut

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 1365 hits
Kuih Ros Tepung PulutBy Kak Wan ResipicitarasawanBahan bahan250 gm tepung pulut cap POKOK 250 gm tepung jagung 150 ml air150 ml santan segar atau kotak5 biji telur A180 gm gula 1 2 cawan bijan putih hitamPenyediaan Satukan tepung pulut dan ...
Badan Basah Tak Apa Asalkan Kayuh Basikal Jual Kuih Remaja Ini Rela Berpanas Hujan Demi Sesuap Rezeki

Badan Basah Tak Apa Asalkan Kayuh Basikal Jual Kuih Remaja Ini Rela Berpanas Hujan Demi Sesuap Rezeki

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 412 hits
Umum mengetahui ada pelbagai jenis pekerjaan yang boleh dilakukan demi mencari sesuap nasi asalkan ianya halal dan sah di sisi undang undang Menerusi Facebook team FS Channel berkongsi kisah mereka terserempak dengan remaja lelaki yang seda...
Jom Viral Kita Bantu Lariskan Produk Kuih Frozen Akak Ni

Jom Viral Kita Bantu Lariskan Produk Kuih Frozen Akak Ni

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 1328 hits
Karipap sardin RM6 00 Karipap ayam RM6 00 Karipap kentang RM5 00 Pau goreng kacang merah RM6 00 Pau goreng sardin RM7 00 Donut gebu RM7 50 Donut gebu pandan RM8 00Untuk tempahan sila hubungi 0192210087 ATAU terus melalui WhatsApp No 156 3 1...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Pet Expo Midvalley 2024

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

Lunch Date Di Torii Teppanyaki



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation

Aneh Lelaki Kahwini Ibu Mentua Selepas Kematian Isteri Dengan Restu Bapa Mentuanya