Kuih Cara Berlauk







          Setelah sekian lama akhirnya Kjee menghasilkan Kuih Cara Berlauk walaupun sudah beratus biji Kuih Bakar Daging Kjee dan UnclePali buat selama ini. Ini percubaan kali ketiga dalam masa satu minggu. Kali pertama, hancus . Adunan melekat kepada acuan.

          Tetapi mujur Kjee bukan insan yang mudah berputus asa. Kjee percaya kepada talian hayat Kjee iaitu my Facebook friends. Hehehe. Kalau ada masalah apa-apa, sahabat-sahabat Kjee memang segera datang beri bantuan.

          Maka semalam Kjee pun mulakan tugas buat Kuih Cara Berlauk ini buat kali kedua. Kjee tunggu sampai my husband dah pergi kerja. First time buat masa dia tak kerja, maka dialah yang banyak menyibuk. Akhirnya, gagal. First thing first, buat muka sedih di FB. Hehehe.

          Ramai frens FB yang sudi tolong Kjee. Macam-macam tips diberikan. Tetapi entah mengapa tergerak hati Kjee untuk cuba tips yang diberikan Tuan Salma Raja Ahmad. Menurut Salma, cara mengelakkan acuan kuih Cara daripada melekat ialah dengan menuang minyak ke dalam acuan tersebut hingga penuh. Kemudian dipanas acuan yang berisi minyak. Apabila minyak sudah betul-betul panas, tuang keluar minyak itu perlahan-lahan ke dalam bekas lain sehingga kering semua minyak tersebut. Kemudian letakkan kembali diatas dapur dan tuang adunan. Masak guna api yang kecil hingga garing. Selepas itu tidak perlu sapu lagi minyak pada acuan. Mudah kerja kan!

          Maka Kjee pun buatlah seperti yang disarankan. Takut juga masa tu. Maklumlah kali pertama dah gagal. Rasanya kalau kali kedua melekat juga adunan di acuan, maka dah plan nak ucapkan selamat tinggal bukan sahaja kepada acuan tetapi Kuih Cara Berlauk. Tetapi apabila yang berlaku selepas beberapa minit, buat Kjee senyum. Kuih itu seakan renggang dari acuan. Dan sekali gus bererti setelah kali kedua, Kjee berjaya menghasilkan Kuih Cara Berlauk!

          Terima Kasih Tuan Salma. Kjee pasti ramai yang akan mendapat menafaat dari tips yang awak berikan itu.








          Okay berbalik kepada Kuih Cara Berlauk. Semalam Kjee buat guna inti ayam sebab UnclePali tengah diserang Gout justeru tak boleh makan daging. Tetapi hari ini Kjee ubah selera buat guna dua jenis inti iaitu Serunding Daging atau orang Pantai Timur panggil Sambal Daging. Serunding itu Kjee letak dalam adunan yang telah dituang ke dalam acuan. Di permukaan kuih, setelah Kjee letak daun bawang dan hirisan cili merah, Kjee susun udang putih halus yang telah dibuang kulit, diletak sedikit garam dan kunyit dan dikeringkan udang itu seketika atas kuali. Hasilnya, sangat sedap. Serunding Daging itu memang sudah cantik pedasnya.

          Untuk adunan, Kjee blend satu mangkuk (Chinese Rice Bowl) tepung gandum, dua mangkuk yang sama santan cair, sebiji telor, satu sudu makan minyak,  secubit garam dan sedikit pewarna Egg Yellow. Boleh juga digantikan pewarna itu dengan serbuk kunyit. Blend sehingga halus. Biarkan ia seketika iaitu lebih kurang 20 minit sebelum digunakan.

          Kjee guna penutup periuk untuk menutup acuan kuih Cara. Masanya lebih kurang 10 minit. Pepandailah adjust. Kemudian Kjee gunakan hujung pisau yang tirus untuk keluarkan dari acuan setelah ia masak.

          Kjee berat nak share foto Kuih Cara dalam acuannya seperti di bawah ini sebab bimbang nanti ada yang tidak selesa tengok rupa acuan itu. Sebenarnya Acuan itu tidak berkarat. Kjee keluarkan dari setor dan nampak ia berbintik-bintik. Puas Kjee sental tetapi tak hilang. Mungkin besi murah digunakan untuk membikin acuan tersebut. Harap maklum.

          Lepas ini nanti nak buat kuih Cara yang manis pulak.











Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dapurkakjee.blogspot.com/2017/11/kuih-cara-berlauk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Kuih Abok Abok Yang Sedap Mudah

Cara Buat Kuih Abok Abok Yang Sedap Mudah

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 926 hits
Kuih Abok Abok adalah antara kuih tradisional yang sentiasa menjadi kegemaran ramai Hanya menggunakan bahan bahan yang ringkas kuih ini menjadi pilihan ramai terutamanya ketika sarapan dan juga minum petang Kalau dapat makan masa masih pana...
Cara Buat Dan Masak Resipi Kuih Cara Manis

Cara Buat Dan Masak Resipi Kuih Cara Manis

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 760 hits
Cara Buat Dan Masak Resipi Kuih Cara Manis Berikut dikongsikan panduan dan langkah satu per satu untuk menyediakan yang diperkatakan ini semoga ianya mudah untuk difahami dan senang dipelajari Cara Buat Dan Masak Resipi Kuih Cara Manis Beri...
Jangan Stres Kalau Anak Menangis Itu Cara Dia Beritahu Apa Dia Nak

Jangan Stres Kalau Anak Menangis Itu Cara Dia Beritahu Apa Dia Nak

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 299 hits
Secara umumnya ada beberapa sebab bayi anda menangis dan meragam Malah si manja yang masih belum boleh bercakap menjadikan menangis sebagai kaedah untuk berkomunikasi Walaupun kebanyakan isyarat menangis menunjukkan bayi mempunyai keperluan...
Membantu Anak Cepat Membaca Cara Syu

Membantu Anak Cepat Membaca Cara Syu

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 403 hits
Antara masalah yang sering Syu alami setiapkali ajak anak membaca anak lari hilang tumpuan anak give up anak tak enjoy dan stres huhu whats next Haaa ibu nya pula ter marah dan ter hangin ter singa dan bermacam macam ter lagi kerana frust d...
12 Chat Yang Tunjukkan Cara Kakak Ngemong Adiknya Nggak Sempurna Tapi Rasa Sayangnya Nyata

12 Chat Yang Tunjukkan Cara Kakak Ngemong Adiknya Nggak Sempurna Tapi Rasa Sayangnya Nyata

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 302 hits
Ada nyebelin dan ada lucunya Ini bukti kalau hubungan kakak adik itu antara benci dan cinta
Tutorial Cara Buat Kehadiran Guna Qr Code Scan

Tutorial Cara Buat Kehadiran Guna Qr Code Scan

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 11279 hits
Cara Buat Kehadiran Guna QR Code Scan Zaman semakin canggih buat apa nak ikut cara lama Tapi tak salah guna cara lama cuma kita upgrade bagi nampak mudah lagi MF sepanjang berkhidmat jawatan yang tak boleh nak lari ialah sebagai setiausaha ...
Cara Buat Whatsapp Catalog

Cara Buat Whatsapp Catalog

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 451 hits
Saya tidak pasti bagaimana boleh tidak perasan update terbaru di whatsapp iaitu anda sudah boleh letakkan catalog produk jualan anda dan share kepada customers dan whatsapp group Menarikkan features terbaru ni Sejak awal kemunculan whatsapp...
Edukasi Jadi Salah Satu Cara Kejar Para Penunggak Iuran Bpjs Kesehatan

Edukasi Jadi Salah Satu Cara Kejar Para Penunggak Iuran Bpjs Kesehatan

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 224 hits
Deputi Direksi Bidang Riset dan Pengembangan BPJS Pusat Andi Afdal Abdullah mengaku telah memiliki sejumlah cara untuk mengatasi para penunggak iuran peserta Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Kesehatan Salah satunya melakukan edukasi serta...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku

Lirik Lagu Sufian Suhaimi Semua Tentangmu