Kudapan Petang Dengan Kacang Poi Rebus Hasil Belian Nat Sungai Korok


Pagi hari kami keluar dari rumah abang ipar menuju ke Nat Sg Korok, ingatkan nak sarapan pagi macam kat Nat Pokok Getah, tapi rupanya pasar pagi di sini tak besar dan hanya pasar pagi biasa. Kalau di Nat Pokok Getah jualan bermacam-macam selain ada gerai makanan antaranya bihun sup utara yang cukup digemari pengunjung.




Nat Pekan Sg KorokKalau balik Kedah memang tak lengkap kalau tak singgah Nat yang selalunya diadakan pada setiap hari tapi dikawasan yang berlainan. Nat kat sini diadakan pada hari Jumaat dan hanya biasa-biasa saja tapi seronoknya hampir kesemua jualan makanan laut tu segar dan agak murah beranding di KL. Memang tak oleh nak banding tanpa mengira pelbagai kos.


Rasanya ada lebih kurang 30 minit atau kurang, kami berjalan melalui deretan gerai tapi tak ada yang menarik kecuali buah bidara, putu perak walau seronok tengok harga ikan, udang dan makanan laut yang lain segar dan murah.




Dalam pada tengah berjalan tu rakan sekerja habibi call mintak belikan kacang poi dalam 8 kilo, dan katanya memang dia suka makan kacang poi ni.


Kalau gerai di bahagian dalam pasar pagi ni, ditanda harga kacang poi RM12 sekilo tapi kat bahagian luar tu RM10/sekilo. Banyak bezanya kan, jadi kami belikan kat bahagian luar je


Masa kat Nat Pokok Getah dulu memang ada nampak kacang poi ni tapi tak pernah terfikir nak beli tapi dah alang-alang belikan untuk si kawan, kami pun belilah sekilo untuk merasa betulke sedap?


Kacang Poi / Kacang PoolTidak dapat dipastikan apa panggil untuk kacang ni di tempat atau negeri lain tapi di Kedah, kacang ni dipanggil kacang poi. Rupa kacang berkulit keras ni bulat-bulat dan tidak terlalu besar. Agaknya agaimana rupa pokoknya tapi rasanya macam kacang tanah yang kacangnya erada dalam tanah sea kulit kacang ini diselaputi tanah dan selut.





Isi dalam kacang ni ada selaput berwarna maroon (merah) dan ada juga yang selaput warna putih, kedua-duanya punya isi dalam yang putih. sekali tengok seakan bentuk dalam kacang panjang


Ubi Kemili aka Ubi KelingUbi Keling a.k.a Ubi Kemili sama seperti kacang poi, yang mengeluarkan hasil setahun sekali dan lazimnya dituai pada hujung tahun. 


Selain kacang poi, kacang tanah mentah juga ada dijual, tapi idoklah nak memelinya seaa kurang kerajinan untuk mereus. Teringat dulu Allahyarham aah ada menanam kacang tanah dia atas atasan semasa kami menginap di Kg Pasir Wardieurn dulu.


Cara Merebus Kacang PoiKacang poi harus direndam untuk membuang selut dan pasir yang melekat dan dibasuh beberapa kali hingga nampak kulitnya.





2. Masukkan kacang poi didalam periuk/kuali yang berisi air dan direbus hingga mendidih. Buangkan air rebusan dan rebus lagi hingga bila dikacau dengan senduk tiada lagi bunyi pasir. Umi buang air rebusan sebanyak 3 kali hingga tiada lagi bunyi pasir sewaktu mengalihkan kacang.


3. Kacang poi ini agak lama untuk direbusan dan kalau dah lembut, kulitnya akan merekah dan mudah untuk dikeluarkan isi kacang yang berwarna maroon. Pada rebusan ketiga tu, bolehlah di taburkan garam secukupnya. Toskan dan sedia untuk dimakan bila dah sejuk.


Rasa Isi Kacang PoiSebenarnya susah nak cakap macam mana rasa isinya, tapi umi oleh katakan isinya seakan kita makan kacang kuda rebus. Memang sedap dan ralit memakanya walau harus dipicit untuk keluarkan isinya. Tapi kalau direbus dengan sempurna, tak susah pun untuk dipicit dan makan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2024/01/kudapan-petang-dengan-kacang-poi-rebus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mudah Rupanya Tanam Taugeh Letak Kacang Hijau Dalam Balang Pungut Hasil Lepas 3 Hari

Mudah Rupanya Tanam Taugeh Letak Kacang Hijau Dalam Balang Pungut Hasil Lepas 3 Hari

papar berkaitan - pada 31/12/2023 - jumlah : 88 hits
Taugeh yang kaya protein dan enzim yang melancarkan penghadaman rupanya boleh dihasilkan dengan tanam saja dalam balang Sayur jenis ini juga sarat dengan vitamin dan kaya antioksidan yang berguna sebagai perisai kepada penyakit kanser juga ...
Perlu Rebus Telur Berapa Minit Supaya Dapat Hasil Terbaik Begini Caranya

Perlu Rebus Telur Berapa Minit Supaya Dapat Hasil Terbaik Begini Caranya

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 150 hits
Sekiranya anda suka makan telur pasti anda teringin untuk cuba nikmatinya dalam pelbagai cara Ia bukan sahaja boleh direbus untuk dapatkan pelbagai konsistensi malah telur juga sangat versatil Ia boleh dijadikan lauk boleh digoreng dan digu...
Tukar Kereta Setiap Tahun Hasil Jual Nasi Rahmah Atau Cuci

Tukar Kereta Setiap Tahun Hasil Jual Nasi Rahmah Atau Cuci

papar berkaitan - pada 28/12/2023 - jumlah : 94 hits
Depan rumah aku ni ada uncle jual nasi ekonomi Setiap tahun mesti tukar kereta nampaknya nak tahun baru ni dia angkat tesla la pulak Aku perati je yang datang makan tu biasa la datang dan pergi tapi aku selalu nampak akan ada motor motor da...
Nat Balai Baru Beseri Perlis

Nat Balai Baru Beseri Perlis

papar berkaitan - pada 29/12/2023 - jumlah : 167 hits
Catatan Hari Sabtu 16 Disember 2023 Sejak berpindah ke negeri Perlis pada bulan lalu baru kali ini saya dan Encik Suami berkesempatan mengunjungi nat NAT PASAR PAGIKalau merujuk kepada Kamus Dewan nat bermaksud pasar harian atau pekan sari ...
Cerita Miris Warga Bangkunat Pesisir Barat Lampung Seberangi Sungai Antar Jenazah Ke Pemakaman

Cerita Miris Warga Bangkunat Pesisir Barat Lampung Seberangi Sungai Antar Jenazah Ke Pemakaman

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 61 hits
Sejumlah warga menyeberangi sungai membawa jenazah yang akan dimakamkan di pemakaman itu viral di media sosial
Hilang Hasil Pendapatan Pemegang Saham Yg Luah Kekecewaan Selepas Blackpink G Dragon Keluar

Hilang Hasil Pendapatan Pemegang Saham Yg Luah Kekecewaan Selepas Blackpink G Dragon Keluar

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 105 hits
Ramai yang mula risau akan saham YG Entertainment yang semakin menurun selepas ahli BLACKPINK dan G Dragon meninggalkan syarikat tersebut ARTIKEL BERKAITAN YG Entertainment dikatakan sedang menghadapi krisis terbesar selepas kesemua ahli BL...
Kerana Jpj Suka Pasang Pukat Geng Rxz Pilih Ride Ke Thailand Lebih 6juta Hasil Negara Mengalir Keluar

Kerana Jpj Suka Pasang Pukat Geng Rxz Pilih Ride Ke Thailand Lebih 6juta Hasil Negara Mengalir Keluar

papar berkaitan - pada 2/1/2024 - jumlah : 146 hits
New year 2024 Mengapa geng RXZ memilih THAILAND sebagai destinasi konvoi Pemerhatian 90 geng RXZ ride ke THAILAND bersama rakan rakan keluarga Tahniah setiap team yg berjaya menguruskan dari awal hingga akhirnya Bukan senang nk urus berpulu...
Cerita Pilu Kulit Abg Di Jember Melepuh Sekujur Tubuh Usai Mandi Di Sungai Diduga Alami Toxic Epidemologi Ecosis

Cerita Pilu Kulit Abg Di Jember Melepuh Sekujur Tubuh Usai Mandi Di Sungai Diduga Alami Toxic Epidemologi Ecosis

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 60 hits
A mulai merasa kulitnya melepuh usai mandi di sungai di dekat rumahnya Karena tak kunjung sembuh A tersebut kini dirawat intensif di RSD dr Soebandi
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Jangan Kahwin Pada Usia Terlalu Muda

Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then