Kuatkan Jari Anak Sebagai Persediaan Menulis Cuba 16 Jenis Permainan Ni


Nak ajar anak menulis dengan cara memegang pensil yang betul bukan mudah. Anak selalu mengadu cepat penat lepas menulis. Semuanya disebabkan salah memegang pensil dengan cara yang betul.
Jadi sejak usia anak kecil lagi perlu diasah kemahiran dan aktiviti yang melibatkan jari dan tangan.
Nak tahu lanjut, aktiviti untuk menguatkan jari jemari anak sebagai persediaan menulis, ini sepatutnya ibu bapa sediakan untuk anak-anak di rumah. Tak semestinya semua peralatan ini dibeli, yang penting kena sentiasa kreatif dan rangsang tangan si kecil. Berikut perkongsian Influencer Parenting, Wawa Shauqi.
Kelmarin saya dah cuba. Insaf betul rasa. Nak habiskan menulis satu muka surat tu, sungguh! Rasa nak menangis. Tah berapa kali padam dan betulkan balik.

Baru faham kenapa kadang tulisan anak buruk. Dan kenapa anak boleh menangis nak siapkan kerja sekolah. Padanlah bila sebut kerja sekolah, macam-macam alasan dibagi.
Kalau anak dipaksa pegang pensel dalam keadaan jari yang masih lemah, kita takut nanti anak hilang minat untuk buat kerja sekolah.
Tapi jangan risau. Ada banyak aktiviti yang boleh kita buat untuk kuatkan jemari anak. Ini contoh permainan yang boleh saya cadangkan.
Fidget sensory toy ni orang pakai untuk budak ralit. Macam kita yang besar ralit main letupkan bubble wrap tu. Bagus untuk latih finger isolation. Mintak anak gunakan satu demi satu jari.satu line, jari kelinking. Satu line lagi jari manis, sampai la guna semua jari. https://shp.ee/gc7fkpx Di setiap gambar, saya ada sertakan apa benefit yang mainan tu boleh bagi kat anak. Pilihlah ikut sesuai umur anak tau.
Ini untuk koordinasi mata dan tangan. Ini asas sebelum nak kenalkan anak dengan aktiviti lacing. Anak akan belajar kawalan tangan juga. https://shp.ee/pv69mzm Tak payah susah cari kat mana. Saya dah senaraikan antara tempat yang boleh anda cari.
Ini pun koordinasi mata dan tangan. Selain kawalan tangan dna kemahiran kognitif jugak. Mak-mak join anak main sambil berangan jual sate. https://shp.ee/8622eyf Ketuk-ketuk ni, latihan awal anak manipulasi peralatan. Koordinasi mata tangan jugak. Bantu tangan anak kecil kita jadi lebih jitu. https://shp.ee/ku6z9mf Ini baru bercakap soal jari lemah. Sedangkan dalam kemahiran menulis, ada beberapa lagi kemahiran yang anak kuasai.
Menguatkan jemari anak. Latih pincer grip. Kasi jari anak power. Ini kalau anak-anak saya main, komfem susah berhenti. Anything yang berkaitan dengan air dan warna, diorang memang suka. Kalau taknak menangis basuh karpet, lapik la ye. Tak pun main kat porch https://shp.ee/huit94x Lepas jari anak tu kuat sikit main picit-picit air, kita kasi penyepit macam ni. Ini tingkatkan kemahiran manipulasi, kawalan tangan dan kekuatan jari jugak. Bila reja aktiviti macam ni, dia tambah nilai kat kemahiran kognitif. Kot ye pun nak tangan anak kuat cepat, jangan terus bagi yang jenis susah nak tekan. Sepit mak dia baru tau! https://shp.ee/qnyq62p Shape sorting macam ni orang selalu nampak benefit kat kognitif. Tapi, ia juga melatih koordinasi tangan serta tangan dan mata. Yang ni best. Melatih kemahiran visual, koordinasi kata tangan dan ofkoz, kognitif dan fokus jugak. Cuma bertabah kalau anak pakai buat acah-acah masak cendawan Sebab saya dah kena. Bila kemahiran manipulatif anak bertambah baik, beri anak aktiviti alihkan objek ke dalam bekas lain dengan peralatan yang lebih mencabar pincer dia. Ini antara wajib jugak ada ni. Latih fokus juga. Haaa! Lacing is must. Tapi pastikan jangan bagi kat baby. Kulacing jugak lubang telinga kang. Lacing bagus sebagai kawalan bilateral, integrasi tangan kanan dan kiri, koordinasi tangan-mata, mencabar pincer, kemahiran manipulatif dsb. Bagus sangat ni. Menajamkan fokus juga. Saya buat aktiviti ni bila tak larat tengok anak wrestling tak berhenti. Haaa. Ini tolonglah ada ye mak-mak dan ayah-ayah. Namanya theraputty. Benda ni sangat banyak manfaat. Dan banyak aktiviti yang kita boleh rangka dengan theraputty ni. https://shp.ee/5ucktq7 Letak guli dalam ni bagi anak cari, menggunting, menguli dan macam-macam lagi. Boleh rujuk gambar sebelah kalau nak tau macam mana nak ajak anak main. Kalau kat pusat terapi, ini kira wajib ada ni. Cuma jangan main lekat kat rambut atau kat karpet kalau taknak gaduh laki bini.
Mana yang mengadu penat menulis, nak! Kasi dia exercise dengan benda alah ni. Insya Allah kalau lama berlatih, kuatlah tangan tu. Kalau kita stres, objek ni mampu bantu bagi sensory sensation kat kita. Better dari lepaskan stres dengan tumbuk perut pasangan kita. https://shp.ee/w9scpuf Ini kalau nak beli, silalah beli 2 ye. Selain boleh gabungkan anak kita 2 orang tu buat okestra, ia juga bantu kita untuk buat aktiviti latih memori. Kita ketuk dan anak tiru bunyi yang kita ketuk. Ini especially bagus untuk latih memori anak yang asyik lupa bila kita ajar tu. Ini untuk ares yang lebih tinggi. Sebab ini melibatkan integrasi otak kanan dan kiri. Serta koordinasi tangan-mata Antaranya :
– Kemahiran fokus
– Kemahiran motor kasar
– Kemahiran koordinasi tangan-mata
– Kemahiran koordinasi bilateral
– Kemahiran visual (perception/ discrimination dsb)
I loove this one! Selain latih pincer dan koordinasi jemari serta tangan, ia juga latih memori juga. https://shp.ee/9g3dm47 Ini pun best. Sebab dia offer multiple activities. So anak dapat multiple benefits jugak. Anak boleh latih kognitif, kawalan tangan, koordinasi tangan-mata, pincwr dan sebagainya. Anak-anak saya minat nau main benda ni. https://shp.ee/ny9869p Lepas tu ajak mak main sekali. Dan baaanyak lagi! Tapi jangan risau. Permainan sedia ada ini pun akan bantu improve kemahiran yang lain sekali. Dan jangan lupa ajar anak banyakkan guna badan secara aktif. Untuk improve motor kasar juga.
Kredit: Wawa Shauqi (Influencer Parenting)
The post Kuatkan Jari Anak Sebagai Persediaan Menulis, Cuba 16 Jenis Permainan Ni! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kuatkan-jari-anak-sebagai-persediaan-menulis-cuba-16-jenis-permainan-ni/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Demam Tengah Malam Boleh Cuba Jaram Dengan Air Asam Jawa

Anak Demam Tengah Malam Boleh Cuba Jaram Dengan Air Asam Jawa

papar berkaitan - pada 9/8/2024 - jumlah : 115 hits
Anak demam tengah malam boleh cuba jaram dengan air asam jawa Demam biasanya tidak berbahaya melainkan jika suhu dah mula lebih dari 38 darjah celcius ke atas Anak Demam Tengah Malam Boleh Cuba Jaram Dengan Air Asam Jawa Untuk kanak kanak k...
Seminar Menulis Sebagai Bisnes Ghostwriter

Seminar Menulis Sebagai Bisnes Ghostwriter

papar berkaitan - pada 8/8/2024 - jumlah : 117 hits
Menjadi seorang penulis merupakan salah satu cita cita suatu ketika remaja dahulu Saya ada sebuah buku sajak puisi menulis apa yang saya rasa dan sangat teringin untuk ada buku sendiri sama ada fiksyen atau non fiksyen Alhamdulillah sudah a...
Jenis Makanan Dan Minuman Yang Digemari Di Jamuan Hari Raya Serta Open House Anak Anak Di Sekolah

Jenis Makanan Dan Minuman Yang Digemari Di Jamuan Hari Raya Serta Open House Anak Anak Di Sekolah

papar berkaitan - pada 7/8/2024 - jumlah : 53 hits
Bismillahi MashaAllah Assalamualaikum dan Salam Syawal Masih belum terlambat untuk Syida mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin kepada anda semua Semoga syawal kali ini lebih bermakna buat kita semua Aamiin Bulan Syaw...
Kurangi Gadget Pemkab Banyuwangi Ajak Anak Bermain Permainan Tradisional

Kurangi Gadget Pemkab Banyuwangi Ajak Anak Bermain Permainan Tradisional

papar berkaitan - pada 27/7/2024 - jumlah : 79 hits
Ratusan anak anak terlihat ceria saat memainkan berbagai permainan tradisional seperti egrang bambu terompah egrang batok gobak sodor dan lainnya
Maria Farida Masih Terima Gangguan Nakal Ramai Anak Ikan Cuba Nasib Saya Abaikan Saja Saya Bahagia

Maria Farida Masih Terima Gangguan Nakal Ramai Anak Ikan Cuba Nasib Saya Abaikan Saja Saya Bahagia

papar berkaitan - pada 6/8/2024 - jumlah : 153 hits
Pelakon Astana Idaman Maria Farida mendedahkan dia masih menerima gangguan nakal dari lelaki lelaki muda yang mahu cuba mendekatinya Kata Maria meski sudah mempunyai suami namun dia masih menjadi target anak muda dan lelaki miang yang mahu ...
Anak Suka Hisap Jari Diusia 1 2 Tahun Mak Ayah Tak Perlu Risau

Anak Suka Hisap Jari Diusia 1 2 Tahun Mak Ayah Tak Perlu Risau

papar berkaitan - pada 2/8/2024 - jumlah : 96 hits
Anak kecil selalu dilihat menghisap jari dan kadang kala perbuatan tersebut membuatkan kita sebagai ibu bapa rasa tidak selesa Menurut perkongsian Puan Uswatun Konsultan Tangisan Bayi Pertama Malaysia sebenarnya diusia anak 0 2 tahun menghi...
Peniaga Pisang Goreng Mengaku Culik Dua Kanak Kanak Sebab Teringin Nak Ada Anak Perempuan

Peniaga Pisang Goreng Mengaku Culik Dua Kanak Kanak Sebab Teringin Nak Ada Anak Perempuan

papar berkaitan - pada 26/7/2024 - jumlah : 167 hits
Tular tentang kes dua kanak kanak hilang di dalam kejadian di Taman Ikan Emas di Jeram Kuala Selangor baru baru ini selepas dibawa lari oleh seorang lelaki Dua kanak kanak berusia 6 dan 8 tahun dilarikan oleh suspek menaiki sebuah Perodua B...
Pengalaman Anak Sunat Stapler Banyak Kelebihan Guna Kaedah Sunat Stapler Yang Ramai Tak Tahu

Pengalaman Anak Sunat Stapler Banyak Kelebihan Guna Kaedah Sunat Stapler Yang Ramai Tak Tahu

papar berkaitan - pada 26/7/2024 - jumlah : 156 hits
Assalamualaikum Perkara yang merunsing kepala Fiza nie bila ada anak lelaki adalah sunat Tambah tambah pula bila ada yang bagi pendapat anak nie kena sunat masa baby senang jaga Ada pulak bagitahu kenapa tak tunggu besar kesian anak kecik l...
Pekerjaan Mak Ayah Tidak Halang Anak Mencapai Kejayaan

Pekerjaan Mak Ayah Tidak Halang Anak Mencapai Kejayaan

papar berkaitan - pada 26/7/2024 - jumlah : 87 hits
Kepayahan ibu bapa yang bekerja sebagai pemandu teksi dan tukang cuci mendorong Nurhafizah Abdul Raseed untuk belajar bersungguh sungguh sehingga berjaya memperoleh keputusan cemerlang pada peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia 202...
Dpm Fadillah Reveals Drafts Of Government Opposition Mou

Tpm Dedah Draf Mou Peruntukan Ahli Parlimen Pembangkang

Ssm Vs Sspa Perbezaan Kelebihan Soalan Lazim

Kereta Bergoyang Tanpa Henti Petugas Kesihatan Ditangkap Basah Di Tempat Parking Hospital

Kempen Skala Kecil Tampak Prk Mahkota Suram

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Man Cendol Outing


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


Doa Susah Tidur Karena Gelisah

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord

Lebih Rm500 000 Wang Gisbh Dibekukan Babit 96 Akaun Kpn

Mama Journey Komensmen 23 Iab

Should Chequered Past Ytl Involve In Public Transportation

Ayien Rahman Ale Ale Chord