Kuasa Menentukan Sop Masjid Bawah Negeri


 
Rakyat di negeri boleh mengusulkan atau mengemukakan sebarang persoalan berkaitan urusan agama kepada pihak berkuasa agama di negeri masing-masing. Hal ini termasuk dalam soal pengurusan masjid dan prosedur operasi standard (SOP) sepanjang tempoh wabak Covid-19 ini.

Kaedah ini selaras dengan Perlembagaan Persekutuan yang menetapkan urusan berkaitan hal ehwal Islam berada di bawah naungan raja bagi negeri masing-masing. Bagi negeri-negeri tanpa raja, bidang berkaitan agama di negeri berkenaan terletak di bawah bidang kuasa Yang Dipertuan Agong.
Perkara ini sudah berulang kali dijelaskan Menteri Kanan Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam sidang media harian mengenai Covid-19 sebelum ini.
Malang sekali, masih banyak yang tidak memahami mengenai perkara ini sehingga menuduh atau mempertikaikan pembukaan masjid dan SOP berkaitan kononnya di bawah bidang kuasa kerajaan Pusat.
Terbaharu, Ismail Sabri berkata, pihaknya menerima banyak persoalan dan kiriman video mempertikaikan berkaitan pembukaan masjid termasuk daripada penceramah yang menyalahkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) berkenaan SOP ketat aktiviti di masjid.
"Saya ingin tegaskan segala urusan berkaitan hal ehwal Islam berada di bawah naungan raja-raja setiap negeri.
"Contoh, sekiranya masjid dibuka untuk lima orang sahaja maka keputusan itu adalah di bawah perkenan Sultan negeri berkenaan," katanya pada sidang media harian Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) hari ini.
Satu perkara yang perlu difahami rakyat, kerajaan Pusat melalui kementerian berkaitan boleh mengusulkan cadangan melalui Jawatankuasa Muzakarah Khas Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia untuk penelitian Pihak Berkuasa Agama Negeri namun keputusan akhir adalah sepenuhnya hak mutlak dan bidang kuasa negeri di bawah naungan raja- raja bagi setiap negeri.
Sebarang SOP adalah hasil resolusi jawatan kuasa muzakarah yang dianggotai Mufti-Mufti seluruh Malaysia selaku pihak berkuasa agama negeri dan Ahli-Ahli Dilantik Majlis Raja-Raja sebagai satu panduan bersama sebelum dipertimbangkan dan diputuskan oleh pihak berkuasa agama negeri masing-masing. 
Pandangan dan nasihat Kementerian Kesihatan Malaysia dan Majlis Keselamatan Negara juga diutamakan atas faktor kepakaran dan maklumat yang terperinci berkaitan isu-isu kesihatan dan keselamatan.
Sebagaimana amalan kebiasaan, resolusi muzakarah akan dibawa sebagai sembah maklum kepada Yang Dipertuan Agong dan Majlis Raja-Raja sebagai satu pandangan dan nasihat untuk dipertimbangkan dan diputuskan oleh pihak berkuasa agama negeri. 
Dengan kata lain, pembukaan dan SOP masjid tertakluk kepada kuasa Pihak Berkuasa Agama Negeri selepas mendapat perkenan raja setiap negeri. Sebab itu, setiap negeri mempunyai SOP berbeza berkaitan operasi masjid, surau dan madrasah sepanjang pandemik Covid-19.
Bagaimanapun, perbezaan itu tidak ketara kerana pada asasnya ia berdasarkan perbincangan bersama peringkat Jawatankuasa Muzakarah Khas Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia.
Jadi, sekiranya ada sebarang pertikaian dan cadangan berkaitan SOP masjid perlu dikemukakan terus kepada pihak berkuasa agama negeri.
Pada masa sama, sesiapa mempertikaikan SOP masjid tanpa usul periksa atau membabi buta sebenarnya mempertikaikan kuasa raja di negeri masing-masing.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lokmanismail.blogspot.com/2021/01/grj.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini 2021 Sop Borang Kebenaran Rentas Negeri Daerah Pkp Pkpb

Terkini 2021 Sop Borang Kebenaran Rentas Negeri Daerah Pkp Pkpb

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 2051 hits
TERKINI 2021 SOP Cara Memohon Borang Kebenaran Rentas Negeri Daerah PKP PKPB PKPP Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Memang tengah panas sekarang ni search keyword berkaitan dengan cara mohon perlepasan kebenaran polis PDRM melalui...
Bila Nak Umum Sop Syed Saddiq Tegur Dan Beri Cadangan Susulan Pengumuman Pkp Di 6 Buah Negeri Oleh Perdana Menteri

Bila Nak Umum Sop Syed Saddiq Tegur Dan Beri Cadangan Susulan Pengumuman Pkp Di 6 Buah Negeri Oleh Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 270 hits
Tan Sri Muhyiddin Yassin pada hari ini mengumumkan perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan selama 14 hari yang akan bermula pada Rabu 13 Januari sehingga 26 Januari di 6 buah negeri iaitu Pulau Pinang Selangor Wilayah Persekutuan Kuala Lum...
Kuasa Bawah Ordinan Darurat Harus Tumpu Kawal Wabak Saja Umno

Kuasa Bawah Ordinan Darurat Harus Tumpu Kawal Wabak Saja Umno

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 254 hits
malaysiakini comDiterbitkan 12 Jan 2021 5 36 pmUmno mengingatkan bahawa kuasa bawah Ordinan Darurat hendaklah tertumpu kepada urusan pengawalan Covid 19 semata mata Memandangkan rasional yang dikemukakan oleh YAB perdana menteri dalam memoh...
Imam Masjid Negeri Selangor Abdul Karim Omar Disahkan Positif Covid 19

Imam Masjid Negeri Selangor Abdul Karim Omar Disahkan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 248 hits
Abdul Karim Omar SHAH ALAM Imam Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Shah Alam yang juga qari terkenal Abdul Karim Omar disahkan positif Covid 19 dan kini menerima rawatan di Hospital Sungai Buloh Menurutnya ahli keluarganya yang turut ...
Persoal Sop Masjid Sama Seperti Persoal Sultan Ismail

Persoal Sop Masjid Sama Seperti Persoal Sultan Ismail

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 181 hits
MALAYSIAKINI Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob memberi amaran kepada mereka yang mempertikaikan prosedur operasi standard ketat di masjid agar tidak menyalahkan kerajaan pusat Sebaliknya katanya SOP untuk masjid terletak di bawah bidang kua...
1 200 Anggota Jpj Bantu Polis Kuat Kuasa Sop Perintah Sekatan

1 200 Anggota Jpj Bantu Polis Kuat Kuasa Sop Perintah Sekatan

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 229 hits
Langkah bersepadu antara JPJ dan polis wajar dilakukan bagi mengekang penularan wabak Covid 19 yang semakin meningkat akibat ketidakpatuhan SOP PUTRAJAYA Seramai 1 200 anggota Jabatan Pengangkutan Jalan di seluruh negara digerakkan mulai ha...
Ikuti Sidang Media Di Bawah

Ikuti Sidang Media Di Bawah

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 174 hits
Anwar tidak mahu berbalah dengan MahathirJanuary 3 2021 KETUA Pembangkang Anwar Ibrahim enggan berbalah dengan Dr Mahathir Mohamad susulan kritikan bekas perdana menteri itu terhadapnya awal minggu ini Bercakap kepada pemberita selepas satu...
Kelantan Tarik Balik Arahan Buat Ujian Saringan Untuk Masuk Negeri

Kelantan Tarik Balik Arahan Buat Ujian Saringan Untuk Masuk Negeri

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 170 hits
Kerajaan Kelantan menarik balik arahan wajib menjalani ujian saringan Covid 19 pemakaian gelang merah jambu serta kuarantin terhadap individu yang masuk ke negeri itu Exco Kerajaan Tempatan Perumahan dan Kesihatan Negeri Dr Izani Husin berk...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang