Kronologi Kes Enakmen Syariah Kelantan Batal Dan Senarai 16 Enakmen Syariah Kelantan Dibatalkan


Berita tergempar di negeri Kelantan apabila Enakmen Syariah Kelantan batal berdasarkan 16 peruntukan enakmen syariah dibatalkan selepas Mahkamah Persekutuan di Putrajaya pada Jumaat memutuskan 16 daripada 18 peruntukan dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah (I) Kelantan 2019 adalah terbatal dan tidak sah selepas perbicaraan petisyen yang dikemukakan oleh peguam yang dipercayai dari Kelantan. – Sumber Sinar Harian
Kes enakmen syariah Kelantan batal ini mengejutkan pelbagai pihak terutama masyarakat Islam di Kelantan. Bagi anda yang ingin mengetahui lebih lanjut, boleh rujuk pada maklumat yang kami sertakan.
Berkenaan Kronologi Kes Enakmen Syariah Kelantan Batal Apakah Petisyen yang Difailkan? Berlaku di Mahkamah Persekutuan,Nik Elin dan Tengku Yasmin telah mengemukakan petisyen mencabar Perlembagaan berhubung peruntukan kesalahan dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah (1) Kelantan 2019 pada 25 Mei 2022.
Mereka meminta Mahkamah Persekutuan agar membatalkan 18 kesalahan syariah dalam enakmen Kelantan atas alasan Dewan Undangan Negeri (DUN) telah bertindak melangkaui bidang kuasa yang sepatutnya.
Nik Elin dan Tengku Yasmin juga memohon mahkamah untuk mengisytiharkan DUN Kelantan tidak mempunyai kuasa membuat enakmen berkaitan kesalahan jenayah syariah yang terpakai kepada orang Islam sahaja.
Kenapa Nik Elin dan Tengku Yasmin Kemukakan Petisyen? Nik Elin dan Tengku Yasmin mendakwa peruntukan itu tidak sah kerana terdapat undang-undang Persekutuan yang meliputi kesalahan sama dan kuasa untuk menggubal undang-undang melibatkan perkara jenayah di bawah bidang kuasa Parlimen sahaja, Menurut mereka DUN hanya diberi hak menggubal undang-undang berkaitan akidah Islam sahaja.
Berapa Lama Tempoh Pendengaran Petisyen Sebelum Keputusan Dibuat? Perbicaraan mengenai kes mohon enakmen syariah Kelantan batal adalah sudah lama dan ianya adalah kira-kira setahun sembilan bulan.
Isu dan Polemik yang Timbul Sejak Petisyen Difailkan Kronologi Kes Enakmen Syariah Kelantan Batal dan Senarai 16 Enakmen Syariah Kelantan Dibatalkan 15 Selepas petisyen itu dibuat, ianya terus menjadi kontroversi apabila dibantah oleh ramai pihak terutamanya daripada badan bukan kerajaan (NGO) Islam.
Tambahan pula, pada awal November lalu, sebanyak 300 NGO Islam menyerahkan memorandum mendesak pindaan Perlembagaan segera untuk mengelakkan peruntukan jenayah syariah di negara ini dicabar atau lebih buruk lagi berisiko dibatalkan. Memorandum tersebut diserahkan di Parlimen kepada wakil rakyat Perikatan Nasional (PN).
Kronologi Kes Enakmen Syariah Kelantan Batal dan Senarai 16 Enakmen Syariah Kelantan Dibatalkan 16 Golongan penyokong enakmen syariah juga menggesa kerajaan untuk menubuhkan jawatankuasa khas bagi menyelesaikan kemelut yang didakwa memberi tekanan terhadap bidang kuasa DUN dalam menggubal peruntukan berkait dengan kesalahan jenayah syariah bagi orang Islam sahaja.
Bagaimana 16 Enakmen Syariah Kelantan Batal? Terdapat panel sembilan hakim yang diketuai oleh Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat. Hasil perbicaraan, pihak Hakim telah memutuskan enakmen syariah Kelantan batal selepas membenarkan petisyen daripada peguam, Nik Elin Zurina Nik Abdul Rashid dan anaknya Tengku Yasmin Nastasha Tengku Abdul Rahman selaku pempetisyen untuk mencabar 18 peruntukan enakmen tersebut.
Dalam pada itu, Tengku Maimun melalui penghakiman panel berkata, mahkamah membenarkan petisyen itu kerana didapati DUN telah membuat undang-undang yang ia tidak mempunyai kuasa untuk membuatnya.
Enakmen Syariah Kelantan Batal Jelasnya, 16 daripada 18 peruntukan itu adalah tidak sah kerana intipati peruntukannya termasuk dibawah Senarai Persekutuan.
Melalui Jadual Kesembilan, Perlembagaan Persekutuan telah menggariskan bahawa perkara-perkara yang Parlimen boleh membuat undang-undang dan perkara-perkara yang Badan Perundangan Negeri boleh membuat undang-undang.
Dalam erti lain, kuasa perundangan Persekutuan dan negeri telah ditentukan oleh Perlembagaan Persekutuan di dalam Senarai Persekutuan dan Senarai Negeri dan Parlimen mahu pun Badan Perundangan Negeri tidak boleh membuat undang-undang melangkaui senarai masing-masing.
Senarai 16 Enakmen Syariah Kelantan Dibatalkan Kronologi Kes Enakmen Syariah Kelantan Batal dan Senarai 16 Enakmen Syariah Kelantan Dibatalkan 17 Berikut adalah merupakan 16 peruntukan kesalahan dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah (1) Kelantan 2019 yang diputuskan sebagai terbatal dan tidak sah.
Seksyen 11: Memusnahkan atau mencemarkan tempat ibadat Seksyen 14: Liwat Seksyen 16: Persetubuhan dengan mayat Seksyen 17: Hubungan seksual dengan bukan manusia Seksyen 31: Gangguan seksual Seksyen 34: Memiliki dokumen palsu, memberikan keterangan, maklumat atau kenyataan palsu Seksyen 36: Apa-apa yang memabukkan Seksyen 39: Mengurangkan skala, ukuran dan berat Seksyen 40: Melaksanakan transaksi muamalat yang bertentangan dengan ‘hukum syarak'(undang-undang syariah) Seksyen 41: Melaksanakan urus niaga mualat melalui riba Seksyen 42: Penyalahgunaan label dan konotasi halal Seksyen 43: Menawarkan atau menyediakan perkhidmatan maksiat Seksyen 44: Tindakan persediaan menawarkan atau menyediakan perkhidmatan maksiat Seksyen 45: Perbuatan maksiat sebagai persediaan Seksyen 47: Perbuatan sumbang mahram Seksyen 48: Muncikari (lelaki berpakaian wanita atau sebaliknya, bertentangan dengan hukum syarak) Dengan senarai 16 peruntukan enakmen syariah Kelantan batal ini, maka DUN Kelantan tidak mempunyai hakl dalam melaksanakan undang-undang seperti tertera diatas.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/02/enakmen-syariah-kelantan-batal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Persekutuan Batal 16 Peruntukan Enakmen Syariah Kelantan

Mahkamah Persekutuan Batal 16 Peruntukan Enakmen Syariah Kelantan

papar berkaitan - pada 9/2/2024 - jumlah : 136 hits
Panel Mahkamah Persekutuan yang membuat keputusan membatalkan 16 peruntukan Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan 2019 hari ini dianggotai sembilan hakim PUTRAJAYA Mahkamah Persekutuan membatalkan 16 peruntukan dalam Enakmen Kanun Jenayah ...
Enakmen Syariah Kelantan Pas Perlu Senada Dengan Kerajaan Perkasa Hukum Syariah

Enakmen Syariah Kelantan Pas Perlu Senada Dengan Kerajaan Perkasa Hukum Syariah

papar berkaitan - pada 6/2/2024 - jumlah : 100 hits
Oleh Abdullah Zaid Mahkamah Persekutuan menetapkan 9 Februari ini bagi membacakan keputusan dua wanita Islam yang mencabar isu Perlembagaan membatalkan 18 peruntukan kesalahan di bawah Enakmen Kanun Jenayah Syariah I Kelantan 2019 Sehubunga...
16 Enakmen Negeri Kelantan Dibatalkan

16 Enakmen Negeri Kelantan Dibatalkan

papar berkaitan - pada 10/2/2024 - jumlah : 208 hits
Nik Elin Zurina Keluar dari Mahkamah dengan begitu bangga sekali Di dunia anda menang di akhirat terimalah padahnya Keputusan 8 1 tersebut ialah Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Abdul Rahman Sebli Secara solo memihak kepada Kerajaan Ke...
Keputusan Mahkamah Berhubung Enakmen Syariah Pernah Ada Duluan Kelantan Harus Contohi Negeri Sembilan Shahbudin Husin

Keputusan Mahkamah Berhubung Enakmen Syariah Pernah Ada Duluan Kelantan Harus Contohi Negeri Sembilan Shahbudin Husin

papar berkaitan - pada 11/2/2024 - jumlah : 106 hits
Kelantan harus mencontohi Negeri Sembilan yang meminda enakmen syariahnya selepas kalah dalam kes terhadap Juzaili Khamis di Mahkamah Rayuan pada 2015 kata G25 Kumpulan bekas penjawat awam kanan itu berkata dalam kes itu mahkamah memutuskan...
Here S The List Of 16 Kelantan Syariah Criminal Enactments Which Are Unconstitutional

Here S The List Of 16 Kelantan Syariah Criminal Enactments Which Are Unconstitutional

papar berkaitan - pada 9/2/2024 - jumlah : 142 hits
Chief Justice Tun Tengku Maimun Tuan Mat File PIC NSTP MOHD FADLI HAMZAHPUTRAJAYA Chief Justice Tun Tengku Maimun Tuan Mat ruled that 16 out of the 18 provisions under the Kelantan syariah criminal enactment which are being challenged at th...
Nik Elin S Fearless Challenge On Kelantan S Syariah Laws

Nik Elin S Fearless Challenge On Kelantan S Syariah Laws

papar berkaitan - pada 8/2/2024 - jumlah : 139 hits
The Iki Putra case puts the nail in the coffin while the Nik Elin case sets the tombstone in place said lawyer Yusfarizal Yussoff We need to understand the background of several cases that want to challenge the Syariah Court this Nik Elin c...
Taki Wants Malaysians To Show Up At Court Over Kelantan Syariah Case

Taki Wants Malaysians To Show Up At Court Over Kelantan Syariah Case

papar berkaitan - pada 8/2/2024 - jumlah : 142 hits
PAS secretary general Takiyuddin Hassan called on Malaysians to show their solidarity with the Kelantan state government by turning up at court tomorrow The Federal Court is scheduled to on the legal challenge by lawyer Nik Elin Zurina Nik ...
Kes Liwat Semua Di Mahkamah Sivil Bukan Mahkamah Syariah

Kes Liwat Semua Di Mahkamah Sivil Bukan Mahkamah Syariah

papar berkaitan - pada 11/2/2024 - jumlah : 106 hits
Che Ibrahim Selain kes Iki Putra semua kes liwat didakwa di Mahkamah Sivil bukan di mahkamah syariah Iki Putra tidak boleh didakwa semula di bawah Kanun Kesiksaan kerana beliau telah didakwa di Mahkamah Syariah Dia tidak boleh didakwa di du...
Hadi Riding On Kelantan Syariah Enactment Wave Nik Nazmi

Hadi Riding On Kelantan Syariah Enactment Wave Nik Nazmi

papar berkaitan - pada 15/2/2024 - jumlah : 97 hits
PKR vice president Nik Nazmi Nik Ahmad claimed that Abdul Hadi Awang was riding on the Federal Court decision to strike down 16 provisions of the Kelantan syariah criminal code Nik Nazmi who is the natural resources and environmental sustai...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Apakah Surat Asy Syu Ara Disebut Juga Surat Pemusik

Terapkan Budaya Kemas Dan Susun Di Mana Saja Anda Berada

Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna

Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug

Astrazeneca Akhirnya Tarik Balik Vaksin Covid 19 Selepas Pengakuannya Yang Mengejutkan

Buat Ujian Darah Menjelang Usia Menua