Kpm Arah Pemasangan Lokar Fasa 1 Di Sekolah Sebagai Inisiatif Beg Berat



Bila KPM mahu pasang lokar di semua kelas seluruh Malaysia? Pasti itulah antara keluhan ibubapa yang selama ini mendendangkan permasalahan isu beg sekolah berat yang dihadapi oleh anak-anak mereka di sekolah. Alhamdulillah nampaknya projek yang diwar-warkan pada bulan Mac tahun ini akhirnya akan dimulakan dengan kadar segera.
Lokar untuk murid Tahun 1 dan 2 dipasang mulai akhir bulan ini PUTRAJAYA: Fasa satu pemasangan lokar sekolah di bawah Kementerian Pendidikan (KPM), akan dimulakan bermula akhir bulan ini.
Ia adalah antara tujuh inisiatif KPM untuk menangani isu beg berat dalam kalangan murid sekolah.
Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr Radzi Jidin, berkata fasa satu inisiatif itu akan dilaksanakan di sekolah dua sesi, membabitkan murid Tahap Satu.
Beliau berkata, pihaknya menjangkakan menjelang Oktober, perolehan untuk inisiatif berkenaan dapat dilaksanakan ke sekolah yang disenaraikan dalam fasa satu itu.
“Dalam fasa satu ini, kita pasang lokar untuk murid Tahun Satu dan Dua. Kita akan mula pasang lokar di sekolah pada penghujung bulan ni.
“Jadi Oktober nanti, kita akan cuba ikhtiar supaya semua perolehan tu sampai dan dipasang di sekolah,” katanya kepada pemberita selepas Sesi Libat Urus dengan Editor Kanan Media, di sini, hari ini.
Yang turut hadir, Pengarang Kumpulan Berita Harian (BH), Datuk Ahmad Zaini Kamaruzzaman.
Mac lalu, Radzi menyenaraikan tujuh inisiatif meringankan beg sekolah iaitu penyediaan lokar, penyusunan semula jadual waktu sehingga empat mata pelajaran sehari dan buku latihan tidak lebih dua buah serta buku teks digital.
KPM turut menggalakkan penggunaan pendekatan pengajaran dan pembelajaran (PdP) bertema atau modular, pembelajaran berasaskan projek, simulasi amali (Virtual Lab) bagi mengurangkan kebergantungan terhadap buku teks dan penggunaan uniform sekolah kebangsaan dibenarkan bagi sesi persekolahan kelas agama fardu ain (KAFA).
Terdahulu ketika menyampaikan taklimat, Radzi memaklumkan, kebanyakan majlis agama Islam negeri bersetuju untuk pakaian seragam sekolah kebangsaan digunakan bagi kelas KAFA.
“Murid-murid tidak perlu lagi bawa uniform sekolah KAFA,” katanya.
Pemasangan lokar sekolah mula akhir September PUTRAJAYA: Proses pemasangan lokar di sekolah-sekolah rendah terlibat seluruh negara dijangka dimulakan pada akhir bulan ini dengan fasa pertama akan ditumpukan kepada sekolah yang mempunyai dua sesi.
Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr. Radzi Jidin berkata, fasa pertama pemasangan lokar tersebut akan dimulakan hujung bulan ini dengan melibatkan pelajar Tahun 1 dan 2 terlebih dahulu.
“Fasa satu akan dilaksanakan di sekolah yang mempunyai dua sesi melibatkan Tahap Satu dahulu. Untuk tahap itu, ia dimulakan dengan pelajar Tahun 1 dan 2.
“Pemasangan lokar terbabit bakal dimulakan pada penghujung bulan ini. Jadi, menjelang Oktober, kita cuba ikhtiarkan supaya semua perolehan itu sampai dan dipasang semuanya,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Libat Urus Bersama Editor Kanan di sini hari ini.
Sebelum ini, Kementerian Pendidikan mengumumkan untuk menyediakan lokar di 10,662 kelas di sekolah rendah terlibat dalam usaha menangani isu beg berat dihadapi murid.
Pelaksanaannya bakal melibatkan seramai 323,186 murid dengan peruntukan bagi Fasa 1 dijadualkan bermula 2022 dianggarkan berjumlah RM37.3 juta.
Fasa 2 penyediaan lokar pula akan diperluas kepada murid Tahap 2 iaitu Tahun 4, 5 dan 6 di sekolah rendah beroperasi secara dua sesi serta dijangka dilaksanakan pada 2023.
Sementara itu, ketika ditanya mengenai jumlah sekolah terlibat dengan pemasangan lokar itu, Dr. Radzi memaklumkan, perkata tersebut akan diumumkan kelak.
“Sekolah masuk kategori itu akan terima lokar dahulu, kita akan maklumkan kalau sudah tahu di mana (sekolah terlibat),” jelasnya.
Sementara itu, bercakap mengenai pemakaian seragam sekolah kebangsaan ke Kelas Al-Quran dan Fardhu Ain (KAFA), Dr. Radzi memberitahu, perkara itu telah dipersetujui rata-rata majlis agama negeri.
“Murid-murid tidak perlu lagi bawa uniform sekolah KAFA,” katanya ringkas.
Kebenaran murid memakai pakaian uniform sekolah kebangsaan ke kelas KAFA itu merupakan antara inisiatif diperincikan KPM bagi mengurangkan beban murid ketika ke sekolah. – UTUSAN
Sejauh Mana Pemasangan Lokar di Dalam Bilik Darjah Mampu Mengatasi Masalah Beg Berat? Kita disini bukan untuk menunding jari, apa lagi untuk mencari siapa yang hebat dan siapa yang salah. Apa yang diketengahkan adalah untuk kepentingan anak-anak kita sahaja. Inisiatif pemasangan lokar ini dilihat adalah salah satu langkah drastik oleh pihak KPM bagi menyelesaikan masalah ini.
Selain pemasangan lokar, pihak KPM turut memberikan beberapa lagi inisiatif lain bagi memastikan beg sekolah murid tidak berat. Ini termasuklah menghadkan bilangan buku ikut subjek, bilangan muka surat buku latihan, jadual kelas, dan sebagainya.
Oleh itu, pemasangan lokar ini sebenarnya bukanlah salah satu penyelesaian utama tetapi ianya menjadi pemangkin yang akan membantu menyelesaikan masalah kita. Semoga dengan ini masalah beg sekolah berat akan dapat diatas dengan kadar segera. Amin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/09/kpm-arah-pemasangan-lokar-fasa-1-di-sekolah-sebagai-inisiatif-beg-berat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kpm Tak Wajibkan Pemakaian Pelitup Muka Di Sekolah Dr Radzi Jidin

Kpm Tak Wajibkan Pemakaian Pelitup Muka Di Sekolah Dr Radzi Jidin

papar berkaitan - pada 10/9/2022 - jumlah : 163 hits
Kementerian Pendidikan tidak mewajibkan pemakaian pelitup muka sama ada di dalam atau luar bangunan kawasan sekolah Menteri Kanan Pendidikan Datuk Dr Mohd Radzi Jidin berkata pemakaian pelitup muka di kawasan sekolah pada ketika ini adalah ...
Cabaran Dan Faktor Apabila Mahu Berniaga Sebagai Seorang Surirumah

Cabaran Dan Faktor Apabila Mahu Berniaga Sebagai Seorang Surirumah

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 232 hits
Cabaran dan Faktor Apabila Mahu Berniaga Sebagai Seorang Surirumah Berusaha dengan apa yang ada mengikut kemampuan diri sendiri Kata kata ini lebih saya tujukan kepada diri saya sendiri Jikalau beberapa tahun dahulu saya boleh melakukan pel...
Haslindalina Hashim Di Lantik Sebagai Ketua Wanita Keadilan Negeri Pahang Yang Baharu

Haslindalina Hashim Di Lantik Sebagai Ketua Wanita Keadilan Negeri Pahang Yang Baharu

papar berkaitan - pada 3/9/2022 - jumlah : 282 hits
KUANTAN Bekas Ketua Wanita Cabang Paya Besar Haslindalina Hashim telah dilantik sebagai Ketua Wanita Keadilan Negeri Pahang yang baharu berkuatkuasa pada 1 September 2022 Difahamkan perlantikan tersebut telah mendapat restu daripada Majlis ...
Banyak Wartawan Di Tasikmalaya Dicatut Sebagai Anggota Partai Politik

Banyak Wartawan Di Tasikmalaya Dicatut Sebagai Anggota Partai Politik

papar berkaitan - pada 3/9/2022 - jumlah : 126 hits
Nomor induk kependudukan sejumlah jurnalis di Kota Tasikmalaya Jawa Barat dicatut beberapa partai politik Karena pencatutan itu nama mereka terdaftar di sistem informasi partai politik Jumat
Pbb Lantik Roza Otunbayeva Sebagai Wakil Khas Afghanistan

Pbb Lantik Roza Otunbayeva Sebagai Wakil Khas Afghanistan

papar berkaitan - pada 3/9/2022 - jumlah : 124 hits
PBB lantik Roza Otunbayeva sebagai wakil khas Afghanistan nbsp Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 3 Sep 2022 6 30
Lebih Baik Bunuh Saja Saya Rosmah Sedih Sumbangannya Sebagai First Lady Of Malaysia Tidak Diambil Kira

Lebih Baik Bunuh Saja Saya Rosmah Sedih Sumbangannya Sebagai First Lady Of Malaysia Tidak Diambil Kira

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 309 hits
Lebih baik bunuh saja saya Rosmah sedih sumbangannya sebagai First Lady of Malaysia tidak diambil kiraSemalam dalam kandang tertuduh di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datin Seri Rosmah Mansor dalam perbicaraan kes rasuahnya berhubung projek h...
Park Jinjoo Lee Yikyung Tampil Sebagai Ahli Baru Hangout With Yoo Musim Ke 3

Park Jinjoo Lee Yikyung Tampil Sebagai Ahli Baru Hangout With Yoo Musim Ke 3

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 128 hits
Korang selalu tak tengok rancangan hiburang Yoo Jae suk Hangout With Yoo ARTIKEL BERKAITAN Setelah beberapa episod bersiaran rancangan hiburan terbitan MBC Hangout With Yoo berjaya meraih respon yang mengagumkan daripada peminat Justeru itu...
Khairuddin Senaraikan Jasa Najib Sebagai Ingatan Buat Pas

Khairuddin Senaraikan Jasa Najib Sebagai Ingatan Buat Pas

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 94 hits
Yasmin RamlanBekas ahli jawatankuasa PAS Mohd Khairuddin Aman Razali mengingatkan anggota parti itu supaya mengenang jasa bekas perdana menteri Najib Razak Ahli Parlimen Kuala Nerus itu menegur pihak yang berseronok atas musibah yang menimp...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil

Kerajaan Umum Kenaikan Gaji Penjawat Awam Pada 1 Mei 2024

Petua Hilangkan Rekahan Pada Tumit Kaki