Kononnya Nak Jadi Negara Maju Tetapi Otak Penuh T Hi Lembu Persamaan Sri Lanka Dan Malaysia


 Bukan saja persamaan dengan Sri Lanka tetapi dengan kesemua ekonomi negara yang gagal (Failed States atau failed nations).
Hampir kesemua negara Islam adalah negara yang gagal atau failed States - termasuk Turki. Indonesia sudah mula bergerak ke depan tetapi masih jauh lagi.  Dan selepas zaman Jokowi (yang akan akhir pada 2024) kita tidak tahu what will happen in Indonesia. Sebab Indonesia (serupa Malaysia) masih tidak mempunyai falsafah ekonomi yang boleh di fahami dunia yang waras. No coherent economic policy. Politik Indonesia pun boleh berubah suddenly ikut presiden baru atau pemerintah baru.

Kesemua negara Islam yang gagal atau menghadapi terlalu banyak masalah seperti Indonesia, Malaysia, Turki, Mali, Arab Saudi dan juga negara lain yang juga gagal atau menghadapi banyak masalah seperti Sri Lanka, Myanmar, Pakistan, INDIA  mempunyai satu common denominator atau asas-asas kegagalan yang serupa. 
Apa dia common denominator itu? Mereka mengikuti dasar-dasar ekonomi yang tidak terjumpa dalam buku teks ekonomi. Mereka membuat dasar "ikut acuan sendiri". Can you imagine - negara kokak, Failed States, negara yang termiskin di dunia, negara yang kotor, kurang educated, negara di mana literacy masih rendah, negara-negara di mana mereka hanya fasih bercakap bahasa kaum dan kabilah mereka sendiri (maksudnya mereka bukan kosmopolitan) tiba-tiba mereka boleh membuat "acuan mereka sendiri". 
Well Tuan-Tuan, lihatlah sendiri apa kedudukan negara dan masyarakat mereka sekarang. Kurang lebih 50 - 75 tahun selepas mereka merdeka (pasca Perang Dunia Kedua) tali hayat bagi ramai penduduk negara ini ialah samada mereka migrate ke negara kulit putih atau mereka menjadi buruh kasar di negeri orang. Yang tiada peluang migrate atau cari hidup di negara lain boleh menghabiskan masa "listen to the grass growing". 

Dan fahaman politik mereka lagi jauh daripada "normal human behaviour'. Seperti Malaysia (kaum, agama, bahasa), India (agama, kasta, bahasa) negara Arab (gila babi), Pakistan, Myanmar semuanya kurang lebih sama.
Mereka tidak fokus kepada kebaikan setiap manusia sebagai individu. Sebaliknya mereka mengira agama, bangsa, bahasa, kasta, kabilah, suku dan sakat dulu. 

And then on top of everything else politik  mereka juga bergantung kepada  kronism (aka political patronage), rasuah, pengaruh oligarchs, plutocracy (government by the wealthy) aka kaum elit, kasta, kuasa tentera, kekerasan pemerintahan dsbnya. 

Kesemua pemimpin dan pelakon politik yang bodoh sial mereka itu bercita-cita dan bermegah-megah akan memimpin negara mereka menjadi negara maju. 
Arab Saudi pun sudah ada Wawasan 2030 (satu lagi joke of the century serupa Wawasan 2020 yang entah sudah jadi apa). Yang berlaku sebenarnya ialah negara mereka makin menjadi 'sh_t hole countries' seperti mana di sebut oleh Donald Trump.
Why? Kenapa? Jawapannya paling mudah. Walaupun mereka upah 'con-sultan' dan belanjakan beratus juta Ringgit untuk melancarkan "perasmian" wawasan mereka yang latest untuk menjadi negara maju tetapi perancangan ekonomi, sistem politik dan sistem pentadbiran mereka langsung sekali tidak menyerupai atau mengikuti negara maju yang mereka kononnya ingin mencontohi itu.
Contohnya kita tidak melihat pelawat dari negara maju seperti Jepun atau Jerman atau United Kingdom yang datang melawat negara kita berkata 'Wah, your country is also negara maju like mine'. 

Sebaliknya mereka makin bertanya "What is wrong with Malaysia?"
Sila Tuan-Tuan buat Google Search "What is wrong with Malaysia?" Tuan-Tuan  akan terjumpa rujukan seperti berikut:





dan banyak lagi rujukan serupa.
Dan bila melihat kepada semua negara maju pula (termasuk China yang kononnya komunis tetapi bukan komunis) fakta nombor satu ialah sistem ekonomi mereka bebas, ekonomi mereka terbuka, mereka mengutamakan persaingan. Kerajaan dan sistem pentadbiran mereka cuba sedaya upaya untuk mengurangkan sebarang halangan atau rintangan yang boleh perlahankan pertumbuhan ekonomi. 
Contohnya sebelum Malaysia laksanakan lockdown untuk Covid pada tahun 2020 kerajaan Singapura telah menyelamatkan ekonomi negara dengan membantu syarikat Singapura mencari tempat tinggal dalam beberapa hari sahaja bagi lebih 100,000 pekerja Malaysia yang berulang setiap hari dari Johor Bharu. Lebih 300,000 pekerja Malaysia bekerja di Singapura. 
Tetapi hari ini di Malaysia pula industri kelapa sawit mengalami kerugian berpuluh bilion Ringgit kerana sejak 2020 tiada cukup pekerja asing untuk bekerja di ladang. Walaupun dua tahun bermasalah serious, tetapi Kerajaan Malaysia seolah tidak peduli pun bahawa masalah ini sangat merugikan ekonomi negara kita. 


 
Parti kleptokrat pula lebih risau siapa akan sapu AP untuk membekal pekerja asing itu. 

Mengikut kepala hotak 'kita ikut acuan kita sendiri', mereka isi t_hi lembu dalam acuan, bakar dalam oven dan kemudian dimakan panas-panas. Itulah mengikut acuan kepala hotak mereka sendiri. 

Kerajaan telah 'pam masuk' duit RM19 Bilion untuk selamatkan Tabung Haji. Ladang kelapa sawit 'Fixed Deposit' pula telan bailout lebih RM6 billion. 1MDB pula kita belum tahu berapa puluh billion yang mereka songlap sebenarnya. 
Menteri Kewangan kata over so many years Kerajaan telah pam masuk RM28 Bilion untuk selamatkan syarikat penerbangan kita.
Hari itu seorang Menteri Besar sangat happy hutang negeri dia sebanyak RM2 Billion sudah dibatalkan oleh Pusat. 
Jadi bailout ini saja sudah RM55 Billion (belum kira 1MDB). Semua duit ini dalam kiraan berpuluh bilion. 
Lepas itu ada skandal, kecurian, penipuan - yang seringkali juga melibatkan duit rakyat. Duit kita lah. Sebab bila berlaku skandal, penipuan dan kecurian yang besar-besar, biasanya lobang-lobang besar itu akan ditampal dengan duit rakyat sekali lagi.
Syarikat gergasi oil and gas rugi billion, tetapi mereka sudah awal lagi pam masuk RM4.0 Billion duit pelabur saham pula. Banyak cantik.  

Dia macam ini Tuan-Tuan. Sila lihat contoh satu gelas teh tarik ini. Saiz ekonomi negara (GDP) adalah sekitar RM1,400 Billion. Kutipan cukai Kerajaan adalah sekitar RM160 billion sahaja. Budget 2022 pula adalah RM332 billion. Jadi hasil cukai ekonomi negara tak cukup. Kalau kita lihat gelas teh tarik ini, kutipan cukai itu hanya buih-buih saja.


 
Dan kutipan cukai RM160 Billion campur hasil minyak sikit serta pinjaman hutang Kerajaan untuk berjumlah besar RM332 Billion (Budget 2022) juga menjadi sumber kewangan ekonomi bumiputera.   This is how the bumiputera economy is funded every year. 
Now kutipan cukai RM160B dibahagi GDP RM1400B menghasilkan implied tax rate sebanyak 11% sahaja. 
The GDP of RM1400B generates a tax collection of RM160B or about 11% tax collection. Secara kasar ok.
In other words, untuk cover bailout-bailout sebanyak RM55 billion saja tadi, kita perlu tambah saiz GDP sebanyak RM55B/0.11 = RM500 BILLION !!

We need another RM500 Billion worth of GDP to cover those bailouts of RM55 Billion !! Our GDP has to grow by 35% !!
Tapi Tuan-Tuan sejak beberapa tahun ini GDP kita naik kurang daripada 5% setahun. 
Jadi mengikut kata-kata hikmah arwah seorang Dato dan bekas perajurit negara, 'Kepala  b _ _ _ h pak hang'. The country is screwed.

Semalam pula jadi viral berita bergambar anak kepada seorang YB Kluster Mahkamah. Anak muda itu bergambar naik pesawat private jet, bershopping overseas, hisap cigar dan makan lobster dan dilayan tiga wanita muda di kedai gunting rambut entah mana.  Once more my theory is proven. Kejayaan besar Dasar Ekonomi Baru ialah anak YB, anak ahli politik, anak para Menteri, anak kaum elit  semua jadi kaya raya.  We are screwed.

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/05/kononnya-nak-jadi-negara-maju-tetapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nepal Becoming Like Sri Lanka Better Pay Attention Malaysia Is Not Immune

Nepal Becoming Like Sri Lanka Better Pay Attention Malaysia Is Not Immune

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 125 hits
The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT By
Sri Lanka S Serendipitous Lesson For Malaysia

Sri Lanka S Serendipitous Lesson For Malaysia

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 161 hits
Sri Lanka has been in the news a lot lately though they probably wish they weren t It s never a good thing when CNN the BBC and Al Jazeera show footage of people demonstrating in the streets seeking to oust their leaders Great testimonials ...
Un Condemns Escalating Violence In Sri Lanka

Un Condemns Escalating Violence In Sri Lanka

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 143 hits
Government supporters and police confront each other outside the President s office in Colombo on May 9 2022 Violence raged across Sri Lanka late into the night on May 9 2022 with five people dead and some 180 injured as prime minister Mahi...
Rakyat Sri Lanka Lancar Mogok 24 Jam

Rakyat Sri Lanka Lancar Mogok 24 Jam

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 147 hits
Rangkaian bas dan kereta api di Sri Lanka melancarkan mogok selama 24 jam dengan mengosongkan pejabat dan kilang kilang di seluruh negara Mereka menuntut jemaah menteri pentadbiran sekarang meletak jawatan berikutan keadaan ekonomi yang sem...
Aksi Protes Warga Sri Lanka Blokade Jalanan Dengan Tabung Lpg

Aksi Protes Warga Sri Lanka Blokade Jalanan Dengan Tabung Lpg

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 141 hits
Aksi Protes Warga Sri Lanka Blokade Jalanan dengan Tabung LPG Aksi blokade ini dilakukan setelah warga yang mengantre panjang tidak dapat mengisi ulang tabung LPG lantaran sebuah toko lokal kehabisan persediaan di tengah memburuknya krisis ...
Rusuhan Sri Lanka Rumah Perdana Menteri Menteri Kabinet Di Bakar 7 Maut Famili Pm Lari Ke Kem Tentera

Rusuhan Sri Lanka Rumah Perdana Menteri Menteri Kabinet Di Bakar 7 Maut Famili Pm Lari Ke Kem Tentera

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 158 hits
FIVE Rajapaksa family members have quit from the Sri Lankan Cabinet including Mahinda Rajapaksa who quit as the Prime Minister Only the President Gotabaya Rajapaksa remains in charge of the government On Monday 9 May 2022 rioters burned dow...
Rumah Mewah Kereta Ferrari Lamborghini Menteri Sri Lanka Di Bakar

Rumah Mewah Kereta Ferrari Lamborghini Menteri Sri Lanka Di Bakar

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 180 hits
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT By Syed Akbar Ali
Buasir Otak Tv Negara Asean Menyambut Hari Raya Countryhumans

Buasir Otak Tv Negara Asean Menyambut Hari Raya Countryhumans

papar berkaitan - pada 2/5/2022 - jumlah : 290 hits
Kisah negara ASEAN iaitu Malaysia Indonesia Brunei Thailand dan Singapura menyambut Hari Raya pada tahun 2022 Jom tonton animasi ini
Kenapa Semua Benda Nak Dipolitikkan Doktor Amalina Dikecam Guna Slogan Keluarga Malaysia

Kenapa Semua Benda Nak Dipolitikkan Doktor Amalina Dikecam Guna Slogan Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 13/5/2022 - jumlah : 147 hits
Siapa saja tidak kenal dengan Dr Amalina Che Bakri yang merupakan seorang doktor daripada Malaysia yang kini menetap di London United Kingdom Baru baru ini beliau telah hadir ke rumah terbuka yang telah diadakan di London oleh Perdana Mente...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord

Doa Solat Taubat Rumi Dan Cara Mendirikan Solat Taubat

Safety Pins Yang Lebih Mesra Tudung

S P 500 Memecahkan Rekod Suku Paling Berjaya Dalam Tempoh Lima Tahun Yang Lalu