Kongres Jawi Juga Dinasihatkan Batal


HARAKAHDAILY

 

KAJANG: NGO Islam tampil membantah satu lagi persidangan membantah Jawi iaitu Kongres Jawi Kebangsaan anjuran Gabungan Seni Khat Action Team (SEKAT) yang dijadualkan pada esok di Hotel Crystal Crown, Petaling Jaya.

Timbalan Pengerusi Gerakan Pembela Ummah (UMMAH), Mohd Zai Mustafa menasihatkan penganjur kongres tersebut supaya menghentikan persidangan itu demi memastikan keharmonian negara.

Katanya, semua pihak khususnya Dong Zong wajar akur kepada keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pada 28 November lalu yang memutuskan tulisan Jawi adalah sebahagian daripada Bahasa Melayu dan juga Bahasa Kebangsaan.

Keputusan itu dibuat Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi, Amarjit Serjit Singh terhadap permohonan parti GERAKAN yang mahu pembelajaran tulisan Jawi tidak diteruskan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil (SJKC/T).

Malah mahkamah memutuskan tindakan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melaksanakan pembelajaran tulisan Jawi adalah tidak bertentangan dengan semangat Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 dan peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

“Kita nasihatkan sekali lagi kepada penganjur Kongres esok supaya dia hentikan persidangan itu supaya ini akan dapat memberikan satu keharmonian kepada negara kita.

“Saya nak nyatakan juga bahawa MPM (Majlis Perundingan Melayu) dan juga NGO di bawah UMMAH akan terus memastikan bahawa Jawi dan Bahasa Melayu terus dimartabatkan di negara kita,” kata Mohd Zai.

Beliau bersama beberapa wakil NGO hari ini menyuarakan bantahan itu dalam satu sidang media yang diadakan berhampiran Kolej New Era.

Menurutnya, jika Dong Zong masih berdegil meneruskan bantahan tulisan Jawi, UMMAH dan ratusan NGO yang terdiri daripada NGO Bahasa, Pendidikan akan menggerakkan satu lagi himpunan raksasa yang dijangka diadakan di Kuala Lumpur.

Berkata pada sidang media sama, Pengerusi Semangat Gelombang Rakyat, Ellie Suriati berkata mereka menyambut baik keputusan Dong Zong yang akur dengan keputusan mahkamah supaya membatalkan perhimpunannya pada hari ini.

Namun katanya, Dong Zong tidak membuat maklum balas mengatakan bahawa mereka akan tidak meneruskan langkah untuk menolak tulisan Jawi secara formal.

Hari ini sepatutnya berlangsung Kongres Bantah Tulisan Jawi di Kolej New Era di sini, walau bagaimanapun Dong Zong selaku penganjur persidangan tersebut akur dengan perintah mahkamah yang melarang meneruskan persidangan tersebut.

Arahan itu dikeluarkan sejurus mahkamah meluluskan permohonan polis untuk mengeluarkan perintah larangan kepada Dong Zong supaya tidak meneruskan persidangan tersebut.

Dalam pada itu juga, sebagai tindak balas kongres anjuran Dong Zong itu, satu lagi Himpunan Julang Perlembagaan ‘Rempuh 2812’ yang sepatutnya berlangsung pada hari ini turut dibatalkan.

Sementara itu di Kolej New Era, beberapa wakil media berkumpul di luar perkarangan kolej tersebut yang sedang dikawal polis sejak dari awal pagi tadi dan masih membuat sekatan jalan hingga kini. – HARAKAHDAILY



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/12/kongres-jawi-juga-dinasihatkan-batal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jawi Dong Zong Menang Walau Kongres Batal

Jawi Dong Zong Menang Walau Kongres Batal

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 288 hits
Taktik tolak ansur berjaya huru hara negara cairkan masyarakatBANGI Pertubuhan bukan kerajaan komunis ultra kiasu tetap menang meskipun perhimpunan hari ini dibatalkan dakwa pendakwah bebas Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah Beliau mendakwa tanpa...
Isu Jawi Alhamdulillah Persidangan Batal

Isu Jawi Alhamdulillah Persidangan Batal

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 274 hits
BANGI 30 Rabiulakhir 1441H Jumaat Presiden gerakan Islam utama Ikatan Muslimin Malaysia Haji Aminuddin Yahaya menzahirkan rasa syukur apabila Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia membatalkan persidangan isu
Kompaun Batal Lesen Jika Gagal Pasang Papan Tanda Jawi

Kompaun Batal Lesen Jika Gagal Pasang Papan Tanda Jawi

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 225 hits
Asrol Awang TIADA lagi kompromi terhadap pemilik premis perniagaan di Pahang yang gagal memasang papan tanda bertulisan Jawi berkuat kuasa esok Ini kerana pemilik premis yang didapati gagal mematuhi arahan terbabit kompaun RM250 atas kesala...
Batalkan Kongres Anti Jawi Sabtu Ini Kata Menteri

Batalkan Kongres Anti Jawi Sabtu Ini Kata Menteri

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 359 hits
Batalkan kongres anti Jawi Sabtu ini kata menteri Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 25 Dec 2019 12 36PM
Polis Dapat Perintah Mahkamah Batal Persidangan Bantah Jawi Dong Zong

Polis Dapat Perintah Mahkamah Batal Persidangan Bantah Jawi Dong Zong

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 450 hits
Mahkamah Kajang memerintahkan agar Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia tidak meneruskan persidangan bantahan tulisan jawi di Kolej New Era Kajang Sabtu ini Loading Menurut Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisione...
Persidangan Bantah Jawi Batal Polis Dapat Perintah Mahkamah

Persidangan Bantah Jawi Batal Polis Dapat Perintah Mahkamah

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 473 hits
Kolej New Era tempat sepatutnya berlangsung persidangan pertubuhan CIna anjuran Dong Jiao Zong KUALA LUMPUR Polis telah mendapat perintah mahkamah tidak membenarkan Dong Jiao Zong menganjurkan persidangan membantah tulisan Jawi yang dijadua...
Pm Kongres Bantah Tulisan Jawi Mungkin Undang Tindak Balas

Pm Kongres Bantah Tulisan Jawi Mungkin Undang Tindak Balas

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 461 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad berkata dalam negara berbilang kaum apa yang penting adalah bagi setiap pihak bertimbang rasa terhadap sentimen pihak lain Foto oleh Sayuti ZainudinKUALA LUMPUR 20 Dis Tun Dr Mahathir Mohamad memberi amaran mengenai ...
Kongres Bantahan Jawi Oleh Dong Zong Beberapa Jalan Akan Ditutup

Kongres Bantahan Jawi Oleh Dong Zong Beberapa Jalan Akan Ditutup

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 339 hits
Sumber gambar dari GoogleTindakan Dong Zong untuk meneruskan kongres atau persidangan bantahan Jawi telah menyebabkan pihak polis terpaksa melakukan persediaan awal terutamanya bahagian trafik bimbang sesuatu yang tidak diingini berlaku Ibu...
Satu Lagi Kongres Tolak Jawi Di Sekolah Vernakular Dianjurkan

Satu Lagi Kongres Tolak Jawi Di Sekolah Vernakular Dianjurkan

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 322 hits
BERITASatu lagi acara membantah pengenalan Jawi di sekolah vernakular dianjurkan Ia dianjurkan pada 29 Disember sehari selepas Kongres Organisasi Cina oleh kumpulan pendidikan Cina Dong Jiao Zong di Kajang Selangor Sekumpulan aktivis yang m...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango

Anak Lelaki Cenderung Ada Autisme 4 Kali Ganda Dari Perempuan Dr Say Kongsi Faktanya