Komunitas Niqab Squad Dan Tekad Hapus Stigma Buruk Wanita Bercadar


Cadar kini semakin banyak menjadi pilihan wanita Indonesia untuk berpenampilan.
Para wanita yang tergabung dalam Niqab Squad pun membuktikan cadar bukan halangan untuk bekerja. Yuk kenalan dengan komunitas Niqab Squad.
Niqab Squad adalah komunitas yang terdiri dari kumpulan wanita mengenakan niqab atau cadar dari berbagai macam latar belakang dan profesi.
Ada yang bekerja sebagai kepala sekolah, fotografer, perancang busana hingga dokter. Pencetus dari komunitas ini adalah Indadari Mindrayanti.
Inda menceritakan ide awal membentuk komunitas Niqab Squad terjadi pada 2016 saat sedang mengobrol dengan desainer bercadar Diana Nurliana.
Mereka merasa diperlukan wadah untuk silaturahmi wanita bercadar yang kini jumlahnya semakin banyak.
“Ambu (diana) yang menjadi orang yang menyemangati saya ketika bercadar. Diana yang terlebih dahulu sudah memakai cadar. Dan ketika melihat banyak wanita di luar sana yang bercadar seperti saya dan Diana. Jadi ya sudah kita bikin aja komunitas,” jelas Indadari saat dijumpai Wolipop di Hotel Borobudur, Jakarta Pusat baru-baru ini.
Wanita 36 tahun itu menjelaskan tujuan ia membentuk komunitas bercadar atau niqab untuk merangkul wanita-wanita berniqab maupun yang belum berniqab.
“Namanya hijrah itu kan susah, jadi kita kalau bareng-bareng itu kan lebih mudah dan kami menfasilitasi,” jelas Indadari.
Pemilihan nama Niqab Squad yang lebih kekinian sengaja dipilih Indadari. Selain itu, pada saat itu komunitas dengan nama depan hijab sudah banyak digunakan.
“Karena aku berniqab ya sudah aku pilih namanya niqab aja. Nama itu kita sering dibully karena memang lebih diterima masyarakat di luar dan orang awam sekalipun. Biar lebih ear catchy, lebih beda aja gitu,” ucap ibu dua anak ini.
Sejak berdiri pada 2016 hingga kini, Niqab Squad semakin berkembang.
Menuru istri dari Andre Saddam ini, anggota Niqab Squad jumlahnya sudah hampir 5.000 orang yang tersebar di berbagai wilayah Indonesia. Ada juga anggota yang tinggal di Malaysia dan Taiwan.
Yang semakin membuat Indadari bersyukur, Niqab Squad juga bisa diterima di mancanegara.
“Alhamdulillah nama Niqab Squad juga diterima sampai ke luar negeri. Mereka jadi tahu ada komunitas bercadar di Indonesia dari namanya Niqab Squad, yang rutin nanyain kegiatan kita itu dari New York Times, ramai banget minta liputan kegiatan kita, dari Jepang, Belanda, Australia, dan Malaysia mereka rutin nanyain kabar Niqab squad. Jadi bisa lebih berdakwah lebih luas kalau pakai nama yang universal. Dan karena target kita itu menjadi cahaya ditempat yang gelap. Bukan menjadi cahaya ditempat yang sudah terang,” ungkap Indadari panjang lebar.
Indadari dan para anggota Niqab Squad selalu membuka kesempatan untuk wanita bercadar lainnya atau yang belum bercadar untuk menjadi bagian komunitas mereka.
Biasanya jika ada orang baru yang ingin membuat komunitas Niqab Squad di tingkat lokal, akan ada proses wawancara dengan yang bersangkutan.
“Diinterview dulu visi misinya harus disamakan. Pertama mereka bikin medsos, grup Whats App, begitu sudah ramai lalu buat gathering. Nah, dari situ mereka saling kenalan. Sambil menggaet member baru setiap tahun, mereka bikkin gathering untuk sosialisasi,” tutur pemilik dari brand Muslimah by Indadari itu.
Saat gathering anggota Niqab Squad digelar, para anggota akan mendengarkan kajian.
Selain itu momen tersebut juga menjadi ajang untuk saling menyemangati satu sama lain untuk konsisten berhijrah.
Desainer Diana Nurliana yang juga pendiri Niqab Squad menambahkan, memang tujuan gathering adalah agar para anggota yang sudah berhijrah selalu semangat menjalankan hijrahnya.
“Ada banyak cerita yang lucu dan menyedihkan. Ternyata kita nggak sendiri. Kita suka merasa kita sendiri akhirnya patah semangat. Kalau ketemu gitu akhirnya lebih semangat. Kita juga ada divisi kajian, keterampilan, karena ada yang jago masak, ada yang anak SMA,” cerita wanita lulusan Jurusan Psikologi Pendidikan Universitas Islam As-Syafiiyah itu.
Diana berharap dengan hadirnya Niqab Squad juga bisa membuka pikiran orang lain.
Wanita bercadar tidak selalu kaum ekstrimis atau istri teroris tapi sama seperti wanita lainnya.
“Aku pengen mengenalkan cadar ini menjadi sunnah yang dipakai istri Rasullullah bukan sesuatu yang menakutkan. Dengan ini kalian tetap bisa berprestasi, melakukan aktivitas apa pun. Percaya dengan melakukan ini pasti akan jadi kebaikan. Pengen ngajak orang-orang jangan skeptis ya karena sering memperlihatkannya seperti itu. Isu teroris pakai niqab, kalau sudah pesakitan baru cadaran. Masyarakat sudah mendengarnya negatif. Kita pengen mencoba mengubah pandangan itu,” harapnya.
Sumber: detik.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/komunitas-niqab-squad-dan-tekad-hapus-stigma-buruk-wanita-bercadar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Diskon 50 Persen Untuk Wanita Bercadar Dan Pria Bercelana Cingkrang Gerai Muslim Padat Pengunjung

Diskon 50 Persen Untuk Wanita Bercadar Dan Pria Bercelana Cingkrang Gerai Muslim Padat Pengunjung

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 111 hits
Pernyataan Menteri Agama RI Fachrul Razi membawa berkah tersendiri bagi perempuan bercadar dan pria bercelana cingkrang Mereka justru mendapat simpati luas Sejumlah gerai muslim memberikan diskon khusus bagi perempuan bercadar dan pria berc...
Pakai Niqab Tapi Wanita Sanggup Jadi Pelacur Bantu Suami Si Bapa Ayam

Pakai Niqab Tapi Wanita Sanggup Jadi Pelacur Bantu Suami Si Bapa Ayam

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 269 hits
Kalau cerita pasal bapa ayam ni memang dah selalu sangat lah kita dengar Tapi bapa ayam yang kali ni agak rare sikit Menurut seorang lelaki telah dihadapkan ke mahkamah kerana berdepan dengan pertuduhan menjadi bapa ayam dan melacurkan iste...
Wanita Tak Keruan Bekas Suami Pernah Curang 7 Kali Minta Rujuk Dapat Tazkirah Free Dari Netizen

Wanita Tak Keruan Bekas Suami Pernah Curang 7 Kali Minta Rujuk Dapat Tazkirah Free Dari Netizen

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 168 hits
Seringkali kita mendengar kes curang sama ada dari pihak lelaki mahupun wanita Tidak tahu apa dalam fikiran mereka kadangkala ada antara mereka yang ibarat menjilat ludah sendiri datang merayu untuk kesekian kali Memberi peluang kedua ketig...
Suami Curang Dengan Janda Anak Dua Respon Wanita Ini Memang Win

Suami Curang Dengan Janda Anak Dua Respon Wanita Ini Memang Win

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 199 hits
Lumrah hidup berumah tangga pastinya akan dilanda dengan pelbagai ujian dan dugaan Namun dugaan paling berat yang dihadapi dalam hubungan suami isteri pastinya adalah dengan kehadiran orang ketiga Umpama mimpi ngeri hubungan yang dibina bol...
Gara Gara Leka Main Telefon Wanita Nyaris Digilis Kereta Api

Gara Gara Leka Main Telefon Wanita Nyaris Digilis Kereta Api

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 150 hits
Ketika berada di stesen kereta api perkara yang perlu dititik beratkan ialah keselamatan diri dan juga orang sekeliling Perkara ini kerana di stesen kereta api mempunyai bahaya terutamanya pada kawasan landasan kereta api Pengguna berisiko ...
Teman Wanita Ismail Izzani Masih Trauma Dan Takut

Teman Wanita Ismail Izzani Masih Trauma Dan Takut

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 132 hits
Penyanyi baru dan juga teman wanita kepada Ismail Izzani Shalma Eliana masih trauma dan takut dengan kejadian yang menimpanya sehingga menyebabkan kaki kanannya patah pada bulan Ogos yang lalu Aduh kesian Shalma Eliana A post shared by on A...
Capai 14k Tanda Suka Wanita Kahwin 2 Bulan Bagi Tips Jaga Suami Kena Kecam

Capai 14k Tanda Suka Wanita Kahwin 2 Bulan Bagi Tips Jaga Suami Kena Kecam

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 192 hits
Saat baru berkahwin semuanya kelihatan indah dan menyeronokkan Namun ia bukanlah semudah yang disangka kerana alam perkahwinan penuh dengan ombak dan badai yang harus diharungi bersama Perkongsian seorang wanita mengenai tips rumah tangga y...
Penyanyi Wanita India Ini Tidak Sedar Lagu Arab Yang Dia Dodoikan Untuk Anak Rupanya Adalah Zikir Hasbi Rabbi

Penyanyi Wanita India Ini Tidak Sedar Lagu Arab Yang Dia Dodoikan Untuk Anak Rupanya Adalah Zikir Hasbi Rabbi

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 135 hits
Setiap kali mahu mendodoikan anak ibu ibu pasti akan mengalunkan lagu nasyid atau zikir yang menjadi kegemaran mereka Alunan yang lembut ini akan membantu mempercepatkan lagi proses anak tidur Sekejap je dah lena Penyanyi Wanita India Ini T...
Lebih 20 Tahun Wanita Ini Struggle Lawan Kemurungan Sendirian Wanita Ini Dedah Keluarga Langsung Tak Ambil Tahu

Lebih 20 Tahun Wanita Ini Struggle Lawan Kemurungan Sendirian Wanita Ini Dedah Keluarga Langsung Tak Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 96 hits
Ramai yang dalam diam tak sedar diri mereka telah diserang Major Depression Disoder atau dalam bahasa kita mudah fahami iaitu kemurungan Menurut satu perkongsian daripada pesakit MDD ini sendiri yang masih dirawat tentang penyakit ini mence...
Terbongkar Rahsia Hubungan Seks Anwar Ibrahim Dengan Aidil Azim A K A Raja Goyang

King Of Bahrain Arrives In Dubai With Robot Bodyguard

Gambar Abu Bakar Juah Tenat Mulut Senget Tolong Jangan Sebar Aris Ariwatan

Hiburan Saya Dah Tak Bersuamikan Peti Ais Ika Nabella Gembira Berat Badan Suami Turun 30 Kg

Suami Tega Jual Istri Rp 700 000 Sekali Kencan Tawarkan Kamar Kos Jadi Tempat Prostitusi

Tedia Wanita Terkejut Diintip Ketika Mandi Rupa Rupanya Kawan Baik Suami Pasang Kamera Bawah Sinki

Dakwaan Pukul Isteri Asri Janggut Akui Kejadian Itu Ketika Zaman Jahiliah

Dr Mahathir Selalu Spin Langkah Sheraton Apa Sebenar Yang Berlaku Dan Siapa Dalang Sebenar Langkah Sheraton



Info Penuh Program Big Stage Musim 3 2020

6 Permainan Tradisional Kanak Kanak Malaysia Yang Semakin Dilupakan

Senarai Lagu Tugasan Konsert Pertama Big Stage 2020 Minggu 1

5 Pengurus Bola Sepak Terkenal Tak Pernah Main Tahap Pro

Bagaimana TikToker Menjana Pendapatan


Sarapan Dengan Laksam Dan Soto Ayam

100 Koleksi Bergambar Kata Kata Motivasi Cinta Islami Bisnes Etc

1008 Koleksi Kata Kata Motivasi Cinta So Sweet Romantis Singkat

Laporan Berniat Jahat Fitnah Mujahid Saman Harakah

Laman Kissanime Kissmanga Ditutup Selepas Jepun Ketatkan Undang Undang Anti Cetak Rompak

Kisah Logo Kereta Super