Kolumnis Sinar Pertikai Laporan Polis Kali Kedua Ke Atas Klvc



KUALA LUMPUR – Seorang kolumnis portal Sinar Harian hari ini mempertikaikan laporan polis kali kedua yang dibuat oleh Pengarah Besar Felda, Othman Omar sehari sebelum Laporan Kertas Putih Felda (LKPF) dibentangkan di Dewan Rakyat sebagai tindakan yeng bermotifkan politik.
“Oleh kerana LKPF bertujuan mencari salah kerajaan terdahulu, maka keseluruhan RM1.4 bilion (24.0 peratus) yang digunakan untuk pelaburan jangka panjang diklasifikasikan sebagai pelaburan baharu yang tidak menguntungkan.
“LKPF mengabaikan input siasatan dan pendakwaan mengenai isu-isu Felda yang dilakukan sebelum Mei 2018. Seolah-olah semua ini hanya diambil tindakan selepas pertukaran kerajaan.
“Pengarah Besar Felda, Othman Omar membuat dua laporan polis sehari sebelum LKPF dibentangkan. Ini menunjukkan bahawa hasrat sebenar laporan ini adalah untuk meriuhkan persengketaan politik,” kata kolumnis, Ab Jalil Backer menerusi tulisannya hari ini.
Menulis lebih lanjut Ab Jalil yang juga Presiden Angkatan Karyawan Nasionalis (AKAR) mendedahkan bekas Pengerusi Felda di zaman kerajaan BN memerintah telah pun membuat laporan polis berkaitan isu yang sama dan siasatan mendapati tiada kes.
“Salah satu laporan polis tersebut ialah mengenai projek usaha sama pembangunan Kuala Lumpur Vertical Center (KLVC). Kontroversi projek ini bermula sejak awal Januari 2018 apabila Pengerusi Felda pada masa itu, Tan Sri Shahrir Samad membuat laporan polis.
“Namun pada 16 September 2018, Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengumumkan bahawa siasatan berhubung kemelut pemilikan tanah untuk projek KLVC telah ditutup.
“Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh, tiada sebarang kes pendakwaan akan dibuat ke atas Synergy Promenade Sdn Bhd (Synergy Promenade).
“Justeru untuk apa laporan polis bagi isu yang sama? Keputusan siasatan polis (telah) dibuat ketika kerajaan Pakatan Harapan,” ujarnya lagi.
Dalam pada itu, Ab Jalil juga menyifatkan pembentangan LPKF baru-baru ini tanpa sedar mendedahkan kebaikan kerajaan BN yang memerintah sebelum ini apabila mengambil cakna dan prihatin dengan nasih peneroka Felda.
“Sebenarnya LKPF memberi banyak gambaran positif kepada kerajaan Barisan Nasional dan pengurusan terdahulu berbanding apa yang cuba ditonjolkan oleh ucapan Menteri Ekonomi, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali.
“Misalnya dalam halaman 24 LKPF, panel mengkritik tindakan Felda memberi subsidi yang tinggi kepada projek perumahan generasi kedua.
“Menurut laporan tersebut, Felda perlu menanggung subsidi sejumlah RM897 juta untuk melaksanakan program PGBF. Kos pembinaan rumah PGBF sebanyak RM198,000 seunit adalah jauh lebih tinggi berbanding harga jualan yang bermula dari RM90,000 seunit.
“LKPF menganggap tanggungan subsidi yang tinggi telah membebankan Felda, terutamanya dalam situasi aliran tunai yang kritikal pada masa ini. LKPF juga mengkritik tindakan pengurusan lama Felda yang membelanjakan RM4.6 bilion hasil penyenaraian FGV kepada kebajikan peneroka Felda,” katanya. – SuaraTV
 
Berikut ialah tulisan penuh Ab Jalil Backer;-
RENDAH negara membincangkan Laporan Kertas Putih Felda (LKPF) seolah-olah Felda di ambang kemusnahan. Mana mungkin Felda yang mempunyai aset RM25 bilion berbanding liabiliti RM14.4 bilion akan musnah.
Sebenarnya LKPF memberi banyak gambaran positif kepada kerajaan Barisan Nasional dan pengurusan terdahulu berbanding apa yang cuba ditonjolkan oleh ucapan Menteri Ekonomi, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali.
Misalnya dalam halaman 24 LKPF, panel mengkritik tindakan Felda memberi subsidi yang tinggi kepada projek perumahan generasi kedua.
Menurut laporan tersebut, Felda perlu menanggung subsidi sejumlah RM897 juta untuk melaksanakan program PGBF. Kos pembinaan rumah PGBF sebanyak RM198,000 seunit adalah jauh lebih tinggi berbanding harga jualan yang bermula dari RM90,000 seunit.
LKPF menganggap tanggungan subsidi yang tinggi telah membebankan Felda, terutamanya dalam situasi aliran tunai yang kritikal pada masa ini. LKPF juga mengkritik tindakan pengurusan lama Felda yang membelanjakan RM4.6 bilion hasil penyenaraian FGV kepada kebajikan peneroka Felda.
Dalam penyenaraian FGV di Bursa Malaysia pada 2012, Felda menerima RM6 bilion. Kerajaan menganggap sejumlah RM4.6 bilion telah dibelanjakan secara tidak produktif iaitu, Pemberian Khas Peneroka (RM1,690 juta), Bonus kepada Petugas (RM20 juta), Sumbangan one-of Negeri (RM550 juta), Pinjaman Pembesaran Rumah Peneroka (RM400 juta), Perbelanjaan Penyenaraian RM177 juta), Penebusan Saham FGV (RM406 juta), Perbelanjaan Modal (RM1,316 juta).
Oleh kerana LKPF bertujuan mencari salah kerajaan terdahulu, maka keseluruhan RM1.4 bilion (24.0 peratus) yang digunakan untuk pelaburan jangka panjang diklasifikasikan sebagai pelaburan baharu yang tidak menguntungkan.
LKPF mendedahkan bahawa aset Kumpulan Felda telah meningkat daripada RM12.1 bilion pada tahun 2007 kepada RM25 bilion pada tahun 2017. Tidak dinafikan bahawa liabiliti Felda turut meningkat RM1.2 bilion pada tahun 2007 kepada RM14.4 bilion pada tahun 2017.
Jumlah peningkatan liabiliti ini seiring dengan peningkatan aset kerana Felda sedang mengembangkan strategi perniagaannya. Daripada RM14.4 bilion liabiliti tersebut, RM12.1 bilion adalah pinjaman. Dalam masa yang sama peneroka berhutang dengan Felda sebanyak RM7.7 bilion.
LKPF juga jelas ditulis mengambil pendekatan politik partisan. Misalnya, kekurangan tunai Felda bukanlah perkara baharu dan telah disedari oleh pengurusan sejak 2017 lagi. Malah pada Oktober 2017, Pengerusi Felda ketika itu, Tan Sri Shahrir Samad telah pun mengarahkan penjualan beberapa aset perniagaan bukan cabang perniagaan utama bagi meningkatkan aliran tunai Felda.
Demikian juga dalam beberapa kes pembelian aset oleh anak syarikat Felda, Felda Invesment Center (FIC), yang ditimbulkan oleh LKPF. Ia bukan perkara baharu kerana telah dilapor, disiasat dan sebahagiannya telah dalam pendakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sejak beberapa tahun lalu.
LKPF mengabaikan input siasatan dan pendakwaan mengenai isu-isu Felda yang dilakukan sebelum Mei 2018. Seolah-olah semua ini hanya diambil tindakan selepas pertukaran kerajaan.
Pengarah Besar Felda, Othman Omar membuat dua laporan polis sehari sebelum LKPF dibentangkan. Ini menunjukkan bahawa hasrat sebenar laporan ini adalah untuk meriuhkan persengketaan politik.
Salah satu laporan polis tersebut ialah mengenai projek usaha sama pembangunan Kuala Lumpur Vertical Center (KLVC). Kontroversi projek ini bermula sejak awal Januari 2018 apabila Pengerusi Felda pada masa itu, Tan Sri Shahrir Samad membuat laporan polis.
Namun pada 16 September 2018, Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengumumkan bahawa siasatan berhubung kemelut pemilikan tanah untuk projek KLVC telah ditutup.
Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh, tiada sebarang kes pendakwaan akan dibuat ke atas Synergy Promenade Sdn Bhd (Synergy Promenade).
Justeru untuk apa laporan polis bagi isu yang sama? Keputusan siasatan polis dibuat ketika kerajaan Pakatan Harapan.
Malah pada 21 September 2018 Pengerusi Felda, Tan Sri Megat Zaharuddin Megat Mohd Nor, memberitahu The Edge bahawa Felda merancang untuk memulakan rundingan semula dalam projek KLVC.
“Federal Land Development Authority (Felda) plans to restart discussions with Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) master developer Synergy Promenade Sdn Bhd on the project to reach a win-win solution.”
Apa yang jelas dalam LKPF ini ialah kerajaan terdahulu bersifat ihsan peneroka dan kerajaan sekarang yang seolah-olah tiada perasaan.
* Ab Jalil Backer ialah Presiden Angkatan Karyawan Nasionalis dan Kolumnis di akhbar/portal SInar Harian
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mediaterjah.com/2019/04/kolumnis-sinar-pertikai-laporan-polis-kali-kedua-ke-atas-klvc/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Banyak Laporan Polis Akan Dibuat Atas Salah Urus Felda

Lebih Banyak Laporan Polis Akan Dibuat Atas Salah Urus Felda

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 208 hits
KUALA LUMPUR Lebih banyak laporan polis dijangka dibuat terhadap salah urus dalam Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan kata Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas pembentangan K...
Berhenti Cari Adik Saya Abang Acap Buat Laporan Polis Minta Semua Stop Cari Adiknya

Berhenti Cari Adik Saya Abang Acap Buat Laporan Polis Minta Semua Stop Cari Adiknya

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 951 hits
Berhenti cari adik saya Abang Acap buat laporan polis minta semua stop cari adiknya Kehilangan Mohammad Ashraf Hassan sejak 23 Mac yang lalu sudah memasuki hari ke 23 sejak kehilangannya sewaktu menyertai acara larian Gopeng Ultra Trail Men...
Polis Terima 209 Laporan Berhubung Facebook 039 Sabah Sarawak Merdeka 039

Polis Terima 209 Laporan Berhubung Facebook 039 Sabah Sarawak Merdeka 039

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 258 hits
Polis terima 209 laporan berhubung Facebook nbsp Sabah Sarawak Merdeka nbsp Dikemas kini 18 minit yang lalu Diterbitkan p
Malaysia Tabung Haji Tidak Benarkan Jemaah Sudah Tunai Haji Daftar Kali Kedua

Malaysia Tabung Haji Tidak Benarkan Jemaah Sudah Tunai Haji Daftar Kali Kedua

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 335 hits
CEO Tabung Haji Datuk Seri Zukri Samat mengumumkan TH akan menyekat pendaftaran kali kedua mereka yang telah menunaikan haji Foto The Malaysian InsightPUTRAJAYA Tabung Haji akan memastikan tiada individu yang akan menunaikan haji dua kali b...
Saya Sudah Beri Peluang Namun Disia Siakan Fizz Fairuz Buat Laporan Polis Nekad Saman Makcik Puaka

Saya Sudah Beri Peluang Namun Disia Siakan Fizz Fairuz Buat Laporan Polis Nekad Saman Makcik Puaka

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 297 hits
Tempoh dan peluang sudah diberikan untuk tampil memohon maaf secara lisan dan bersemuka namun peluang itu tidak dimanfaatkan oleh Makcik Puaka menyebabkan pelakon Datuk Fizz Fairuz nekad membuat laporan polis terhadap individu di sebalik ak...
Sharifah Khasif Elak Bermadu Kali Kedua

Sharifah Khasif Elak Bermadu Kali Kedua

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 803 hits
Sharifah Khasif kini sedang berdepan ujian apabila bekas suami mahukan hak penjagaan penuh terhadap anak perempuannya Abeer Pejam celik pejam celik sudah hampir tiga tahun rumah tangga Johan Qariah Tilawah Al Quran 2009 Sharifah Khasif Fadz...
Khaled Permata Rakyat Jangan Dibuang Beliau Kali Kedua

Khaled Permata Rakyat Jangan Dibuang Beliau Kali Kedua

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 323 hits
JOHOR BAHRU Hari ini anak kepada calon Naib Presiden UMNO Dato Seri Mohamed Khaled Bin Nordin iaitu Akmal Saufi telah berkongsi satu penulisan melalui Instagram miliknya Katanya penulisan tersebut dari seorang kenalan yang bukan begitu rapa...
Laporan Polis Terhadap Perbuatan Hina Agong Di Ipd Pekan

Laporan Polis Terhadap Perbuatan Hina Agong Di Ipd Pekan

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 488 hits
PEKAN Anggota Persatuan Bekas Polis Malaysia cawangan Pekan hari ini membuat satu lagi laporan polis terhadap kumpulan Facebook yang menggelarkan diri Sabah Sarawak Merdeka kerana memuat naik imej yang menghina yang di Pertuan Agong di lama...
Mat Sabu Serahkan Kepada Polis Atas Penahanan Anaknya

Mat Sabu Serahkan Kepada Polis Atas Penahanan Anaknya

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 249 hits
nbsp nbsp Foto sumber internet nbsp KUALA LUMPUR Menteri Pertahanan Mohamad Sabu menyerahkan tindakan penahanan anaknya yang didapati positif dadah untuk diadili oleh undang undang Presiden Amanah itu bagaimanapun enggan mengulas lanjut kes...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024