Koleksi Menu Jalanan Indonesia Singapura Yang Paling Popular Untuk Dicuba


Anda yang pernah berkunjung ke Negara jiran Indonesia dan Singapura, pastinya ada beberapa makanan  yang menjadi ingatan kerana kedua-dua negara ini mempunyai pelbagai jenis makan, terutama di Indonesia.  Terdapat pelbagai jenis makanan dijual digerai-gerai tepi jalanan.  Untuk mengimbau kenangan atau anda yang belum mencuba, berikut 7 menu streatfood Indonesia dan Singapura yang disediakan oleh Puan Azian Hasan, Penulis Buku Resipi boleh anda cuba.
 
SATE MINANGBAHAN-BAHAN:
500gm dagingAir secukupnya untuk merebus6 helai daun limau purut2 batang serai2 sudu  makan tepung beras  | campur dengan sedikit air2 keping asam gelugor1 sudu teh garamLidi pencucuk secukupnyaSedikit bawang gorengNasi impit atau ketupatKeropok sayurGaram secukup rasaBAHAN KISAR:
6 biji cili merah5 ulas bawang putih2cm halia2cm lengkuas2cm kunyit hidup2 sudu makan biji ketumbar1 sudu teh jintan putih1 sudu teh jintan manisCARA MEMASAK:
Masukkan daging ke dalam periuk bersama air, daun limau purut, serai, asam gelugor dan bahan-bahan kisar.Renehkan atas dapur dengan api sederhana.Apabila daging sudah lembut keluarkan dari periuk, toskan dan potong dadu kecil.Kemudian masukkan campuran tepung beras dalam periuk berisi air rebusan tadi.Masak sambil sentiasa kacau sehingga kuah pekat.Perasakan dengan garam. Setelah cukup rasam tutup api dan ketepikan.Cucukkan daging dengan lidi, kemudian bakar di atas bara api.Letakkan sate yang telah dibakar  dalam pinggan bersama nasi impit dan tuangkan kuah ke atasnya.Akhir sekali taburkan bawang goreng di atasnya  dan hidangkan bersama keropok sayur.INFO CHEF:  Selain daging anda boleh gunakan isi ayam atau perut lembu sebagai isian sate.
………………..
 

GADO-GADOBAHAN-BAHAN:
ISIAN:
1/4 biji kubis | hiris halusSegengam tauge  | buang ekor dan celur sekejap2 keping tauhu  | goreng dan  hiris nipis2 biji telur rebus  | belah dua2 biji kentang | rebus dan dipotong empat1 biji tomato | potong empat3 keping tempe | hiris nipis dan digorengSedikit keropok bawang.BAHAN KUAH:
300gm kacang tanah | goreng sangai dan tumbuk1/4cawan air asam jawa200ml santan2 sudu makan gula merah2 helai daun limau purut1 sudu teh garam5 sudu makan minyakSedikit airBAHAN KISAR KUAH:
2 biji bawang merah5 ulas bawang putih5 biji cili merah5 biji cili padi2cm kunyit hidupCARA MEMASAK:
Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan yang dikisar sehingga wangi.Kemudian masukkan  kacang tanah kisar yang telah dicampur dengan sedikit air.Seterusnya masukkan air asam jawa, gula merah dan garam.Renenhkan atas api sederhana hingga timbul mingak.Akhir sekali masukkan santan dan masak hingga kuah pekat dan cukup rasa.Tutup api.Sementara itu sediakan bahan isian gado-gado.Susun bahan isian kecuali keropok ke dalam pinggan,Tuangkan kuah kacang dan gaul rata.Gado-gadao sedia dihidangkan.INFO CHEF: Campurkan kuah kacang dan gaul rata bila ia sedia untuk dimakan.
……..
 
NASI PECALBAHAN-BAHAN:
5 helai daun limau purutSedikit daun cekur2 sudu makan asam jawa | bancuh dengan air panas6 batang kacang panjang | potong pendek dan celurSegengam tauge | celurSegengam kankung | potong pendek dan dicelurTauhu | goreng dan dipotong kecilTumpi  atau rempeyekBAHAN GORENG:
5 ulas bawang putih5 biji cili merah5 biji cili padi300gm kacang tanah | goreng berasinganCARA MEMASAK:
Kisar kesemua bahan-bahan kuah yang digoreng bersama daun limau dan daun cekur sehingga hancur dan halus.Tuangkan ke dalam mangkuk dan masukkan garam, gula dan air asam jawa.Jika kuah pekat boleh tambahkan air panas.Untuk menyediakan nasi pecel,Letakkan nasi putih ke dalam pinggan.Susun bahan-bahan pecel di tepinya dan tuangkan kuah pecel di atasnya.Akhir sekali hidangkan bersama tumpi atau rempeyek di atasnya.INFO CHEF: Nasi pecah adalah makanan popular dan mudah dibeli dari penjaja jalanan di daerah Jawa Timur Indonesia.
………….

HAINANESE CHICKEN RICEBAHAN-BAHAN:
BAHAN AYAM:
1 ekor ayam3cm halia muda | hiris nipis2 cawan air2 cawan air sejuk1 sudu makan kicap cair2 sudu makan minyak bijan1 sudu teh garamBAHAN NASI:
2 cawan beras wangi | cuci dan tos10 ulas bawang putih3cm halia muda3 cawan air rebusan ayam2 sudu makan minyak masak1 sudu makan minyak bijan1 sudu teh garam2 helai daun pandan | simpulSOS CILI:
3 biji cili merah2 ulas bawang putih3sudu makan cuka2 sudu makan gula1/2 sudu teh garamHALIA BAWANG PUTIH:
3 batang daun bawang2 inci halia muda | parut halus8 ulas bawang putih  | cincang halus1 sudu teh garam8 sudu makan minyak sayuranCARA MEMASAK:
Masukkan ayam,,halia dan garam ke dalam periuk besar.Tuangkan air dan masak sehingga air mendidih.Buang lapisan lemak di bahagian atasnya dan teruskan mereneh selama 20 minit.Pindahkan ayam ke dalam bekas lain yang telah diisi dengan air sejuk. Biarkan sebentar.Simpan air rebusan untuk dijadikan sup dan untuk memasak nasi.Toskan ayam, potong  dan susunkan  ke dalam pinggan.Seterusnya campurkan kicap cair dengan minyak bijan, tuangkan ke atas ayam tadi.Untuk menyediakan nasi, Panaskan minyak dan masukkan bawang putih dan halia muda sehingga terbit wangi.Masukkan beras, minyak bijan, duan pandan dan garam. Kacau selama satu  minit.Masukkan air rebusan ayam dan pindahkan keseluruhan nasi ke dalam periuk nasi automatik. Masak menggunakan periuk nasi automatic seperti biasa.Untuk membuat cili sos, kisar  kesemua bahan sehingga hancur.Untuk membuat sos halia bwang putih, campurkan kesemua bahan dan kacau sebati.Untuk menghidangkannya. Letakkan nasi dalam pingan. Susun tepinya dengann ayam dan timun di tepinya.Hidangkan nasi ayam dengan sos cili dan sos  halia bawang putih.INFO CHEF: Jika anda ke Singapura, anda boleh temui pelbagai jenis nai ayam.Paling popular adalah Nasi Ayam Hainam.
………………
 
SINGAPORE CHAR KWAY TEOWBAHAN-BAHAN:
450g kuey teow10 ekor udang | bersih dan dibuang kulit6 ulas bawang putuh | cincang halus2 cawan tauge1 cawan kucai2 biji telur3 sudu makan minyakBAHAN SOS:
3 sudu makan sos tiram1 sudu makan kicap pekat3 sudu makan kicap biasa1 sudu makan cili kering kisar1 sudu teh gula1 sudu teh garam1 sudu teh serbuk pati ikan bilis1 sudu teh serbuk lada putih 
CARA MEMASAK:
Campurkan kesemua bahan-bahan sos. KetepikanPanaskan minyak dan masukkan bawang putih. Masak sehingga terbit bau.Masukkan udang dan masak sehingga sedikit kemerahan,Masukkan kuey teow, kucai dan tauge dan kacau sebati,Tuang sos dan masak selama satu  minit.6.Buat lubang di tengah-tengah. Pecahkan telur.
Biar sebentar dan kacau rata.Setelah cukup rasa, angkat dan hidangkan panas-panas.INFO CHEF:  Untuk anda yang ingin rasa lebih kicap, kurangkan garam dan lebihkan kicap.
……………

MURTABAK SINGAPURABAHAN-BAHAN:
KULIT MURTABAK:
3 cawan tepung gandum1 cawan air suam1/2 cawan minyak1 sudu teh garam1 sudu makan minyak sapiINTI
400gm daging kisar2 biji bawang Holland | potong dadu2 ulas bawang putih | cincang halus2 sudu teh halia  | cincang halus2 sudu makan daun ketumbar | cincang halus1 1/2 sudu makan rempah kari daging1/2 cawan air4 biji telur4 sudu makan  minyak masakGaram dan gula secukup rasa1 sudu makan minyak sapi | untuk menggorengCARA MEMASAK:
 Untuk membuat kulit murtabak,masukkan tepung,minyak sapi dan garam ke dalam mangkuk.Gaul menggunakan tangan sehingga rata.Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli sehingga menjadi doh.Uli lagi selama 10 minit.Bahagikan doh kepada beberapa bebola kecil.Perap doh bersama minyak masak sekurang-kurangnya selama  satu jam.Untuk menyediakan inti, panaskan minyak dan tumis bawang holland ,bawang putih dan halia sehingga wangi.Masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan sedikit air, kacau rata hingga pecah minyak.Seterusnya masukkan daging cincang dan masak sehingga airnya keluar.Perasaan dengan garam, gula secukupnya.Setelah cukup rasa, tutup api dan  masukkan hirisan daun ketumbar dan gaul rata. Ketepikan.Untuk membuat kulit, canaikan doh murtabak dan leperkan menggunakan tangan. Sambil itu renjis-renjiskan minyak di atasnya.Ambil inti murtabak dan pecahkan telur di dalamnya.Gaul sebati dan tuangkan ke atas kulit murtabakLipat keliling dan kemaskan lipatan menjadi empat persegi.Panaskan kuali dengan sedikit minyak dan letakkan di atas kuali.Gorenglah hingga kekuningan.Angkat dan hidangkan bersama kuah kari atau kuah dal. 
INFO CHEF: Untuk rasa lebih sedap, lebihkan daging kisar dan  tebal intinya.
…………….
     
SINGAPORE CURRY LAKSABAHAN-BAHAN:
5 sudu makan rempah kari1 sudu makan serbuk cili1/3 cawan minyak3 tangkai daun kari | lurut dari tangkai4 batang serai |titik3 cawan santan8 cawan air250gm ikan bilis | rendam dan kisar250gm  isi  dada ayam2 sudu makan stok ayam10 biji bebola ikan10 biji tauhu Pong1 sudu teh garam250gm mi kuningBAHAN KISAR:
4 ulas bawang putih3 biji bawang merah1 inci halia1/3 cawan airBAHAN SAMPINGAN:
Sedikit tauge2 biji cili merah | hiris2 biji limau nipis3 batang kacang panjang | potong 3-4cm kemudian celur2 biji telur rebus  | buang kulit dan belah dua2 keping tauhu | digireng dan hiris nipisCARA MEMASAK:
Untuk menyediakan kuah,  campurkan bahan-bahan kisar bersama rempah kari dan serbuk cili. Gaul sebati dan ketepikan.Panaskan minyak dan tuangkan kesemua bahan tadi bersama daun kari dan serai. Tumis sehingga terbit bau.Masukkan santan, air, ikan bilis, isi ayam, pati ayam , bebola ikan,tauhu pong dan garam.Masak sehingga kuah mendidih, kemudian renehkan sehingga kuahnya pekat.Keluarkan isi ayam, Carik-carikkannya,  kemudian ketepikan untuk diletakkan atas mi,Untuk menghidangkan mi, anda masukkan mi kunin  ke dalam mangkuk. Susun bahan sampingan di tepinya dn tuangkan kuah di atasnya.Taburkan isi ayam di atasnya, dan sedia dihidangkan.INFO CHEF: Jika ingin rasa lebih pedas boleh tambah hirisan cili padi.
Koleksi Resipi: PUAN AZIAN HASAN (azianhasan.com)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2018/11/koleksi-menu-jalanan-indonesia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Membanggakan Wonderful Indonesia Tebar Pesona Di Grab Singapura

Membanggakan Wonderful Indonesia Tebar Pesona Di Grab Singapura

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 159 hits
Sejarah baru tercipta oleh Kementerian Pariwisata Kementerian di bawah komando Arief Yahya itu saat ini sudah ada di Grab Feed Singapura yang terdapat dalam aplikasi Grab negara tetangga tersebut
5 Selebriti Barat Paling Popular Yang Mempunyai Kedai Online

5 Selebriti Barat Paling Popular Yang Mempunyai Kedai Online

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 356 hits
5 Selebriti Barat Paling Popular Yang Mempunyai Kedai Online Siapapun boleh buat kedai online Jika anda ada nama minat fesyen suka berniaga lebih lebih artis atau selebriti yang sememangnya sudah mempunyai follower di media sosial pasti men...
Eddy Sariaatmadja Bos Emtek Jadi Orang Paling Dermawan Se Asia Asal Indonesia

Eddy Sariaatmadja Bos Emtek Jadi Orang Paling Dermawan Se Asia Asal Indonesia

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 184 hits
Indonesia menyumbang nama dalam daftar 40 orang paling dermawan di Asia versi Forbes Dia adalah Eddy Sariaatmadja pendiri dan pemilik PT Elang Mahkota Teknologi Eddy menjadi satu satunya orang Indonesia di daftar tersebut Pria 65 tahun ini ...
Ini 5 Menu Ketam Orang Malaysia Paling Suka

Ini 5 Menu Ketam Orang Malaysia Paling Suka

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 562 hits
Ketam masak apapun tetap sedap memang rugi korang yang tak makan ketam Selain sedap ketam juga sangat mudah dan cepat masak Sebab tulah seafood bercengkerang ini sangat disukai ramai dan harga pun boleh tahan Korang yang nak cuba ini ada li...
5 Menu Ayam Ala Thai Paling Sedap Ringkas Rugi Tak Cuba

5 Menu Ayam Ala Thai Paling Sedap Ringkas Rugi Tak Cuba

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 562 hits
Masakan Thai sememangnya terkenal di seluruh dunia Bahkan masakan ini juga cukup dekat dengan masyarakat di Malaysia Dengan adunan rasa masam masin dan pedas sentiasa menjadi pilihan ramai penduduk Malaysia Jika anda penggemar masakan Thai ...
5 Artis Popular Indonesia Pilih Jadi Murtad Demi Cinta

5 Artis Popular Indonesia Pilih Jadi Murtad Demi Cinta

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 791 hits
Selepas kematian pelakon veteran popular Yana Zein ramai yang keliru dengan isu tukar agama di Indonesia Namun ini bukan perkara biasa di negara jiran malah ramai artis terkenal di Indonesia rela pindah agama demi cinta Mereka pada awalnya ...
4 Pulau Paling Padat Di Dunia Termasuk Indonesia

4 Pulau Paling Padat Di Dunia Termasuk Indonesia

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 217 hits
Tak heran jika beberapa pulau di dunia juga semakin padat karena bertambahnya jumlah penduduk Berikut pulau pulau terpadat di dunia itu
Siapa Sangka 5 Wanita Ini Seiras Dengan 5 Wajah Selebriti Popular Tempatan No 3 Paling Sama

Siapa Sangka 5 Wanita Ini Seiras Dengan 5 Wajah Selebriti Popular Tempatan No 3 Paling Sama

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 704 hits
Pelanduk dua serupa istilah bagi dua individu yang tidak mempunyai pertalian darah tetapi memiliki wajah dan paras rupa seakan Pasti teruja bukan apabila mengetahui ada orang lain yang seiras dengan kita Apatah lagi jika mereka itu pelanduk...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli