Kluster Pendidikan Tempat Kerja Menunjukkan Trend Peningkatan Ketara Kkm


The Reporter



Sejak 6 November 2021, Kementerian Kesihatan (KKM) mendedahkan berlakunya trend peningkatan kes baharu Covid-19 dan kadar kebolehjangkitan (Rt). 


Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, situasi itu membimbangkan kerana peningkatan kes harian dan nilai Rt meningkat dari 0.96 ke 1.05 sejak 1 November 2021, menggambarkan potensi penularan jangkitan Covid-19 dalam masyarakat serta risiko pendedahan lebih tinggi untuk dijangkiti. 


"Kes baharu menunjukkan peningkatan 11 peratus iaitu daripada 35,303 kes pada Minggu Epidemiologi (ME) ke-44 kepada 39,181 kes (ME ke-45), namun purata kes aktif menurun 5.0 peratus daripada 65,573 kes (ME ke-44) kepada 62,224 kes (ME ke-45).


"Kes kematian turut menurun 1.3 peratus iaitu 380 kes (ME ke-44) kepada 375 kes (ME ke-45) manakala purata kes memerlukan rawatan di unit rawatan rapi (ICU) menurun 2.0 peratus dan kes memerlukan bantuan pernafasan menurun 13.2 peratus," katanya.


Dr Noor Hisham berkata, secara amnya, kadar penggunaan fasiliti kesihatan seperti katil wad biasa dan katil Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 Berisiko Rendah (PKRC) didapati semakin menurun selaras dengan peningkatan liputan vaksin.


Beliau berkata, bilangan pesakit dirawat di fasiliti kesihatan kian meningkat berbanding ME ke-44, walaupun kategori pesakit satu dan dua tidak menunjukkan perubahan ketara kerana bilangan pesakit kategori tiga hingga lima didapati semakin meningkat.


"Peningkatan dalam kemasukan pesakit kategori tiga hingga lima membabitkan hampir semua negeri kecuali Perlis, Perak, Kuala Lumpur, Melaka dan Johor.


"Justeru, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sentiasa menjalankan pemantauan dan penilaian supaya tindakan awal dapat diambil bagi mengatasi situasi katil hospital kembali sesak," katanya.


Mengenai kluster Covid-19, Dr Noor Hisham berkata, jumlah kumulatif kini 5,840 kluster dan hanya 278 kluster masih aktif iaitu penurunan sebanyak 17.0 peratus berbanding ME ke-44.


Beliau berkata, kewujudan kluster tempat kerja yang sebelum ini mencatatkan trend penurunan sejak ME ke-37 kini mulai meningkat semula pada ME ke-45 selari dengan pergerakan rentas negeri dan pembukaan semula sektor ekonomi.


"Dominasi kluster tempat kerja dijangka akan terus meningkat sekiranya pematuhan kepada langkah pencegahan tidak dipraktikkan majikan terhadap pekerja mereka.


"Menjadi tanggungjawab majikan memastikan amalan pencegahan digariskan dalam prosedur operasi standard (SOP) pembukaan ekonomi diamalkan sepenuhnya.


"Kluster pendidikan turut menunjukkan peningkatan ketara berbanding minggu sebelumnya berikutan penambahan negeri memasuki Fasa 4 Pelan Pemulihan Negara (PPN) yang membolehkan sesi persekolahan dilaksanakan secara bersemuka," katanya.


Sumber: Harian Metro


November 17, 2021 at 03:36AM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2021/11/kluster-pendidikan-tempat-kerja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Pengesan Tanda Awal Peningkatan Kes Covid 19 Kkm Akan Perkenalkan Sistem Amaran Berisiko Tinggi

Hiburan Pengesan Tanda Awal Peningkatan Kes Covid 19 Kkm Akan Perkenalkan Sistem Amaran Berisiko Tinggi

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 207 hits
Bagi mengekang penularan kes COVID 19 Kementerian Kesihatan bakal memperkenalkan Sistem Amaran Berisiko Tinggi bagi mengesan tanda tanda awal peningkatan kes COVID 19 dalam negara Menurut Menteri Kesihatan Malaysia Khairy Jamaluddin menerus...
Gangguan Seksual Tempat Kerja

Gangguan Seksual Tempat Kerja

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 117 hits
Dokter ambil passover patient body weakness tu kan Aku tengah duduk tepi meja main telefon bila seorang hosmen datang bawa triaj pesakit pagi tadi Ya MeiMei kenapa Natrium dia 110 dia tunduk sambil tunjuk keputusan penuh BUSE baru keluar Ak...
Kerja Kosong Sebagai Kaunselor Pendidikan Area Kota Kinabalu

Kerja Kosong Sebagai Kaunselor Pendidikan Area Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 202 hits
Kerja Kosong Sebagai Kaunselor Pendidikan kerja kosong ini khusus bgai mereka yang mahu terlibat dalam bidang pendidikan yakni dalam aktiviti memasarkan pakej pakej pendidikan Anda akan banyak berjumpa dengan orang dan akan banyak membuat k...
Dance Paling Legend Ni Penghantar Kurier Shuffle Tak Ingat Dunia Jadi Hiburan Di Tempat Kerja

Dance Paling Legend Ni Penghantar Kurier Shuffle Tak Ingat Dunia Jadi Hiburan Di Tempat Kerja

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 372 hits
Bila kita dah bosan di tempat kerja dan tak tahu nak buat apa untuk hiburkan diri mesti akan ada saja rakan sekerja yang ajak untuk buat sesuatu yang di luar jangkaan Kadang kadang aktiviti yang diajak untuk lakukan bersama itu boleh menaik...
Ujian Covid 19 Di Tempat Kerja

Ujian Covid 19 Di Tempat Kerja

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 110 hits
Assalamualaikum dan selamat petang kepada yang sudi melawat blog peribadi yang tidak seberapa ini Sejak akhir akhir ini mood memang ke laut dan menjadi terlalu malas Nak buat sebarang kerja pun seperti buntu dan rasa letih Kilang tempat say...
Suria Fm Mencatat Peningkatan Jumlah Pendengar Mingguan Lebih 11 Peratus Tempat Keempat Stesen Radio Berbahasa Melayu

Suria Fm Mencatat Peningkatan Jumlah Pendengar Mingguan Lebih 11 Peratus Tempat Keempat Stesen Radio Berbahasa Melayu

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 196 hits
SURIA FM mencatatkan peningkatan yang sangat menggalakkan dalam peratusan jumlah pendengar sekaligus mengekalkan kedudukan di tangga keempat teratas stesen radio berbahasa Melayu dan juga secara keseluruhan radio komersial di Malaysia Menur...
Control Komputer Di Rumah Dari Tempat Kerja Anda

Control Komputer Di Rumah Dari Tempat Kerja Anda

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 121 hits
Pernah dengar TeamViewer tak Bagi kaki kaki game or pakar pakar it di luar sana tu mesti mmg tidak asing lagi bagi diorg pasal software ni Bagi yang belum pernah guna fira nk citer sikit pasal software ni Kelebihan 1 Kawal pc kita dari temp...
6 Kerja Kosong Di Kinabalu Pine Resort Kundasang Sabah

6 Kerja Kosong Di Kinabalu Pine Resort Kundasang Sabah

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 226 hits
6 Kerja Kosong Di Kinabalu Pine Resort Kundasang Sabah dalam bulan Ogos 2018 Bagi anda yang minat mahu bekerja di tempat peranginan dalam bidang perhotelan mesti anda suka kerja kosong ini terkenal sebagai pusat peranginan dan penginapan ba...
Senarai 24 Kerja Kosong Di Kota Kinabalu

Senarai 24 Kerja Kosong Di Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 576 hits
Senarai 24 Kerja Kosong Di Kota Kinabalu 1 Kerja kosong area Kota Kinabalu Sabah Office Boy Memiliki motorsikal sendiri Berumur 20 30 tahun Berpengalaman Call Chang 017 8188320 untuk memohon 2 Kerja kosong di area Kota Kinabalu Sabah Pemand...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live