Klinik Pergigian Mewah Beroperasi Secara Haram


Wan Noor Hayati Wan Alias Satu 'klinik pergigian mewah' dijalankan secara haram dengan menawarkan perkhidmatan memasang pendakap gigi halimunan dengan harga hampir RM6,000 dikesan.- Gambar Hiasan. KUALA LUMPUR – Satu ‘klinik pergigian mewah’ dijalankan secara haram dengan menawarkan perkhidmatan memasang pendakap gigi halimunan dengan harga hampir RM6,000 dikesan.
Kegiatan itu dipercayai dijalankan ‘senyap’ di mana hanya menyewa sedikit ruang pejabat di bangunan pusat beli-belah terkenal di Lingkaran Syed Putra di ibu negara
Menara berkenaan memiliki tahap keselamatan yang tinggi untuk memasuki premisnya, ia bermakna hanya pelanggan yang sudah close deal sahaja diberi akses masuk.
Ruang pejabat itu serta klinik itu dipercayai dimiliki oleh pelabur dari negara jiran.
Siasatan wartawan mendapati pelanggan yang berminat perlu menjadi ahli menerusi laman web rasmi yang disediakan serta interaksi hanyalah melalui emel sahaja.
Jika temujanji sudah diaturkan, dua wakil ‘pusat’ berkenaan akan datang untuk mengadakan pemeriksaan gigi pelanggan di ruang pejabat berkenaan.
Bagi temujanji seterusnya pelanggan akan diberikan tarikh, waktu dan lokasi untuk pertemuan.

Selain memasang pendakap gigi, klinik itu turut menawarkan perkhidmatan pemutihan gigi.
 
Salah satu iklan yang dugunakan klinik mewah itu
di media sosialnya.Sumber memberitahu, ada beberapa operasi pergigian mewah yang sama dilakukan di negara ini berikutan penguatkuasaan yang amat ketat jika aktiviti seperti ini dilakukan di Singapura.
“Pemeriksa serta ‘doktor’ gigi berkenaan dipercayai tidak bertauliah oleh mana-mana badan pergigian dan menjalankan perkhidmatan itu tanpa lesen.
“Mereka berani mempromosi serta mengiklankan operasi menerusi laman sosial seperti Facebook dan lain-lain medium di negara ini.
“Kegiatan itu hanya didaftarkan sebagai sebuah syarikat dipercayai dibiayai oleh pelabur asing dan pelanggan rata-ratanya daripada golongan VIP yang mahukan perkhidmatan lebih privasi.
“Mereka membuka klinik dalam bangunan menggunakan mesin pengimbas pergigian iaitu dental scanner dipercayai tanpa lesen.
“Lebih membimbangkan mereka memberi pelan rawatan yang salah kepada pelanggan.
“Isunya di sini pelanggan tidak tahu kegiatan itu adalah salah mengikut undang- menyalahi Akta Kemudahan dan Perkhidmatan Jagaan Kesihatan Swasta 1988 (Akta 586).
“Malah, risiko pada pelanggan kerana perkhidmatan disedikan bukan doktor yang ditauliahkan serta ada beberapa kes seperti masalah kesihatan gigi yang kritikal dirujuk kembali kepada doktor yang sah.
“Ia merugikan pelanggan kerana bayaran sudah dibuat walaupun di akhirnya masalah gigi mereka perlu dirujuk semula kepada klinik gigi,” katanya.
Sementara itu, Presiden Persatuan Pergigian Doktor-Doktor Gigi Islam Malaysia, Dr Firdaus Hanapiah mengulas perkara itu berkata, perkhidmatan memasang pendakap gigi halimunan hanya dibenarkan di klinik pergigian berdaftar sahaja.
Presiden Persatuan Pergigian Doktor-Doktor Gigi Islam
Malaysia, Dr Firdaus Hanapiah.“Saya dapati ‘klinik mewah” itu tidak berdaftar dengan mana-mana badan pergigian yang diiktiraf. Semua pertanyaan dan komunikasi dilakukan secara atas talian sahaja menunjukkan mereka takut melakukannya secara terbuka.
“Pihak berkuasa perlu memantau kegiatan pergigian dilakukan oleh bukan doktor yang sah, boleh memberi implikasi kepada pengguna, tiada jaminan ia dilakukan mengikut prosidur yang selamat.
“Pihak persatuan akan mengemukakan aduan ke Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dalam waktu terdekat,” katanya.- MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/07/klinik-pergigian-mewah-beroperasi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pernah Beli Bagi Barang Pada Mak Ayah Haram Ambil Balik Kalau Mereka Dah Meninggal Jadi Harta Pusaka

Pernah Beli Bagi Barang Pada Mak Ayah Haram Ambil Balik Kalau Mereka Dah Meninggal Jadi Harta Pusaka

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 324 hits
Menjadi kebiasaan kita anak anak akan membelikan barangan untuk kegunaan ibu bapa di kampung Tak kiralah dari sekecil kecil barang hinggalah sebesar besar barang Memang niat kita untuk memberi kesenangan pada kedua ibu bapa kita Namun apabi...
Berbentuk Ular Tak Haram Mufti Tapi

Berbentuk Ular Tak Haram Mufti Tapi

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 316 hits
JOM KREATIFRoti canai berbentuk ular tak haram MuftiKOTA BHARU Hukum membeli dan memakan makanan berbentuk haiwan berbisa seperti roti canai ular yang tular baru baru ini adalah tidak haram selagi bahan digunakan untuk membuat makanan itu a...
Tak Haram Makan Roti Canai Berbentuk Ular Mufti Kelantan

Tak Haram Makan Roti Canai Berbentuk Ular Mufti Kelantan

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 452 hits
Hukum membeli dan memakan makanan berbentuk haiwan berbisa seperti roti canai ular yang tular baru baru ini adalah tidak haram selagi bahan yang digunakan untuk membuat makanan itu adalah daripada sumber yang halal Mufti Kelantan Datuk Moha...
Kisah Orang Amerika Masuk Islam Saat Takjub Melihat Shaf Kaum Muslimin Di Masjidil Haram

Kisah Orang Amerika Masuk Islam Saat Takjub Melihat Shaf Kaum Muslimin Di Masjidil Haram

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 648 hits
Kisah Orang Amerika Masuk Islam Saat Takjub Melihat Shaf Umat Islam Ini mungkin kisah lama tapi tak ada salahnya jika kembali saya tulis Semoga bermanfaat Beberapa tahun silam ada satu cerita di Saluran TV Amerika nama program acaranya Satu...
Awas 3 Hal Ini Bisa Membuat Daging Qurban Menjadi Haram

Awas 3 Hal Ini Bisa Membuat Daging Qurban Menjadi Haram

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 247 hits
Kepala Pusat Penelitian Halal Fakultas Peternakan UGM Nanung Danar Dono mengatakan ulama ahli fiqih telah bersepakat bahwa daging hewan halal tidak serta merta halal Tidak semua daging sapi halal dikonsumsi Tidak semua daging kambing halal ...
Ojk 13 Manajer Investasi Tersangka Kasus Jiwasraya Masih Beroperasi Seperti Biasa

Ojk 13 Manajer Investasi Tersangka Kasus Jiwasraya Masih Beroperasi Seperti Biasa

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 219 hits
Adapun 13 korporasi tersangka yang disebut sebagai perusahaan manajer investasi antara lain PT DN PT PAJ PT OMI PT TPI PT MD PT PAM PT MNCA PT MAM PT GAPC PT JCAM PT PAAM PT CC PT TFI dan PT SAM
Kebenaran Beroperasi Institusi Maahad Tahfiz Persendirian Dalam Proses Akhir

Kebenaran Beroperasi Institusi Maahad Tahfiz Persendirian Dalam Proses Akhir

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 242 hits
KUALA LUMPUR 25 Jun Kebenaran untuk beroperasi bagi institusi dan maahad tahfiz persendirian yang berdaftar dengan pihak berwajib kini dalam proses akhir sebelum dimuktamadkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Zulkifli Mohama...
Taman Burung Kuala Lumpur Dah Mula Beroperasi Jangan Lupa Follow Sop Ni

Taman Burung Kuala Lumpur Dah Mula Beroperasi Jangan Lupa Follow Sop Ni

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 455 hits
Mesti korang tengah bingung lagi kan taktahu nak jalan kemana Lagi lagi yang ada anak tu takde idea nak bawa diorang kemana yang selamat dan dah bukak So ni salah satu cadangan apa kata korang jalan jalan ke Taman Burung Kuala Lumpur Facts ...
Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


How To Choose The Right Color Bodysuit For Your Outfit

Lontong Azie Kitchen

Cara Ikhtiar Halang Penyakit Ain

918kiss 7 2567 918kiss 918kiss Top 61 By Autumn 918kissauto Io

Sbdj Siri 197 Rahsia 4 Peti Hitam

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat