Kkm Beri Amaran Sebaran Berita Palsu Remaja Meninggal Dunia Selepas Vaksinasi


BERNAMA KKM mendapati kedua-dua pelajar berusia 17 tahun menghidap kencing manis jenis 1 dan penyakit jantung kongenital dan belum menerima vaksin ketika dijangkiti Covid-19.

Kementerian kesihatan menasihatkan orang ramai supaya memastikan sumber maklumat yang ingin dikongsi disahkan terlebih dahulu dengan sumber sahih atau pihak bertanggungjawab. Gambar: Pexels Semua pihak diminta bertenang dan tidak menimbulkan kebimbangan awam susulan rakaman video tular mendakwa beberapa individu meninggal dunia selepas menerima vaksin Covid-19, kata Timbalan Menteri Kesihatan Noor Azmi Ghazali.
Menerusi satu ciapan di Twitter rasminya, beliau berkata kementerian kesihatan (KKM) sedang meneliti perkara berkenaan dan akan memberikan maklum balas dalam masa terdekat.
“Pihak KKM mengambil maklum akan video tular di media sosial berkenaan dakwaan kesan sampingan susulan pemberian vaksin melalui program vaksinasi remaja.
Pihak KKM memandang serius perkara ini dan pihak KKM juga sedang mendapatkan fakta yang terperinci bagi setiap isu yang dibangkitkan di dalam video tersebut,” katanya dalam ciapan itu.
Video tular berdurasi satu minit 40 saat itu memaparkan seorang wanita mendakwa beberapa individu termasuk dua pelajar sekolah menengah di Ipoh, Perak dan seorang remaja di Lahad Datu, Sabah meninggal dunia akibat vaksin Covid-19.
Terdahulu, Ketua Polis Perak Mior Faridalathrash Wahid berkata dakwaan mengenai dua pelajar sekolah di Ipoh, Perak meninggal dunia selepas menerima vaksin Covid-19 seperti didakwa dalam video berkenaan adalah tidak benar.
Sementara itu, Azmi dalam satu kenyataan berkata hasil siasatan KKM mendapati kedua-dua pelajar berusia 17 tahun di Ipoh itu masing-masing menghidap kencing manis jenis 1 dan penyakit jantung kongenital.
“Seorang remaja perempuan merupakan pesakit penyakit kencing manis jenis 1 yang bergantung kepada rawatan insulin. Pelajar ini dijangkiti Covid-19 dan meninggal pada 18 Ogos sebelum program vaksinasi remaja bermula.
“Seorang remaja lelaki menghidap penyakit jantung kongenital. Pelajar ini dibawa ke Unit Kecemasan Hospital akibat jangkitan kuman yang teruk. Bantuan pernafasan dan resusitasi diberikan tetapi beliau meninggal dunia pada 17 September dan belum menerima vaksin Covid-19,” menurut kenyataan itu.
Beliau berkata hasil siasatan itu turut mendapati tiada kematian melibatkan remaja selepas vaksinasi seperti dilaporkan di Lahad Datu, Sabah.
Dalam pada itu, wanita dalam video itu juga mendakwa dua anak seorang wanita sedang mengalami kesan sampingan akibat vaksin (AEFI) di Ipoh.
Merujuk perkara itu, Azmi berkata KKM mendapati dua beradik berusia 16 dan 18 tahun itu mengalami kesan sampingan vaksin Comirnaty dan dimasukkan ke hospital swasta di Ipoh dan semakan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) mendapati laporan kesan sampingan mereka masih belum diterima.
Beliau menasihati ibu bapa atau penjaga memantau keadaan remaja selepas menerima vaksin Comirnaty memandangkan AEFI boleh berlaku dan kebanyakan kes adalah kesan ringan.
“KKM ingin menasihatkan semua pengamal perubatan kerajaan dan swasta yang mengesyaki pesakit mereka mengalami AEFI untuk segera membuat laporan AEFI kepada NPRA.
“Sebelum mengeluarkan maklumat awam, pastikan sumber maklumat yang ingin dikongsi disahkan terlebih dahulu dengan sumber sahih atau pihak bertanggungjawab,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/kkm-beri-amaran-sebaran-berita-palsu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Remaja Meninggal Selepas Disuntik Vaksin Berita Palsu

Remaja Meninggal Selepas Disuntik Vaksin Berita Palsu

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 214 hits
suaramerdeka com29 9 2021 PENGARAH Kesihatan Negeri Sabah Dr Rose Nani MudinPENGARAH Kesihatan Negeri Sabah Dr Rose Nani Mudin menafikan dakwaan seorang remaja meninggal dunia selepas disuntik vaksin Covid 19 di Lahad Datu Penafian itu dibu...
Dakwaan Remaja Meninggal Dunia Di Lahad Datu Selepas Mendapatkan Vaksin Covid 19 Tidak Benar

Dakwaan Remaja Meninggal Dunia Di Lahad Datu Selepas Mendapatkan Vaksin Covid 19 Tidak Benar

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 314 hits
Seramai 410 489 remaja telah menerima suntikan dos pertama vaksin COVID 19 sehingga semalam dan setakat ini tidak ada sebarang laporan mengenai kesan sampingan serius dialami golongan remaja yang menerima suntikan itu Gambar fail BERNAMA Vi...
Berita Palsu Dua Pelajar Smk Tasek Damai Meninggal Dunia Akibat Vaksin Covid 19 Tidak Benar

Berita Palsu Dua Pelajar Smk Tasek Damai Meninggal Dunia Akibat Vaksin Covid 19 Tidak Benar

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 392 hits
Assalamualaikum semuaAku ada terbaca satu berita tentang ada pelajar yang meninggal dunia akibat vaksin covid 19 Saja nak cari pengesahan aku google la berita ni Ternyata tak betul ya Aku kongsikan petikan berita dari Astro Awani Mior Farid...
Tak Benar Remaja Meninggal Selepas Divaksin Kata Pengarah Kesihatan Sabah

Tak Benar Remaja Meninggal Selepas Divaksin Kata Pengarah Kesihatan Sabah

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 251 hits
Dr Rose Nani Mudin berkata perbuatan individu yang menyebarkan video itu boleh menimbulkan kebimbangan dan panik orang ramai khasnya ibu bapa dan remaja yang bakal divaksin PETALING JAYA Pengarah Kesihatan Sabah Dr Rose Nani Mudin menolak v...
Ibu Ali Puteh Arwah Abam Bocey Meninggal Dunia Sebentar Tadi

Ibu Ali Puteh Arwah Abam Bocey Meninggal Dunia Sebentar Tadi

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 241 hits
Ibu kepada pelawak Ali Puteh dan Allahyarham Abam Bocey Sabariah Arshad dilaporkan meninggal dunia sebentar tadi kira kira jam 11 54 malam di Hospital Selayang Memetik laporan Astro Gempak wakil kepada keluarga Ali berkata Allahyarhamah tel...
Dua Ditemukan Meninggal Dunia Di Pusat Rawatan Psikiatri

Dua Ditemukan Meninggal Dunia Di Pusat Rawatan Psikiatri

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 245 hits
Oleh SUNGAI PETANI Dua lelaki ditemukan meninggal dunia ketika berada di sebuah rumah teres yang dijadikan pusat rawatan psikiatri di Tikam Batu dekat sini Dua lelaki terbabit masing masing berusia 25 dan 20 tahun adalah penghuni yang menja...
Afnan Tunggu Kami Di Syurga Ya Anak Azmi Saat Caliph Busker Meninggal Dunia

Afnan Tunggu Kami Di Syurga Ya Anak Azmi Saat Caliph Busker Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 163 hits
Afnan Tunggu Kami Di Syurga Ya Anak Azmi Saat Caliph Busker Meninggal Dunia BAYI sulung penyanyi Azmi Saat yang berusia tiga hari meninggal dunia selepas mengalami masalah kesihatan kira kira pukul 12 00 tengah hari Khamis Perkara itu disah...
Pelajar Meninggal Dunia Disahkan Negatif Covid 19

Pelajar Meninggal Dunia Disahkan Negatif Covid 19

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 199 hits
Gambar hiasan Pelajar perempuan meninggal dunia tidak dijangkiti Covid 19 SUNGAI PETANI Pelajar perempuan yang didakwa meninggal dunia berpunca daripada suntikan vaksin COVID 19 didapati bebas daripada virus itu Pengarah Jabatan Kesihatan N...
Allah Lebih Menyayanginya Anak Azmi Saat Meninggal Dunia

Allah Lebih Menyayanginya Anak Azmi Saat Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 206 hits
Vokalis kumpulan Caliph Buskers Azmi Saat sah bergelar bapa apabila isteri tercinta Nazirah Muhammad selamat melahirkan cahaya mata lelaki pada 27 September lalu Ujar Azmi isterinya dijangka bersalin secara normal pada 8 Oktober depan namun...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor