Kj Tegaskan 31 Mac Tarikh Akhir Untuk Dapatkan Dos Penggalak Muktamad



KUALA LUMPUR – KJ melalui Kementerian Kesihatan (KKM) tidak akan melanjutkan tempoh pemberian dos penggalak kepada penerima vaksin Sinovac yang telah ditetapkan sehingga 31 Mac ini.
Menterinya, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, sekiranya golongan itu masih enggan mendapatkan dos penggalak selepas tarikh yang ditetapkan, status vaksinasi mereka akan bertukar kepada tidak lengkap.
“Tempoh yang kita beri tiada kaitan dengan Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor tetapi untuk beri masa kepada mereka melengkapkan (dos penggalak) dalam tempoh lanjutan (yang ditetapkan) dan ini terakhir dan muktamad.
“Jika (pada tarikh) akhir ini mereka tidak dapatkan dos penggalak, maka status adalah tidak lengkap,” katanya.
Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan tambahan daripada Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad (PH-Kuala Selangor) pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat pada Rabu.
KKM sebelum ini telah menetapkan tempoh akhir bagi penerima vaksin Sinovac mendapatkan dos penggalak adalah sehingga 28 Februari lalu namun dilanjutkan ke 31 Mac ini.
Mengulas lanjut Khairy berkata, inisiatif KKM yang memberi pilihan kepada orang ramai untuk mendapatkan vaksin pilihan di Pusat Pemberian Vaksin (PPV) berjaya meningkatkan keyakinan masyarakat untuk mendapatkan dos penggalak.
“Kita buat keputusan untuk memastikan pertama, sudah memperluas pemberian ‘booster’ kepada semua melalui ‘walk-in’ di PPV. Kedua, memberi pilihan ‘booster’ kepada mereka yang belum mendapatkan dosnya kerana ada keengganan dalam kalangan penerima vaksin untuk menerima dos campuran daripada dos primer.
“Di beberapa PPV, kita beri pilihan dan ini (beri pilihan vaksin) membantu menaikkan liputan vaksinasi yang sebelum ini mereka tidak mahu,” katanya.
Sementara itu bagi menjawab soalan asal Oscar Ling Chai Yew (PH-Sibu), Khairy menjelaskan, KKM telah mengaktifkan semula National Covid-19 Rapid Response Task Force (RRTF 2.0) bermula 7 Februari lalu bagi menghadapi cabaran gelombang Omicron.
“Ini bagi memastikan akses ke Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 Berisiko Rendah (PKRC) dan hospital terjamin serta melakukan pemantauan kes positif melalui Pusat Penilaian Covid-19 secara maya (VCAC).
“KKM juga membangunkan Covid-19 Clinical Care Pathway bagi tujuan memulakan ubat antiviral terkini yang akan diberikan kepada pesakit Covid-19 berisiko tinggi pada peringkat lebih awal semasa mereka bergejala ringan bagi mengelak jangkitan jadi lebih teruk,” katanya.
Berbanding varian Delta, Khairy berkata, Omicron lebih mudah menjangkiti dan membiak pada bahagian atas saluran pernafasan sekali gus menjadikan sifat ini nilai tambah kepada keupayaannya menjangkiti secara mudah.
“Di samping itu, varian Omicron kurang menjangkiti tisu paru-paru dan ini mungkin menjelaskan mengapa individ dijangkiti oleh varian itu mempunyai jangkitan lebih ringan berbanding varian Delta,” katanya.
Dalam pada itu beliau berkata, walaupun kemasukan ke hospital ketika gelombang Omicron menunjukkan trend peningkatan namun kadar discaj dari hospital turut meningkat memandangkan kadar sembuh yang tinggi selain tempoh rawatan di hospital yang tidak berpanjangan.
 
Baca Artikel Menarik:
PRN Johor: BN dilihat lebih terkehadapan – Penganalisis Hampir 400 Pelancong Terkandas Di Pulau Perhentian Ekoran Cuaca Buruk [VIDEO] BN Tidak Amal Politik Balas Dendam, ‘Kita Bukan Jenis Balas Dendam’ Calon MUDA adalah calon kitar semula Pakatan Harapan Anwar kecewa dan kesal kerana mempercayai MUDA Tiada seorang anak saya ditawar kerja dengan Goldman Sachs – Najib Leissner sogok suami Zeti Pengerusi EAIC tak tahu bagaimana sistem polis berfungsi – Hamid Saya tak ada kroni – Mahathir Mahkamah tolak rayuan Anwar kembalikan semula saman kes liwat Isu aqidah anak-anak Islam, bukan Islam sepatutnya jangan bermain api Shashic minta Shuk turunkan ilmu curang M’sian Penthouse Adult Model Releases A Song & Netizens Are Amazed By The MV And Her Voice Gempar! Babi Hutan Pecah Masuk Rumah, Selamba Lepak Atas Sofa Sumpah laknat: Zahid beritahu Muhyiddin ‘berani kerana benar, tidak perlu takut’ Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Empat Sekeluarga Maut, Nahas 2 Kenderaan Kemalangan Di Lebuhraya Sultan Iskandar [VIDEO]

Fitnah keji, Zahid telah hantar surat saman pada Mahathir dan Muhyiddin

Zul Yahya bodohkan KJ (Video)

#PRNJohor: Pengundi Cina Mula Tinggalkan DAP

The post KJ tegaskan 31 Mac tarikh akhir untuk dapatkan dos penggalak muktamad appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/02/kj-tegaskan-31-mac-tarikh-akhir-untuk-dapatkan-dos-penggalak-muktamad/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kontak Rapat Lengkap Dos Penggalak Tak Perlu Kuarantin Mulai 1 Mac

Kontak Rapat Lengkap Dos Penggalak Tak Perlu Kuarantin Mulai 1 Mac

papar berkaitan - pada 25/2/2022 - jumlah : 129 hits
Kontak rapat lengkap dos penggalak yang tidak mempunyai sebarang gejala tak perlu lagi menjalani tempoh kuarantin seperti sebelum ini mulai 1 Mac depan Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin memberitahu tentang SOP terkini tersebut dalam sidan...
Berhenti Baca Konspirasi Sampah Di Fb Kj Gesa Orang Ramai Segera Dapatkan Dos Penggalak Untuk Melindungi Diri

Berhenti Baca Konspirasi Sampah Di Fb Kj Gesa Orang Ramai Segera Dapatkan Dos Penggalak Untuk Melindungi Diri

papar berkaitan - pada 21/2/2022 - jumlah : 488 hits
The ReporterKadar penularan Covid 19 di Malaysia masih mencatatkan lima angka dan pelbagai usaha telah digandakan oleh pihak berkuasa untuk merancakkan lagi program vaksinasi demi menyelamatkan nyawa rakyat Namun tindakan segelintir pihak y...
Syarat Dos Penggalak Solat Jumaat Ditetap Jais Tak Terpakai Di Negeri Lain Kata Jakim

Syarat Dos Penggalak Solat Jumaat Ditetap Jais Tak Terpakai Di Negeri Lain Kata Jakim

papar berkaitan - pada 27/2/2022 - jumlah : 159 hits
JAKIM menghormati ketetapan yang dibuat oleh pihak berkuasa agama negeri Selangor dan menasihati umat Islam mematuhi SOP yang ditetapkan PETALING JAYA Jabatan Kemajuan Islam Malaysia menegaskan syarat lengkap dua dos dan penggalak untuk men...
Tanpa Dos Penggalak Vaksinasi Warga Emas Jadi Tidak Lengkap Mulai 1 April Ini Khairy

Tanpa Dos Penggalak Vaksinasi Warga Emas Jadi Tidak Lengkap Mulai 1 April Ini Khairy

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 143 hits
SERDANG Status vaksinasi golongan warga emas akan bertukar kepada tidak lengkap jika tidak mengambil suntikan dos penggalak sebelum 1 April ini kata Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin Beliau berkata pertukaran status itu akan berlaku ke at...
Pantau Tahap Kesihatan Selepas Terima Dos Penggalak

Pantau Tahap Kesihatan Selepas Terima Dos Penggalak

papar berkaitan - pada 25/2/2022 - jumlah : 169 hits
KUALA LUMPUR 23 Rejab 1443H Jumaat Penerima dos penggalak vaksin COVID 19 perlu peka dengan perubahan kesihatan diri dalam tempoh dua hingga tiga hari selepas vaksinasi dan sekiranya mengalami kesan sampingan berlanjutan melebihi tiga hari ...
Wajib Ambil Dos Penggalak Bagi Solat Jumaat Atas Perkenan Sultan Tegas Kerajaan Selangor

Wajib Ambil Dos Penggalak Bagi Solat Jumaat Atas Perkenan Sultan Tegas Kerajaan Selangor

papar berkaitan - pada 28/2/2022 - jumlah : 122 hits
Hanya individu yang telah mengambil dos penggalak vaksin Covid 19 dibenar mendirikan solat Jumaat di Selangor SHAH ALAM Kerajaan Selangor menegaskan bahawa ketetapan hanya individu yang telah mengambil dos penggalak vaksin Covid 19 dibenar ...
Penerima Sinovac Tetap Kena Ambil Dos Penggalak

Penerima Sinovac Tetap Kena Ambil Dos Penggalak

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 123 hits
BATU PAHAT Kementerian Kesihatan masih kekal dengan ketetapan bahawa penerima vaksin Sinovac perlu mendapatkan suntikan dos penggalak sebelum 1 Mac ini bagi memastikan mereka kekal dengan status lengkap divaksin Menterinya Khairy Jamaluddin...
Komen Tengku Razaleigh Hamzah Mengenai Booster Dos Penggalak

Komen Tengku Razaleigh Hamzah Mengenai Booster Dos Penggalak

papar berkaitan - pada 16/2/2022 - jumlah : 152 hits
KOMEN Tengku Razaleigh Hamzah Mengenai Booster Dos Penggalak Soal Jawab oleh Utusan Malaysia AGENDA VAKSIN Dalam pertemuan sebelum ini Tengku ada bincang soal kesan mudarat vaksin Boleh jelaskan Vaksin ini saya cuma boleh beri satu komen du...
Azan Merdu Datuk Jamal Sambut Kelahiran Anak Kelima Sambung Tradisi 3 Anak Tarikh Cantik

Azan Merdu Datuk Jamal Sambut Kelahiran Anak Kelima Sambung Tradisi 3 Anak Tarikh Cantik

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 165 hits
Tarikh cantik semalam 22 2 22 turut menjadi pilihan penyanyi tersohor negara Datuk Jamal Abdillah untuk menyambut kelahiran anak kelimanya Menerusi Instagramnya penyanyi bersuara lantang itu turut berkongsi video mengazankan bayi lelakinya ...
All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Flexibility In Business Operations



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Apa Itu Wang What Is Money

Zamree Sendiri Kesepian Chord

Eda Ezrin Nyut Nyut Saye Sengoti Chord

Design The Next Bike Exif T Shirt

Cubaan Baca Novel Yang Gagal

Bayi Lima Hari Maut Keluarga Jemur 30 Minit Bawah Cahaya Matahari Dakwa Ikut Nasihat Doktor