Kita Tak Sempurna Tapi Didiklah Anak Cara Islam Moga Jadi Penyebab Ke Jannah


Islam merupakan agama yang lengkap dan sempurna. Kesempurnaan Islam terserlah dalam semua aspek kehidupan manusia termasuklah pendidikan. Menurut perspektif Islam, pendidikan kanak-kanak ialah proses mendidik, mengasuh dan melatih rohani dan jasmani mereka berteraskan nilai-nilai baik yang bersumberkan Al-Quran, Hadis dan pendapat serta pengalaman para ulama.
Ia bertujuan untuk mendidik kanak-kanak pada usia muda amat penting bagi membentuk sifat dan peribadi yang mulia dalam diri mereka. Hal ini amat penting bagi memastikan mereka dapat menjadi seorang muslim yang sejati dan baik serta melahirkan Insan Rabbani yang beriman, bertakwa dan beramal soleh. Untuk mendidik anak ia melibatkan beberapa peringkat, bermula dari dalam kandungan sehinggalah ia lahir dan menjadi dewasa.
Artikel Menarik: [Anak Sepahkan Rumah, Buat Bising Itu Satu Nikmat. Mereka Dah Besar Kita Pula Rindu]
1.Cara komunikasi yang sopan Haruslah mendidik anak bercakap benar, sopan santun dan mengucapkan perkataan yang baik. Anda harus menjaga perilaku supaya menjadi role model kepada anak-anak semasa anda berkomunikasi dengannya.
2.Doa penerang hati Sebelum belajar didik anak membaca doa-doa penerang hati ia termasuk surah Al-Insyirah. Malah Rasulullah pernah menyuruh Ali RA membaca surah Al-Insyirah untuk kuat ingatan mudah faham, menjadi tenang, mudah patuh arahan ibu bapa dan tidak banyak meragam.

3.Mini perpustakaan Islamik Sediakan mini perpustakaan yang bercirikan islamik di rumah dengan perbanyakkan pilihan buku-buku berkaitan Islam seperti kisah nabi-nabi dan rasul. Ini akan memupuk nilai membaca dalam diri anak-anak dan mendedahkan kegemilangan Islam dalam diri anak.
4.Posisi tidur Jangan lupa ingatkan anak untuk mengamalkan cara tidur mengikut sunnah Nabi SAW. Pastikan anak-anak tidur mengiring ke kanan agar otak jadi lebih pintar dan lena tidurnya.

5.Didik anak bawa kelengkapan solat Jika pergi bercuti atau pulang ke kampung, biasakan kepada anak-anak untuk membawa kelangkapan solat. Dengan ini, mereka akan tahu betapa pentingnya solat sebagai seorang muslim.
Artikel Menarik: [Anak Sulung Perempuan, Penyeri Keluarga. Boleh Diharap Dan Dahulukan Adik-Adik]
6.Adab makan minum yang baik Ajari anak makan dan minum dengan sopan. Oleh sebab itu, digalakkan anak membaca bismillah dan alhamdulillah sebelum dan selepas makan. Sikap yang tidak sopan seperti gelojoh ketika makan hendaklah ditegah. Beritahu juga kepada anak mengenai cara seperti mencuci tangan, duduk dengan sopan serta berdoa sebelum dan sesudah makan.

7.Lima minit membaca Al-Quran Digalakkan ibu bapa boleh mengajar anak mereka untuk membaca dan memahami al-Quran. Boleh dilakukan sebelum mereka pergi ke sekolah atau tadika untuk mereka membaca dan memahami al-Quran walaupun hanya 5 minit setiap hari.

8.Adab baca doa sebelum tidur dan bangun Didik anak sebaik sahaja bangun membacakan doa bangun tidur dan sebelum tidur. Seeloknya tidur dalam keadaan menghadap kiblat, membersihkan diri kaki dan muka sebelum dan selepas bangun daripada tidur.
9.Mengajar anak adab masuk dan keluar tandas Tandas juga salah satu adab yang tidak boleh diabaikan. Anak-anak perlu didik cara yang betul untuk membuang air kecil atau besar. Juga cara masuk ke dalam tandas antaranya menutup kepala, membaca doa, memakai selipar dan membelakangkan qiblat.
Artikel Menarik: [Anak Tak Cukup Sebab Puting Susu Ibu Tenggelam, Urut Cara Atasinya]
10.Adab dengan ibu bapa Mendidik anak untuk menghormati dan mengerti pengorbanan ibubapa terhadapnya. Ia penting untuk memberi kesedaran dan bersyukur kerana masih mempunyai kedua ibu bapa.
11.Sembahyang berjemaah Biarpun anda sibuk dengan kerjaya, pastikan juga ada waktu untuk anda berjemaah dengan anak-anak terutama waktu solat subuh, mahgrib dan Isyak.Suasana seperti ini memberikan aura positif kepada anak dan rumah anda.
12.Bawa anak ke masjid Jika masjid jauh daripada rumah, tak salah jika membawa anak ke masjid waktu cuti hujung minggu. Laungan azan yang berkumandang dalam masjid sesungguhnya membuatkan jiwa anak menjadi tenang.

13.Berpakaian sopan Biarpun anak baru berusia enam tahun, tidak menjadi kesalahan mendidik anak pakaian yang menutup aurat. Cara ini secara tidak langsung didikan awal buatnya untuk berpakaian sopan.
The post Kita Tak Sempurna, Tapi Didiklah Anak Cara Islam. Moga Jadi Penyebab Ke Jannah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kita-tak-sempurna-tapi-didiklah-anak-cara-islam-moga-jadi-penyebab-ke-jannah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Banyak Kes Lupa Anak Dalam Kereta 5 Cara Ini Mungkin Boleh Bantu Elak Lupa Ada Anak Kat Belakang Kereta

Dah Banyak Kes Lupa Anak Dalam Kereta 5 Cara Ini Mungkin Boleh Bantu Elak Lupa Ada Anak Kat Belakang Kereta

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 360 hits
Semalam kita dikejutkan lagi dengan berita kematian seorang bayi berusia Sembilan bulan yang ditemui mati dalam kereta bapanya di tempat letak kereta Komplek Tun Razak Indera Mahkota Kuantan Bayi berkenaan Annur Jannatul Syuhada Mohd Khalil...
Rotavirus Penyebab Utama Cirit Birit Membawa Maut Penting Beri Anak Vaksin Rotavirus

Rotavirus Penyebab Utama Cirit Birit Membawa Maut Penting Beri Anak Vaksin Rotavirus

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 274 hits
Jangkitan gastroenteritis Rotavirus adalah penyebab utama cirit birit berlarutan untuk bayi dan kanak kanak berumur 5 tahun ke bawah Ia menyebabkan hampir kematian 215 000 kanak kanak bawah 5 tahun setahun seluruh dunia dan 1 daripada 50 ka...
Aulia Pernah Minta Dibuatkan Akta Waris Anak Tapi Ditolak Pupung

Aulia Pernah Minta Dibuatkan Akta Waris Anak Tapi Ditolak Pupung

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 237 hits
Dalam persidangan tersebut saksi yang merupakan kakak kandung dari Pupung yakni Nani Sadili dan Asoka Wardana mengaku sempat ada percakapan dengan korban saat hari Raya Idul Fitri 1439 Hijriah terkait akta waris untuk anak dari perkawinan d...
Si Kecil Takut Nak Mandi 6 Benda Ini Mungkin Jadi Faktor Penyebab Anak Menangis Bila Dimandikan

Si Kecil Takut Nak Mandi 6 Benda Ini Mungkin Jadi Faktor Penyebab Anak Menangis Bila Dimandikan

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 272 hits
Dalam membesarkan anak anak yang masih kecil macam macam perangai yang mama papa kena hadap Itu semua asam garam menjadi ibu bapa Salah satunya nak mandikan anak anak Ada yang suka sangat main air ada pula sampai besar pun kalau suruh mandi...
Jangan Hanya Cakap No Tapi Terangkan Kenapa Tak Boleh Biar Anak Faham

Jangan Hanya Cakap No Tapi Terangkan Kenapa Tak Boleh Biar Anak Faham

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 261 hits
Bila melarang anak anak kecil usia 3 tahun ke bawah perlu untuk kita terangkan mengapa tidak boleh Kita perlu terangkan dengan baik tak cukup kerana Nanti Allah Marah saja Contoh senario anak nak ambil pisau Perlu kita kata NO sayang namun ...
Ini Cara Mak Malas Didik Anak

Ini Cara Mak Malas Didik Anak

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 580 hits
Zaman sekarang mencabar nak didik anak Macam macam teknik parenting ada zaman sekarang Tapi MF ambil tip dan cara didik Mak Malas untuk didik anak anak tak kira lelaki atau perempuan Seawal 2 tahun MF akan mula mendidik dan ajar Ini Cara Ma...
Cara Rebus Jagung Versi Malas Tapi Sedap Berlemak

Cara Rebus Jagung Versi Malas Tapi Sedap Berlemak

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 901 hits
Assalamualaikum semua Colleague BBL baru je balik Cameron Highland So dapat la ole ole jagung manis pokok kaktus Hari ni cadangnya nak rebus jagung tu sebab dah lama tak makan jagung Harga jagung manis kat sana tengok gred jugak Ada harga s...
Cara Guna Dan Cuci Waterproof Bedsheet Elak Tilam Basah Jika Anak Kencing Malam

Cara Guna Dan Cuci Waterproof Bedsheet Elak Tilam Basah Jika Anak Kencing Malam

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 567 hits
hi there cara guna dan cuci WATERPROOF BEDSHEET elak tilam basah jika anak kencing malam Sebagai seorang mommy memang haru biru apabila anak anak yang berusia sekitar 5 tahun dan ke atas mempunyai masalah kencing malam di tilam selain kena ...
Gangguan Kesehatan Bisa Jadi Penyebab Anak Gagal Tumbuh

Gangguan Kesehatan Bisa Jadi Penyebab Anak Gagal Tumbuh

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 210 hits
Protein energy wasting adalah penurunan massa lemak dan biasanya kekurangan asupan protein dan energi Sedangkan Kaheksia adalah suatu kondisi umum yang disebabkan oleh keadaan yang kronis karena malnutrisi tumor ganas dan kesehatan yang bur...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Jangan Kahwin Pada Usia Terlalu Muda

Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then