Kita Selalu Melakukan Dosa



Kita adalah manusia pendosa. Banyak melakukan dosa sama ada secara sengaja mahupun tidak sengaja. Dosa tetap dosa sama ada sengaja atau tidak sengaja.

Sesungguhnya Allah Maha Pengampun. Sesiapa melakukan dosa akan diampun atau dihapuskan dosa itu jika kita bertaubat. Jadi, bermohon keampunan kepada Allah sepanjang masa.

Jika Rasulullah SAW yang bebas atau tidak melakukan dosa sentiasa bertaubat sehingga 100 kali sehari, mengapa kita yang banyak dosa tidak mahu bertaubat?

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: ”Hai sekalian manusia! Taubatlah kalian kepada Allah dan mintalah ampun kepadaNya, kerana sesungguhnya aku bertaubat kepada Allah dalam sehari sebanyak seratus kali”

Tidak ada khilaf (perbedaan pendapat) di antara ulama tentang wajibnya taubat. Bahkan taubat adalah fardu ain yang harus dilakukan oleh setiap muslim dan muslimah.

Ibnu Qudamah Al Maqdisi (wafat 689 H.) berkata: ”Para ulama telah ijma tentang wajibnya taubat, kerana sesungguhnya dosa-dosa membinasakan manusia dan menjauhkan manusia dari Allah. Maka, wajib segera bertaubat.”

Allah SWT memerintahkan kita untuk bertaubat, dan perintah ini merupakan perintah wajib yang harus segera dilaksanakan sebelum ajal tiba.

Allah SWT berfirman bermaksud: “Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman agar kamu beruntung. (Surah An Nur, ayat 31).

Dalam firman lain pula bermaksud: "Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang benar (ikhlas) …” (Surah At Tahrim, ayat 8).

Manakala dalam surah Hud ayat 3 pula firman Allah bermaksud: "Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Rabb-mu dan bertaubat kepadaNya, (jika kamu mengerjakan yang demikian), niscaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik (terus menerus) kepadamu, hingga pada waktu yang telah ditentukan dan Dia akan memberikan kepada tiap-tiap orang yang mempunyai keutamaan (balasan) keutamaannya. Jika kamu berpaling, maka sungguh aku takut, kamu akan ditimpa siksa hari Kiamat. (Surah Hud: 3).

Sesungguhnya taubat wajib dilakukan dengan segera, tidak boleh ditunda. Imam Ibnul Qayyim berkata: ”Sesungguhnya segera bertaubat kepada Allah dari perbuatan dosa hukumnya adalah wajib dilakukan dengan segera dan tidak boleh ditunda.”

Imam An Nawawi berkata: ”Para ulama telah sepakat, bahawa bertaubat dari seluruh perbuatan maksiat adalah wajib; wajib dilakukan dengan segera dan tidak boleh ditunda, apakah itu dosa kecil atau dosa besar.”



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2020/07/frg.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anggota Tubuh Manusia Manakah Yang Paling Banyak Melakukan Dosa

Anggota Tubuh Manusia Manakah Yang Paling Banyak Melakukan Dosa

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 279 hits
Benarkah dikata orang bahawa di antara anggota tubuh manusia yang paling banyak sekali melakukan dosa ialah lidah Anggota Tubuh Manusia Manakah Yang Paling Banyak Melakukan Dosa Credit Pic JAWAPAN Anggota Tubuh Manusia Manakah Yang Paling B...
Jangan Pandang Remeh Selalu Herdik Pukul Anak Buat Mereka Hilang Hormat Membesar Jadi Biadap

Jangan Pandang Remeh Selalu Herdik Pukul Anak Buat Mereka Hilang Hormat Membesar Jadi Biadap

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 545 hits
Setiap ibu ayah pasti menginginkan yang terbaik untuk anak anak Bahkan sanggup berbuat apa saja demi anak anak Dalam proses membesarkan anak anak harus juga diterapkan nilai murni serta disiplin dalam diri mereka Terlalu menginginkan anak m...
Ingatlah Selalu Dzikir Ya Allah Ya Allah Ya Allah

Ingatlah Selalu Dzikir Ya Allah Ya Allah Ya Allah

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 975 hits
Ingatlah Selalu Dzikir Ya Allah Ya Allah Ya Allah Semua yang ada di langit dan di bumi selalu meminta pada Nya Setiap waktu Dia dalam kesibukan Ketika laut bergemuruh ombak menggunung dan angin bertiup kencang menerjang semua penumpang kapa...
Usdcad Melakukan Pembalikan Pada Rintangan Pertama Lebih Banyak Penurunan

Usdcad Melakukan Pembalikan Pada Rintangan Pertama Lebih Banyak Penurunan

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 205 hits
Cadangan PerdaganganKemasukan 1 3611Sebab Kemasukan Ayunan mendatar tinggiAmbil Keuntungan 1 3560Sebab untuk Ambil Keuntungan Pertindihan Sokongan mendatarSyop Loss 1 3650Sebab untuk Stop Loss Pertindihan Rintangan mendatarThe material has ...
Bagaimana Nak Sendawakan Baby Yang Selalu Tertidur Masa Menyusu Ini Caranya

Bagaimana Nak Sendawakan Baby Yang Selalu Tertidur Masa Menyusu Ini Caranya

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 290 hits
Bayi tertidur ketika proses penyusuan berlangsung adalah satu keadaan biasa Jadi apa cara yang boleh dilakukan untuk sendawakan bayi yang sedang terlena Ini jawapannya Sendawakan bayi yang tertidur Tidak kira menyusu badan atau botol situas...
Tidak Selalu Sama

Tidak Selalu Sama

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 270 hits
Apa Yang Kita Lihat Semakin cepat berkembangnya zaman semakin berlomba lomba orang tidak mau ketinggalan zaman pada sebagian orang rela mengeluarkan uang yang cukup banyak This is a content summary only Visit my website for full links other...
Jangan Biar Anak Ralit Tengok Handphone Je Itu Penyebab Dia Membesar Selalu Stres Bahaya

Jangan Biar Anak Ralit Tengok Handphone Je Itu Penyebab Dia Membesar Selalu Stres Bahaya

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 361 hits
Cara anak anak sekarang membesar tidak sama seperti kita dahulu Kalau dahulu kita banyak bermain tanah atau apa saja asalkan boleh dibuat mainan Berbeza dengan anak anak zaman sekarang yang lebih banyak terdedah dengan gajet Itulah yang men...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis