Kita Ketinggalan Di Belakang India


BARU-BARU ini pelbagai isu timbul melibatkan Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) termasuk insiden kemalangan tren dan penamatan perkhidmatan pengerusinya, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman.Prasarana ialah syarikat milik kerajaan yang ditubuhkan pada 11 September 1998. Dahulunya dikenali sebagai Syarikat Prasarana Negara Berhad sebelum bertukar kepada nama sekarang pada 2014.

Perniagaan utama Prasarana adalah menyediakan perkhidmatan pengangkutan awam di Malaysia. Adalah penting Prasarana dan syarikat-syarikat lain yang menyediakan perkhidmatan transit aliran ringan (LRT), transit aliran massa (MRT), kereta api dan bas diterajui oleh mereka yang benar-benar memahami segala isu dan masalah berkaitan pengangkutan awam.

Ini bermakna individu terbabit memiliki kelayakan dari segi pengalaman kerja dan akademik yang berkaitan dengan bidang pengangkutan awam dan mereka memang menggunakan perkhidmatan itu dalam kehidupan seharian.

Mana-mana individu yang sering menggunakan pengangkutan awam akan lebih mudah faham segala isu dan masalah yang dihadapi oleh pengguna LRT, MRT, kereta api dan bas. Setiap jenis perkhidmatan mempunyai kekuatan dan kelemahan masing-masing.

Sekiranya kerajaan melantik individu yang tidak memiliki kelayakan dalam bidang pengangkutan awam atau jarang menggunakan perkhidmatan itu, mereka akan menghadapi kesukaran untuk membuat perancangan dan menambah baik segala kekurangan yang ada.

Kalau ada pun penambaikan yang dibuat, ia dilihat bergerak perlahan dan tidak agresif sedangkan dunia kini telah berubah. Banyak negara kini memberi fokus bagi membangunkan pengangkutan awam dan bukan mengeluarkan lebih banyak kenderaan peribadi seperti kereta atau motosikal.

Dengan penambahan jumlah penduduk di setiap negara, pengangkutan awam pada masa depan akan menjadi salah satu perkhidmatan utama untuk menggerakkan manusia dari satu tempat ke tempat lain.

Pembangunan pengangkutan awam akan mengurangkan segala masalah yang dikaitkan penggunaan kenderaan peribadi seperti kesesakan lalu lintas dan pencemaran alam sekitar akibat pelepasan asap.

Penggunaan pengangkutan awam juga akan menjadi lebih penting pada masa akan datang apabila sumber petroleum yang menjadi nadi penggerak kenderaan peribadi berkurangan.

Dari aspek ekonomi pula, pengangkutan awam akan menawarkan kos perkhidmatan yang lebih berpatutan berbanding kenderaan peribadi yang memerlukan minyak, penyelenggaraan dan insurans.

Dengan kemunculan teknologi baharu dalam sektor pengangkutan awam yang sedang giat dibangunkan oleh negara-negara maju termasuk negara membangun, sudah pasti perkhidmatan itu akan menjadi lebih berkesan, cepat dan menjimatkan.

Agak sedih melihat pembangunan pengangkutan awam di negara kita yang masih jauh ketinggalan berbanding negara-negara membangun lain seperti China, India dan Indonesia.

Sektor pengangkutan awam dalam negara kita sepatutnya dibangunkan secara agresif seawal 1980-an dan 1990-an lalu dan bukan sekarang.

Sepatutnya negara kita kini sudah memiliki sistem pengangkutan awam yang setanding atau lebih maju berbanding negara-negara membangun yang lain.

Oleh: Prof. MADYA DR. MUZAFFAR SYAH MALLOW
          Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/06/kita-ketinggalan-di-belakang-india.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Claim Of Covid 19 Patient S Body From India Found In Sabah Waters A Hoax

Claim Of Covid 19 Patient S Body From India Found In Sabah Waters A Hoax

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 338 hits
The viral news claiming that a body of a Covid 19 patient dumped in the sea in India and was found in Sabah waters is a hoax said Sabah Police Commissioner Hazani Ghazali He said Sabah police had yet to receive any report on such an inciden...
Hampir 600 Doktor Meninggal Akibat Covid 19 Di India

Hampir 600 Doktor Meninggal Akibat Covid 19 Di India

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 171 hits
Seramai 594 doktor meninggal dunia di India pada gelombang kedua pandemik COVID 19 melanda negara itu Hindustan Times melaporkan kelmarin kebanyakan doktor meninggal dunia di ibu negara yang banyak kes COVID 19 Wilayah lain yang catat kemat...
Polis Dakwaan Mayat Covid 19 Dari India Hanyut Ke Sabah Berita Palsu

Polis Dakwaan Mayat Covid 19 Dari India Hanyut Ke Sabah Berita Palsu

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 156 hits
KOTA KINABALU Berita tular di media sosial yang mendakwa kononnya mayat pesakit Covid 19 yang dibuang di laut di India telah hanyut ke Sabah adalah berita palsu kata Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hazani Ghazali Menurut Hazani setakat ini pi...
Caer House By Encasa Studio In Mampad India

Caer House By Encasa Studio In Mampad India

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 389 hits
Project CAER House Architects Encasa Studio Location Mampad India Area 3 950 sf Year 2020 Photographs by Turtlearts Photography CAER House by Encasa Studio Encasa Studio has completed the CAER House design in Mampad India The home is placed...
Varian Mutasi Berkembar India Cetus Lonjakan Besar Kes Covid Di Labuan

Varian Mutasi Berkembar India Cetus Lonjakan Besar Kes Covid Di Labuan

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 272 hits
Kes varian yang membimbangkan cetus lonjakan besar kes COVID di Labuan VOC cetus lonjakan besar kes COVID di Labuan Varian Yang Membimbangkan COVID 19 dikenal pasti sebagai antara faktor Labuan mengalami lonjakan kes yang besar sejak bebera...
Memanfaatkan Bus Jadi Vaksinasi Keliling Di India

Memanfaatkan Bus Jadi Vaksinasi Keliling Di India

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 181 hits
Memanfaatkan Bus Jadi Vaksinasi Keliling di India India menyediakan layanan vaksinasi keliling dengan bus penumpang sebagai upaya menekan penyebaran virus corona
Tokoh Syiah India Ubah Amp Terbitkan Al Quran Versi Sendiri

Tokoh Syiah India Ubah Amp Terbitkan Al Quran Versi Sendiri

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 386 hits
Merupakan seorang pemimpin Muslim India yang juga mantan ketua Lembaga Wakaf Syiah Uttar Pradesh negara itu Waseem Rizvi antara ahli politik India yang sering mencetuskan kontroversi Terbaru Rizv dikhabarkan mencetak Al Quran versinya sendi...
6 Cara Gunakan Minyak Samin Agar Masakan Makin Kaya Rasa Mirip Kuliner Timur Tengah Dan India

6 Cara Gunakan Minyak Samin Agar Masakan Makin Kaya Rasa Mirip Kuliner Timur Tengah Dan India

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 169 hits
Sesekali coba deh ganti minyak sayur dengan minyak samin masakanmu pasti jadi super gurih Yummy
Hebatnya Malaysia Atasi India

Hebatnya Malaysia Atasi India

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 80 hits
HAMZAH RIE NATak habis habis kerajaan tebuk atap PN mengharumkan nama Malaysia di persada dunia dalam membendung pandemik Covid 19 di negara kita ini Walaun walauntit PAS bila nak buat sujud syukur
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas