Kit Siang Berdalih Bila Disoal Mengenai Dokumen Bukti Dakwaan



KUALA LUMPUR: Veteran DAP, Lim Kit Siang seolah-olah cuba berdalih apabila disoal mengenai pandangannya bahawa bekas peguam negara, Abdul Gani Patail dipecat oleh kerajaan ketika itu kerana merancang untuk mendakwa Najib Razak berhubung 1MDB.
Peguam M Visvanathan, ketika menyoal balas Lim berhubung saman yang difailkan oleh pengganti Gani, Mohamed Apandi Ali di Mahkamah Tinggi, menunjukkan bahawa Lim hanya membuat spekulasi mengenai pemecatan Gani pada 2015 dalam kenyataan saksinya.
“Tidak ada dokumen yang dihasilkan untuk membuktikan dakwaan pemecatannya. Malah Gani tidak mengesahkan SD (akuan berkanun) untuk mengatakan dia dipecat kerana sedang menyiapkan pertuduhan terhadap bekas perdana menteri itu,” kata Visvanathan.
Lim menjawab dengan berkata: “bekas ketua pesuruhjaya SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) sebelumnya telah membuat kenyataan mengenai perkara ini (tuduhan). Itu ada dalam rekod awam ”. Bagaimanapun Lim tidak menyatakan bekas pesuruhjaya mana yang dimaksudkannya.
Viswanathan mengingatkan Lim, dia hanya mahu saksi mengesahkan mengenai dokumen yang dihasilkan untuk perbicaraan fitnah di hadapan mahkamah.
“Kami tidak berada di arena politik. Mahkamah kami dikawal oleh peraturan berdasarkan bukti. Apabila anda berkata ada pendakwaan yang dirancang untuk PM, maka anda mesti membuktikannya.
“Namun, anda gagal melaksanakan tugas anda dalam mengemukakan dokumen-dokumen tersebut dan dengan demikian pembelaan anda telah gagal,” kata Visvanathan.
Lim kemudian berkata “tuduhan (terhadap Najib) ada di luar sana”.
Hakim Mahkamah Tinggi Azimah Omar mencelah dan mengingatkan Lim untuk memberikan jawapannya, sama ada dia bersetuju dengan cadangan Visvanathan atau sebaliknya.
“Saya harap mahkamah akan mencatat bahawa saksi ini mengambil masa yang lama untuk merenung dan mengelak dari menjawab pertanyaan saya,” kata Visvanathan.
Azimah kemudian memberitahu Lim bahawa peguam itu ingin mengetahui apakah Lim gagal memberikan dokumen untuk menyokong dakwaan bahawa penyingkiran Gani berkaitan dengan pendakwaan 1MDB.
“Nampaknya begitulah,” kata Lim.
Apandi mendakwa Lim telah memfitnahnya dalam kenyataan pada 2019, “Dangerous fallacy to think Malaysia is on the road to integrity” (Bahaya jika anggap Malaysia semakin berwibawa).
Beliau mendakwa, kenyataan Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu menggambarkannya sebagai seorang yang tidak bermoral dan tidak beretika, tiada kewibawaan selain mengamalkan berat sebelah ketika memegang jawatan peguam negara.
Sementara itu, bagi pertanyaan oleh Visvanathan mengenai tuduhan Lim bahawa Apandi enggan bekerjasama dengan Jabatan Kehakiman AS berkait 1MDB, Lim berkata dia tidak memiliki dokumen mengenai hal itu.
Terdahulu, Apandi memberi keterangan bahawa siasatan terhadap 1MDB dan anak syarikatnya SRC International tidak selesai ketika dia meninggalkan Jabatan Peguam Negara pada Mei 2018.
Dia mengulangi bahawa kertas siasatan terhadap kedua-dua syarikat itu tidak pernah ditutup, walaupun ia telah diklasifikasikan sebagai “tiada tindakan selanjutnya”.
Perbicaraan bersambung esok. FMT
Lim Kit Siang kena hentam dengan Najib lagi

The post Kit Siang berdalih bila disoal mengenai dokumen bukti dakwaan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/04/08/kit-siang-berdalih-bila-disoal-mengenai-dokumen-bukti-dakwaan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pandemic Being Used To Justify Multiplicity Of Sins Kit Siang

Pandemic Being Used To Justify Multiplicity Of Sins Kit Siang

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 206 hits
Iskandar Puteri MP Lim Kit Siang said Putrajaya is using the pandemic as a convenient excuse to justify its controversial decisions from the suspension of Parliament to postponing the lowering of the voting age The Covid 19 pandemic is used...
Art Exhibition Celebrating Kit Siang S Life Journey To Be Launched On March 28

Art Exhibition Celebrating Kit Siang S Life Journey To Be Launched On March 28

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 491 hits
In conjunction with DAP veteran Lim Kit Siang s 80th birthday this year an art exhibition that celebrates his up and down political journey will be launched on March 28 Eighty renowned local artists have contributed 100 pieces of artworks t...
Reveal Minister Responsible For Icerd Kit Siang Tells Saifuddin

Reveal Minister Responsible For Icerd Kit Siang Tells Saifuddin

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 328 hits
DAP veteran Lim Kit Siang has called on former foreign minister Saifuddin Abdullah to reveal who was in charge of the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination when Pakatan Harapan was in power This i...
Hiburan Kerja Berapa Minit Je Kan Dituduh Makan Angin Di Langkawi Alyah Tunjuk Bukti Dokumen

Hiburan Kerja Berapa Minit Je Kan Dituduh Makan Angin Di Langkawi Alyah Tunjuk Bukti Dokumen

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 231 hits
Di Instagram penyanyi yang popular dengan lagu Sesal Separuh Nyawa memuat naik screenshot mesej yang dihantar seorang individu di akaun Instagram miliknya Individu tersebut mempersoalkan tindakan Alyah berada di Pulau Langkawi bersama rakan...
No One Has Parliamentary Majority To Be Pm Now Kit Siang

No One Has Parliamentary Majority To Be Pm Now Kit Siang

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 177 hits
No one individual can claim they command the majority support of parliamentarians in the Dewan Rakyat to be prime minister now said DAP veteran Lim Kit Siang Lim said this after Umno in their recently concluded annual general assembly decid...
Sokong Kebenaran Lim Kit Siang Kecuali Mahkamah Memutuskan Di Sebaliknya

Sokong Kebenaran Lim Kit Siang Kecuali Mahkamah Memutuskan Di Sebaliknya

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 140 hits
Apandi JUGA telah menyaman kerajaan dan Mahathir Najib dan Rosmah JUGA patut mengambil tindakan yang sama ke atas Mahathir dan lain pemimpin yang memfitnah dan menzalimi serta menskonspirasinya Bercakap di luar mahkamah sahaja tidak mencuku...
Kit Siang I Never Lodged Report Against Apandi Ali On 1mdb

Kit Siang I Never Lodged Report Against Apandi Ali On 1mdb

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 157 hits
DAP advisor Lim Kit Siang at the High Court in Kuala Lumpur April 8 2021 Bernama picKUALA LUMPUR April 9 DAP advisor Lim Kit Siang told the High Court here today that he never lodged a police report against former Attorney General Tan Sri M...
Sued For Libel By Ex Ag Kit Siang Says Wrote 1mdb Related Article To Express Own Opinion

Sued For Libel By Ex Ag Kit Siang Says Wrote 1mdb Related Article To Express Own Opinion

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 192 hits
Lim Kit Siang speaks to the media at the Kuala Lumpur Court Complex in this file picture taken on February 24 2020 Picture by Shafwan ZaidonKUALA LUMPUR April 8 DAP advisor Lim Kit Siang told the High Court here today that the article he wr...
5525 Simpan Resit Sebagai Bukti Jika Berlaku Pertikaian Harga Kualiti Harian Metro 31 03 2021

5525 Simpan Resit Sebagai Bukti Jika Berlaku Pertikaian Harga Kualiti Harian Metro 31 03 2021

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 403 hits
Kuala Lumpur Dakwaan mengatakan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna hanya menjaga golongan peniaga di negara ini adalah tidak tepat Ini kerana kementerian itu perlu memastikan semua pihak di dalam rantaian kepengguna...
Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku

Perlis Tak Ada Airport Tapi Ada Flight

Selamat Hari Raya Aidilfitri Kepada Sahabat Ksdd Yang Tercinta