Kisah Sedih Di Sebalik Taj Mahal



Shah Jahan dan Mumtaz
Tahun 1631 bersamaan dengan tahun ke-1040 Hijrah, pada suatu hari yang panas dan kering, Mumtaz sarat mengandung kali ke-14 dan menunggu waktu untuk melahirkan anak. Dia berusia 38 tahun. Tetapi, ketika itu, ada perkara yang tak kena dengan kandungannya.
Tiba-tiba kita membayangkan suasana jadi cemas. Shah Jahan dan Mumtaz melupakan permainan catur yang sedang dinikmati. Darah terus menerus keluar tanpa henti dan membuatkan Mumtaz semakin lemah. Doktor-doktor yang dibawa waktu itu juga tidak mampu melakukan apa-apa.
Di hujung nyawa ketika itu, Mumtaz kemudiannya membisikkan sesuatu kepada telinga suaminya. Pertama, Mumtaz meminta agar Shah Jahan memelihara cinta abadi mereka dan berjanji untuk tidak berkahwin lagi.
Sebagai permintaan terakhir, Mumtaz mahukan sebuah tempat persemadian umpama mahligai di dunia, sama seperti apa yang pernah hadir dalam mimpinya. Selepas beberapa ketika melahirkan bayi perempuan itu, catatan sejarah mengingatkan kita bagaimana pemergian Mumtaz waktu itu dengan baris ayat-ayat ini:
Ketika dia membawa keluar mutiara terakhir itu, dia mengosongkan badannya sama seperti tiram.
Mumtaz tiada lagi. Shah Jahan waktu itu kecundang kepada perasaan sendiri. Dua tahun dia menyepi diri dan yang terlekat di fikirannya adalah bayangan mahligai yang diminta oleh isteri tersayang yang sudah pergi.
Dalam tempoh itu, dia mendiamkan diri, mencari dan memikirkan batu-batu permata dan kain pakaian yang sesuai untuk dikenakan bagi mengingati pemergian Mumtaz.
Apa yang masih tersisa hari ini adalah hasilnya. Taj Mahal, yang tidak diketahui secara sahih siapakah arkiteknya siap. Memang Shah Jahan yang mengusahakan pembinaan itu.
Dia memanggil tukang seni dari segenap rantau, antaranya Amanat Khan, seorang tukang kaligrafi dari Shiraz di Iran. Dia merupakan satu-satunya individu yang dibenarkan oleh Shah Jahan untuk meninggalkan sentuhan kaligrafinya pada tembok dan dinding di Taj Mahal.
Tetapi, simbol yang sepatutnya bertahan lama dan untuk kebaikan itu diconteng arang. Taj Mahal menjadi antara kemegahan empayar Moghul dan dihormati seluruh dunia.
Kerana kepentingan strategiknya itu jugalah membuatkan ramai orang yang cemburu dan ingin memiliki Taj Mahal. Lebih tragis, perebutan itu bukanlah orang yang berada jauh daripada Shah Jahan. Anak Shah Jahan sendiri, Aurangzeb menjadi pencemar.
Ketika hayat Shah Jahan sepanjang usia 73 tahun, beliau sempat melihat anak-anaknya bergaduh sesama sendiri. Aurangzeb membunuh dua adik-beradiknya dan beberapa orang lagi cucu Shah Jahan.
Shah Jahan sendiri menghabiskan sisa hidupnya di dalam kurungan penjara di Kota Merah, tidak berapa jauh dari Taj Mahal. Dari kota itulah Shah Jahan melalui hari-hari terakhir dengan meninjau keluar jendela. Melihat sungai Jumna yang mengalir lesu dan tentunya meratapi dalam kesedihan ketika melihat Taj Mahal.
Apa yang sepatutnya menjadi satu mahligai yang suci telah bertukar menjadi bencana besar bagi empayar Moghul. Kekuasaan, ketamakan dan nafsu adalah perkara yang sudah lama merobohkan Taj Mahal. Tiada siapa mengetahui apa yang dirasakan oleh Shah Jahan ketika menghembus nafas. Tetapi, kesedihan tentunya menjadi teman paling akrabnya waktu itu.
Untuk kita yang masih hidup hari ini, Taj Mahal sekurang-kurangnya mengingatkan kita bahawa di dunia ini masih ada sebuah lagi tugu cinta yang menjadi simbol kepada kehidupan yang sepatutnya menjadi lebih baik.
Cinta masih mekar di hati Shah Jahan dan Mumtaz Mahal. Begitu jugalah hendaknya kepada seluruh umat manusia.

<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://apasajacerita.blogspot.com/2021/09/kisah-sedih-di-sebalik-taj-mahal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Sherlie Merlis Tak Sangka Kisah Mohon Pertolongan Kkm Jadi Topik Perdebatan Netizen

Hiburan Sherlie Merlis Tak Sangka Kisah Mohon Pertolongan Kkm Jadi Topik Perdebatan Netizen

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 246 hits
Pelakon Sherie Merlis memaklumkan kini keadaan seisi rumah dan keluarganya sudah bertambah baik selepas berdepan dengan kesukaran yang menimpa mereka baru baru ini ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementMenurut Sherie dia turut berasa syukur kerana...
Kisah Seorang Ulama Mengubah Sistem Bank Kepada Perbankan Islam Di Malaysia

Kisah Seorang Ulama Mengubah Sistem Bank Kepada Perbankan Islam Di Malaysia

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 316 hits
Ada seorang ulama saya tidak mahu sebut nama apa Dia ditakdirkan untuk menjadi menteri besar sebuah negeri negeri pun saya tak mahu sebut 20 tahun lebih beliau menjadi menteri besar Pada hari pertama dia menjadi menteri besar orang cakap ke...
Titan Summit 2021 Kisah Anak Murid Dr Azizan Join Titanium Circle Dari Zero To Million Richworks

Titan Summit 2021 Kisah Anak Murid Dr Azizan Join Titanium Circle Dari Zero To Million Richworks

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 421 hits
Ketika Covid 19 menyerang satu demi satu bisnes lingkup Deretan kedai perniagaan yang satu ketika dulu meriah dengan urusan jual beli terpaksa ditutup dan sesetengah bandar menjadi pekan hantu seolah olah tidak berpenghuni Siapa saja tak te...
Titan Summit Kisah Inspirasi Kejayaan Hayda Scarf Dikongsi

Titan Summit Kisah Inspirasi Kejayaan Hayda Scarf Dikongsi

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 403 hits
Assalamualaikum siapa nak bangkit bisnes berjayaApa khabar semua hari ini Ada ke yang sama macam Mamy Syu kena berkerja di hari Sabtu begini hehe bukan nak mengeluh cuma rasa sedikit cemburu dengan mereka yang bergelar usahawan jutawan yang...
Koleksi Kata Kata Sedih Kehidupan Paling Bermakna Dan Menyentuh Hati

Koleksi Kata Kata Sedih Kehidupan Paling Bermakna Dan Menyentuh Hati

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 465 hits
Kata Kata Sedih Tentang KehidupanSakit sekali rasanya ketika kamu sudah melakukan yang terbaik tapi ternyata masih tidak cukup Jangan risau akan hari esok kesusahan hari ini cukuplah hari ini Ketika kamu rasa sangat terluka atas sikap orang...
Sayu Tengok Adik Ni Main Sorang2 Kat Pusat Kuar Ntin Maeps Lagi Sedih Bila Tengok Dia Video Call

Sayu Tengok Adik Ni Main Sorang2 Kat Pusat Kuar Ntin Maeps Lagi Sedih Bila Tengok Dia Video Call

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 198 hits
Negara masih lagi mencatatkan k s jangkitan C0vid 19 yang tinggi setiap hari K s harian ketika ini baru sahaja turun bawah 10 000 k s sehari jika dibandingkan dengan sebelum ini antara 20 000 10 000 k s harian Negara kita Malaysia ketika in...
Anak Istimewa Ini Diperlakukan Macam Anak Patung Oleh Wanita Ini Dipercayai Pengasuh Ramai Yang Sedih Tengok Video Cctv

Anak Istimewa Ini Diperlakukan Macam Anak Patung Oleh Wanita Ini Dipercayai Pengasuh Ramai Yang Sedih Tengok Video Cctv

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 303 hits
Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul Ketika ramai ibu bapa gembira membesarkan anak di depan mata ada banyak pasangan berperang dengan emosi menahan telinga daripada sindir dan cemuh hanya kerana memiliki anak istimewa
Kisah Kejayaan Najib Assadok Memberi Inspirasi Dalam Titanium Summit 2021

Kisah Kejayaan Najib Assadok Memberi Inspirasi Dalam Titanium Summit 2021

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 702 hits
Kisah Kejayaan Najib Assadok Memberi Inspirasi Dalam Titanium Summit 2021 Bila bercakap pasal bisnes pasti kedengaran keluhan para usahawan dan peniaga yang ditemuramah di kaca televisyen mahupun di media sosial betapa mereka mengalami keme...
Dihantui Trauma Penonton Kongsi Teori Disebalik Kisah Silam Hong Dushik Dalam Hometown Cha Cha Cha

Dihantui Trauma Penonton Kongsi Teori Disebalik Kisah Silam Hong Dushik Dalam Hometown Cha Cha Cha

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 707 hits
Menjadi buah mulut ramai orang sudah pasti semua orang ingin mengetahui cerita sebenar di sebalik kehidupan Hong Du shik di dalam drama Hometown Cha Cha Cha Dilakonkan dengan baik oleh Kim Seon ho misteri kehidupan lelaki itu selepas menghi...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing

Cina Pun Main Sihir David Teo Hampir Mat Disantau Keluarga Terdekat Jumpa Ustaz Untuk Berubat