Kisah Sabah Vs Manchester United 1980 Perlawanan Bola Sepak Yang Tidak Pernah Diceritakan


Sabah VS Manchester United 1980, Perlawanan Bola Sepak Yang Tidak Pernah Diceritakan.
Sabah VS Manchester United 1980, Perlawanan Bola Sepak Yang Tidak Pernah Diceritakan Dikatakan pasukan bolasepak Sabah pada masa itu sama hebat dengan pasukan Manchester United dari England! K alau perlawanan antara pasukan kebangsaan Malaysia dan pasukan liga tersohor dunia seperti Liga Perdana Inggeris sudah pernah kita tonton dan dengar beberapa tahun yang lalu, bagaimana pula dengan pasukan negeri menentang pasukan tersohor ini? Mesti belum pernah kan?

Tahukah anda bahawa pasukan bolasepak negeri Sabah merupakan pasukan negeri yang pertama di Malaysia yang menentang pasukan kegemaran ramai di dunia iaitu Manchester United (MU)? Sabah VS Manchester United 1980, Perlawanan Bola Sepak Yang Tidak Pernah Diceritakan Sabah VS Manchester United 1980, Perlawanan Bola Sepak Yang Tidak Pernah Diceritakan Dikhabarkan, pada tahun 1980, terdapat satu perlawanan persahabatan yang melibatkan pasukan negeri Sabah menentang MU pada tahun tersebut. Perlawanan ini diadakan di Stadium Likas, Sabah. Ini juga merupakan kunjungan MU yang pertama ke Malaysia yang dikendalikan oleh pengurusnya pada ketika itu, Dave Sexton.
Dari kiri : James Wong, Hassan Sani dan (mendiang) Dato’ Peter Rajah Pasukan kental Sabah dibarisi pemain legenda seperti Hassan Sani, James Wong dan Peter Rajah
Pasukan Sabah yang dikenali sebagai Sabah Selection pada waktu itu juga bukan calang-calang orangnya. Mereka dibarisi oleh para pemain yang dikagumi kerana memiliki skil dan kemahiran bola sepak yang menakjubkan. Antaranya adalah seperti Hassan Sani, ‘King James’ James Wong, Malim Surat, Vincent Wong dan mendiang Dato’ Peter Rajah. Tidak dilupa, pemain import tempatan yang turut mewakili Sabah pada ketika itu iaitu Dato’ Soh Chin Ann dan R. Arumugam yang turut menyertai perlawanan tersebut.

Untuk pengetahuan anda, Hassan Sani dan James Wong pernah mewakili Malaysia dalam pasukan Asian All Stars bersama pemain dari rantau Asia seperti Korea, Jepun, Kuwait, Iraq dan UAE menentang Brazilians All Stars pada tahun 1982.

Pasukan MU pula diketuai oleh kapten mereka, Martin Buchan, dan dibarisi oleh Garry Birtles, Lou Macari, Mike Duxbury, Ashley Grimes, Kevin Moran, Gordon McQueen, Steve Coppell dan Joe Jordan.

Namun demikian, pengaruh MU pada zaman ini belum begitu meluas di Malaysia. Hanya pada tahun 90-an, barulah MU mula mempunyai ramai pengikut di negara ini iaitu ketika zaman pimpinan jurulatih terkenal, Alex Ferguson. Menurut sumber, ketika perlawanan ini diadakan, pasukan MU pernah digelar sebagai pasukan ‘sandarkan pada kenangan’ kerana mereka begitu mendabik dada dengan era kegemilangan mereka pada tahun 60-an.
Vincent dan Malim berpakat kawal pemain Scotland bernilai tinggi, Joe Jordan
Vincent Wong, bekas pemain Sabah Selection pada ketika itu, menyifatkan pengalaman berharganya menentang pasukan terkenal dunia itu sebagai satu pengiktirafan untuknya. Dalam perlawanan tersebut, Vincent berperanan sebagai pemain pertahanan tengah. Tugasnya adalah untuk mengawal pemain MU yang bernilai tinggi pada ketika itu iaitu ‘Jaws’ Joe Jordan. Pemain lain yang turut mengawal ketat Joe pada ketika itu adalah Malim Surat.

Menurut Vincent, tugasnya pada waktu amat sukar memandangkan tubuh badan fizikal pemain berkulit putih lebih tinggi dan besar daripada pemain Asia sepertinya. Namun demikian, beliau tidak begitu mahu menumpukan perhatian kepada kemenangan memandangkan perlawanan tersebut hanyalah sekadar perlawanan persahabatan.

Walaupun pasukan MU memenangi perlawanan tersebut, namun Vincent mengatakan bahawa bahang panas di Stadium Likas pada ketika itu sedikit sebanyak telah memberi kesan kepada pemain berkulit putih MU.
Red Devils pernah rasa tapai Sabah! Hassan Sani (baju hijau) mengasak pemain MU.
Bercerita lebih lanjut, pasukan Sabah Selection juga sempat makan malam bersama pasukan Red Devils itu. Malah, pengalaman yang paling tidak dapat dilupakan adalah menjamu pemain MU dengan minuman tempatan Sabah iaitu tapai.

Vincent telah mewakili pasukan Sabah dari tahun 1978 hingga 1968.

Untuk pengetahuan anda, pasukan MU telah berkunjung ke Malaysia sebanyak 5 kali dengan perlawanan pertamanya menentang Sabah pada tahun 1980, kemudian menentang pasukan Selangor yang menampilkan legenda bola sepak negara seperti Mokhtar Dahari, Santokh Singh, K. Rajagopal, Reduan Abdullah pada tahun berikutnya.

Kemudian, pada tahun 1995, pasukan ini menjejakkan kaki semula di Malaysia dengan pimpinan baharu Alex Ferguson dan pemain baharu seperti David Beckham, Paul Scholes, Nicky Butt dan adik beradik Gary dan Phil Neville. Perlawanan keempat adalah untuk Challenge Cup pada tahun 2001 dan terakhir pada tahun 2009.

Tak sangka kan pasukan bola sepak Sabah suatu ketika dahulu merupakan pasukan gergasi di Malaysia. Malah, Sabah juga pernah melahirkan pemain bola sepak yang digeruni sehingga ke peringkat antarabangsa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://obsesbola.blogspot.com/2021/04/kisah-sabah-vs-manchester-united-1980.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beli Kane Atau Haaland Manchester United Akan Kembali Digeruni Di Eropah

Beli Kane Atau Haaland Manchester United Akan Kembali Digeruni Di Eropah

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 229 hits
Kali terakhir Manchester United menggegar bola sepak Inggeris adalah pada 2013 iaitu tahun terakhir Sir Alex Ferguson sebagai pengendalinya Sejak itu pasukan ini boleh dianggap hilang taring selepas gagal meraih sebarang kejuaraan liga Hany...
Liridon Krasniqi Sanggup Buat Kerja Buruh Sebelum Temui Kehidupan Melalui Bola Sepak

Liridon Krasniqi Sanggup Buat Kerja Buruh Sebelum Temui Kehidupan Melalui Bola Sepak

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 275 hits
Pemain naturalisasi Harimau Malaya Liridon Krasniqi atau turut dikenali sebagai Mat Don di kalangan penyokong bola sepak di dalam negara berkata beliau pernah melakukan kerja buruh kasar sebelum memiliki kerjaya sebagai pemain bola sepak pr...
Kisah Bob Senget Dulu Pernah Tersilap Kini Usahawan Giat Bantu Orang Lain

Kisah Bob Senget Dulu Pernah Tersilap Kini Usahawan Giat Bantu Orang Lain

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 596 hits
BERITAmediacorp Tidak kenal erti penat Jamsairi Kamaruddin yang lebih mesra dikenali sebagai Bob Senget menguruskan perniagaan di kedainya di Blok 8 Toa Payoh Lorong 7 hampir setiap hari dari pagi hingga ke malam Bermacam macam barangan dij...
Pulangkan Perairan Sabah Sarawak Kitingan Gesa Putrajaya

Pulangkan Perairan Sabah Sarawak Kitingan Gesa Putrajaya

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 246 hits
KOTA KINABALU Timbalan Ketua Menteri Sabah Jeffrey Kitingan menyelar Putrajaya setelah mengetahui kerajaan persekutuan akan terus menggunakan Akta Laut Wilayah 2012 ke atas Sabah dan Sarawak Akta yang diluluskan Parlimen pada 2012 itu secar...
Majlis Keramaian Punca Penularan Covid 19 Di Sabah

Majlis Keramaian Punca Penularan Covid 19 Di Sabah

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 308 hits
GAMBAR hiasan FOTO arkib NSTP Kota Kinabalu Majlis keramaian terus menjadi antara punca utama peningkatan terbaharu kes Covid 19 di Sabah dengan dua lagi kluster baharu dikaitkan dengan aktiviti itu hari ini Jurucakap perkembangan harian Co...
Administration Of Sipadan Ligitan Returned To Sabah

Administration Of Sipadan Ligitan Returned To Sabah

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 201 hits
Two issues were solved during the second Special Council on Malaysia Agreement 1963 chaired by Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin in Putrajaya on Tuesday KUALA LUMPUR Two long standing issues in Sabah and Sarawak have finally found a b...
Boarding School One Of Four Covid 19 Clusters In Sabah

Boarding School One Of Four Covid 19 Clusters In Sabah

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 284 hits
Sabah recorded another cluster involving a boarding school in Sandakan with cumulative cases of 15 NSTP file picKOTA KINABALU Sabah recorded another cluster involving a boarding school in Sandakan with cumulative cases of 15 Sabah Covid 19 ...
Perjuang Hak Sabah Usah Sibuk Jadi Jurucakap Putrajaya Azis Beritahu Maximus

Perjuang Hak Sabah Usah Sibuk Jadi Jurucakap Putrajaya Azis Beritahu Maximus

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 376 hits
Azis Jamman berkata Maximus Ongkili sepatutnya bersama pemimpin Sabah yang lain menuntut semua hak Sabah yang terkandung dalam Perjanjian Malaysia 1963 KOTA KINABALU Seorang wakil rakyat Warisan menyelar Menteri di Jabatan Perdana Menteri M...
Tukar Status Sabah Sarawak Ikhlas Atau Pn Sekadar Mahu Raih Undi

Tukar Status Sabah Sarawak Ikhlas Atau Pn Sekadar Mahu Raih Undi

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 203 hits
Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN Sabah Razeef Rakimin menggesa kerajaan Perikatan Nasional menjelaskan niat di sebalik menukar status negeri Sabah dan Sarawak kepada wilayah Beliau berpendapat walaupun pertukaran status Sabah daripad...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan