Kisah Percutian Yang Singkat 2018

Kisah Percutian 2018 : Labuan - Kinarut - Kundasang - Kota Kinabalu
Fuhhhh..lama giler tak update blog! Macam malas tapi teringin nak membebel tu tetap ade. Huahuahua..teringin nak membebel pasal percutian ke Kundasang bulan December 2018 haritu. Percutian last minit kawwww..main redah je kaedah nyer. Yelah nak bercuti jauh ni ingat bajet tak kene kira ke dengan anak nak masuk sekolah nak kene beli barang sekolah. Baju bajan sekolah lagi, kene pulak tahun ni Sufiya dah jadi pengawas biru lagilah bertambah bajet nak kene tukar semua.
Syahmi pulak memang kene tukar ganti baju sekolah agama yang baru, almaklum orang dah tinggi kasut pun tak muat dah. Yuran tadika Syakirah lagi dekat 400. Memang petak jugak la kepala tapi redah jugak laaaa pegi bercuti almaklum bukan senang nak ke sana! Pejam mata anggap ada je nanti rezeki anak-anak ;) Hah kauuuu..pembuka kata je dah membebel! Amik..lama sangat simpan dalam mulut kan..ha..ha..haa..
Sebenar nyer, sebulan sebelum balik ke Labuan abah mertua ade bagitau nak ke Kinarut Sabah. Nak ke rumah adik Eady yang baru seminggu dua pindah ke situ. Aku apa lagi ligat la otak nak ke Kundasang. Almaklum bukan selalu dapat ke Sabah tu. Laju jugak la tengok waze & google map dari Kinarut ke Kundasang tu berapa jam. Selajunya aku buka Agoda tengok hotel/resort yang kosong. Huahuahuaa..bab bercuti aku memang campion, kene pulak dah berkurun aku tak bercuti! Asyik sakit jek, asyik kerja jek macam takde life. Mula-mula Eady risau juga tak cukup bajet ke hape ke, tapi biasa la kita ni kan orang perempuan ade je poket doreamon ade je duit terselit so aku cakap kita redah jek, duit boleh cari tapi kegembiraan anak-anak tu tak boleh beli.
LABUAN
Rumah mertua di Kg. Lajau, W.P. Labuan.
Aku balik ke Labuan 15hb Dec so aku lepak Labuan dalam 4 hari setengah macam tu, sebab tiket feri ke Menumbok Sabah tu 21hb. Naik feri dalam 2 jam, pastu drive ke Kinarut dalam 2 jam lebih. Kita orang (2 kereta) sampai ke rumah adik Eady pukul 1 pagi macam tu. Ohh..feri malam sebab tu sampai sana dah tengah malam.
Esok pagi-pagi tu kita orang gerak naik ke Kundasang. Aku 1 family je. Mak abah semua tak ikut sebab dia orang nak berehat kat umah adik Eady tu je. Aku memang dah lama berzikir dengan Eady nak ke Kundasang tu, last time pegi tahun 2015 okehhhh..lama giler dah~
Dari Kinarut entah Eady lalu highway mana ntah..highway baru ikut belakang gunung kinabalu tu perjalanan jadi lama giler..hahaha..jauh nak matik rasa nak sampai ke kaki gunung kinabalu tuh. Dah la laluan baru tu tak nampak puncak gunung..i is so frust okehhhh tapi still happy sebab hati berbunga nak ke Kundasang tuh. Entah kenapa aku suka sangat pun aku tak tahu tapi yang aku tahu aku suka pergi bercuti jauh macam tu. Entah susah nak faham aku ni. Ha..ha..ha..
PORING HOT SPRING, RANAU.
Dari Kinarut tu kami terus ke Hot Spring Poring Ranau sebelum check-in kat hotel. Aku sebenar nyer tak suka pegi Poring ni. Huhuhu...sebab tu gambar pun tak banyak kot. Ha..ha..ha..nampak sangat bias! Aku tak suka sebab tempat ni tak best (bagi aku la!!) entah laaa mandi campur-campur dengan orang ni memang bukan aku la. Satu lagi aku tak suka pegi situ sebab banyak giler anjing! Serius la weh..lalu-lalu kat tepi kaki, duduk-duduk kat tangga kat kerusi..arghhh..aku jadi was-was sentiasa okehhhh..memang bersepah giler arrr anjing! Macam share tempat tu dengan anjing okehhh. Aku tak suka dalam keadaan sentiasa kene berjaga-jaga, was-was..ermm..entah kalau bagi korang okey okey la tapi aku memang tak nak arrr pegi situ.

Ade la sekeping dua gambar kat Poring ni, ini pun kat tempat yang okey sikit yang kawasan pool dia besar dan air bersih. Gambar kat kolam air panas tu takde ye, aku memang takde hati nak amik gambar kat situ. Kalau korang nak tahu keadaan kolam air panas tu macam mana sila google sendiri ye. Takde sekeping gambar pun aku amik kat situ.
Kolam ni air dia sejuk nak mati! SEJUK MACAM AIS tapi aku tengok budak-budak ni mandi sampai kecut macam asam baru nak naik. Ade 3 jenis kolam air sejuk kat sini, yang cetek dalam sikit dan kolam dewasa. Budak-budak ni mandi kat kolam dalam sikit, almaklum masing-masing dah pandai berenang tapi masih lagi dalam pemantauan penuh aku & Eady ar. Mata memang tak lepas langsung tengok dia orang. Beralih ke kolam air panas sekejap je tak sampai setengah jam kita orang dah tak nak lepak situ, sebab kat situ yang ramai anjing. Hah aku tak pakai perkataan banyak dah sebab ramai nyer sama macam orang pulekkk..nyampah~
Duk terbayang air liur anjing-anjing tu, kencing dia ntah kene kat mana..eeee..cannot brain lah kalau nak kene duduk pun duk was-was sentiasa. Tu belum kira anjing-anjing tu duk bergaduh berebut makanan, helok je kat laluan tangga gaduh nyer..eee..cannot brain! Lama-lama aku ajak Eady gerak ke hotel. Mandi kat pool air sejuk tu je agak lama dalam dua jam lebih kot. Nasib baik bilik salin, bilik air, bilik mandi bersih. Kalau kotor gak memang aku ban ar tempat nie. Sorry korang yang suka pergi sini, aku memang tak suka. Ehh..diva ke haku ni?
PEKAN RANAU - KUNDASANG.
Dah petang dalam pukul 3 baru kita orang gerak ke hotel untuk check-in. Aku book agoda je, ape ek nama hotel tu? Ermm...
Ni gambar keesokan pagi ye..kaki pun takmo kalah!
Hah.. Skyville Zen Resort! Book last minit. Hotel ni so-so je la bagi aku. Cukup untuk tidur satu malam je pun. Nak suggest rasa macam tak kot tapi kalau takat nak tidur semalam je okey la. Hotel bersih, harga just nice tak mahal tak murah, view out la tapi bab ni aku tak kisah sangat sebab aku check-in pun dah petang sangat lagi pun malam nak nampak ape ye dak. Pagi-pagi nak gerak dah ke Dairy Farm tu so aku okey je. Ade 2 katil cukup la kita orang berlima. Cuaca pun sejuk-sejuk nyaman, malam tak perlu kipas aircond ape lagi ko nak.
Staff okey, siap payungkan kau sebab waktu aku sampai tu hujan renyai-renyai. Kawasan luar dalam bersih, ade washing machine & air panas depan bilik hotel. Kawasan sunyi sejuk nyaman sebab Skyville Zen Resort ni nak kene mendaki bukit untuk sampai, macam dalam kawasan hutan walaupun tak. Aku ni bab hotel jarang komplen sebab aku terima seadanya kecuali staff biadap dan hotel kotor. Tu je. Kalau nak hotel/resort yang berview cantik korang boleh book Dreamworld Hotel or Kinabalu Pine Resort.
Lepas campak semua beg & barang, kitaorang keluar balik untuk cari makan! Hah..nasib baik anak-anak jenis tak buat hal sangat bila berjalan so lagi seronok la aku cuma jangan lapar je la masing-masing perangai macam aku! Bila lapar otak tak boleh berfikir! Ha..ha..ha..
RINDU ALAM CAFE - Ni gambar amik dari dalam cafe tu. Kalau takde kabus tu nampak puncak gunung kinabalu okeh!
Ohhh..aku nak suggestkan korang! Kalau pegi Pekan Ranau sila makan kat sini! Rindu Alam Cafe, betul-betul tepi jalan je kat roundabout Pekan Ranau tu. Aah..kalau pusing-pusing korang confirm akan nampak arrr..dua tiga kali kita orang pegi makan kat sini. Tomyam sedap, daging masak pedas sedap, sotong goreng tepung sedap..arghh..semua la sedap! Petang, malam, tengahari kita orang duk ulang makan kat sini je. Harga pun biase-biase je tak mahal.
Taken by Syahmi
Lepas makan hati dah senang baru boleh ronda-ronda amik angin sejuk kat Pekan Ranau tu, amik gambar pun tak nampak puncak gunung kinabalu sebab kabus tebal! Sejuk nyaman best je petang tu. Masa berhenti bergambar ni Syakirah & Sufiya tak nak keluar kereta. Almaklum dah penat mandi kolam dan makan dah keluar rumah dari pagi confirm la penat. Aku okey je faham, petang tu just habiskan masa ronda-ronda pekan ranau dari dalam kereta je. Dah nak maghrib baru balik ke hotel semula. Malam takde aktiviti pun, just lepak tidur sebab kat sana malam je dah macam mati semua. Sunyi! Ha..ha..ha..tv pun takde so apa kau nak buat? Tidur je laaaaa...
Desa Dairy Farm, Kundasang.
Pagi-pagi (takdela pagi sangat pun!) kita orang sarapan dulu kat pekan ranau tu then terus ke Dairy Farm Kundasang yang terletak kat Kg. Mesilou. Ohh..kalau nak best korang duduk kat Kg.Mesilou tu lagi dekat dengan Dairy Farm ni, tapi aku dah pernah duduk Kg.Mesilou dulu so aku takde la perancangan nak duduk situ lagi. Saja cari angin lain.
Ni gambar sempat amik masa kat Pekan Ranau
Naik ke atas tu puncak gunung Kinabalu pun dah macam nak tertutup! Arghh..petua dia kalau nak bergambar cantik helok nampak puncak gunung kinabalu tuh sila la datang seawal jam 7-8 pagi! Desa Dairy Farm buka pukul 8 pagi hah helok korang tolong buka sekali pagar kaunter bayaran tuh lagi cantekkk~ Aku sampai dah nak pukul 9 okeh, dengan orang ramai macam nak pergi merusuh dengan kereta bersusun jem cari parking. Ha..ha..ha..almaklum cuti sekolah kot!

Love sangat gambar ni!

Yang berkabus kat belakang tu la puncak gunung nyer ye tapi harammm hape pun tak nampak! Ha..ha..ha..sape suruh datang lambat memang padan la muka kauuu...tapi kesah pulak aku. Kat sini la bergambar banyak-banyak walau tak nampak belakang tu. Maafkan lah aku sebab letak banyak giler gambar. Aku malas nak edit malas nak collage malas semua nyer so aku tepek je terus senang. Ha..ha..ha..sejenis malas punya orang so korang hadap je la perangai aku nih.
Sebelum masuk ke dalam ladang lembu tu kemain lama kita orang kat luar ni sibuk benar lah nak bergambar. Nasib baik semua memberi kerjasama yang terbaik so takde la terjadinya gambar tak semenggah! Ha..ha..ha..mood semua helok je pagi tu, senang sikit mak jemah nak uruskan diri. Kalau nak mendatangkan stress jugak la nak ikut perangai sorang-sorang.
Okey tiket dah beli jom masuk!

Masuk Desa Dairy Farm ni takde la buat ape pun kecuali kau tengok lembu je la pun pastu beli aiskrim & air susu segar dia yang femes tuh. Apa lagi kau harapkan kalau pegi ladang lembu? BTW, berbaloi la beli aiskrim & susu segar dia walaupun kau beratur panjang macam nak beli tiket konsert BlackPink. Ha..ha..ha..pegi time cuti sekolah memang mendapatlah kauuuu orang ramai lagi dari lembu yang ade!
Kita orang lepak kat sini pun tak lama manalahhhh..setakat nak pegi buat syarat je orang kata. Ehh tak..pegi nak bergambar je pun, saje buat semak lagi bila time cuti sekolah. Lepak kat cafe dia makan pizza Desa Dairy Farm yang sedap tu gu kan dengan ais krim & susu segar layan gak! Susu segar perasa coffee tu is the best kat tekak aku! Sejuk coffee pizza panas..perghh.. terus lupa kau kat ladang lembu! Ha..ha..ha...
Sejam lebih sikit kot kita orang kat Desa Dairy Farm ni, turun dari Kg. Mesilou kami terus ke Fish Spa kat mana ntahhh..hahaha..aku hilang ingatan!
FISH SPA KG.LUANTI BARU, RANAU
Fish Spa Kg. Luanti
Hah aku dah ingat sebab ade gambar tuh..hahahaha..gigih pegi sini sebab anak-anak yang sibuk nak pegi! Masuk 15 minit je tapi layan arrr..pesanan buat korang kalau masuk sini beli la makanan ikan banyak-banyak! Maksud aku banyak-banyak tu ialah banyak okeh! Macam aku beli 2 hengget je ade 5 ke 6 bungkus tapi tak sampai 5 minit habis okehhh..dah la kat dalam tu takde jual lagi makanan ikan! Dah rugiii..so sila beli banyak-banyak ye. Kalau tak korang buang masa je dalam tu main dengan ikan tapi makanan dia takde. Rugi.
Syahmi memang suka ikan ni. Dia la yang berzikir nak ke sini.
Sufiya yang penggeli & penakut!
Ni Sufiya acah je. Ha..ha..ha...
Syakirah jangan cakaplah..kalau aku jadi ikan aku takut dengan dia!
Aku? Acah bergambar je lebih!
Aku memang tak la nak singsing seluar tunjuk betis kat ikan! Kang ikan tengok gebu sangat ikan tak nak lepas! Ha..ha..ha...
Takdelah..aku tak minat la benda-benda macam ni. Nak tunjuk kaki kat orang..err..tak la. Lagipun aku penggeli macam Sufiya jugekk..aku tunggu dia orang kat tepi, tukang ambil gambar je. Oh yeee..cakap pasal bergambar bawa masuk kamera dan hp pun kene bayar yee..aku tengok ade je orang tak bayar tapi kat dalam senyap-senyap bawa keluar kamera & hp then amik gambar. Erm..aku pun tak faham kenapa hp pun nak kene bayar, amik gambar pakai hp pun kene bayar tapi takpelah aku bayar je untuk 1 hp je pastu jujur la dengan diri sendiri amik gambar banyak-banyak pakai 1 hp jer.
Eady cakap takpe anggap je sedekah untuk ikan-ikan tu, orang lain kita jangan peduli. okey? Lagi pun tak mahal mane pun dalam RM3 kalau tak silap aku kene bayar tu. Hidup nak berkat kan? ;)
Setel kat Fish Spa Kg. Luanti ni ingat nak ke Rabbit Farm tapi rabbit pun ntah kemana hala tak jumpa! Kesudahan nyer patah balik ke pekan ranau makan kat Rimba Alam Cafe tu lagi baru turun ke Kota Kinabalu. Kali ni kitaorang jalan ke Kundasang just santai-santai takde tujuan tertentu pun. Just naik nak feel rasa sejuk nyaman tu, nak bawa anak-anak makan aiskrim Desa Dairy Farm, nak bawa Syahmi ke Fish Spa tu. Bercuti kat Kundasang ni more to hadiah anak-anak je sebab keputusan exam akhir tahun sangat bagus.
Baik Syahmi Sufiya & Syakirah. Alhamdulillah anak-anak berada di peringkat yang terbaik (bagi aku laaaa...) & alhamdulillah kira bercuti ni belanja Syahmi sebab UPKK dia dapat 8A. Tak lebih tak kurang, just bercuti nak bagi anak-anak happy je. ;) turun ke KK dah petang ehh dah nak malam pun terus cari lokan bakar! Macam biasa la untuk isi perut aku yang selalu sangat cepat kosong then balik ke Kinarut pun dah malam sangat. Takde buat ape pun. Berehat tidur kat rumah adik Eady tu.

Skk Migas Catat Lifting Migas Ri Tak Capai Target Di 2018

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 166 hits
Kepala SKK Migas Dwi Soetjipto mengatakan realisasi produksi migas siap jual migas sepanjang 2018 sebesar 1 917 juta barel per hari sedangkan Anggaran Pendapatan Belanja Negara 2018 menargetkan produksi migas sebesar 2 juta barel per hari
Majlis Makan Malam Amal Volunteer Sempena Mvm Appreciation Award 2018

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 263 hits
Majlis Makan Malam Amal Volunteer Sempena MVM Appreciation Award 2018 Salam Pada minggu lalu uzu berkesempatan untuk ke majlis makan malam amal yang di adakan di The Royal Ballroom Bizmilla Wedding Centre One City Subang pada jam 8 malam se...
Jumlah Pelantar Minyak Dan Gas Di Seluruh Dunia Pada Tahun 2018 Melonjak Untuk Tahun Kedua Berturut Turut

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 475 hits
Menurut syarikat perkhidmatan minyak Amerika Baker Hughes jumlah purata bulanan pelantar minyak dan gas yang aktif di dunia pada tahun 2018 meningkat dengan keputusan tahun kedua berturut turut Pada tahun 2017 angka itu dicatatkan pada seki...
Lampaui Target Pemerintah Jokowi Bagikan 9 3 Juta Sertifikat Tanah Di 2018

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 205 hits
Untuk 2019 pemerintah akan membagikan 9 juta sertifikat tanah Dia berharap pencapaian tahun ini akan menyamai bahkan melebihi pencapaian tahun lalu
Pertama Kali Ke Volunteer Appreciation Awards 2018 Muslim Volunteer Malaysia

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 386 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang saya kasihi sekalian Semoga anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya Baiklah dalam entri kali ini saya ingin berkongsi dengan anda semua mengenai Muslim Voluntee...
Top 15 Drama Korea Terbaik 2018

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 809 hits
Top 15 Drama Korea Terbaik 2018 Pilihan Miss BanuHari ini aku nak share senarai top 15 drama Korea yang paling aku suka untuk tahun 2018 senarai drama Korea ini adalah berdasarkan pilihan aku semata mata tak ada kena mengena dengan blog ata...
Japan Winter 2018 Day 1 Shinjuku Station Icho Namiki

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 299 hits
Dari Asakusa kitorang naik train ke Shinjuku Station Amik Asakusa Line sampai Daimon pastu tukar train naik Oedo Line ke Shinjuku Station Since dah pakai 24 hrs tiket ni kene lah fully utilise naik turun subway Nak ke exit A5 Asakusa Statio...
Tutup 26 Gerai Giant Supermarket Hero Phk 532 Karyawan Sepanjang 2018

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 184 hits
PT Hero Supermarket Tbk melakukan pemutusan hubungan kerja atau PHK karyawan sebanyak 532 orang sepanjang 2018 Sebab perseroan menutup 26 gerai jaringan ritel Giant Supermarket Diterangkan Tony penurunan kinerja ritel itu disumbang oleh sek...
Perjanjian Dagang Bantu Kinerja Ekspor Impor 2018

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 154 hits
Upaya tersebut mampu meningkatkan nilai ekspor nonmigas serta menahan pelebaran defisit neraca perdagangan yang secara kumulatif Januari November 2018 tercatat sebesar USD 7 52 miliar
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Apakah Itu Sistem Bantuan Pemandu Dan Fungsinya

Tamago Kake Gohan

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia