Kisah Perang Thermopylae Disebalik 300 Tentera Spartan


Peminat-peminat filem pasti tahu tentang sebuah filem aksi yang diadaptasi daripada komik berjudul '300' lakonan Gerard Butler, sebuah filem aksi yang unik kerana membawa beberapa teknik baru pembikinan filem yang akhirnya menjadi ikutan sehingga kini.


Sejarah dalam filem itu, walaupun berdasarkan kisah sebenar yang pernah berlaku, lebih banyak mengambil inspirasi daripada kisah komik '300' hasil karya Frank Miller dalam jalan cerita serta persembahan.

Kisah tentera Greek terpaksa berhadapan dengan jumlah askar Persia yang lebih 10 kali ganda bilangan mereka, dipimpin oleh Raja Leonidas itu berlaku dalam dua peperangan serentak, sebenarnya melibatkan dua tempat berbeza dalam waktu yang sama.

Mengapa peperangan yang digelar 'Perang Thermopylae' ini sangat popular untuk dibicarakan peminat sejarah lama dunia?

Agenda penaklukan Persia

Selepas tewas dalam Perang Marathon pada tahun 490BC, orang Persia di bawah pimpinan anak kepada Raja Darius I yang menaiki taktha, Raja Xerxes mula meneruskan agenda ayahnya meluaskan pengaruh kerajaan Persia.

Pelan untuk menakluk Greece melalui Hellenspont dan seterusnya masuk melalui Thrace, dengan membawa jumlah angkatan yang besar diteruskan berpandukan kepada rancangan asal.

Bagi memastikan rancangan mereka berjaya ekoran kegagalan menyeberangi Gunung Athos dalam beberapa pertempuran sebelum itu, Xerxes bercadang untuk membina sebuah terusan merentasi tanah genting pergunungan tersebut.

Mengetahui rancangan penaklukan Persia, penduduk Athens dan Sparta mula bersedia membina peralatan bagi melindungi bandar mereka, termasuklah kapal-kapal layar.

Xerxes menawarkan perjanjian damai, meminta hadiah sumbangan daripada orang Greek sebagai tanda perdamaian namun ditolak bulat-bulat oleh orang Greek ketika itu, yang yakin kerjasama di antara Athens dan Sparta akan berjaya mengusir keluar serangan Persia.

Berdepan perang yang semakin hampir, beberapa strategi untuk menentang Persia diajukan dalam perbincangan kedua-dua pemerintah.

Jeneral-jeneral Sparta diberikan tanggungjawab mengetuai perang di darat, sementara Jeneral Athens mengetuai serangan di laut.

Pergerakan tentera Persia yang sudah melintasi Hellenspont, menyebabkan mereka perlu melalui satu laluan sempit yang terletak di Thermopylae.

Ini menimbulkan idea pada salah seorang Jeneral Athens bernama Themistocles, kerana laluan sempit itu mampu membolehkan tentera yang lebih sedikit jumlahnya berdepan jumlah angkatan Xerxes yang lebih ramai.

Bagi merealisasikan idea beliau, Themistocles memujuk tentera Sparta meninggalkan kedudukan mereka, bagi membantu mempertahankan kawasan milik Athens.

Sebagai pertukaran, Themistocles dan seluruh tentera Athens berjanji akan mempertahankan sebuah kawasan bernama Artemisium daripada serangan laut Xerxes.

Selepas dipersetujui tentera Sparta, seluruh lelaki dewasa Athens diminta untuk turut menyertai peperangan dan golongan wanita serta kanak-kanak dipindahkan ke kawasan bernama Peloponnesus, untuk dilindungi.

Tentera yang berperang di darat, mula bergerak ke Thermopylae di bawah arahan Sparta, mempertahankan jurang sempit yang terletak di antara bukit dan laut, pintu kepada bahagian selatan Greece yang dikenali dengan nama 'The Hot Gates.'

Strategi Themistocles memerlukan kemaraan tentera Persia di halang secara serentak di dua tempat, tentera Athens berperang dalam perang yang dinamakan 'Peperangan Artemissium' sementara tentera Sparta terlibat melindungi The Hot Gates, dalam 'Peperangan Thermopylae.'

Mempertahankan 'The Hot Gates'

Ketika mendapat berita tentang tugas mereka, Raja Leonidas dan tenteranya sedang meraikan festival Carneia yang melarang mereka menyertai peperangan - berdasarkan undang-undang masyarakat Sparta.

Bagaimanapun, majlis penasihat mereka merasakan kepentingan untuk melindungi The Hot Gates jauh lebih besar berbanding pantang-larang mereka.

Raja Leonidas diberikan pelepasan untuk membawa 300 orang askarnya yang digelar Hippeis dan berharap mereka dapat mengumpulkan lebih ramai askar dalam perjalan ke Thermopylae, serta mampu bertahan sementara menunggu kedatangan tentera Sparta sebenar.

Mereka tiba di Thermopylae dengan jumlah keseluruhan hampir 7,000 orang, gabungan dengan tentera-tentera Greece lain dari negeri Arcadia dan Corinth, termasuk 1,000 orang Phocian yang pernah bertugas membina dinding pertahanan di The Hot Gates.

Oleh kerana orang Phocian sudah mengetahui tentang laluan pergunungan yang ada mampu memintas kedudukan mereka seterusnya menggagalkan strategi pertahanan Themistocles, Raja Leonidas meminta 1,000 orang Phocian yang sudah mahir dengan kawasan tersebut untuk melindungi laluan pergunungan itu.

Pada pertengahan bulan Ogos tahun 480BC, tentera Persia mula kelihatan di Teluk Malian, berdekatan Thermopylae.

Xerxes menghantar wakil untuk rundingan dengan tawaran lumayan kepada Leonidas dan tenteranya. Rundingan itu ditolak.

Xerxes menunggu selama lebih empat hari tanpa melakukan apa-apa. Hanya pada hari ke lima, melihat Leonidas dan orang-orangnya terus berdegil mempertahankan kedudukan mereka, Xerxes mengarahkan tenteranya menyerang.

Kebijaksanaan Themistocles, keperkasaan Leonidas

Strategi bijak Themistocles mencipta benteng di darat dan lautan membolehkan kemaraan tentera Persia disekat dengan mudah, buat sementara kerana lokasi yang dipilih Themistocles memang menyukarkan tentera Persia untuk mara.

Kedua-dua titik pertarungan merupakan kawasan laluan sempit yang akan membolehkan tentera Greece yang lebih kecil jumlahnya, mampu berdepan dengan tentera Persia yang lebih ramai.

Jumlah yang terlalu besar (dianggarkan di antara 70,000 ke 800,000 orang), tentera Persia melakukan tindakan lebih pantas, disebabkan keperluan untuk mendapatkan bahan bekalan askar-askar yang ada.

Harapan Themistocles, sekiranya mereka berjaya mempertahankan kedua-dua kawasan ini untuk satu tempoh, lama-kelamaan tentera Persia akan perlu bergerak atau merempuh masuk.

Bagaimanapun, jumlah pengorbanan yang diperlukan sukar sekali untuk diramal dari pihak mereka.

Xerxes mula menyerang The Hot Gates

Raja Leonidas mengarahkan tenteranya mempertahankan laluan sempit itu dengan formasi mereka yang dinamakan 'phalanx.'

Berikutan kelebihan berdasarkan faktor geografik serta kelebihan tentera Hoplites arahan Leonidas, mereka berjaya mempertahankan kedudukan mereka di hari pertama serangan tentera Persia yang berjumlah lebih 10,000 orang.

Peralatan yang digunakan orang Greece ketika itu juga jauh lebih sesuai untuk pertempuran, kerana tentera Persia yang dilengkapi pedang dan tombak yang lebih pendek memerlukan mereka masuk ke dalam perangkap Leonidas.

Tidak mengerti kenapa sukar untuk mereka memecah masuk, Xerxes menghantar beberapa kumpulan besar lagi, namun semua serangan Persia berjaya dipatahkan pihak Greece.

Menjangkakan serangan yang dilakukan sebelum itu sekurang-kurangnya berjaya menurunkan jumlah tentera Greece, hari kedua peperangan Thermopylae berlaku dalam corak yang sama dengan kegagalan demi kegagalan tentera Persia.

Hanya selepas seorang warga Trachinia bernama Ephialtes belot dengan memberitahu tentera Persia dan Xerxes berkenaan laluan pergunungan yang mampu merentasi kedudukan orang Greece, Xerxes mengarahkan komandernya bernama Hydarnes dengan lebih 20,000 orang untuk cuba melalui laluan tersebut.

1,000 orang Phocian yang ditugaskan mengawal laluan tersebut terpaksa berundur melihat jumlah tentera yang besar di hadapan mereka.

Khabar buruk kegagalan orang Phocian melindungi laluan tersebut sampai ke telinga Leonidas.

Atas perbincangan, beliau memutuskan untuk terus mempertahankan kedudukan mereka; walaupun tahu mereka kini sudah dikepung tentera Persia.

Berjuang hingga mati

Walaupun Leonidas mengambil keputusan untuk terus bertahan, dia membuka peluang kepada mana-mana tentera yang mahu berundur untuk meninggalkan mereka di situ.

Majoriti askar gabungan itu mula beredar, dengan hanya Leonidas, pasukan pengawal Hippeis beliau disertai oleh 400 orang Thebans dan 700 orang Thespian mengambil keputusan untuk terus mempertahankan The Hot Gates.

Tindakan Leonidas yang tidak mahu berpatah balik menimbulkan beberapa persoalan pada pengkaji sejarah tentang sebab sebenar Leonidas terus berkeras mempertahankan kedudukan mereka.

Banyak pihak menyebut tindakan itu diambil berikutan tatacara perang orang Sparta yang tidak dibenarkan berundur.

Walau bagaimanapun, pendapat paling popular menyebut, Leonidas bertindak mengorbankan dirinya bagi memastikan tentera yang mahu berundur berjaya melarikan diri.

Ini kerana masih ada pihak perlu menghalang kemaraan Persia daripada arah laut. Dengan berkorban, seramai lebih 3,000 orang askar selamat untuk berjuang di kemudian hari.

Tentera Spartan

Spartan sangat terkenal sebagai antara pahlawan paling ditakuti dalam sejarah dan antara yang paling brutal.

Walaupun ramai yang percaya Spartan hanyalah mitos dan bukan fakta, namun spartan dibesarkan dan dilatih untuk menjadi pahlawan yang kejam.

Kanak-kanak spartan diperiksa untuk melihat jika ada kecacatan atau ketidakupayaan. Jika terdapat kekurangan, kanak-kanak itu akan dibiarkan mati.

Pada usia 7 tahun, kanak-kanak yang melepasi ujian ini akan diambil daripada keluarga dan menjalani latihan ketenteraan yang sangat dahsyat.

Mereka akan belajar bertarung dan memburu dan untuk melatih kebolehan berdikari, pada usia 12, spartan harus tidur di luar kawasan rumah dan membuat katil sendiri menggunakan buluh serta mencari makanan sendiri dengan cara mencuri.

Jika prestasi spartan seseorang itu tidak memuaskan dia akan dihukum untuk bekerja lebih keras dan dibuli.

Nasib Buruk

Menyedari risiko di serang dari belakang oleh tentera Hydarnes, Leonidas sudah bersedia berhadapan dengan nasib buruk yang bakal menimpa mereka. Serangan tentera Xerxes terpaksa dipertahankan dengan jumlah tentera yang lebih kecil.

Nekad, sekurang-kurangnya mahu mengorbankan seberapa ramai tentera Persia sebelum mereka dibunuh, Leonidas dan saki-baki tenteranya bergerak mendekati angkatan tentera Persia dan mula berperang dalam kawasan yang lebih luas secara berdepan.

Pada hari ketiga perang Thermopylae, Leonidas terkorban selepas dipanah askar Persia. Tentera di bawahnya cuba berundur ke bahagian lereng bukit namun mereka terus ditekan oleh jumlah tentera Persia yang jauh lebih ramai.

Melihat semakin sukar untuk bertahan, orang-orang Theban mengambil keputusan menyerah diri dan orang-orang Sparta terus berjuang sehingga tidak ada seorang pun tinggal.

Strategi Themistocles berjaya akhirnya

Selepas tentera kecil Leonidas gagal mempertahankan Thermopylae, pintu untuk Persia masuk terbuka luas.

Themistocles mengubah strateginya walaupun dia sendiri berjaya mempertahankan Artemissium selama 3 hari.

Beliau mengeluarkan arahan untuk menyembelih semua binatang ternakan yang ada agar tidak jatuh ke tangan Persia.

Tentera Athens mula berundur ke Salamis bagi merangka strategi baru dan mengumpulkan kembali orang-orang mereka.

Xerxes dan tenteranya berjaya masuk ke Greece, memusnahkan bandar yang tidak tunduk kepadanya seperti Plataea dan Thespiae sebelum mara ke ibu negeri Greece, Athens yang sudah kosong.

Themistocles mengambil keputusan untuk mempertahankan Teluk Saronic, di mana strategi hampir serupa sekali lagi digunakan.

Kali ini, mereka mengambil inisiatif lebih awal menyerang tentera Persia lebih awal berbanding bertahan seperti di Thermopylae dan Artemissium.

Tentera Persia mengalami kekalahan dalam Perang Salamis, memaksa Xerxes dan tenteranya berundur.

Kedudukan tentera Parsi yang sudah terlalu jauh daripada Hellespont, membuatkan Xerxes mula risau sekiranya kawasan tersebut dapat dikuasai orang Greece menyebabkan laluannya untuk kembali ke Asia tersekat.

Xerxes berundur dengan tenteranya namun berdepan situasi teruk akibat wabak dan kekurangan bekalan makanan.

Dia meninggalkan panglimanya bernama Mardonius untuk meneruskan kemaraan mereka, namun kejayaan tentera Greece mengambil semula Attica dan beberapa kawasan lain, menjadi pemangkin kepada kebangkitan semula orang Greece.

Dalam Perang Plataea, tentera Sparta, Athens dan Tegeans sekali lagi bergabung menyerang kubu orang Persia pada tahun 479BC.

Mardonius berjaya dibunuh dan 43,000 tentera Persia terkorban, menandakan berakhirnya ancaman ke atas Greece.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
10 Peperangan Yang Bermula Dengan Pembohongan Amerika SyarikatYahudi Perancang Perang Dunia Pertama!
sumber: iluminasi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/07/perang-thermopylae-dan-300-tentera-spartan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Disebalik Tabir Kerjaya Peguam

Kisah Disebalik Tabir Kerjaya Peguam

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 417 hits
Peguam wanita di negara ini telah mencipta cara tidak rasmi untuk melindungi diri mereka daripada menjadi mangsa seksual sesetengah rakan rakan sendiri khususnya pada majlis sosial di kalangan pengamal undang undang Ini termasuk memberi ama...
Dilatih Dengan Pelbagai Ilmu Perang Ini Kisah Pasukan Polis Hutan Wanita Pdrm Buat Kita Semua Kagum

Dilatih Dengan Pelbagai Ilmu Perang Ini Kisah Pasukan Polis Hutan Wanita Pdrm Buat Kita Semua Kagum

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 416 hits
Pasukan Polis Hutan atau PPH adalah merupakan salah satu daripada cawangan unit di bawah Polis Diraja Malaysia Unit ini ditubuhkan hampir 70 tahun yang lalu dan kini ia dikenali sebagai Pasukan Gerakan Am Seperti kebanyakan pasukan berunifo...
Jangan Ikut Tabiat Buruk Ayah Kisah Disebalik Tali Gantung Detik 30 Saat Menuju Kematian

Jangan Ikut Tabiat Buruk Ayah Kisah Disebalik Tali Gantung Detik 30 Saat Menuju Kematian

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 459 hits
Setiap kegiatan jenayah pastinya mempunyai hukuman yang dikenakan ke atas pesalah Hukuman yang dijatuhkan bagi memberi pengajaran kepada pesalah dan juga orang ramai supaya tidak mengulangi perbuatan tersebut Salah satu hukuman yang sangat ...
Disebalik Kisah Sepasang Baju Melayu Yang Bakal Pupus

Disebalik Kisah Sepasang Baju Melayu Yang Bakal Pupus

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 419 hits
Baju melayu adalah satu pakaiaan tradisional dan kebangsaan untuk semua lelaki Melayu di Malaysia Kekacakan lelaki melayu akan lebih terserlah berpuluh puluh kali ganda apabila mengenakan baju Melayu lengkap dengan songkok dan juga samping ...
Inilah Penyebab Indonesia Tak Signifikan Raup Cuan Perang Dagang

Inilah Penyebab Indonesia Tak Signifikan Raup Cuan Perang Dagang

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 115 hits
Ketua Umum Kamar Dagang dan Industri Rosan Roeslani membeberkan penyebab Indonesia tak banyak menikmati dampak positif perang dagang Amerika Serikat China Salah satunya karena kepastian hukum dan pertanahan Indonesia yang tidak lebih baik d...
Azmin Patut Lancar Perang Dengan Haziq Bukan Dengan Anwar

Azmin Patut Lancar Perang Dengan Haziq Bukan Dengan Anwar

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 359 hits
Kes Azmin bukan konspirasi politik kerana tidak ada fitnah tidak ada penderaan oleh polis macam dialami Anwar Dr Munawar dan Sukma Dalam kes Azmin Haziq membuat pengakuan tanpa paksaan Haziq juga cabar Azmin dakwanya jika video itu palsu Ta...
Pengeluaran Samsung Galaxy Note 10 Terjejas Akibat Perang Perdagangan Jepun Korea Selatan

Pengeluaran Samsung Galaxy Note 10 Terjejas Akibat Perang Perdagangan Jepun Korea Selatan

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 224 hits
Sejak seminggu lalu Jepun menghalang pengeksportan beberapa bahan kimia ke Korea Selatan yang amat diperlukan untuk pengilangan barangan elektronik Halangan dikenakan sebagai tanda protes mahkamah Korea Selatan yang mendapati Jepun gagal me...
Perang Dalam Pkr Geli Geleman

Perang Dalam Pkr Geli Geleman

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 268 hits
YANG SEDANG DISIASAT BELUM LAGI TENTU KAKI GAY YANG DAH MASUK PENJARA TU PATUTNYA REHATLAH DALAM POLITIK SEBABKAN KES NILAH SERUAN MAHADHIR UNTUK MELAYU BERSATU GAGAL UMNO DAN PAS HILANG SELERA NAK MENYATUKAN MELAYU ISLAM Pak Karamu Azmin j...
Perang Anwar Azmin Akan Menjadi Semakin Buruk Kata Penganalisis

Perang Anwar Azmin Akan Menjadi Semakin Buruk Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 322 hits
Seorang penganalisis politik berkata tempelak tajam Mohamed Azmin Ali terhadap cadangan Anwar Ibrahim supaya beliau meletakkan jawatan sekiranya bersalah terlibat dalam insiden hubungan seks sejenis menunjukkan keadaan akan menjadi semakin ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally