Kisah Pak Mudiarjo Dengan Siomay Kang Cepot


Topik kita kali ini ialah Kisah Pak Mudiarjo dengan Siomay Kang Cepot. Siomay Kang Cepot berdiri sejak tahun 1987. Penemu racikan Siomay ini sendiri adalah Bapak Mudiarjo biasa akrab disapa dengan Pak Mudi. Dari tahun ke tahun pak Mudi, selalu mencoba buat mengolah dan memastikan rasa yang khas untuk Siomay hasil racikannya ini. Tapi keberhasilan usahanya itu, tak diraih tanpa kerja keras.

Kisah Pak Mudiarjo dengan Siomay Kang Cepot Kisah pak Mudiarjo ini akan diawali dari ia kecil. Sejak kecil, pak Mudi yang memang dilahirkan dari keluarga sangat sederhana ini sudah membantu keluarganya dengan mencari makan sendiri. Sampai menginjak usia remaja, beliau ikut orang ke Bandung buat jualan siomay. Setelah memperoleh pembelajaran mengenai jualan siomay, pak Mudi kembali ke Purbalingga kampung halamannya pada waktu acara pemilihan lurah.
Kemudian beliau mencoba pinjam modal pada lurah terpilih untuk membuka usaha. Alhasil beliau mememperoleh pinjaman sebesar Rp 250 ribu. Modal pinjaman tersebut, pak Mudi pakai untuk membeli gerobak lengkap dengan peralatan-peralatan berjualan siomay. Dari situlah, pak Mudi mulai jualan siomay dan bisnisnya juga mulai berkembang, sampai beliau bisa melunasi pinjaman modalnya. Tapi bisnisnya ini tak jarang juga sepi pembeli. Maka untuk menambah income / penghasilan sesekali pak Mudi menarik becak.
Kisah pak Mudiarjo bermula pada tahun 1987. Atas ajakan dari temannya, pak Mud mencoba peruntungan dari jualan siomay di Kota Yogyakarta. Di Jogjapun beliau jualan siomay sembari menarik becak dan jadi buruh tani. Semuanya pak Mudi lakukan demi menghidupi istri dan 6 anaknya.
Selain di Jogja, beliau juga sempat jualan siomay di Pekalongan, Semarang dan Solo. Tapi akhirnya tahun 1994 pak Mudi beserta anak dan istrinya mulai mengontrak sebuah rumah di Jogja. Rumah kontrakan tersebut digunakan untuk tempat tinggal sekaligus sebagai tempat jualan siomay. Mulai tahun 1994 itulah, beliau tak lagi berjualan siomay keliling dengan memakai gerobak.
Lokasi dan Sejarah Siomay Kang Cepot Kisah pak Mudiarjo berlajut ke lokasi dan nama brand. Kini kita bisa menjumpai Siomay Kang Cepot di Jl. Kaliurang KM 8,5 Dayu Sinduharjo, Ngaglik, Sleman. Dulu sewaktu jualan keliling, pak Mudi menamai usahanya dengan nama Siomay Super. Sesudah punya tempat sendiri, beliau memberi nama usahanya dengan Siomay Kang Cepot. Nama kang Cepot diambil dari nama salah satu ikon wayang golek dari Bandung, Jawa Barat yang sudah sangat khas.
Untuk tugas meracik adonan dan bumbu siomay, Pak Mudi sendiri yang mengerjakannya. Tapi jika beliau sedang sakit, maka karyawannya yang membantu membuatnya. Siomay yang dijual di tempat pak Mud ada 2 jenis, yaitu siomay biasa dan siomay spesial. Dikatakan siomay spesial karena full tengiri yang rasanya sangat enak dan yummi.
Untuk harga siomay di tempat pak Mudi yaitu:
Siomay rebus dan goreng harganya Rp 1.000/ biji, Siomay super / tengiri, dijual dengan harga Rp 2.500/biji, Tahu, kubis / kol, pare, telur rebus dijual Rp 1.000/bijinya. Pembeli juga dipersilahkan untuk pilih sendiri menu siomaynya. Kini, Siomay Kang Cepot juga mulai dikenal masyarakat Jogja. Pak Mudi kini juga sudah dapat mempekerjakan 15 orang dengan upah Rp 600 ribu hingga Rp 900 ribu.
Di antara karyawannya bahkan ada yang sudah 11 tahun membantunya membangun bisnis tersebut. Siomay Kang Cepot buka tiap hari mulai pukul 10 pagi sampai 10 malam. Ia mengaku rata-rata omsetnya mencapai Rp 4 juta/hari. Dari usahanya itu pula, pak Mud bisa menyekolahkan 2 putranya di fakultas Kedokteran di Solo dan Purwokerto.
*harga dan upah di atas sewaktu-waktu bisa berubah
Tekad Besar Menuju Sukses Meski dalam kisah pak Mudiarjo ini ia cuma punya latar belakang pendidikan kelas 1 SD. Tapi pak Mudi memiliki tekad yang besar. Agar bisa menyekolahkan putra-putrinya sampai jenjang yang lebih tinggi. Beliau sangat yakin bahwa Tuhan-lah yang mengatur rezeki.
Pak Mudi tak pernah takut bersaing dengan beberapa orang yang membuka bisnis sejenis dengannya. Bahkan ada salah satu mantan karyawannya yang bisa berhasil dengan membuka bisnis sejenis yaitu berjualan siomay. Tapi diakuinya, omzet tempat usahanya relatif tetap stabil.

Sekian info mengenai Kisah Pak Mudiarjo dengan Siomay Kang Cepot, kami harap artikel ini bermanfaat buat kawan-kawan semua. Kami berharap artikel kisah sukses pak Mudiarjo ini dishare biar semakin banyak yang mendapatkan manfaat.
Referensi: Menjadi Pengusaha Sukses


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bisnisid.com/kisah-pak-mudiarjo-dengan-siomay-kang-cepot/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Abang Joe Drama Aidilfitri Paling Sedih Abad Ini

Kisah Abang Joe Drama Aidilfitri Paling Sedih Abad Ini

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 252 hits
Ini adalah drama yang paling menyedihkan sekali Ye lah dah lah PKP tak boleh balik kampong ni tengok jiran beraya dengan kereta baru lagi ni Joe lepas pulak balik kampung Uwaaaa mekanikamalaysia iklanhariraya iklanpalingsedih
Terkenal Sebagai Penyanyi Lagu Raya Pertama Di Nusantara Ini Kisah Ringkas Miss Aminah

Terkenal Sebagai Penyanyi Lagu Raya Pertama Di Nusantara Ini Kisah Ringkas Miss Aminah

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 309 hits
Selepas sebulan berpuasa di bulan Ramadan hari ini seluruh umat islam di Malaysia dan didunia secara amnya mula menyambut perayaan Aidilfitri Sambutannya meskipun secara sederahana disebabkan seluruh negara sedang menjalani PKP dalam menang...
Kisah Para Porter Berharap Rezeki Dari Mereka Yang Datang Dan Pergi

Kisah Para Porter Berharap Rezeki Dari Mereka Yang Datang Dan Pergi

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 197 hits
Aturan larangan mudik oleh pemerintah membuatnya serba salah Andalannya hanya calon penumpang Saat mereka tak bepergian Junaedi menjadi hilang pendapatan
Kisah Inspirasi Cikgu Nurlailam Binti Mustaffa Yang Tercalon Dalam Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S 2021

Kisah Inspirasi Cikgu Nurlailam Binti Mustaffa Yang Tercalon Dalam Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S 2021

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 582 hits
hai assalammualaikumMcDonald s Raikan Guru Hebat Cikgu Nurlailam Binti Mustaffa Tercalon Dalam Anugerah Guru Inspirasi McDonald s 2021 Rindu waktu belajar cikgu yang ajar nad ada yang garang ada yang lembut Semua tu sebab cikgu nak mengajar...
Hiburan Aliff Syukri Tak Kisah Dikecam Asalkan Lala Raya Trending No 1 Di Malaysia

Hiburan Aliff Syukri Tak Kisah Dikecam Asalkan Lala Raya Trending No 1 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 227 hits
Usahawan terkenal Dato Aliff Syukri tidak menyangka lagu raya nya Lala Raya akan mendapat perhatian orang ramai dan mampu mencapai 1 4 juta penonton dalam masa satu minggu sahaja AdvertisementWalaupun mendapat kecaman daripada sesetengah ne...
Kisah Lebai Kena Panah Petir

Kisah Lebai Kena Panah Petir

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 886 hits
AHMAD SHAHRIL Aku ingatkan THOR tu cerita dongeng jea rupanya ada sungguh lari dari tempat asalnya merajuk berebut tukul sakti dan tinggal di malaysia tukar nama jadi THORSUKI
Kisah Kad Raya Untuk Cikgu Jaa

Kisah Kad Raya Untuk Cikgu Jaa

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 350 hits
Kisah Kad Raya Untuk Cikgu Jaa Tugas PDPR Akif untuk subjek Bahasa Melayu harini 17 May 2021 kena buat satu kad raya untuk di hantar pada Cikgu Bahasa Melayu Biasa kalau bab bab edit mengedit guna phone ni dia laju jer buat Tapi bila kena b...
Kisah Negara Kita

Kisah Negara Kita

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 176 hits
Negara lain sibuk hantar tentera senjata makanan dan perubatan di Gaza tapi negara kerajaan tebuk atap hantar Mask Di sana bukan masanya nak sibuk pakai Mask dentuman senjata dan asap2 bom dah memenuhi bumi Gaza tentera2 Hamas Fatah dan sem...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing

Cina Pun Main Sihir David Teo Hampir Mat Disantau Keluarga Terdekat Jumpa Ustaz Untuk Berubat

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Scene By The Tahan River

Banting Sawdust Burner Chimney