Kisah Nabi Yunus Dan Ikan Paus



Nabi Yunus seorang nabi yang telah diutuskan oleh Allah untuk berdakwah kepada penduduk di sebuah tempat bernama "Ninawa" (kini dikenali sebagai Nineveh di Iraq) yang bukan kaumnya dan tidak pula ada ikatan darah dengan mereka. Kaum Ninawa adalah salah satu kaum yang sangat keras kepala, penyembah berhala dan suka melakukan kejahatan. Nabi Yunus membawa ajaran tauhid dan iman kepada kaum Ninawa, mengajak mereka agar menyembah kepada Allah yang telah menciptakan mereka dan menciptakan alam semesta, meninggalkan persembahan mereka kepada berhala-berhala yang mereka buat sendiri dari batu. Nabi Yunus telah berulang-ulang kali memperingatkan kaum Ninawa. Namun mereka tetap tidak mahu berubah dengan alasan bahawa Nabi Yunus bukan berasal dari kaum mereka.  

Pada awalnya ajaran-ajaran Nabi Yunus tersebut sangat baru dan belum pernah di dengar oleh kaum Ninawa. Oleh sebab itu, kaum Ninawa tidak dapat menerima ajarannya untuk menggantikan ajaran dan kepercayaan warisan nenek moyang mereka. Tambahan lagi, Nabi Yunus merupakan orang asing yang bukan dari keturunan mereka. Ajaran-ajaran Nabi Yunus tidak sedikit pun mengusik hati kaum Ninawa. Keadaan ini membuatkan Nabi Yunus menjadi kecewa lalu dia berputus asa. Dia merasakan kaum Ninawa tak makan ajaran langsung dan tidak akan dapat beriman kepada Allah SWT.

Nabi Yunus membuat keputusan untuk meninggalkan kaum Ninawa lalu membawa diri. Akibat memberhentikan dakwah yang ditugaskan kepadanya oleh Allah dengan perasaan marah dan kecewa, keadaan Nabi Yunus setelah pergi dari kaum Ninawa menjadi tidak menentu. Nabi Yunus pun mengembara tanpa tujuan dan lama-kelamaan dia rasa bersalah dengan tindakannya. 

Akhirnya Nabi Yunus tiba di tepi pantai dan melihat sebuah kapal yang akan menyeberangi laut. Dia menumpang kapal tersebut, namun ketika kapal itu sedang berlayar tiba-tiba terjadilah ribut taufan yang sangat hebat di tengah lautan. Kapal yang dinaiki Nabi Yunus bergoncang, dan para penumpang sepakat untuk mengurangi beban dengan membuang barang-barang mereka. Selepas barang dibuang, keadaan kapal masih lagi tidak aman malah terus berada dalam keadaan terumbang-ambing seperti ingin pecah. Akhirnya mereka membuat keputusan untuk membuang salah satu di antara penumpang kapal ke dalam laut. Mereka membuat cabutan undi dan undian pertama jatuh pada Nabi Yunus. Undian kembali diulang hingga pada undian yang ketiga nama yang keluar tetap juga adalah nama Nabi Yunus.


Nabi Yunus menyedari bahawa ia merupakan kehendak Allah ke atas dirinya sebagai hukuman ke atas sikapnya yang berputus asa dalam berdakwah kepada kaum Ninawa. Maka Nabi Yunus pun rela menjatuhkan dirinya ke laut. Allah mewahyukan kepada ikan Nun (sejenis ikan paus) untuk menelan Nabi Yunus. Di dalam perut ikan Nun, Nabi Yunus bertaubat dan meminta ampun kepada Allah dan pertolongan-Nya. Dia bertasbih selama 40 hari di dalam perut ikan Nun.


Sepeninggalan Nabi Yunus, kaum Ninawa beriman dan menyesali perbuatan mereka terhadap Nabi Yunus. Mereka mula memikirkan kebenaran kata-kata dakwah Nabi Yunus lalu menerima hidayah Allah walaupun agak lewat setelah pemergian Nabi Yunus. Kaum Ninawa kemudian mencari Nabi Yunus untuk meminta pengampunan Allah atas dosa mereka. Allah SWT Yang Maha Pemaaf pun mengampuni mereka, dan mereka beriman kepada Allah. Para kaum Ninawa tetap mencari Nabi Yunus dan mereka menaruh harapan bahawa Nabi Yunus akan kembali untuk mengajar mereka agama tauhid.

Genap 40 hari, Allah mendengar doa Nabi Yunus lalu memerintahkan ikan Nun untuk mendamparkan Nabi Yunus di tepi pantai. Allah Yang Maha Penyayang menumbuhkan pohon labu, agar Nabi Yunus yang kurus serta lemah dapat memakan buahnya agar memiliki tenaga kembali. Setelah Nabi Yunus pulih, Allah SWT memerintahkan kembali dia ke kaum Ninawa. 

Setelah kembali Nabi Yunus sangat terkejut apabila melihat perubahan penduduk Ninawa yang telah beriman kepada Allah. Kemudian Nabi Yunus mengajar kaum Ninawa kitab tauhid dan menyempurnakan iman mereka.

Allah SWT berfirman, "Dan Kami utus dia kepada seratus ribu orang atau lebih. Lalu mereka beriman, kerana itu Kami anugerahkan kenikmatan hidup kepada mereka hingga waktu yang tertentu". (QS As-Saffat ayat 147-148).

Peristiwa ini juga memberikan gambaran supaya pendakwah tidak segera meninggalkan tugas dan tanggungjawab yang sedang dipikul walaupun berdepan pelbagai ragam dan kerenah. Ketetapan terhadap perintah Allah SWT untuk bersabar menjadi pengajaran penting kepada pendakwah bagi menghadapinya. Jadilah pendakwah yang sabar di dalam apa juga keadaan. Pendakwah juga diseru agar berdakwah kepada orang ramai dengan cara yang baik (sopan dan lemah-lembut)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.yunfila.com/2019/07/kisah-nabi-yunus-dan-ikan-paus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ikan Yang Menelan Nabi Yunus Dikatakan Masih Hidup

Ikan Yang Menelan Nabi Yunus Dikatakan Masih Hidup

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 395 hits
Ikan Yang Menelan Nabi Yunus Dikatakan Masih HidupIkan Yang Menelan Nabi Yunus Dikatakan Masih Hidup
Seekor Ikan Pun Tak Dapat Sambil Ketawa Kisah Nelayan Tua Ni Buat Ramai Sedih

Seekor Ikan Pun Tak Dapat Sambil Ketawa Kisah Nelayan Tua Ni Buat Ramai Sedih

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 273 hits
Seekor Ikan Pun Tak Dapat Sambil Ketawa Kisah Nelayan Tua Ni Buat Ramai Sedih Semua orang mempunyai ujian masing masing Dalam kita mengeluh malasnya bekerja tak sedapnya makanan kita ingatlah ada orang lain yang terpaksa membanting tulang p...
Kisah Utsman Saat Putri Nabi Yang Dicintainya Menikah Dengan Orang Lain

Kisah Utsman Saat Putri Nabi Yang Dicintainya Menikah Dengan Orang Lain

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 242 hits
Semasa mudanya Utsman pernah jatuh cinta kepada putri Nabi Muhammad shallallahu alaihi wasallam Namun gadis itu kemudian menikah dengan orang lain Syaikh Musthafa Murad menggambarkan cinta Utsman kepada Ruqoyyah mulai mengubah jalan kehidup...
Tokyo Ikan Paus Pertama Dilapah Selepas 31 Tahun

Tokyo Ikan Paus Pertama Dilapah Selepas 31 Tahun

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 388 hits
Tokyo Ikan paus Minke pertama dibawa ke darat jam 5 petang diikuti seekor lagi tidak lama selepas itu lapor The Washington Post Paus pertama dilapahTOKYO Selepas 31 tahun nelayan di Jepun membawa pulang hasil tangkapan ikan paus pertama mer...
Ingatlah Kisah Nabi Yusuf Wahai Orang Orang Mukmin

Ingatlah Kisah Nabi Yusuf Wahai Orang Orang Mukmin

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 1010 hits
Dalam Al Qur an surat Yusuf ayat 32 dikisahkan tentang perbuatan Zalihah istri pejabat Mesir yang berusaha menggoda Yusuf untuk berbuat zinah dengannya Sesungguhnya aku telah menggoda dia untuk menundukkan dirinya akan tetapi dia menolak Da...
Pasukan Veterinar Siasat Bangkai Paus Dijumpai Di Persisiran Pantai Chumphon

Pasukan Veterinar Siasat Bangkai Paus Dijumpai Di Persisiran Pantai Chumphon

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 193 hits
Ikan paus Bryde seberat 10 tan ditemui mati di Chumphon Rata rata para veterinar akan membuat sati bedah siasat punca kematiannya di pantai wilayah tersebut Doktor haiwan dari Pusat Penyelidikan dan Pembangunan marin memeriksa mamalia terse...
Langkah Masak Lauk Campak Campak Kuah Singgang Ikan Tenggiri

Langkah Masak Lauk Campak Campak Kuah Singgang Ikan Tenggiri

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 822 hits
Dipanggil kuah Ikan Singgang kerana kuahnya berwarna kuning yang dikeluarkan dari kunyit hidup Ni masakan gaya Terengganu yang sedap dimakan dengan budu ulam ulaman dan ikan goreng BAHAN BAHAN Ikan Tenggiri2 biji kunyit hidup Lengkuas 12 ba...
Anak Jadi Lembik Dalam Masa 2 Minit Menggelupur Menangis Tanpa Suara Bapa Kongsi Detik Cemas Anak Tercekik Bebola Ikan

Anak Jadi Lembik Dalam Masa 2 Minit Menggelupur Menangis Tanpa Suara Bapa Kongsi Detik Cemas Anak Tercekik Bebola Ikan

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 407 hits
Segala jenis bebola buah buahan dan kacang yang bersaiz besar sememangnya tersangat bahaya buat anak kecil kita Walaupun mereka pandai makan dan menggigit sendiri namun masih perlu diperhatikan ketika mereka makan Ibu jangan lepas pandang P...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Filem Reversi



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah