Kisah Mufti Utara Dan Serahan Harta Dunia Siri 2




3- SEJARAH KEMENANGAN PAKTAN HARAPAN

Oleh kerana PKR memenangi kerusi terbanyak dalam gabungan PH..Pada malam kemenangan PH, Dr Wan Azizah sendiri dirunding dan ditawar jawatan PM.. Tetapi dalam memegang prinsip Islam , Dr Wan Azizah akur dengan konsensus dan Perjanjian dalam PH.. Tun Mahathir adalah calon Perdana Menteri.. biarpun Bersatu memiliki kerusi paling sedikit dalam gabungan Pakatan Harapan..

Apakah pada malam kemenangan itu, YDP Agong minta dipersembahkan SD atau sokongan di dewan Rakyat ? Ketika itu Pakatan Harapan belum lagi berdaftar sebagai gabungan rasmi Pakatan Harapan.. dari sudut Undang2..Semua Calon, Semua kemenangan di semenanjung itu menerima watikah dari Dr Wan Azizah.. mereka boleh ditakrifkan calon PKR biarpun mereka itu pemimpin DAP mahupun bersatu..

Jadi Dr Wan Azizah adalah pemimpin yang berpegang kepada Perjanjian.. hatta ketika peluang di deapan mata dan didepan Istana untuk Dr Wan Azizah secara rasminya boleh menjadi perdana Menteri dari sudut Undang2 dan Perlembagaan.. 

Sudah pasti akhlak berpolitik Wan Azizah jauh lebih amanah dan berakhlak dari Haji Hadi...mahupun jauh lebih Amanah dari jawatan seorang Mfti terhadap agamanya.. Sebabnya Wan Azizah memegang prinsip Islam berdasarkan lafaz hadis..

الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ..

“Kaum muslimin wajib mematuhi perjanjian yang telah mereka sepakati...”

( Riwayat Abu Daud )

4- SEJARAH PEMILIHAN KHALIFAH ISLAM 

Jika Mufti utara itu naif dalam urusan politik, Takkan pula dia begitu naif dengan urusan Agama dan sejarah Islam, Jika dia Membaca sejarah dari Kitab Bidayah Wal Nihayah, Tarikh Thabari mahupun Siyar A’lam al-Nubala pasti akan ketemu Sejarah perlantikan Khalifah Islam.. Sedangkan dikalangan Kulafa Ar rasyidin juga berbeza cara dan perlantikan mereka..

a) Perlantikan Saidina Abu Bakar 

Ketika Nabi Muhammad Wafat.. Para Sahabat, Muhajirin dan Ansar sepakat untuk melantik Saidina Abu Bakar sebagai Khalifah.. walaupun sebelum itu kelompok Ansar dan Muhajirin sendiri berselisih pendapat dalam peristiwa. 

Dikalangan Aus dan Khazraj mencadangkan Saad bin Abi Ubadah, manakala Saidina Abu Bakar dari kelompok Muhajirin sendiri mencadangkan nama Saidina Umar dan Abu Ubaidah Al Jarrah sebagai peganti.. tetapi kedua mereka menolaknya..

b) Perlantikan Saidina Umar 

Setelah itu, Ketika Saidina Abu Bakar sedag sakit.. Saidina Umar sering diminta menggantikan tempat Khalifah sebagai Imam Solat..Abu bakar mengadakan mesyuarat tertutup dengan sebahagian besar sahabat. antara yang hadir adalah Abdul rahman Bin Auf dan Uthman Bin Affan daripada kaum Muhajirin dan Asid bin Khudair daripada kaum Ansar ..

Saidina Abu Bakar ketika cuba menyakinkan Sahabat dengan menamakan Saidina Umar sebagai peganti, Biarpun cadangan Abu Bakar itu dibimbangi Abdul rahman Bin Auf kerana sikap keras Saidina Umar, pada prinsip nya mereka semua bersetuju..

Bukan kah selepas itu, Saidina Abu Bakar memanggil Saidina Uthman dan menulis satu konsensus dan wasiat yang Saidina Umar itu adalah pewaris kepimpinannya..

c) Perlantikan Saidina Uthman 

Sekali lagi ketika Saidina Umar hampir wafat, bimbangkan sistem Khalifah di monopoli kelompok Muhajirin dan keluarga Bani Hasyim.. Saidina Umar mencadangkan 6 nama.. 

Saidina Umar antara sahabat yang dicadangkan ialah Saidina Uthman, Saidina Ali bin Abi Talib, Talhah bin Ubaidah, Zubir bin al-Awwam, Saad bin Abi Waqas dan Abdul Rahman bin Auf Talhah, Zubair dan Saad menarik diri..

Bila hanya tinggal2 calon iaitu Saidina Ali dan Saidina Uthman.. Abdul Rahman Bin Auf memerlukan masa 3 hari untuk mengetuk pintu rumah ketua Kabilah, Rakyat mendapatkan pandangan antara Sadina Ali dan Uthman.. dan selepas perbincangan tertutup antara mereka.. akhirnya Saidna Uthman terpilih menggantikan Saidina Umar..

tidak perlu aku lanjutkan kepada pemilihan Saidina Ali. Apakah Mufti utara tidak dapat melihat perlantikan 3 Khalifah atau peganti kepimpinan Nabi ini sendiri berbeza berbeza .. sebabnya dalam Poltik itu adalah ruang lingkup Ijtihadiyah.. bukan cabang Aqdah sepertimana kefahaman kelompok Syiah dan PAS..

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/02/kisah-mufti-utara-dan-serahan-harta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Mufti Utara Tentang Serahan Harta Dunia Siri 1

Kisah Mufti Utara Tentang Serahan Harta Dunia Siri 1

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 341 hits
Selepas Subuh pagi tadi Baru terbaca kenyataan Mufti belah utara tentang peralihan kuasa PM dari status sahabat Antara screenshot petikan tulisannnya Menjanjikan Harta bukan miliknya kepada seseorang itu Itu Janji yang tak boleh ditunai kan...
Kisah Mufti Utara Dan Serahan Harta Dunia Siri 3

Kisah Mufti Utara Dan Serahan Harta Dunia Siri 3

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 312 hits
5 SUDAH SUDAH LAH MUFTI UTARA BERBOHONGSudah sudah lah Mufti utara iu menjejak kesesatan Haji Hadi dalam mentafsirkan Politik Islam dan Agama itu mengikit hawa nafsusendiri Jika Haji itu tersasar akhlak dan penafsiran Agamanya tidaklah kita...
5 Potret Pernikahan Orang Terkaya Di Dunia Dan Kisah Di Baliknya Ternyata Ada Kok Yang Biasa Aja

5 Potret Pernikahan Orang Terkaya Di Dunia Dan Kisah Di Baliknya Ternyata Ada Kok Yang Biasa Aja

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 552 hits
Meski tajir melintir ada kok yang gelar pesta nikahannya biasa biasa saja Kadang yang cuma kaya malah lebih banyak tingkah polahnya
Doa Supaya Merasa Cukup Dengan Harta Dunia

Doa Supaya Merasa Cukup Dengan Harta Dunia

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 492 hits
Para ilmuwan mengumpamakan dunia ini seperti air lautan Ianya tidak dapat menghilangkan dahaga bahkan jika diminum sekalipun akan mendatangkan mudarat kerana terlampau masin Dunia dipenuhi dengan hal hal yang boleh menggelapkan mata Jika ki...
Kisah Hijrah Chef Haryo Karier Dan Harta Sirna Hanya Agama Jadi Penolong

Kisah Hijrah Chef Haryo Karier Dan Harta Sirna Hanya Agama Jadi Penolong

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 378 hits
Setelah lama menghilang kini Chef Haryo Pramoe kembali muncul Tampilannya berubah Kini dia terlihat lebih relijius Chef Pramoe memang telah berhijrah Lewat kanal YouTube Apunk65 Chef Haryo menceritakan proses berhijrah Semua berawal dari ke...
Ada Orang Takut Hilang Harta Benda Dunia

Ada Orang Takut Hilang Harta Benda Dunia

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 214 hits
Terdapat rundingan korup dalam politik Terdapat orang yang takut dengan jawatannya sendiri oleh sebab itu terdapat banyak rundingan di kalangan ahli politik elit Siapa golongan politik elit yang dimaksudkan Datuk Seri Anwar Ibrahim Pastinya...
Kisah George Town Penang Dan Muralnya Yang Jadi Buruan Pelancong Dunia

Kisah George Town Penang Dan Muralnya Yang Jadi Buruan Pelancong Dunia

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 209 hits
Kisah George Town ibukota Penang yang muralnya yang selalu dicari pelancong
Hampir Ragut 200 Juta Nyawa Kisah Hitam Dunia Pernah Diserang Virus Black Death

Hampir Ragut 200 Juta Nyawa Kisah Hitam Dunia Pernah Diserang Virus Black Death

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 854 hits
Novel Koronavirus yang melanda dunia pada hari ini sememangnya telah membimbangkan komuniti dunia Perkara ini adalah kerana telah dicatatkan beratus nyawa telah terkorban disebabkan virus yang bermula dari daerah Wuhan China Disebabkan itu ...
Mandi Di Sungai Cikembang Saat Pelajaran Olahraga Bocah Sd Meninggal Dunia

Mandi Di Sungai Cikembang Saat Pelajaran Olahraga Bocah Sd Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 164 hits
Relawan BPBD Kabupaten Tasikmalaya Hasanudin menyebut bahwa awalnya menerima informasi adanya pelajar SD yang tenggelam Dari informasi yang diterimanya saat itu korban sedang berada di jam mata pelajaran olahraga
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Keputusan Ujian Penilaian Kelas Al Quran Dan Fardu Ain Tahun 2023

Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah