Kisah Makbul Doa Seorang Ibu Berkat Reda Mata Anaknya Pulih


Syeikh Ismail bin Ibrahim bin al-Mughirah bin Bardizbah al-Ja’fi merupakan seorang ulama besar yang banyak meriwayatkan hadis daripada Hammad bin Zaid dan Imam Malik.
Suri hatinya bernama Ummu Habibah Uzdiyah. Hasil perkongsian hidup, mereka dikurniakan seorang anak lelaki iaitu Ahmad.
Tidak lama kemudian, pada 13 Syawal 194H di Bukhara, Uzbekistan Ummu Habibah selamat melahirkan seorang lagi putera.
Kata Syeikh Ismail dan dipersetujui oleh isterinya;
“Syukur kepada Tuhan yang mengurniakan kita anak ini. Kita namakannya Muhammad.”
Beberapa bulan selepas itu, anaknya Muhammad ditimpa sakit sehingga menyebabkannya hilang penglihatan. Namun, suami isteri itu reda dengan dugaan itu.
Kata Ummu Habibah kepada suaminya;
“Aku bermohon kepada Allah, supaya Dia mengembalikan semula penglihatan anak kita. Sesungguhnya Dia Maha Kuasa atas setiap sesuatu.”
Syeikh Ismail memujuk dan mententeramkan isterinya itu;
“Wahai isteriku, Allah pasti mendengar doamu itu. Sesungguhnya, Allah s.w.t itu Maha Mendengar lagi Maha Mengasihani. Semoga kita berada dalam kalangan orang yang beriman dan bersabar.”
Jawab Ummu Habibah lagi;
“Wahai suamiku, hati ibu mana tidak sedih melihat anak yang dikandung diberikan ujian sebegini. Tambahan pula, anak kita ini masih kecil. Namun, demi Allah, aku tidak menyesal dengan ujian ini. Insya-Allah, selagi bernyawa, aku tidak akan putus berdoa kepada Allah. Mudah-mudahan, suatu hari nanti doaku diperkenankan oleh-Nya.”
Ketabahan dan sikap yang ditonjolkan oleh isterinya itu membuatkan Syeikh Ismail berasa kagum. Beliau berasa amat beruntung memiliki isteri solehah yang bergantung harap pada Allah.
Keluarga itu diuji lagi apabila pada usia 54 tahun, Syeikh Ismail pula meninggal dunia kerana penyakit. Sebelum menghembuskan nafas terakhirnya, Syeikh Ismail sempat berpesan;
“Semua harta yang aku miliki dan ditinggalkan untuk kamu dan anak-anak kita adalah halal. Tidak terdapat sedikitpun daripada hartaku datang dari jalan yang haram mahupun syubhah.”
Sejak kematian suaminya, wanita solehah yang dididik dengan ilmu agama sejak kecil itu berperanan sebagai ketua keluarga. Beliau berusaha membesarkan anaknya sendirian.
Sejak kecil, Ahmad dan Muhammad ditatang dengan penuh kasih sayang, bahkan sentiasa dipantau perkembangan mereka berdua.
Ummu Habibah menjaga amanah suaminya yang mahu anak-anak mereka dibesarkan dengan harta dan makanan yang halal sahaja.
Walaupun salah seorang anak mereka iaitu Muhammad cacat penglihatan, namun semangatnya untuk menuntut ilmu terutama ilmu agama dan ilmu hadis tak pernah padam. Suatu hari, Muhammad berkata kepada ibunya;
“Wahai ibu, aku ingin belajar dan mendalami ilmu agama.”
Pujuk ibunya dengan lemah lembut kepada putera keduanya itu;
“Tunggulah penglihatanmu pulih dahulu. Kemudian, bolehlah kamu belajar ilmu agama.”
Muhammad dengan jujur membalas;
“Wahai ibuku, aku hanya kehilangan penglihatan mata. Tapi, hatiku terang melihat wajah ibu dengan mata hatiku. Aku juga boleh mengingati segala ilmu yang ibu ajarkan padaku.”
Jelas Ummu Habibah;
“Muhammad, ibu tahu kamu seorang anak yang baik dan cerdik. Ayahmu juga mahu anak-anaknya menjadi seorang yang alim. Begitu juga ibu, mahu kamu menjadi orang yang bermanfaat.”
Jawab Muhammad pula;
“Jika begitu, ibu doakanlah agar anak ibu ini diberi penglihatan semula dan apabila dewasa kelak menjadi seorang ulama.”
Jawab Ummu Habibah lagi;
“Sudah pasti, anakku. Sedarlah hanya Allah s.w.t sahaja yang berkuasa atas segalanya. Kita hanya mampu berusaha dan berdoa.”
Sejak itu, ibu Muhammad sentiasa memanjatkan doa dengan bersungguh-sungguh agar penglihatan anaknya itu pulih seperti sediakala. Beliau yakin Allah s.w.t mendengar rintihannya dan akan memakbulkan setiap permintaan hamba-Nya.
Pada suatu malam, selepas menunaikan solat tahajud, Ummu Habibah terlalu mengantuk lalu tertidur. Dalam tidurnya itu, beliau bermimpi didatangi seorang lelaki yang memperkenalkan dirinya sebagai Nabi Ibrahim a.s. Kata lelaki dalam mimpinya itu;
“Wahai ibu Abu Abdullah Muhammad, Allah sudah menyembuhkan penyakit anakmu dan kini dia boleh melihat kembali. Semua ini adalah dengan izin Allah, berkat doamu yang tidak putus-putus.”
Terkejut dengan mimpi yang dialaminya itu, Ummu Habibah lantas terjaga dari lenanya. Lalu, dia pergi mendapatkan anaknya; Muhammad yang sedang tidur dan mencium kedua mata anaknya sambil berdoa semoga mimpinya itu menjadi kenyataan.
Keesokan hari, Ummu Habibah segera mendapatkan anaknya dan alangkah terkejutnya beliau apabila mendapati puteranya itu mampu melihat kembali. Ternyata, mimpi yang dialami itu adalah petunjuk yang benar.
Tanya anaknya, Muhammad yang terharu dan hairan;
“Wahai ibu, apakah aku sedang bermimpi?”
Jawab Ummu Habibah yang sangat gembira;
“Tidak anakku, engkau tidak bermimpi. Ibumu berada di hadapanmu ini.”
Kata Ummu Habibah lagi sambil memanjatkan kesyukuran tidak terhingga;
“Segala puji bagi Allah yang Maha Berkuasa atas segala apa yang berlaku. Semoga Allah s.w.t merahmatimu, anakku.”
Sejak itu, Muhammad atau nama sebenarnya, Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin al-Mughirah bin Bardizbah al-Ja’fi al-Bukhari yang dahulunya buta kini semakin dikenali seluruh dunia sebagai seorang ulama hadis yang cukup disegani.
Muhammad juga dikenali dengan nama Abu Abdillah, Ibnul Ahnaf, Imam al-Hafiz. Namun, gelaran yang sering dikaitkan dan diingati orang ramai adalah ‘Imam Bukhari’.
Dinamakan ‘Bukhari’ bersempena nama tempat kelahirannya, Bukhara. Pada malam Syawal tahun 256H, beliau menemui Allah s.w.t dalam usianya 62 tahun.
Semoga Allah s.w.t merahmati dan meredainya. Amin.
“Amal (kebaikan) yang disukai Allah ialah yang berterusan meskipun sedikit.”
Hadis Riwayat Bukhari
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Kisah Makbul Doa Seorang Ibu; Berkat Reda Mata Anaknya Pulih appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/kisah-makbul-doa-seorang-ibu-berkat-reda-mata-anaknya-pulih/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tindakan Pantas Ibu Berjaya Selamatkan Anaknya Dari Disengat Lipan Besar

Tindakan Pantas Ibu Berjaya Selamatkan Anaknya Dari Disengat Lipan Besar

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 496 hits
Tindakan pantas seorang ibu berjaya menyelamatkan anaknya yang masih kecil dari disengat lipan besar dalam kejadian yang berlaku di Thailand baru baru ini Bayi lelaki berusia satu tahun dikenali sebagai Nong ketika itu sedang bermain alat m...
Kisah Sehelai Rambut Seorang Wanita Miskin Yang Lebih Mulia Dari Sorban Para Ulama

Kisah Sehelai Rambut Seorang Wanita Miskin Yang Lebih Mulia Dari Sorban Para Ulama

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 195 hits
Banyak sekali kisah kisah nyata yang bisa kita jadikan inspiarsi hikmah Salah satunya seorang wanita miskin yang bertemu Ulama terkenal Imam Ahmad Bin Hambal seperti dikutip dari laman santri net Suatu hari Imam Ahmad bin Hanbal rahimahulla...
Saya Tak Tahan Hidup Susah Ibu Kelar Leher 3 Anaknya Sampai Mati

Saya Tak Tahan Hidup Susah Ibu Kelar Leher 3 Anaknya Sampai Mati

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 5657 hits
Seorang lelaki tidak menyangka isterinya tergamak membunuh ketiga tiga anak mereka dengan kejam Dia yang bekerja sebagai petani itu terpaksa menelan kenyataan pahit akan kehilangan tiga anaknya sekali gus setelah pulang dari membuang undi S...
Ibu Buru 10 Ahli Kartel Yang Culik Anak Perempuannya Seorang Demi Seorang Seperti Filem Taken

Ibu Buru 10 Ahli Kartel Yang Culik Anak Perempuannya Seorang Demi Seorang Seperti Filem Taken

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 368 hits
Seorang ibu sanggup membuat identiti palsu dan menyamar untuk mengesan pembunuh anak perempuannya serta memburu mereka seorang demi seorang Dalam kisah yang mirip dengan filem Hollywood Taken Miriam Rodriguez 56 tidak pernah berputus asa da...
Suami Meninggal Dunia Lita Masterchef Indonesia Dan Tiga Anaknya Banjir Doa Agar Dikuatkan

Suami Meninggal Dunia Lita Masterchef Indonesia Dan Tiga Anaknya Banjir Doa Agar Dikuatkan

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 254 hits
Kabar meninggalnya suami Mama Lita yang juga merupakan Ketua HIPMI Banjar tersebut awalnya disampaikan di Instagram MasterChef Indonesia
Ibu Adib Rayu Ebit Lew Dapatkan Keadilan Untuk Arwah Anaknya

Ibu Adib Rayu Ebit Lew Dapatkan Keadilan Untuk Arwah Anaknya

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 237 hits
NASUHA RAHMANKedua ibu bapa arwah Adib merayu meminta tolong kepada pendakwah bebas Ebit Lew agar membantu mereka untuk mendapatkan keadilan buat anaknya Dah dua tahun tiada perkembangan kes arwah Adib Kami sangat sedih pilu dan kecewa sang...
Aku Dah Bunuh 2 Anak Aku Ibu Tertekan Selepas Kematian Suami Bunuh 2 Anaknya Yang Masih Kecil

Aku Dah Bunuh 2 Anak Aku Ibu Tertekan Selepas Kematian Suami Bunuh 2 Anaknya Yang Masih Kecil

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 345 hits
Penduduk di Daerah Hulu Sungai Tengah digemparkan dengan kes pembunuhan yang dilakukan oleh seorang ibu terhadap dua anaknya Rabu 25 November 2020 Dua mangsa yang masih kecil dibunuh dengan cara kepala ditekup dengan bantal di kediaman mere...
Tazkirah Formula Doa Rezeki Melimpah Ruah Anak Ramai Dan Hidup Berkat Ustaz Shamsuri Ahmad

Tazkirah Formula Doa Rezeki Melimpah Ruah Anak Ramai Dan Hidup Berkat Ustaz Shamsuri Ahmad

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 396 hits
LINK KULIAH PENUH https www youtube com watch v KccqNL3js k DAPATKAN APPLIKASI ANDROID RASMI ZONKULIAH di PLAY STORE HARI INI PERCUMA TANPA IKLAN www zonkuliah my apps Bantu Projek Zonkuliah Akaun Maybank Islamic 557250054584
Ibu Di Nias Yang Gorok 3 Anaknya Karena Himpitan Ekonomi Meninggal Dunia

Ibu Di Nias Yang Gorok 3 Anaknya Karena Himpitan Ekonomi Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 269 hits
Marlina Tafona o alias Ama Fina alias MT ibu yang menggorok 3 balitanya di Nias Utara lalu mencoba bunuh diri menghembuskan napas terakhir Tahanan Polres Nias ini meninggal dunia di RSUD Gunungsitoli Minggu pagi
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024